Τετάρτη 3 Μαΐου 2017

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΥ ΓΙΑ ΙΔΡΥΣΗ ΛΙΜΕΝΙΚΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ ΔΗΜΟΥ ΔΕΛΦΩΝ ΜΕ ΕΔΡΑ ΤΗΝ ΙΤΕΑ

 Αποτέλεσμα εικόνας για ΛΙΑΝΑ ΠΙΛΑΛΑ-ΤΣΑΚΙΡΗ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΝΟΜΟΣ ΦΩΚΙΔΑΣ
ΔΗΜΟΣ ΔΕΛΦΩΝ
ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΙΤΕΑΣ
Γραφείο Αντιδημάρχου

  •  
    


Προς :Πρόεδρο Δ.Σ. Δ. Δελφών
Κοιν. :Δήμαρχο Δ.Δελφών 
                   



                                                                              Ιτέα 10 Απριλίου  2017
                                                                                             Αρ. Πρωτ.: οικ.7667

«Λήψη απόφασης για την μεταφορά των αρμοδιοτήτων του λιμενικού Ταμείου Φωκίδας στο Δήμο Δελφών (άρθρο 2/8 ΝΜ2738/99) και τη σύσταση Ν.Π.Δ.Δ. με την επωνυμία «Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Δελφών» και έδρα την Δημοτική Κοινότητα Ιτέας. »


ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΥ ΔΕ ΙΤΕΑΣ – ΔΗΜΟΥ ΔΕΛΦΩΝ




Ιτέα…Παραλιακή πόλη του Δήμου Δελφών, του Νομού Φωκίδας.
Βρίσκεται στον Κορινθιακό κόλπο νότια της Άμφισσας, βορειοανατολικά του Γαλαξειδίου και νοτοδυτικά των Δελφών, πόλεις με τις οποίες συνδέεται οδικά.
Το Λιμάνι της Ιτέας είναι πύλη εισόδου των επισκεπτών των Δελφών, μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, δεύτερο πιο σημαντικό Πολιτιστικό Μνημείο της χώρας μας.
Η Ιτέα είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη του Δήμου Δελφών μετά την πρωτεύουσα του Δήμου, που είναι η Άμφισσα. Διαθέτει Επιβατικό – Εμπορικό Λιμάνι που βρίσκεται στην 22η θέση των ελληνικών προορισμών κρουαζιέρας. Με πρώτους τον Πειραιά , Σαντορίνη, Κέρκυρα , Μύκονο , Κατάκολο κ.λ.π.
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδας ο Λιμένας Ιτέας στην κρουαζιέρα παρουσιάζει ανοδική τροχιά.  Στο εύρος της τετραετίας 2013-2016 διαγράφεται, για τους επιβάτες που έφτασαν στην πύλη εισόδου των Δελφών, ότι υπερδιπλασιάστηκαν. Για την ακρίβεια από τους 8.141 επιβάτες  το 2013, εκτοξευτήκαν σε 17.851 επιβάτες το 2015 και έκλεισε στους 15.000 επιβάτες  το 2016.
Ο αριθμός των πλοίων για το 2013 ήταν 88 πλοία,  το 2014 ήταν 50 πλοία, το 2015 ήταν  83 πλοία και το 2016 ήταν 92 πλοία αριθμός ρεκόρ.
Το Λιμάνι της Ιτέας στο Στρατηγικό Σχεδιασμό Λιμένων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου από το 2012 κατατάσσεται στην κατηγορία: «Λιμένας Μείζονος Ενδιαφέροντος (Κ3)», δηλαδή εξυπηρετεί γενικά εμπορεύματα , ακτοπλοΐα, κρουαζιέρα, αναψυχή ,αλιευτικά κ.λ.π.
Εκτός από το επιβατικό – εμπορικό λιμάνι η Ιτέα διαθέτει τουριστική μαρίνα με δυνατότητα ελλιμενισμού 250 σκαφών.
Δύο αλιευτικά καταφύγια (Τροκαντερο και Κίρρας) και ένα λιμάνι εμπορικό φορτοεκφόρτωσης Βωξίτη στη θέση Κεφαλή  σε απόσταση 1,5 χιλιόμετρο από το μώλο με χύδην φορτίο.
Διαθέτει επίσης Λιμεναρχείο Ιτέας, Τελωνείο Ιτέας, Κέντρο Υγείας, Πυροσβεστική Υπηρεσία, Αστυνομικό Τμήμα, Τουριστική Αστυνομία,Τμήμα Τροχαίας, Ταχυδρομείο. Δύο ναυτιλιακά πρακτορεία , τα μοναδικά στο Δήμο Δελφών. Επίσης λειτουργούν στην πόλη τρείς (3) τράπεζες και συγκεκριμένα : Ενική, Πειραιώς και Alpha Τράπεζα .  
Φορέας Διαχείρισης της χερσαίας ζώνης λιμένα Ιτέας Κίρρας είναι το Λ.Τ.Ν. Φ. με έδρα την Ιτέα.
Το Λιμενικό Ταμείο Ν. Φωκίδας μέχρι πρότινος είχε στην διαχείριση του τις χερσαίες ζώνες λιμένων:
1)   Του Αγίου Νικολάου , σήμερα Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Δωρίδας
2)   Τη χερσαία ζώνη Λιμένα Γαλαξειδίου , σήμερα Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Γαλαξείδιου.
3)   Τη Χερσαία Ζώνη Λιμένα Ιτέας- Κίρρας, μοναδική διαχείριση την οποία έχει έως και σήμερα.
Στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων του ο Φορέας Διαχείρισης του Λιμενικού Ταμείου Ν. Φωκίδας, θα πρέπει να μεριμνά για την εύρυθμη λειτουργία του Λιμένα , τη συντήρηση του και την αντιμετώπιση των πάσης φύσεως βλαβών – αστοχιών και ζημιών που παρουσιάζονται στη Ζώνη  Λιμένα. Δεδομένων των δυσκολιών και ενίοτε εξαιρετικά αντίξοων συνθηκών που επικρατούν στη θάλασσα καθώς και για την υλοποίηση επεκτάσεων και αναβαθμίσεων των υφισταμένων λιμενικών εγκαταστάσεων .  

