«Φεύγουν καράβια στο γιαλό κι εγώ τους γνέφω στο καλό… παράπονό μου…» λέει το γνωστό τραγούδι που ερμήνευσε με επιτυχία ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου, σε στίχους του Πάνου Φαλάρα και μουσική του Αντώνη Βαρδή. Φαίνεται όμως πως μπορούν κάλλιστα, το συγκεκριμένο στίχο, να τον τραγουδούν και οι επαγγελματίες του δήμου Δελφών, και κυρίως εκείνοι της εστίασης, καθώς βλέπουν το λιμάνι της Ιτέας να μην μπορεί, για την ώρα, να κάνει το βήμα παραπάνω, προσελκύοντας περισσότερο τουρισμό μέσω της θάλασσας ή κρατώντας έστω στην περιοχή εκείνους που την έχουν στους προορισμούς της. Αξίζει ο δήμος Δελφών να επενδύσει στον τομέα αυτό; Οι υποδομές σε τι επίπεδο βρίσκονται σήμερα και που πρέπει να γίνουν παρεμβάσεις; Η Εν Δελφοίς σήμερα με αφορμή τα στοιχεία για την κίνηση του λιμανιού της Ιτέας κατά το 2017 ανοίγει τον φάκελο.
Αφορμή για τον προβληματισμό είναι τα στοιχεία που δημοσίευσε πριν λίγες ημέρες η Ένωση Λιμένων Ελλάδος αναφορικά με την επισκεψιμότητα και τις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων και επιβατών κρουαζιέρας στα λιμάνια τη χώρας. Πηγή των στοιχείων αποτέλεσαν τα μέλη της ΕΛΙΜΕ, τα μέλη- παρατηρητές (Λιμενικά Ταμεία) και τα κατά τόπους Λιμεναρχεία της χώρας. Η εικόνα του 2017, βάσει των παραπάνω, επαληθεύει τις προβλέψεις των στελεχών της αγοράς κρουαζιέρας για πτώση, τόσο στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων όσο και στις επισκέψεις επιβατών κρουαζιέρας στους ελληνικούς προορισμούς. Έτσι λοιπόν για το χρόνο που μόλις τελείωσε παρατηρήθηκε πτώση περίπου 20,5% στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων και πτώση περίπου 11% στις επισκέψεις επιβατών κρουαζιέρας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της λίστας το λιμάνι της Ιτέας βρίσκεται στη 16η θέση από πλευράς επιβατών, αριθμώντας για το έτος συνολικά 14.423, έναντι 14.848 που κατέγραψε το 2016. Κι αν σε αριθμό ατόμων η διαφορά είναι μικρή, εκεί όπου παρατηρείται αρκετά μεγάλη απόκληρη είναι στον αριθμό των αφίξεων όπου από τις 92 του προηγούμενου έτους, ο μεγαλύτερος των τελευταίων ετών, έπεσε στις 74.
Αξίζει άραγε η περιοχή να στρέψει το ενδιαφέρον της σε αυτή τη μορφή τουρισμού; Μπορεί να αποκομίσει οφέλη, κι αν ναι με ποιο τρόπο; Η εν Δελφοίς σήμερα ανοίγει το συγκεκριμένο φάκελο και συζητά με αυτοδιοικητικούς της περιοχής, καθώς και εκπροσώπους φορέων οι οποίοι στο σύνολό τους έχουν και ρόλο, αλλά και λόγο στο θέμα. Όλοι τους απαντούν θετικά στο πρώτο ερώτημα, όμως παράλληλα δεν κρύβουν τον προβληματισμό τους για το πώς η σημερινή εικόνα μπορεί να αλλάξει, καθώς ο στόχος δεν περνά μόνο από τα «χέρια» της περιοχής.
