ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ
ΘΕΜΑ: ΚΕΝΤΡΟ ΥΓΕΙΑΣ ΙΤΕΑΣ
Σε συνέχεια των όσων συμβαίνουν, γράφονται, λέγονται ή εικάζονται γύρω απο την τύγχη η την εξέλιξη του Κέντρου Υγείας (ΚΥ) Ιτέας και για να αντιληφθούμε το θέμα στις σωστές του διαστάσεις, έχουμε να σημειώσουμε τα εξής:
1. Η Ιτέα είναι χαρακτηρισμένη ως Τουριστική πύλη εισόδου στην χώρα (τουριστικός λιμένας εισόδου). Ως Τουριστικές πύλες εισόδου νοούνται πόλεις στις οποίες καταλήγουν και αποβιβάζονται τουρίστες, προερχόμενοι από το εξωτερικό. Ο χαρακτηρισμός για την Ιτέα είναι ΚΑΙ ΑΥΤΟΜΑΤΟΣ, καθ’ όσον στο λιμάνι της προσεγγίζουν και αποβιβάζουν τουρίστες, κρουαζιερόπλοια διαφόρων νηολογίων, προερχόμενα απο λιμάνια του εξωτερικού. Για παράδειγμα, ως τουριστικές πύλες θεωρούνται η Αθήνα(αεροδρόμιο), ο Πειραιάς (λιμάνι), η Κώς(αεροδρόμιο-λιμάνι), η Σκιάθος(αεροδρόμιο), το Κατάκωλο (λιμάνι) κ.α., ενώ δεν είναι τουριστικές πύλες εισόδου οι Δελφοί, η Ολυμπία, η Σπάρτη, τα Μετέωρα (είναι τουριστικοί προορισμοί), οι Εύζωνοι, οι Κήποι (συνοριακές πύλες).
2. Η τεράστια ακτογραμμή με το πλήθος των λιμανιών και των νησιών, είναι ενα πρόβλημα και για αυτό δεν έχουν χαρακτηρισθεί ως τουριστικές πύλες εισόδου στην χώρα όλα τα λιμάνια μας, π.χ. το Αίγιο. Η Ιτέα όμως, ένεκα της δυνατότητας του λιμανιού της να προσεγγίζεται απο μεγάλα και μικρά κρουαζιερόπλοια, ειναι χαρακτηρισμένη ως τουριστική πύλη. Αυτό κυρίως οφείλεται στην γειτνίασή της με τους Δελφούς.
3. Προκειμένου η Ελλάς να προσχωρήσει στην (τότε) Ε.Ο.Κ. και στην συνέχεια στο κοινό νόμισμα, έπρεπε να αποδεχθεί κοινοτικές οδηγίες και κανόνες και να τους ενσωματώσει στην ελληνική νομοθεσία. Είναι τα περίφημα ‘’Κεφάλαια’’ που εσυζητούντο μεταξύ των επιτρόπων της Ε.Ε. και της χώρας μας. Κάποια απο αυτά τα ‘’Κεφάλαια’’ αναφέρονταν στον Τουρισμό, στις Μεταφορές, στην Ασφάλεια, στην Διακίνηση Αγαθών και Εμπορευμάτων και βεβαίως στην Υγεία. Ετσι λοιπόν, η χώρα μας υποχρεώθηκε να προσαρμόσει την νομοθεσία της, ώστε να ταυτίζεται με το Κοινοτικό Δίκαιο και τις Ευρωπαϊκές απαιτήσεις. Αποδέχτηκε μεταξύ των άλλων και νομοθέτησε, οτι στις Τουριστικές πύλες εισόδου, πρέπει να ισχύει ότι και στις αντίστοιχες πύλες της Ιταλίας, της Γαλλίας, της Γερμανίας δηλ. οτι και σε όλη την Ε.Ε. Με άλλα λόγια, οι ταξιδιώτες οποιασδήποτε εθνικότητας πρέπει να απολαμβάνουν των ιδίων προνομίων και ασφαλείας και να ταξιδεύουν με τους ίδιους κανόνες εντός όλων των κρατών που ανήκουν στην Ε.Ε. Και βεβαίως και εντός της Ελλάδος.
