Τρίτη 13 Σεπτεμβρίου 2011

ΤΟ ΜΑΚΡΥ ΧΕΡΙ ΤΩΝ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΩΝ ΠΑΠΑΛΟΥΚΑ… ΜΕΡΟΣ Β΄



Παρέμβαση – αποκάλυψη της Ελίζας  Πολυχρονιάδου




Μετά το δημοσίευμα του άρθρου της εφημερίδος μας με τίτλο «Το … μακρύ παγκάρι των Αγιογραφιών Παπαλουκά» ακολούθησε άκρα του τάφου σιωπή τόσο από πλευράς των χειριζομένων τα της Ιεράς Μητροπόλεως Φωκίδος όσο –κυρίως – από τον Δήμο Δελφών. Και από μεν την πλευρά της εκκλησίας τα πράγματα ήταν αναμενόμενα αφού δεν φαίνεται να είναι το αποφασιστικό όργανο. Από πλευράς της δημοτικής αρχής όμως αποτελεί  έκπληξη το γεγονός ότι δεν φρόντισε να μας απαντήσει μέσω των φερεφώνων της,  όπως το πράττει κατ’ εξακολούθησιν. Αν και οφείλουμε να επισημάνουμε ότι η ηχηρή σιωπή του Δημάρχου μας είναι πλεοναζόντως αποκαλυπτική και μας βάζει σε θέση αναμονής. Να, αυτά κάνει ο Δήμαρχός μας και καταφέρνει να βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος πάντοτε.

 Αντί των φορέων από όπου θα περίμενε κανείς μια απάντηση, η απάντηση ήρθε από την πλευρά της κ.  Ελίζας  Πολυχρονιάδου , Συντηρήτριας έργων τέχνης και συνόλων- μουσειολόγου ΜΑ. Η απάντηση – παρέμβαση της κ. Πολυχρονιάδου εκτιμούμε ότι αποτελεί μία πολύ αποκαλυπτική είσοδο στην προσέγγιση του θέματος:

Απολαύστε την:



Αγαπητή κυρία Τζαμτζή



Διάβασα με πολλή προσοχή το άρθρο  της εφημερίδας σας σχετικά με τις καινούργιες μελέτες για τη συντήρηση του γραπτού διακόσμου και του κελύφους της Μητρόπολης Άμφισσας και  έχω να παρατηρήσω τα εξής:

Το εξαιρετικά σύνθετο έργο της συντήρησης και αποκατάστασης προϋποθέτει πλέον των ολοκληρωμένων μελετών και τη δυνατότητα  in situ συντονισμού.

Η Φωκίδα διαθέτει καταξιωμένους επιστήμονες  που  έχουν τη δυνατότητα ανάληψης των μελετών και στη συνέχεια υλοποίησης του έργου,  άλλωστε η δική μου συμμετοχή στο έργο βασίστηκε αρχικά στη συνεργασία με λαμπρούς  επιστήμονες  αρχιτέκτονες μηχανικούς από την Άμφισσα και την ευρύτερη περιοχή.

Αναρωτιέμαι ωστόσο για το εξαιρετικά υψηλό και δυσβάστακτο  για την εποχή μας κόστος των νέων μελετών  ενώ ήδη η μελέτη συντήρησης του γραπτού διακόσμου είναι έτοιμη και απομένει η μεταφορά σε ολοκληρωμένα αρχιτεκτονικά σχέδια με κόστος  μεταφοράς  3.000 πλέον της αρχιτεκτονικής που όπως αναφέρατε ανέρχεται στο ποσό των 16.000.

Η στατική μελέτη της κυρίας Φλώρου που μελέτησα είναι ολοκληρωμένη και καλύπτει  τα αιτούμενα στοιχεία.  Ωστόσο εάν το ΥΠΠΟΤ κρίνει ότι απαιτούνται πρόσθετα στοιχεία θεωρώ ότι μπορεί να απευθυνθεί στη μελετήτρια.

Επισημαίνω επίσης ότι  στο πλαίσιο της συνεργασίας μου με επιστήμονες  ειδικευμένους στη συντήρηση και αποκατάσταση μνημείων ανέθεσα στον κύριο Ταυλαρίδη  τμήμα της μελέτης εφαρμογής που υλοποίησε και αμείφτηκε με το αιτούμενο ποσό,  όπως πολύ σωστά αναφέρετε στο δημοσίευμα σας.

Επίσης το ΥΠΠΟΤ διαθέτει επιστήμονες συντηρητές και λοιπών ειδικοτήτων καθώς και εργατοτεχνικό προσωπικό που μπορούν θαυμάσια να αναλάβουν το έργο.

Στο πλαίσιο της συνεργασίας μου με το Δήμο Άμφισσας για την μελέτη συντήρησης είχα προτείνει  τη διεξαγωγή σεμιναρίων συντήρησης και αποκατάστασης μνημείων με προοπτική οι αριστούχοι να μεταβούν σε αναγνωρισμένες σχολές της αλλοδαπής  για συμπλήρωση των σπουδών τους. Η πρόταση αυτή είχε διττή   ιδιότητα,  την εκπαίδευση νέων ανέργων της Άμφισσας και από την ευρύτερη περιοχή της Φωκίδας και την ένταξη τους στην αγορά εργασίας με κύριο αντικείμενο την συντήρηση της Ι. Μητρόπολης.

Μάλιστα για το σκοπό αυτό οργανώθηκε τον Δεκέμβριο του 2001 το σεμινάριο Αρχαιομετρία και προληπτική συντήρηση, οι δε επιστήμονες  κύρους που έλαβαν μέρος εκπροσωπούσαν Πανεπιστημιακά Ιδρύματα της ημεδαπής και αλλοδαπής  και είχαν συγκατατεθεί για τη δημιουργία σχολής συντήρησης  μέσω προγράμματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Κάνοντας απολογισμό της  πολύχρονης ιστορίας των μελετών και γενικότερης ενασχόλησης μεμονωμένων ατόμων και  φορέων  με το έργο συντήρησης του γραπτού διακόσμου και του κελύφους της Ι. Μητρόπολης οδηγούμαι σε συμπεράσματα που δεν θα επιθυμούσα να αναπτύξω αλλά δέχομαι και τη δική μου ευθύνη ως προς τη μη υλοποίηση του έργου.

Το έργο αυτό απαιτεί στιβαρότητα, εντοπιότητα και άρνηση συμβιβασμών και λοιπών αρνητικών ενεργειών.

Είχα υποσχεθεί στη Μίνα Παπαλουκά ότι θα είμαι δίπλα στο έργο του πατέρα της και μάλιστα αισιοδοξούσα ότι μέχρι το 2007 το έργο θα είχε ολοκληρωθεί.

Αγαπητοί φίλοι Αμφισσείς , απολογούμαι που δεν κατάφερα να σταθώ άξια των προσδοκιών σας και υποχρεώθηκα  να  αποσυρθώ από το έργο.

Δεν στενοχωριέμαι κάπως κυρία Τζαμτζή έχω βαθιά θλίψη και  εύχομαι ολόψυχα το μοναδικό αυτό έργο να διασωθεί.

Ας απευθύνουμε έκκληση στον Υπουργό Πολιτισμού και  ίσως αυτή τη φορά να εισακουσθεί



Με εκτίμηση



Ελίζα Πολυχρονιάδου

Συντηρήτρια έργων τέχνης και συνόλων- μουσειολόγος ΜΑ


ΠΗΓΗ: Εφημερίδα «ΦΩΚΙΣ»






1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

AYTO EINAI MAKRY XERI KAI OXI MONO PAGKARI KALA TO GRAFEIS KARTERIA