Κυριακή 25 Μαρτίου 2012

“ΜΑΧΑΙΡΙ” ΣΤΙΣ ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΑΝΑΘΕΣΕΙΣ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ.



Επιτέλους ένα καλό νέο από το υπουργείο Υποδομών



“STOP” στο όργιο των απευθείας αναθέσεων για έργα κόστους έως 20.000 ευρώ επιχειρεί να βάλει ο υπουργός Υποδομών Μάκης Βορίδης, σύμφωνα και με την Έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Συγκεκριμένα, με το άρθρο 35, στο νομοσχέδιο «Ρύθμιση λειτουργίας της ταχυδρομικής αγοράς, θεμάτων ηλεκτρονικών επικοινωνιών και άλλες διατάξεις» (Ν. 4053/2012, ΦΕΚ 44/7.3.2012/τ. Α'), μπλοκάρει τη δυνατότητα, κυρίως, των δήμων να προχωρούν σε απευθείας αναθέσεις έργων για μικρά ποσά (μέχρι 20.000 ευρώ) και να παρεμβαίνουν για την άμεση αντιμετώπιση προβλημάτων και την εκτέλεση μικροεπισκευών σε σχολεία, στην αγροτική οδοποιία κ.λπ.
Να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση ήταν απαίτηση της κοινωνίας που έβλεπε από πολλές Δημοτικές Αρχές να προωθούνται τα «δικά τους παιδιά», «φίλοι», συγγενείς», «κουμπάροι», «γείτονες», οι οποίοι με τη διαδικασία των απευθείας αναθέσεων είχαν πάντα δουλειά, σε βάρος συναδέλφων τους που δεν ήταν προσκείμενοι στο δήμαρχο.
Το νομοσχέδιο, όπως ήταν απολύτως φυσικό και αναμενόμενο προκάλεσε την έντονη αντίδραση των δημάρχων, που υποστηρίζουν ότι αφενός δεν θα μπορούν να παρέμβουν άμεσα για την εξυπηρέτηση των δημοτών τους αλλά και να αδυνατούν να εκτελέσουν τους προϋπολογισμούς και τα τεχνικά τους προγράμματα, τα οποία συντάχθηκαν βάσει της παρεχόμενης δυνατότητας απευθείας αναθέσεων μικρών έργων.
Ωστόσο, πρέπει να επισημάνουμε ότι η δυνατότητα να γίνονται απευθείας σε έκτακτες καταστάσεις, όπως πλημμύρες, καθιζήσεις δρόμων, βροχοπτώσεις και γενικότερα ζημιές που προκαλούνται από θεομηνίες είναι κάτι απολύτως επιβεβλημένο, όμως η κατάχρηση που γινόταν από πλευράς ΟΤΑ στη χρήση της συγκεκριμένης δυνατότητας και η επέκτασή της σε έργα που δεν θεωρούνται έκτακτα.

Το άρθρο 35
Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο άρθρο: «Η απευθείας ανάθεση ή διαγωνισμός μεταξύ περιορισμένου αριθμού προσκαλουμένων επιχειρήσεων ως τρόπος επιλογής εργοληπτικής επιχείρησης για την κατασκευή δημόσιου έργου αποτελεί εξαιρετική διαδικασία και επιτρέπεται μόνο» σε απόρρητα ή ειδικά έργα.

Τι ισχύει σήμερα
Οι εργασίες συντήρησης και τα έργα, όπως αναφέρονται στο άρθρο 9 παρ Ε του Π.Δ. 171/87 που περιλαμβάνονταν στο άρθρο 28 του Ν. 3669/08, αποτέλεσαν μέχρι τώρα ένα σημαντικό εργαλείο για την εύρυθμη λειτουργία των δήμων, δεδομένου ότι ο κάθε ΟΤΑ μπορούσε άμεσα να επεμβαίνει και να εκτελεί μικροεπισκευές και έργα συντήρησης σε σχολεία, δημοτικά κτήρια, αγροτικούς δρόμους κ.λπ., ασχέτως του «εργαλείου» που του δινόταν στα «χέρια» και έκανε κακή διαχείριση, διότι:
• για έργα προϋπολογισμού μέχρι 10.271,46 ευρώ (πλέον ΦΠΑ) δεν απαιτούνταν δημοπρασία
• για έργα μέχρι του ποσού των 5.869,41 (πλέον ΦΠΑ) απαιτούνταν μόνο τεχνική περιγραφή και η ανάθεση γινόταν με απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής.
• για εργασίες συντήρησης μέχρι του ποσού των 20.000,00 ευρώ (πλέον ΦΠΑ) δινόταν η δυνατότητα ανάθεσης του έργου με απόφαση δημάρχου με προφανή στόχο την άμεση και απρόσκοπτη εκτέλεση του.