4. Με την ενσωμάτωση λοιπόν των συμφωνηθέντων ‘’Κεφαλαίων’’ στην Ελληνική νομοθεσία, θεσμοθετήθηκε οτι σε κάθε Τουριστική πύλη εισόδου πρέπει να υπάρχουν :
α. Αστυνομία-Λιμεναρχείο (Ασφάλεια)
β. Τελωνείο (Διακίνηση εμπορευμάτων)
γ. Ιατροφαρμακευτική περίθαλψη (Υγεία)
Τα παραπάνω περιγραφόμενα είναι υποχρεωτικά.
5. Στην Κ.Υ.Α 1397/1983 με προεξέχοντα Υπουργό τον Γ. Γεννηματά, όπου περιγράφεται το Εθνικό Σύστημα Υγείας (Ε.Σ.Υ.), στο άρθρο 14 περιγράφεται η ίδρυση των Κέντρων Υγείας (Κ.Υ.) στην χώρα. Στο δε άρθρο 18 παράγραφος 2 αναφέρει: ‘Τα Κέντρα Υγείας λειτουργούν σε τακτό 8ωρο ωράριο 5 ημέρες την εβδομάδα και εφημερεύουν όλες τις υπόλοιπες ημέρες και ώρες’. Αυτή είναι μια απο τις 3 διαφορές ανάμεσα στα Κ.Υ. και τα Αγροτικά Ιατρεία. Οι άλλες δύο είναι η στελέχωση και ο εξοπλισμός. Στην παράγραφο 3 του ιδίου άρθρου, αναφέρει: ‘ Στα Κ.Υ. μη αστικών περιοχών (όπως της Ιτέας), λειτουργεί μονάδα νοσηλείας για παραμονή αρρώστων που έχουν ανάγκη απο βραχυχρόνια ιατρική παρακολούθηση ‘.
Εξηγείται παρακάτω , στο ίδιο άρθρο, οτι για την στελέχωση και για τις ανάγκες του Κ.Υ. αποφασίζει η Διοίκηση του Νοσοκομείου (Β’θμια μονάδα υγείας) στο οποίο ανήκει διοικητικά το Κ.Υ. με αποσπάσεις και προσλήψεις (δηλ. το Νοσοκομείο Αμφίσσης για την περίπτωση του Κ.Υ. Ιτέας)
6. Απο το 1948 που ιδρύθηκε υπο την αιγίδα του ΟΗΕ, η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας ή Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ-WHO), όλα τα κράτη της υφηλίου άρχισαν να υιοθετούν σιγά-σιγά, τις παραγγελίες της, και απο το 1951 τα περισσότερα ανεπτυγμένα κράτη, ενσωμάτωσαν στις νομοθεσίες τους, τους κανόνες που είχε θεσπίσει η ΠΟΥ, αποδεχόμενα με αυτόν τον τρόπο, την ισχύ και την εγκυρότητα της Οργάνωσης. Η ΠΟΥ είναι κατι ανάλογο με την UNESCO, με την διαφορά οτι η μεν ΠΟΥ επιβάλλει και εισακούεται η οδηγία της, ενώ η UNESCO εθελοντικά προσφέρει τις υπηρεσίες της οι οποίες είναι μεταξύ των άλλων η περίθαλψη και βοήθεια σε δοκιμαζόμενους πληθυσμούς. Μεταξύ των χωρών που αποδέχτηκαν την ΠΟΥ είναι και η Ελλάς. Είναι γνωστές οι ευαισθησίες και η ταχύτητα αντιμετώπισης των επιδημιών εκ μέρους της ΠΟΥ, οπουδήποτε και αν εμφανισθούν ανά την υφήλιο. Χαρακτηριστικά και μόνον αναφέρονται, η κινητοποίηση για το AIDS προ 25ετίας, τα μέτρα για την εξάλειψη της ευλογιάς παλαιότερα, την προστασία των ναυτικών απο τον κίτρινο πυρετό και την χολέρα κ.α. Πρόσφατο παράδειγμα ειναι η παγκόσμια κινητοποίηση, πριν απο 3 χρόνια περίπου, για την αντιμετώπιση της γρίπης των χοίρων (H1N1). Οσον αφορά δε τις θαλάσσιες μεταφορές και προορισμούς, οι κανονισμοί της ΠΟΥ είναι αρκετοί και αναφέρονται περοσσότερο στην πρόληψη και την αντιμετώπιση προβλημάτων υγείας στα πληρώματα των πλοίων (φορτηγά και επιβατηγά) και τους επιβάτες τους. Χαρακτηριστικά μόνον να αναφέρουμε οτι, απαγορεύεται ο ελιμενισμός εμπορικού