Ελ. Κοτσάνου: «Στόχος μας να κινηθούμε συντονισμένα»
Σχολιάζοντας στην Εν Δελφοίς τα στοιχεία για το 2017 η πρόεδρος της Επιτροπής Τουρισμού του δήμου Δελφών Έλλη Κοτσάνου σημειώνει: «Τα πρόσφατα στοιχεία για τους ανθρώπους του τουρισμού δεν αποτελούν μεγάλη έκπληξη, διότι η μείωση που παρατηρείται στην κίνηση συνολικά στη χώρα, ήταν αναμενόμενη από διετίας. Ο καθοριστικός παράγοντας στον οποίο και αποδίδεται το ποσοστό μείωσης είναι η αστάθεια που επικρατεί και ο τρομοκρατικός κίνδυνος στην ανατολική λεκάνη της Μεσογείου. Ως γνωστόν οι μεγάλες εταιρείες cruising σχεδιάζουν και πωλούν προγράμματα με ορίζοντα διετίας». Όσον αφορά την Ιτέα, όμως, παρατηρεί πως δεν επηρεάστηκε ο αριθμός διακινούμενων επιβατών, «γεγονός θετικό αν λάβουμε υπόψιν τους περιορισμούς που επηρεάζουν τελικά την προσέγγιση του λιμανιού από μεγάλα σε δυναμικότητα πλοία», όπως χαρακτηριστικά είπε, εκφράζοντας μάλιστα τη βεβαιότητα πως για την περιοχή ο καθοριστικός λόγος της μείωσης δεν ήταν σε καμία περίπτωση η υφιστάμενη κατάσταση του λιμένα.
Στο ερώτημα τώρα εάν ο δήμος έχει στην ατζέντα του ενδιαφέροντός του το κομμάτι της κρουαζιέρας η κ. Κοτσάνου μας απάντησε: «Από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε ως δημοτική αρχή, πραγματοποιήσαμε συζητήσεις με την συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων (Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών, Περιφέρεια Στερεάς, Λιμενικό Ταμείο, ναυτιλιακοί πράκτορες) για να κινηθούμε συντονισμένα προς μία κατεύθυνση που θα έχει ως αποτέλεσμα τον εκσυγχρονισμό του λιμένα Ιτέας. Γνωρίζετε ότι ήδη με την καθοριστική συμβολή της ΠΣΤΕ τα έργα έχουν δρομολογηθεί. Για να ανοίξουν νέα προϊόντα, δηλαδή να διακινείται επιβατικό κοινό σε άλλες περιοχές του Δήμου που σημειώνουν ενδιαφέρον για τους επισκέπτες, απαιτείται χρόνος και συστηματικές κινήσεις και από την πλευρά των πρακτόρων. Εμείς ως δήμος κάνουμε και θα συνεχίσουμε να κάνουμε κάθε απαιτούμενη ενέργεια ώστε να παρέχουμε πληροφοριακό υλικό, ποιοτική υποδοχή και αναχώρηση από τον προορισμό και μεγιστοποίηση της εμπειρίας του ταξιδιού που αφορά τον τόπο μας, άρα και καλύτερα σχόλια για τον προορισμό μας».
Λ. Πιλάλα: «Γίνονται παρεμβάσεις στην Ιτέα»
Η αντιδήμαρχος Ιτέας Λιάνα Πιλάλα, έχοντας στην αρμοδιότητά της αρκετά από εκείνα που λαμβάνουν χώρα στο σημείο υποδοχής του συγκεκριμένου τουριστικού «πακέτου» επισκεπτών, και με την ελπίδα πως ο δήμος σύντομα θα αποκτήσει και τον έλεγχο του λιμανιού μέσω της σύσταση του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, υπήρξε σαφής: «Μας ενδιαφέρει ο τουρισμός μέσω της κρουαζιέρας, και εργαζόμαστε και προς αυτή την κατεύθυνση». Η αντιδήμαρχος σχολιάζοντας αρχικά τα στοιχεία σημείωσε πως η πτώση του αριθμού των κρουαζιερόπλοιων δεν αφορά μόνο την Ιτέα, αλλά συνολικά τη χώρα, κάτι που σημαίνει πως δεν μπορούμε να το δούμε αποκομμένα. Εστιάζοντας όμως ακολούθως στο πως η περιοχή θα πρέπει να εργαστεί, τόνισε πως θα πρέπει το σύνολο της αυτοδιοίκησης, δήμοι του νομού και Περιφέρεια, σε συνεργασία με τους φορείς, να καθίσουν σε ένα κοινό τραπέζι θέτοντας όλα τα ζητήματα, με στόχο να βρουν έναν κοινό βηματισμό. Χαρακτηρίζοντας κορυφαίο το κεφάλαιο των υποδομών, δεν έκλεισε τα μάτια στα προβλήματα που υπάρχουν, υποστηρίζοντας πως χρειάζεται πολύ δουλειά για να φτάσουν στο επιθυμητό επίπεδο.