Πόσο όπως έτοιμος είναι σήμερα ο φορέας Διαχείρισης του Λιμένα για την εύρυθμη λειτουργία του;

Όπως έχει διατυπωθεί από τη Γενική Γραμματεία Λιμένων Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων για να λειτουργεί ικανοποιητικά ένα Λιμάνι θα πρέπει κατ’ ελάχιστον να πληρούνται οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
1.   Νόμιμες υφιστάμενες υποδομές
2.   Χερσαία Ζώνη
3.   Περιβαλλοντικοί όροι σε ισχύ, για τα υφιστάμενα έργα.
4.   Γενικό προγραμματικό σχέδιο  (Master Plan) ή  πλαίσιο έργων ανάπτυξης Λιμένα (ΠΕΑΛ)
5.   Πράξεις καθορισμού χρήσεων γης και όρων περιορισμών δόμησης δηλαδή χωροταξική οργάνωση λιμένα
6.   Θαλάσσια ζώνη Λιμένα
7.   Εγκεκριμένο σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων
8.   Αρχείο αυτοψιών λιμενικών υποδομών
9.   Φάροι εισόδου

Ποιες από τις παραπάνω προϋποθέσεις και σε ποιο βαθμό τηρούνται στο Λιμάνι του Δήμου Δελφών και πόσο εύκολο είναι τελικά να υλοποιήσει ένα έργο ο φορέας διαχείρισης σήμερα ;

Η χερσαία ζώνη λιμένα Ιτέας- Κίρρας είναι περίπου 5.000μ. Από αυτό και μόνο προκύπτει ένα πλήθος φωτιστικών σωμάτων –πλακοστρώσεων – ζώνη καθαριότητας κ.λ.π.. Συνυπολογίστε σε αυτό το γεγονός ότι όλα τα έργα υποδομών της Ιτέας είναι από 30 ετών και πάνω και υπάρχουν τεράστιες ανάγκες συντήρησης.
Τα πράγματα στο Γαλαξείδι είναι σχετικά πιο μαζεμένα . Αυτό οφείλεται στο μικρότερο μέγεθος (500μ) αφενός και στο γεγονός ότι έγιναν παρεμβάσεις τα προηγούμενα χρόνια (έργο παραλίας – πλακόστρωση – ρεύματα- νερά κ.λ.π.) οι οποίες δεν έγιναν στην  Ιτέα.

