Σάββατο 9 Νοεμβρίου 2019

ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΗΜΟΣΙΟ - ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: ΣΥΝΕΧΙΖΟΝΤΑΣ ΣΤΑ ΓΡΑΝΑΖΙΑ ΤΗΣ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΑΣ ( του κ.Νικ.Παπούλια , δ/ντού 3ου Δημοτικού σχολείου Άμφισσας)



Παρότι ζούμε στην εποχή των οπτικών ινών,  του ταχύτατου και αξιόπιστου  internet, της γρήγορης μεταφοράς δεδομένων και των τεράστιων δυνατοτήτων που προσφέρων τα νέα υπολογιστικά μηχανήματα, εντούτοις, το πρωτοβάθμιο σχολείο παραμένει αγκυλωμένα στα γρανάζια της γραφειοκρατίας και της υπέρμετρης συμπλήρωσης εντύπων και χαρτιών που εμφανίζονται στην καθημερινή λειτουργία του.
Τα παλιότερα χρόνια  καθετί που  γινόταν στην εκπαιδευτική μονάδα καταγραφόταν σε χαρτί, ατελείωτα έντυπα που έπρεπε να συμπληρωθούν κατά τη διάρκεια και το τέλος του σχολικού έτους, όλη  η δουλειά του σχολείου «τυλιγμένη» σε άπειρες κόλλες. Παρότι η εξέλιξη της τεχνολογίας άγγιξε την πραγματικότητα της εκπαίδευσης και η χρήση και εισαγωγή του πληροφορικού συστήματος myschool φάνηκε πως θα περιόριζε τη συμπλήρωση εγγράφων από μέρος του διευθυντή, το αποτέλεσμα είναι τελείως διαφορετικό.
 Θα αναφερθώ σε μερικά παραδείγματα:
  • Πρόσφατα μας ήρθαν αφίσες στο σχολείο, τις οποίες έπρεπε να τοποθετήσουμε σε ευκρινή σημεία και αφορούσαν τα έργα ΕΣΠΑ που υλοποιούν οι σχολικές μονάδες. Μας ζητήθηκε για κάθε έργο να συμπληρώσουμε και τη σχετική έντυπη βεβαίωση, πως αυτές τοποθετήθηκαν !!! Αλήθεια πόσος χρόνος χαμένος και πού αποσκοπούσε αυτή η βεβαίωση;
  • Η συμπλήρωση των απουσιολογίων – κάθε αρχή του μήνα – των αναπληρωτών εκπαιδευτικών ΕΣΠΑ, είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα προσκόλλησης στη γραφειοκρατία. Ποιος ο λόγος ύπαρξης τους, όταν οι άδειες και οι απουσίες του προσωπικού  περνιούνται στο πληροφορικό σύστημα myschool; 
  • To ίδιο συμβαίνει και για τις άδειες των μόνιμων εκπαιδευτικών. Χορήγηση έντυπης απόφασης από το Διευθυντή του σχολείου εις τριπλούν και αποτύπωση της άδειας και στο  myschool. Δε θα μπορούσε η καταγραφή να γίνεται μόνο στο πληροφορικό σύστημα και η έντυπη αναφορά αδειών να αποφεύγεται;
  • Παρόμοια κατάσταση και με τα ωρολόγια προγράμματα τα οποία πρέπει να συμπληρωθούν και αυτά σε χαρτιά – «σεντόνια»  τα λέγαμε παλιά – να καταγραφούν οι ώρες διδασκαλίας κάθε εκπαιδευτικού και να σταλούν για έγκριση στον Προϊστάμενο Εκπαιδευτικών Θεμάτων με διαβιβαστικά, σφραγίδες και αριθμούς πρωτοκόλλου. Αλήθεια, που στοχεύει η συγκεκριμένη πράξη, από τη στιγμή που έχουν αποτυπωθεί τα προγράμματα κάθε εκπαιδευτικού στο myschool;