πλοίου και η αποβίβαση του πληρώματος στην στεριά, χωρίς τον προηγούμενο έλεγχο απο ιατρό στα βιβλιάρια εμβολιασμών του πληρώματος (vaccination) και στα συνοδευτικά έγγραφα φυτοπροστασίας των εμπορευμάτων (fytosanitary). Δηλ. η παρουσία ιατρού είναι επιβεβλημένη στα λιμάνια και για τα εμπορικά πλοία. Πόσο μάλλον για επιβατηγά- κρουαζιερόπλοια, οταν μαλιστα ο λιμένας προσέγγισής τους είναι χαρακτηρισμένος ως Τουριστική πύλη εισόδου στην χώρα. Η διαδικασία αυτή του προληπτικού ελέγχου στα λιμάνια ονομάζεται ελευθεροκοινωνία (pratigue) και η εξέλιξή της είναι, η Συνθήκη SCHENGEN. Με άλλα λόγια, αφού πρώτα ετέθησαν οι βάσεις για την Ασφάλεια, και την Υγεία των ταξειδιωτών με κοινούς όρους και κοινά αποδεκτές διαδικασίες μεταξύ των συμφωνούντων Ευρωπαϊκών Κρατών, τότε επετράπει η διασυνοριακή μετακίνηση ανθρώπων και εμπορευμάτων, χωρίς αλλες διτυπώσεις και ελέγχους.
7. Ως επιστέγασμα όλων των παραπάνω αναφερομένων και με δεδομένο οτι όλες οι μετά την προσχώρησή μας στην Ε.Ε. Υπουργικές αποφάσεις, εκδόθηκαν στο πνεύμα των συμφωνηθέντων ‘Κεφαλαίων’ με την Ε.Ε., των δεσμεύσεων προς την ΠΟΥ και βεβαίως την εφαρμογή της συνθήκης SCHENGEN , παραθέτουμε απόσπασμα απο την ΚΥΑ 24208/4-6-2009 η οποία αναφέρεται στον Τουριστικό Χωροταξικό Σχεδιασμό της χώρας. Την υπογράφουν 9 (εννέα) υπουργοί με προεξέχοντα τον τότε Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. κ. Γ. Σουφλιά Η συγκεκριμένη ΚΥΑ εξακολουθεί να είναι νόμος του Κράτους απο το 2009 και είναι πλήρως εναρμονισμένη με τα παραπάνω γραφέντα. Περιγράφοντας τον θαλάσσιο τουρισμό, τον ελιμενισμό επιβατηγών πλοίων και την αναβάθμιση υποδομών και υπηρεσιών των Σταθμών εισόδου της χώρας, στην σελίδα 35 παρ. (Β) Σταθμοί Εισόδου λέει: ‘Απαιτείται η συμπλήρωση και αναβάθμιση των υποδομών και υπηρεσιών των Σταθμών Εισόδου της Χώρας’, Λίγο πιο κάτω, στην σελίδα 37 παρ. (Ζ) Υγεία , λέει: ‘Στις περιοχές με προτεραιότητα Τουρισμού ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ (η υπογράμμιση δική μας) : -Η πύκνωση και αναβάθμιση των υποδομών Υγείας καθώς και ο συσχετισμός τους με τις κυρίαρχες Τουριστικές δραστηριότητες’. (Εδώ να σημειώσουμε οτι περιοχές με προτεραιότητα τουρισμού χαρακτηρίζονται εκείνες οι οποίες έχουν ως βαρύνουσα ή αποκλειστική δραστηριότητα τον τουρισμό. Και η Ιτέα ανήκει σε αυτήν την κατηγορία)
Γίνεται σαφές, οτι με αυτή την ΚΥΑ, ομολογείται με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο, οτι η Πολιτεία ειναι υποχρεωμένη να αναβαθμίσει τις υποδομές των Κ.Υ.των πόλεων-πυλών εισόδου στην χώρα και του Κ.Υ. Ιτέας βεβαίως και να το συσχετίσει με τις κυρίαρχες τουριστικές δραστηριότητες της περιοχής μας. Για αυτό και ο νομοθέτης χρησιμοποιεί το ρήμα απαιτείται. Δηλ. το Δημόσιο απαιτεί απο τον εαυτό του, καθ’όσον το Σύστημα Υγείας μας, ανήκει στο Δημόσιο και χρηματοδοτείται αποκλειστικά απο αυτό.