Η βασική αιτία προβλημάτων του ΛΤΝΦ είναι η υποστελέχωση. Σήμερα που μιλάμε λειτουργεί με ένα άτομο.

Αποτελέσματα αυτής της δυσλειτουργίας του ΛΤΝΦ είναι:
1.   Απώλειες εσόδων από τα Λιμενικά τέλη
2.   Αδυναμία υλοποίησης έργων και έλλειψη χρηματοδοτήσεων
3.   Αδυναμία αξιοποίησης πόρων και ένταξης του λιμένα σε ένα ολοκληρωμένο κεντρικό σχεδιασμό.
4.   Αδυναμία παρακολούθησης της υλοποίησης τους.
5.   Έλλειψη ασφάλειας και προστασίας περιβάλλοντος.
6.   Έλλειψη ευελιξίας και εξυπηρέτησης επιβατών.

Όλα τα παραπάνω συντελούν σε ένα αδύναμο φορέα πέρα των δυνατοτήτων του. Λόγω της υποστελέχωσης είναι ανθρωπίνος αδύνατο να μπορεί να ελέγχει την καλή λειτουργία του λιμένα, να βεβαιώνει τέλη , να εφαρμόζει οικονομική πολιτική και να εκτελεί κατά γράμμα τη λιμενική πολιτική του ΥΝΑ (Σχέδιο Ανάπτυξης Λιμένα, ΣΑΛΕ-ISPS κατάλοιπα κ.λ.π.). Επίσης  είναι αδύνατο να ελέγξει όλες τις ώρες της ημέρας και όλες τις ημέρες της θαλάσσια δραστηριότητα.
Το αποτέλεσμα είναι να μην προσφέρονται οι απαραίτητες υπηρεσίες  στους χρήστες της Χερσαίας Ζώνης Λιμένα.
Ερχόμαστε σήμερα στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Δελφών να συζητήσουμε την μεταφορά αρμοδιοτήτων του Λιμενικού Ταμείου Ν.Φ. στο Δήμο Δελφών με την επωνυμία «ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΛΙΜΕΝΙΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΔΕΛΦΩΝ» με έδρα την Ιτέα.

Ένα κορυφαίο ζήτημα για την πόλη της Ιτέας με την ομόφωνη στήριξη της τοπικής κοινωνίας εδώ και πολλά χρόνια σας παραθέτω την πρόσφατη απόφαση του Τοπικού Συμβουλίου Ιτέας υπ’ αριθμ. 12/45/2016  (συνημμένο 1) και όχι μόνο. Όλα τα Δημοτικά Συμβούλια έχουν καταγράψει την ανάγκη αυτή τόσο όταν είχαμε Καποδιστριακούς Δήμους Ιτέας αλλά και κατά την πρώτη Καλλικρατική θητεία , έχει εκφραστεί αυτή η ανάγκη για την ίδρυση Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Δήμου Δελφών, με έδρα την Ιτέα. Η Ιτέα επιλέγεται λόγω μεγαλύτερου μεγέθους από πλευράς υποδομών, αναγκών εύρους ζώνης λιμένα, διαχείρισης, άλλα και ως αστικού κέντρου το δεύτερο μετά την πρωτεύουσα του Δήμου Δελφών, την Άμφισσα.
Με την μεταφορά του Λιμενικού Ταμείου στο Δήμο Δελφών και τη διαχείριση της χερσαίας ζώνης από το δήμο θα μπορέσει να δοθεί λύση και σε ένα τεράστιο κοινωνικό  πρόβλημα πολλών ετών που έχουν οι καταστηματάρχες της Ιτέας – Κίρρας. Σήμερα  απειλούνται με κατεδαφίσεις και δεν έχουν νόμιμες άδειες λειτουργίας των εγκαταστάσεων  τους στη χερσαία ζώνη λιμένα.