Ως προς το που θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα έδειξε καταρχάς προς τον τομέα του πολιτισμού, με την επισήμανση πως πρέπει να δοθούν αφορμές ώστε οι επισκέπτες να σταθούν περισσότερο στην περιοχή. Αναφορικά με την Ιτέα, μιας και εκεί βρίσκεται ο δικός της τομέας δράσης, είπε πως το Μερκούρειο αποτελεί πλέον ένα σημείο που ο δήμος επενδύει συνεχώς, ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στο τελωνειακό φυλάκιο το οποίο έχει ζητηθεί να παραχωρηθεί ώστε να λειτουργήσει ως τουριστικό περίπτερο παρέχοντας το σύνολο των πληροφοριών για την περιοχή στους επισκέπτες. Ως παρέμβαση που θα βοηθήσει στην εικόνα της περιοχής ανέφερε και τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, οι οποίες μέσω της τάξης που θα μπει, αλλά και των πεζοδρομήσεων που προβλέπονται, θα αλλάξουν σίγουρα προς το καλύτερο τη λειτουργία της πόλης.
Επιστρέφοντας στον τομέα των υποδομών η κ. Πιλάλα αναφέρθηκε στο έργο της εκβάθυνσης του λιμανιού, το οποίο τρέχει η Περιφέρεια, και είναι πολύ σημαντικό μιας και θα ανοίξει ακόμα περισσότερο την γκάμα των κρουαζιερόπλοιων που θα μπορούν να το προσεγγίσουν. Μην παραλείποντας να αναφερθεί στο θέμα της μαρίνας, το οποίο επίσης κρίνεται άκρως σημαντικό καθώς έχει σχέση με το σημερινό ζήτημά μας, είπε πως δυστυχώς το ΤΑΙΠΕΔ ακόμα δεν έχει απαντήσει στις οχλήσεις που του έγιναν σχετικά με τις προθέσεις του. Εδώ η αντιδήμαρχος άφησε ορθάνοιχτο το ενδεχόμενο το επόμενο διάστημα να γίνουν νέες παρεμβάσεις, τοποθετώντας τες χρονικά όταν θα προκύψει η νέα διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Φωκίδας, ή ακόμα περισσότερο με τη σύσταση του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείο Δελφών.
Π. Ταγκαλής: «Πίεση στα κέντρα λήψης των αποφάσεων»
Ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας του δήμου Παναγιώτης Ταγκαλής, συμφωνώντας και αυτός με την ανάγκη ο δήμος να στραφεί προς αυτή τη μορφή τουρισμού, δεν έκρυψε τον προβληματισμό του, όχι για το εάν αξίζει ο κόπος, αλλά για το κατά πόσο ο στόχος να αλλάξει η σημερινή κατάσταση είναι εύκολα εφικτός. Κατά τον κ. Ταγκαλή το βασικό πρόβλημα έγκειται στο κέντρο λήψης των αποφάσεων, εκεί δηλαδή απ’ όπου βγαίνει το πρόγραμμα της κάθε κρουαζιέρας, το οποίο είναι μακριά από το δήμο, και το οποίο ο τελευταίος θα πρέπει να βρει τρόπο ώστε να το προσεγγίσει. Εδώ θέτει το ζήτημα της συνεργασίας μεταξύ δήμου και Περιφέρειας, ώστε από κοινού να πιέσουν σε κεντρικό επίπεδο τα αρμόδια κυβερνητικά στελέχη τα οποία έχουν λόγο στο σχεδιασμό που γίνεται σε επίπεδο χώρας, βάζοντας ακόμα περισσότερο στο χάρτη της κρουαζιέρας το δήμο Δελφών.