8. Συμπερασματικά λοιπόν μπορούμε να υποθέσουμε, οτι για να υποβιβασθεί ( το κλείσιμο είναι εκ του μή όντως) το Κ.Υ. Ιτέας θα πρέπει :
α. Να πτωχεύσει το Κράτος, ή
β. Να τροποποιηθεί ή να καταργηθεί η ΚΥΑ 24208/4-6-2009, ή
γ. Να υπάρχει αδυναμία προάσπισής του απο την Δημοτική Αρχή .
Στην α’ περίπτωση, το κακό θα είναι γενικότερο και δεν θα αφορά μονον το Κ.Υ. Ιτέας.
Στην β’ περίπτωση, θα πρέπει να έχει ισχυρούς λόγους το Δημόσιο, προκειμένου να αγνοήσει την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία, (με την οποία ήδη έχει εναρμονησθεί με Νόμους και Υπουργικές αποφάσεις), με οτι μπορεί να σημαίνει αυτό και με οποιες συνέπειες επισύρονται πλέον για το κράτος.
Η πλέον δυνατή υπόθεση λοιπόν που απομένει στην περίπτωση υποβάθμισης-υπολειτουργίας του Κ.Υ. Ιτέας, θα είναι η ανικανότητα των τοπικών αρχόντων (πιο κομψή έκφραση είναι ‘αδυναμία’) να διαχειριστούν δυναμικά ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Και για αυτό η Δημοτική αρχή πρέπει να είναι σε εγρήγορση και να κάνει (να κάνουμε) τα πάντα προκειμένου να αποτρέψει (αποτρέψουμε) την οποιανδήποτε άστοχη, ή ασύμφορη για τον τόπο μας ενέργεια, που θα στρέφεται κατά της λειτουργίας του Κ.Υ. Ιτέας. Και για την αντιμετώπιση μιας τέτοιας κατάστασης, δεν θα αρκεί η συγκέντρωση υπογραφών και απλή διατύπωση διαμαρτυριών. Αυτονόητες είναι οι συνέπειες μιας υποβάθμισης του Κ.Υ.. Και για το λιμάνι και για την πόλη και τους κατοίκους της. Το να λειτουργεί το επίνειο των Δελφών με μηδενικές προοπτικές τουριστικής ανάπτυξης, σίγουρα δεν είναι για το καλό της πόλης, ενώ είναι αμφίβολο, όσο και ζητούμενο, ποιόν θα εξυπηρετούσε μια τέτοια εξέλιξη. Εχει επισημανθεί απο τα πιο επίσημα χείλη, τον Διοικητή του Κ.Υ. Ιτέας κ. Σπαθαράκη, οτι το οικονομικό όφελος που θα προκύψει απο την ενδεχόμενη υποβάθμιση του Κ.Υ. Ιτέας, θα είναι μόνο απο την κατανάλωση του ηλεκτρικού ρεύματος, το κόστος των τηλεφωνημάτων και το πετρέλαιο θέρμανσης κατα τις απογευματινές ώρες της μή λειτουργίας του Κ.Υ.