Σας καταθέτω απόφαση του Δημοτικού Λιμενικού ταμείου Μήλου , η οποία ενέκρινε την τροποποίηση της χερσαίας ζώνης λιμένα Αδάμαντα Μήλου ΦΕΚ 109/2016 και τεύχος  Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων & Πολεοδομικών θεμάτων (συνημμένο 2)

Με την διαδικασία αυτή τακτοποιήθηκαν τα αυθαίρετα έργα- κατασκευές κατά τα πλαίσια της εφαρμογής του άρθρου 16 Ν. 4178/2013.
Ο καθορισμός της χερσαίας ζώνης και της εξομοιούμενης με τη χερσαία ζώνη γίνεται βάσει των άρθρων 21 και 28 του Νόμου 2971/2001. Για τον καθορισμό της χερσαίας ζώνης απαιτείται ο καθορισμός της οριογραμμής χερσαίας ζώνης. Παράλληλα σύμφωνα με το άρθρο 8 παρ.1 του Ν2971/2001, προ του καθορισμού της χερσαίας απαιτείται με ποινή ακυρότητας της πράξης καθορισμού της οριογραμμής αιγιαλού. Τονίζεται ότι η Χερσαία Ζώνη Λιμένα θα πρέπει να περιλαμβάνει κατ΄ελάχιστον τη ζώνη αιγιαλού , λύση που αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την οικονομική βιωσιμότητα των καταστημάτων. 

Συμπερασματικά μπορούμε να πούμε ότι δυστυχώς ο φορέας διαχείρισης Λιμενικό Ταμείο Νομού Φωκίδας δεν μπορεί να λειτουργεί ως είναι σήμερα. Αυτό φαίνεται και γίνεται αντιληπτό προ της έναρξης της καλοκαιρινής περιόδου και κατά την διαδικασία ανανέωσης της παραχώρησης χώρων εντός χερσαίας ζώνης. Δεν έχει τη δυνατότητα όχι μόνο να εκτελέσει εργασίες αναβάθμισης και βελτίωσης λιμενικών έργων αλλά ούτε να προβεί σε άλλες εργασίες , έργα συντήρησης – επισκευής μικρής κλίμακας.

Για όλους του παραπάνω λόγους παρακαλώ το σώμα όπως υπερψηφίσει το αίτημα της ΔΕ Ιτέας, περί μεταφοράς αρμοδιοτήτων του Λιμενικού Ταμείου Ν. Φωκίδας στο Δήμο Δελφών  και ίδρυση Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Δήμου Δελφών, με έδρα την ΔΚ Ιτέας .

Ο Φορέας αυτός θα είναι πιο ισχυρός- αποτελεσματικός διότι θα στελεχώνεται από τις δομές του Δήμου Δελφών (Τεχνική Υπηρεσία, Οικονομική Υπηρεσία, Διοικητική Υποστήριξη, Τμήμα Εμπορίου & Επιχειρήσεων , Καθαριότητα κλπ), σε συνεργασία με το Λιμεναρχείο Ιτέας, Τελωνείο και λοιπές υπηρεσίες, θα μπορεί να εξασφαλίσει τις απαραίτητες προϋποθέσεις καλής λειτουργίας σύμφωνα με τα πρότυπα του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.   

   Συνημμένα: 1. Η υπ’ αριθμ. 12/45/2016 Απόφαση Συμβουλίου ΔΚ Ιτέας

                     2. Το ΦΕΚ 109/17-06-2016/τ.Α.Α.Π.


Με εκτίμηση ,
Τριανταφυλλιά Πιλάλα- Τσακίρη

Η Αντιδήμαρχος Δελφών,
Δημοτική Ενότητα Ιτέας
&
τ. Πρόεδρος Λιμενικού Ταμείου Ν. Φωκίδας

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ΚΟΡΟΪΔΕΥΕΤΕ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ...ΟΤΙ ΜΠΟΡΟΥΝ ΣΕ ΕΝΑΝ ΔΗΜΟ ΝΑ ΙΔΡΥΘΟΥΝ ΔΥΟ ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΤΑΜΕΙΑ. ΑΦΟΥ Ο ΝΟΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΣΑΦΗΣ. ΕΛΕΟΣ ΠΙΑ!

Ανώνυμος είπε...

Παρτε την απο εκει. βαλτε νεα παιδια σε αυτες τις θεσεις. γεμισαμε σαπιλα. απορω γιατι ειναι εκει αφου κανενας δεν την ψηφισε.