«Δεν είναι απλό το θέμα», σημείωσε χαρακτηριστικά ο πρώην αντιδήμαρχος, βάζοντας στο κάδρο των ενεργειών που θα πρέπει να γίνουν και τις παρεμβάσεις στις υποδομές, μιας και εδώ η περιοχή υστερεί έναντι του ανταγωνισμού. Ο κ. Ταγκαλής μίλησε για ένα σύνολο εργασιών που πρέπει να γίνουν, οι οποίες θα εκσυγχρονίσουν αλλά και θα οργανώσουν το λιμάνι της Ιτέας, δίδοντάς του την εικόνα ενός σύγχρονου λιμανιού. Σχολιάζοντας τους αριθμούς του 2017 τόνισε πως ενδεχομένως να άλλαξαν οι προορισμοί, κάτι που όμως αν συνέβη επίσης αποτελεί θέμα που θα πρέπει να προσεχτεί. Τέλος αναφερόμενος στη σύνδεση του τουρισμού με άλλες παραμέτρους, οι οποίες θα λειτουργήσουν προσθετικά στην αξία του προϊόντος της περιοχής, ξεχώρισε δίχως σκέψη τον τομέα του πολιτισμού, για τον οποίο όμως επίσης είπε πως ο δήμος θα πρέπει να φροντίσει να τον κάνει τμήμα του συνολικού σχεδιασμού της χώρας, αφού όμως πριν και αυτή τον χαράξει.
Π. Μέγκος: «Ή τουρισμός ή μεταλλεία»
Τη δική του οπτική στο θέμα, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο η παράταξή του το προσεγγίζει χρόνια τώρα κατέθεσε και ο Παναγιώτης Μέγκος, βάζοντας μία άλλη αρκετά ενδιαφέρουσα παράμετρο στη συζήτηση. Ο επικεφαλής της παράταξης Πολίτες στο Προσκήνιο απαντά καταρχάς ανεπιφύλακτα πως η περιοχή θα πρέπει να επενδύσει στον τουρισμό, όμως θέτει επ’ αυτού το θέμα των προτεραιοτήτων που φαίνεται πως ισχύουν σήμερα. Κατά τον κύριο Μέγκο η οικονομία λειτουργεί ενώ είναι σε ισχύ μια σειρά εσωτερικών ανταγωνισμών μεταξύ τομέων, που ο ένας μοιραία έρχεται σε αντίθεση με κάποιους άλλους. Φέρνοντας το συγκεκριμένο προβληματισμό στα μέτρα του δήμου Δελφών γίνεται κατά τον ίδιο φανερό πως δεν μπορεί να μιλάμε για επένδυση στον τουρισμό, αναγάγωντάς τον μάλιστα σε κλάδο που βρίσκεται ψηλά στην ιεραρχία, όταν ταυτόχρονα έχουν αναπτυχθεί τόσο έντονα μεταλλευτικές δραστηριότητες. «Δεν είναι θέμα εμμονής, για την οποία έχουμε κατηγορηθεί κατά καιρούς, αλλά κάποια στιγμή θα πρέπει να δούμε πως και τα δύο μαζί δεν μπορεί να συνυπάρξουν», σημειώνει ο κ. Μέγκος, τονίζοντας μάλιστα πως η οικονομία ως επιστήμη, αυτού του είδους τα ζητήματα τα έχει αποδείξει εδώ και χρόνια.
«Δεν μπορεί να έχουμε και τους δύο αυτούς τομείς, κάποιος θα πρέπει να περιοριστεί», υποστηρίζει, λέγοντας παράλληλα πως έτσι όπως σήμερα έχει διαμορφωθεί η κατάσταση, πρώτα έρχεται η μεταλλευτική δραστηριότητα και μετά ο τουρισμός. Βάζοντας στη συζήτηση και το ότι το μουσείο των Δελφών είναι το δεύτερο σε επισκεψιμότητα της χώρας, ο επικεφαλής των ΠσΠ επιχειρεί να αναδείξει το πως η περιοχή έχει πρόσφορο έδαφος να κινηθεί στον τομέα του τουρισμού, αρκεί να πάρει δραστικές αποφάσεις για τον τόπο. Κατά τον ίδιο άλλωστε αυτός ο τομέας διαχέει τον πλούτο του σε πολλές ομάδες πολιτών, σε αντίθεση με το τι ισχύει με τον πλούτο των μεταλλείων, όπου εκεί καρπώνεται από πολύ λίγους. «Με λίγα λόγια είναι θέμα επιλογής του τι μοντέλο ανάπτυξης επιθυμούμε. Δεν μπορεί να τα έχουμε όλα», σημειώνει, καταλήγοντας με τη φράση ερώτημα: «Είναι δυνατόν να μιλάμε για ανάπτυξη του λιμανιού της Ιτέας όταν σε τόσο κοντινή απόσταση υπάρχει και η σκάλα φόρτωσης των μεταλλείων;».