Η αντίδραση της ΚΕΔΕ
Για στοχοποίηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για θέματα τα οποία απέχουν παρασάγγας από την πραγματικότητα κάνει λόγο με ανακοίνωσή της η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας, με αφορμή την Έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Όπως σημειώνει, «η απόδειξη ότι στοχοποιείται η Αυτοδιοίκηση φαίνεται από τους ίδιους τους αριθμούς. Συγκεκριμένα, από το σύνολο των αθεώρητων ενταλμάτων του Δημοσίου ύψους 771,2 εκατ. ευρώ, μόλις το 9% αφορά δαπάνες ΟΤΑ α' και β' βαθμού. Με βάση το ισχύον θεσμικό πλαίσιο και αφού έγιναν οι απαιτούμενες διορθώσεις, τα εντάλματα αυτά, έλαβαν τελικά, την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Άρα σύμφωνα με αυτό το δεδομένο, το ελληνικό Δημόσιο δεν είχε καμιά απολύτως απώλεια χρημάτων».
Μάλιστα, υπογραμμίζει πως «ότι σε πολλές περιπτώσεις οι δήμοι ταλαιπωρούνται από την ελεγκτική διαδικασία, με ελέγχους σκοπιμότητας και όχι νομιμότητας. Επίσης, θα πρέπει να τονιστεί, ότι σε πολλές περιπτώσεις, εντοπίζονται διαφορετικές αποφάσεις από τους επιτρόπους του Ελεγκτικού Συνεδρίου, για την ίδια υπόθεση, που οφείλεται σε διαφορετική ερμηνεία ή ασάφεια του Νόμου. Πολλές εγκεκριμένες δαπάνες από τα αρμόδια εποπτικά όργανα, κατά τον προληπτικό έλεγχο, δεν θεωρούνται, λόγω της διαφορετικής ερμηνείας του νόμου».
Υπενθυμίζει, δε, «ότι, εκτός από το Ελεγκτικό Συνέδριο, η Τοπική Αυτοδιοίκηση «ακτινογραφείται» από έντεκα επιπλέον ελεγκτικούς μηχανισμούς, ενώ από τις αρχές του 2011 όλες οι αποφάσεις των δήμων που προκαλούν δαπάνες δημοσιεύονται στο πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ και αποστέλλονται υποχρεωτικά στο υπουργείο Εσωτερικών, στο υπουργείο Οικονομικών και στην ΕΛΣΤΑΤ».

ΠΗΓΗ: www.orafok.gr



  

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

ΠΑΕΙ Η ΜΑΣΑΜΠΟΥΚΑ(ΕΚΑΤΕΡΩΘΕΝ).
ΤΩΡΑ ΠΛΕΟΝ ΟΙ ΜΙΚΡΟΕΡΓΟΛΑΒΟΙ ΔΕΝ ΘΑ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΝΑ ΤΟ ΠΑΙΖΟΥΝ ΚΑΙ ΚΟΜΜΑΤΑΡΧΕΣ-ΣΗΜΑΙΟΦΟΡΟΙ..
ΟΠΟΙΟΣ ΚΑΝΕΙ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΚΑΙ ΦΘΗΝΟΤΕΡΗ, ΘΑ ΠΑΙΡΝΕΙ ΤΟ ΕΡΓΟ.
Ε ΡΕ ΜΑΝΟΥΛΑ ΜΟΥ ΚΛΑΜΑΤΑ..