  • Γιατί πρέπει οι αναλήψεις υπηρεσίας των εκπαιδευτικών να γίνονται και σε έντυπη μορφή, από τη στιγμή που συμπληρώνονται τα σχετικά πεδία στο πληροφορικό σύστημα;
  • Mία σχολική μονάδα, κάθε χρόνο, χρειάζεται να δημιουργήσει 30 με 35 πρακτικά συλλόγου διδασκόντων, ο διευθυντής  είναι αναγκασμένος να τυπώνει υπεύθυνες δηλώσεις  για κάθε δράση του σχολείου, να συμπληρώνει τα οδοιπορικά των μετακινούμενων εκπαιδευτικών, να γράφονται πρακτικά για παραπομπή μαθητών στο ΚΕΣΥ και …η ζωή συνεχίζεται!!!
Ατελείωτες ώρες χαμένες στα γρανάζια ενός γραφειοκρατικού εκπαιδευτικού συστήματος, τη στιγμή που ο δημόσιος και ο ιδιωτικός τομέας της χώρας, προσπαθούν να εξελιχθούν στην καθημερινότητά τους  προς όφελος του πολίτη, αξιοποιώντας στο έπακρο τις δυνατότητες της τεχνολογίας.
Αναρωτιέται κανείς ποιος ο ρόλος του πληροφορικού συστήματος myschool, αφού αναγκάζει το Διευθυντή παράλληλα με την ενημέρωσή του να συμπληρώνει και αντίστοιχα έντυπα.  Γιατί να σπαταλιέται πολύτιμος χρόνος,  τη στιγμή που η σχολική μονάδα πρέπει να αντιμετωπίσει τις εκπαιδευτικές προκλήσεις, να ανοιχτεί στην κοινωνία και να διευρύνει τους ορίζοντές της; 
Ο Διευθυντής ενός σχολείου –χωρίς να το επιδιώκει -  έχει μεταβληθεί σε ένα πολύ καλό γραφειοκράτη, αφού καθημερινά ασχολείται με έγγραφες ενημερώσεις και απαντήσεις σε θέματα που του ζητούνται από τα ανώτερα επίπεδα της εκπαίδευσης και άλλους φορείς του δημόσιου και ιδιωτικού βίου. Με αυτό τον τρόπο όμως ξεφεύγει από το ρόλο του, ως έχον την παιδαγωγική  καθοδήγηση της σχολικής μονάδος, ως υπεύθυνου της εκπλήρωσης των στόχων της  και της δημιουργίας θετικού κλίματος σε αυτή. 
Οι απαιτήσεις στη σύγχρονη εκπαίδευση επιβάλλουν τη δημιουργία ενός σχολείου ευέλικτού και ικανού να προσαρμόζεται στις όποιες αλλαγές συμβαίνουν με δημιουργική διαχείριση της νέας γνώσης. Η βελτίωση της ποιότητας στην εκπαίδευση περνά μέσα από την αναβάθμιση των υπηρεσιών και όχι με την προσκόλληση σε γραφειοκρατικές αγκυλώσεις. Aς αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες της τεχνολογίας και στη διοίκηση της εκπαίδευσης, διευρύνοντας και απλοποιώντας διαδικασίες προκειμένου να οδηγηθούμε σε ένα αυτόνομο σχολείο με όραμα και αξιοποίηση των δυνατοτήτων των μαθητών του!!!