Γ. Δρακάκης: «Τουρισμός και υποδομές πάνε μαζί»
Την άποψή του για το θέμα μας κατέθεσε και ο Γιώργος Δρακάκης τονίζοντας αρχικά πως τουρισμός και υποδομές πάνε μαζί. «Συγκεκριμένα όσον αφορά τον δήμο Δελφών και την Ιτέα ως πύλη εισόδου από την κρουαζιέρα επιβάλεται η αναβάθμιση του Λιμένα της Ιτέας, ώστε να μπορούν να προσεγγίζουν μεγαλύτερα και περισσότερα πλοία, καθώς και η αναβάθμιση κυρίως της παραλιακής ζώνης.», μας δήλωσε, συνεχίζοντας:
«Πρέπει να γίνει αντιληπτό και κυρίως στον δήμο Δελφών, αλλά και σε όλους αυτούς που δήθεν κόπτονται για την ανάπτυξη του τουρισμού στην περιοχή ότι χωρίς την δημιουργία υποδομών (αυτοκινητόδρομοι, διασύνδεση με τα μεγάλα αστικά κέντρα, έργα προστασίας του περιβάλλοντος) και χωρίς την αναβάθμιση της παραλιακής ζώνης της Ιτεας και την μετατροπή της σε μια αισθητικά όμορφη περιοχή εισόδου των ξένων επισκεπτών, ουδέποτε θα υπάρξει τουριστική ανάπτυξη». Κι όλο αυτό, όπως παρατήρησε, με στόχο οι υποδομές να δημιουργούν στον επισκέπτη την διάθεση για διαμονή στην Ιτεα. «Σε διαφορετική περίπτωση η τουριστική ανάπτυξη στην περιοχή θα εξακολουθεί να παραμένει ως ένας ανεκπλήρωτος πόθος και η κρουαζιέρα θα δουλεύει περιοριστικά μόνον ως ένας εναλλακτικός τροπος μεταφοράς από θαλάσσης επισκεπτών στον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών σε συνδυασμό με επίσκεψη στα νησιά», είπε καταλήγοντας.
Π. Αραβαντινού: «Τα έργα που δρομολογούμε δείχνουν τη σημασία που έχει για εμάς»
Στο σύνολο σχεδόν των τοποθετήσεων περίοπτη θέση κατέχει το θέμα των υποδομών. Και πώς να μη γίνει αυτό, όταν από εκεί ξεκινούν πρακτικά όλες οι προσεγγίσεις. Εδώ λοιπόν μπαίνει στο θέμα και ο ρόλος της Περιφέρειας, καθώς στο δικό της χαρτοφυλάκιο βρίσκεται τόσο η σημαντικότερη παρέμβαση, αυτή στο χώρο του λιμανιού, όσο και πολλές ακόμα ανά τον δήμο Δελφών και τη Φωκίδα γενικότερα, όπου μπορεί να λειτουργήσουν υποστηρικτικά. Υπέρμαχος της ιδέας πως η περιοχή αξίζει να στραφεί προς τη θάλασσα η Περιφέρεια μέσω του ίδιου του Περιφερειάρχη έχει αναγάγει το θέμα του λιμανιού της Ιτέας ως το δεύτερο πιο σημαντικό του νομού μετά τη διαγώνια οδό. Ερωτηθείς για το θέμα η περιφερειακή σύμβουλος Πέγκυ Αραβαντινού σημειώνει πως το συγκεκριμένο λιμάνι δεν έχει μόνο τοπική σημασία, αλλά πολύ ευρύτερη καθώς αποτελεί πύλη εισόδου από τη θάλασσα για όλη την Περιφέρεια. «Απόδειξη της σημασία που έχει για εμάς είναι η ταχύτητα με την οποία τρέχουμε τις διαδικασίες για την εκπόνηση του έργου στο λιμάνι», τονίζει, ενημερώνοντάς μας μάλιστα πως σε ένα περίπου μήνα από τώρα αναμένεται και η οριστική μελέτη. Στο καθαρά πρακτικό κομμάτι θα ακολουθήσουν τα περιβαλλοντικά και οι αδειοδοτήσεις, για να φτάσουμε βάσει προβλέψεων στο 2019 όπου θα χρειαστεί να γίνει και η δέσμευση του ποσού για την πραγματοποίηση του έργου.