Το ζητούμενο, οπως γίνεται αντιληπτό, είναι να τηρηθούν οι Νόμοι και τα προβλεπόμενα. Και η σθεναρή θέληση όλων των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής στο να τηρηθεί η ισονομία και το αυτονόητο, θα πρέπει να επιδειχθεί προς όλους. Και να τους καταστήσει όλους υπόλογους σε μια ανεπιθύμητη για την πόλη εξέλιξη. Μετά απο τόση περισπούδαστη νομολογία και νομοθεσία που μας εχει επιβληθεί και που καλώς ή κακώς εχει αλλάξει την ζωή μας, δεν μας χρειάζεται πλέον το 2011 μια ημιΑ’θμια μονάδα υγείας (ή ένα διευρυμένο Αγροτικό ιατρείο). Μας χρειάζεται και μας πρέπει ενα άρτια οργανωμένο Κ.Υ.. Για αυτό και ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ η αναβάθμιση του υπάρχοντος, όπως αρμόζει σε μια Τουριστική Πύλη Εισόδου της χώρας. Και τέτοιες στην Ελλάδα μας δεν υπάρχουν πολλές.
Ιτέα 30 Αυγούστου 2011. Δ.Κ.
Υ.Γ. Μετά την πληροφόρηση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ναυπάκτου, οτι το Κ.Υ. Άνω Χώρας στην ορεινή Ναυπακτία, θα κλείσει, όλες (ΟΛΕΣ) οι πολιτικές παρατάξεις του Δημ. Συμβουλίου είπαν σχεδόν με τα ίδια λόγια: καθυστερήσαμε εγκληματικά!.. Και τώρα τρέχουν όλοι μαζί. (ΟΛΟΙ). Με την ανακοίνωση της (πρόθεσης) αφαίρεσης της Διοίκησης του Νοσοκομείου Καρπενησίου και την υπαγωγή του στο Νοσοκομείο Λαμίας, ο Βουλευτής του Νομού Ευρυτανίας είπε οτι θα θεωρηθεί ενα τέτοιο ενδεχόμενο, ώς πράξη κατά του λαού (και της οικονομίας) του Νομού..
Οι αλλαγές ήδη άρχισαν στο Νοσοκομείο Άμφισσας και στο Κ.Υ. Λιδωρικίου. Πιστεύει πλέον κανείς μας, οτι με επερωτήσεις στην Βουλή, θα θωρακισθεί το Κ.Υ. Ιτέας, όταν ο ίδιος ο Προϊστάμενος της 5ης Υγειονομικής Περιφέρειας κος Τομάρας, (όπου υπάγεται και η Φωκίδα), σε δηλώσεις του προ ημερών σε Ραδιοφωνικό Σταθμό της περιοχής μας, είπε οτι η στάση της Βουλευτού κας Παπαθανάση, ήταν αρκετά μετριοπαθής όσον αφορά το αυτοδιοίκητο του Νοσοκομείου Άμφισσας;
Για το Δ.Σ. Ιτέα 31-8-2011
Δημήτριος Κουτρολίκος
- Γραφείον Βουλευτού Ν.Φωκίδος κας Παπαθανάση
1 σχόλιο:
Δεν ειναι σωστο με ανακριβειες και φημες καθως και σχολια να λετε πως το κεντρο υγειας της ιτεας κλεινει και υποβαθμιζεται.
παραπληροφορειται τους αναγνωστες .με τις παρεμβασεις της κυριας παπαθαναση-και ξερω καλα τι λεω-το κεντρο υγειας της πολης μας αναβαθμιζεται.θα εχει 24ωρη λειτουργια,και μεσω του ΕΣΠΑ για εξοπλισμο και εγκαταστασεις 210.000 ευρω.
Για μια ακομα φορα η βουλευτινα μας δινει μαχες και ξερει να κερδιζει!!!
Δημοσίευση σχολίου