Νικόλαος Παπούλιας
Δ/ντής 3ου Δημοτικού Σχολείου Άμφισσας

5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

...οι Τούρκοι "θα ναι" στην Ακρόπολη ..και μεις θα συζητάμε αν θα στείλουμε fax...κρίμα....

Ανώνυμος είπε...

Αυτή είναι η αλήθεια δυστυχώς για το οτι οι δημόσιοι υπάλληλοι δεν αποδίδουν τα μέγιστα στην υπηρεσία τους,η γραφειοκρατία που είναι και η νόμιμη δουλειά τους,τους κόβει όλη την διάθεση να είναι ξεκούραστοι ώστε να αποδοσουν στις δεύτερες και τρίτες δουλειές που κάνουν παράνομα.

Ανώνυμος είπε...

Το καλύτερο θα ήταν αντί να μπλέκεται με την γραφειοκρατία να πηγαίνετε τα παιδάκια στους φούρνους να δουν πως φτιάχνουν το ψωμί.Αυτες είναι δράσεις που ανεβάζουν το επίπεδο των διευθυντών ,μαζί με τα μαθήματα τένις ,μπάσκετ και τα ιδιαίτερα .Ολα μαύρα !

Ανώνυμος είπε...

Πραγματικά σε ποιον απευθύνεται αυτό το κείμενο.Σε χαζές μανούλες που παίρνουν τα παιδιά τους από το ένα σχολείο να τα πάνε στο άλλο .Ελεος το επίπεδο της γνώσης χαμηλά για να αναδειχθούν άτομα μόνο με τα λόγια.Με πράξεις εντυπώσεων δεν μορφώνεις τα παιδιά.

Ανώνυμος είπε...

Το να γίνεις Δ/ντης σχολείου ήταν δική σου επιλογή.
Αν είναι τόση πολλή η δουλειά υπάρχει και η παραίτηση.
Βλέπεις τον κόπο για να κρεμάσεις την κορνίζα του ΕΣΠΑ και δεν βλέπεις ότι το σχολείο σου δε λειτουργεί με κρατική χρηματοδότηση αλλά με ΕΣΠΑ (που προέρχεται από τη φορολόγηση του Έλληνα πολίτη) και με ιδιώτες χορηγούς.
Βλέπεις τα καρτελάκια απουσιών για τους αναπληρωτές αλλά δεν βλέπεις τους ίδιους τους αναπληρωτές που με μια βαλίτσα στο χέρι γυρνάνε όλη την Ελλάδα για να καλύψουν τα κενά στα σχολεία, κάθε χρόνο και αλλού,μακριά από τις οικογένειές τους, ελαστικά και όχι μόνιμα εργαζόμενοι, μειωμένου ωραρίου, ωρομίσθιοι, με μισθό που δεν φτάνει πολλές φορές ούτε για το ενοίκιο (άμα βρουν και σπίτι γιατί η Σαντορίνη πχ θέλει τουρίστες που αφήνουν χρήμα αλλά δεν θέλει δασκάλους για να ξεστραβώνουν τα παιδιά).
Και βέβαια δεν έχεις καταλάβει (αν και αναρωτιέσαι) γιατί αφού υπάρχει το my school υπάρχει όλη αυτή η γραφειοκρατία. Γιατί το my school είναι "ο μεγάλος αδελφός" των σχολείων, των δασκάλων και των μαθητών.
Και μία ερώτηση:
Άραγε "την ευελιξία" πως τη θεωρείς εσύ και ως εκλεγμένος αιρετός που υπερασπίζεται τα δικαιώματα των συναδέλφων στο υπηρεσιακό συμβούλιο; Με το να πηγαίνει ο εκπαιδευτικός σε 2 σχολεία το ίδιο πρωί που απέχουν και 45΄ το ένα από το άλλο για να καλύπτει ωράριο ή με το να στριμώχνει τις 13 ώρες μαθήματος σε δυο μέρες και τις 7 σε τρεις μέρες;
Για την κατάντια της εκπαίδευσης, κε Δ/ντα, δεν φταίει η γραφειοκρατία αλλά η εκπαιδευτική πολιτική που εφαρμόζουν τα τελευταία 10-20-30.....100 χρόνια οι ίδιες κυβερνήσεις αλλά με διαφορετικό όνομα κάθε φορά,λάτρης της οποίας, όπως φαίνεται από τα γραφόμενά σου, είσαι και συ.

ο μαχόμενος μέσα στην τάξη δάσκαλος