Στο ερώτημα πόσο αναμένεται να είναι αυτό, η κ. Αραβαντινού μας απάντησε πως υπολογίζεται περίπου στα 5 εκατ. ευρώ, ενώ στο από πού μπορεί να βρεθεί, μας είπε πως αποτελεί δέσμευση του ίδιου του Κ. Μπακογιάννη για την εξεύρεση του μέσω του κεντρικού ΠΔΕ. Οι εργασίες εκβάθυνσης, ο νέος βραχίονας, καθώς και όλα τα απαραίτητα συνοδευτικά έργα θα αλλάξουν εντελώς την εικόνα του λιμανιού, κάνοντάς το ένα σύγχρονο λιμάνι που θα μπορεί σε επίπεδο υποδομών να ανταγωνιστεί πολλά άλλα της χώρας, από τα οποία σήμερα υστερεί. Ακόμα κι έτσι να είναι βέβαια, το ζήτημα που και πάλι θα τεθεί, μοιραία, είναι το πώς οι επισκέπτες θα μείνουν περισσότερο στον τόπο, μην αποτελώντας απλά περαστικές μάζες. Εδώ η κ. Αραβαντινού θέτει στη συζήτησή μας και πάλι το θέμα των υποδομών που πρέπει να γίνουν, όπου σε συνδυασμό με τα όσα οι υπόλοιποι φορείς της περιοχής προωθήσουν, να αποτελέσουν στο σύνολό τους μία ολοκληρωμένη και δελεαστική πρόταση για εκδρομή.
Και εδώ όμως η Περιφέρεια επιχειρεί να βάλει το χέρι της, μέσω της ακτομηχανικής μελέτης, η οποία θα διαμορφώσει τέσσερις παραλίες δίπλα στην Ιτέα, δημιουργώντας, για παράδειγμα, για όσους επισκέπτες το επιθυμούν την επιλογή της χαλάρωσης- κολύμβησης πουλώντας το νούμερο ένα προϊόν της χώρας (ήλιος- θάλασσα). Στο πλαίσιο αυτών των παρεμβάσεων, που μπορεί να χρησιμοποιηθούν προς την ίδια κατεύθυνση, η κ. Αραβαντινού μάς μίλησε για παρεμβάσεις στην πόλη της Άμφισσας που τρέχει η Περιφέρεια σε συνεργασία με το δήμο, κάνοντας και την πόλη επιλογή προορισμού, καθώς και άλλες αντίστοιχες σε όλο το νομό που θα αποτελεί πλέον ένα πακέτο που δεν θα περιλαμβάνει μόνο τους Δελφούς. «Γίνεται εύκολα κατανοητό πως για εμάς έχει πολύ μεγάλη σημασία αυτό το κομμάτι του τουρισμού, όμως για να το προσεγγίσουμε με τον τρόπο που πρέπει, θα πρέπει πριν να έχουμε δημιουργήσει όλες εκείνες τις κατάλληλες υποδομές», δηλώνει καταλήγοντας η περιφερειακή σύμβουλος.
Β. Αυγερινός: «Τέλος στον εσωτερικό ανταγωνισμό»
Λόγο στο θέμα έχουν και οι φορείς της περιοχής, μεταξύ αυτών φυσικά και εκείνος που αποτελεί την ομπρέλα των συμφερόντων των επαγγελματιών στον τομέα της εστίασης, που δεν είναι άλλος από το Επιμελητήριο Φωκίδας. Ο νέος πρόεδρός του Βασίλης Αυγερινός στάθηκε αρχικά στο σχεδιασμό που πρέπει να γίνει στην περιοχή, μεταξύ όλων των εμπλεκομένων, ένα σχεδιασμό όμως που θα περιλαμβάνει το σύνολο των δραστηριοτήτων που θα μπορούσαν να αποτελέσουν πηγή ενδιαφέροντος για τους επισκέπτες, βλέπε πολιτισμός, θρησκευτικός τουρισμός, αγροτουρισμός κλπ. Κατά τον κ. Αυγερινό σημαντικό είναι να το να μπει τέλος στον εσωτερικό ανταγωνισμό που υπάρχει εδώ και χρόνια, καθώς μόνο μέσω της κοινής προσπάθειας τα αποτελέσματα μπορεί να είναι καλύτερα. «Και έτσι θα είναι σίγουρα καλύτερα για όλους», σημειώνει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος, αναφερόμενος και στο θέμα των υποδομών, όπως αυτές του λιμανιού, για τις οποίες όπως μας είπε το Επιμελητήριο ζήτησε την επίσπευση των διαδικασιών από τον ίδιο τον περιφερειάρχη στην πρόσφατη επίσκεψή του στην Άμφισσα.


Ν. Αλεξανδρόπουλος: «Σημασία έχει το πώς θα μείνουν κι όχι το πόσοι θα έρθουν»
Ως επαγγελματίας της παραλίας της Ιτέας, αλλά και επικεφαλής της αντιπολίτευσης πλέον στο Επιμελητήριο, ο Νίκος Αλεξανδρόπουλος γνωρίζει από πρώτο χέρι το που υστερεί η περιοχή, αλλά και που θα πρέπει να γίνει μεγάλη προσπάθεια ώστε αυτός ο πλούτος που περνά και σήμερα να αφήνει κάτι και στον τόπο. Κατά τον κ. Αλεξανδρόπουλο οι 14.000 που ήρθαν μέσω κρουαζιέρας το 2017 δεν έχει καμία σημασία το εάν θα γίνουν πολλοί περισσότεροι εάν δεν πάψουν να είναι απλά περαστικοί μέσω των λεωφορείων. Είναι θλιβερό για τον ίδιο τα πούλμαν να παραλαμβάνουν τον κόσμο από τα πλοία και να τον επιστέφουν σε αυτά χωρίς πριν να τους δίνεται η δυνατότητα για μία διαμονή στην περιοχή έστω λίγων ωρών. Μιλώντας μας μάλιστα για την πρακτική δύο συγκεκριμένων πλοίων που προβλέπουν στο πρόγραμμά τους μεγαλύτερη σε επίπεδο χρόνου στάση στο λιμάνι, μας εξηγεί πως έστω για εκείνες τις ώρες οι επαγγελματίες παίρνουν μια πολύ καλή οικονομική ανάσα. «Φανταστείτε τι θα γινόταν εάν το σύνολο των πλοίων καταφέρναμε να ακολουθήσει αυτή την πρακτική, ή ακόμα περισσότερο εάν ακόμα πιο πολλά πλοία με την ίδια λογική έφταναν στο λιμάνι της Ιτέας», προσθέτει ο κ. Αλεξανδρόπουλος, εστιάζοντας όμως και στο κεφάλαιο τουριστική παιδεία, την οποία και οι επαγγελματίες θα πρέπει να καλλιεργήσουν ακολουθώντας τα βήματα του ανταγωνισμού.
Ερωτηθείς για το νέο του ρόλο ως μέλος του Επιμελητηρίου και το εάν σκοπεύει να πιέσει για την ανάληψη πρωτοβουλιών ο κ. Αλεξανδρόπουλος μας είπε πως ο φορέας είναι ώρα πλέον να παίξει πολύ πιο ενεργό ρόλο στον τομέα του τουρισμού, σε συνεργασία βέβαια πάντα και με τους υπόλοιπους της περιοχής, δήμο, Περιφέρεια κλπ, οι οποίοι θα πρέπει να κάνουν έναν κεντρικό σχεδιασμό και με βάση αυτόν να ασκήσουν στη συνέχεια όλες τις πιέσεις εκεί που πρέπει ώστε να αλλάξει η σημερινή εικόνα και του τουρισμού μέσω κρουαζιέρας, αλλά και γενικά του προϊόντος της Φωκίδας.
πηγή: έντυπη έκδοση Εν Δελφοίς