Δευτέρα 20 Δεκεμβρίου 2021

Το Δημοτικό Σχολείο Δεσφίνας στο Βέλγιο

Στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ ΚΑ1 με τίτλο: «Η Πολιτιστική μου Κληρονομιά, το Βιώσιμο Μέλλον μου»


Στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ ΚΑ1 με τίτλο: «Η Πολιτιστική μου Κληρονομιά, το Βιώσιμο Μέλλον μου», του δεύτερου Ευρωπαϊκού προγράμματος που έχει εγκριθεί και χρηματοδοτείται από το ΙΚΥ για την σχολική μας μονάδα, πραγματοποιήθηκε, η δεύτερη κινητικότητα στο ΒΕΛΓΙΟ.
Στην κινητικότητα συμμετείχαν τρεις εκπαιδευτικοί της σχολικής μας μονάδας.
Οι εκπαιδευτικοί παρακολούθησαν το επιμορφωτικό πρόγραμμα με τίτλο: «Culture and Education» στην «Flanders Teaching Academy» στη Γάνδη του Βελγίου.
Κατά τη διάρκεια της κινητικότητας γνωριστήκαμε με συναδέλφους άλλων εθνικοτήτων, ανταλλάξαμε απόψεις αποκτώντας μια διαπολιτισμική παιδαγωγική εμπειρία, διαμορφώσαμε ένα πλαίσιο καινούριων προσεγγίσεων, καινοτόμων πρακτικών και διαδραστικών παρεμβάσεων, γνωρίσαμε τους στόχους της Ευρωπαϊκής Εκπαιδευτικής κοινότητας για το σχολείο του αύριο.
Στόχος του επιμορφωτικού προγράμματος, στο οποίο συμμετείχαν και εκπαιδευτικοί από τη Σλοβενία την Ισπανία και τα Κανάρια νησιά, ήταν να μεταφέρουμε την μαθησιακή μας εμπειρία στη δική μας σχολική κοινότητα, ώστε να αναγνωριστεί η πολιτιστική μας κληρονομιά και να γίνει δυναμικό και καινοτόμο μέσο μάθησης με όρους βιώσιμης ανάπτυξης.
Συγκεκριμένα το επιμορφωτικό πρόγραμμα περιελάμβανε τις θεματικές ενότητες:
1. Ευρωπαϊκός - Βέλγικος πολιτισμός. Φλαμανδικό εκπ/κό σύστημα
2. Πολιτισμός και STEM. Επίσκεψη στο σχολείο του Melle. Αναδρομή στην ιστορία του σχολείου. Παρουσίαση του Βέλγικου εκπαιδευτικού συστήματος
3. Εκπαίδευση και υλοποίηση του προγράμματος σπουδών σε ιστορική επίσκεψη. Μεσαιωνική Μπριζ. STEM σε ένα μεσαιωνικό πλαίσιο
4. Εκπαίδευση και υλοποίηση του προγράμματος σπουδών σε ιστορική επίσκεψη, Γάνδη
5. Πώς να χρησιμοποιήσετε τον περιβάλλοντα πολιτισμό, την τέχνη και τις ιστορικές πόλεις για να βελτιώσετε τα μαθήματά σας. Εργασία πεδίου στην Αμβέρσα. Επίσκεψη στο μουσείο MAS, στο μουσείο Red Star Line (ιστορία της μετανάστευσης) και στο Μουσείο Plantin – Moretus (ιστορία της τυπογραφίας)
6. Ιστορικό κέντρο των Βρυξελλών. Ο τόπος και η ιστορία του, εφαρμογές της βιωματικής μάθησης στην ιστορία και την πολιτισμική κληρονομιά.
7. Δεξιότητες σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής της Βιωματικής Πολιτιστικής μάθησης στο αναλυτικό πρόγραμμα. Εργαλεία και εφαρμογές για την τάξη. Ανταλλαγή απόψεων μεταξύ συμμετεχόντων σχετικά με τον πολιτισμό, ποιες εκφάνσεις του είναι σημαντικές να πάρουν τη θέση τους μέσα στην τάξη και πώς μπορεί να γίνει αυτό.
Συνολικά το Πρόγραμμα αφορούσε τον Πολιτισμό και την Εκπαίδευση, εστίαζε στον τρόπο που η πολιτιστική κληρονομιά του Βελγίου βρήκε εφαρμογή στην σχολική τάξη, και έδινε έμφαση κυρίως σε επισκέψεις και εργαστήρια, ώστε η επαφή με τον πολιτισμό της περιοχής να είναι βιωματική ώστε η ιστορία, οι προφορικές παραδόσεις, τα αντικείμενα, τα μνημεία, τα μουσεία, τα σύμβολα, οι μύθοι και οι θρύλοι «να βρουν το δρόμο τους στην τάξη».
Τα STEM ήταν ο διευκολυντικός παράγοντας, καθώς προτάθηκαν ψηφιακά εργαλεία για τη σύνδεση της τάξης με τον εξωτερικό κόσμο, είτε με παιγνιώδη μορφή είτε με συνεργατική γραφή.
Τα εργαστήρια προσφέρθηκαν ως παράδειγμα καλών πρακτικών που ενισχύουν τη μάθηση μέσω της πράξης και προσφέρουν μια ευκαιρία στους μαθητές να αλληλεπιδράσουν με το περιβάλλον τους και να ανακαλύψουν νέους δρόμους για να νοηματοδοτήσουν τις εμπειρίες τους και να συνδέσουν παρελθόν και μέλλον. Πιο συγκεκριμένα στις ξεναγήσεις στην πόλη της Γάνδης, στη Μπριζ, στην Αμβέρσα και στις Βρυξέλλες δόθηκε βαρύτητα στην παρουσίαση της περιοχής της Φλάνδρας και ιδιαίτερα της μεσαιωνικής της κληρονομιάς. Έννοιες όπως το πρώτο «χρηματιστήριο» της εποχής, οι κοινοπραξίες εμπόρων, οι εμπορικοί δρόμοι, η άνθηση και η οικονομική κατάρρευση κυριάρχησαν και συνδέθηκαν με μνημεία, δρόμους, αγορές και αντικείμενα. Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με το εργαστήριο κατασκευής αυθεντικών βελγικών «πραλινών» και την επίσκεψη σε τοπική ζυθοποιία. Υλοποιήσαμε με τους υπολοίπους συμμετέχοντες το δικό μας συνεργατικό padlet, γνωρίσαμε το παιχνίδι δράσης της εφαρμογής Action bound app και μάθαμε για το εκπαιδευτικό βελγικό σύστημα με παρουσιάσεις prezi. Αυτό το τελευταίο συμπλήρωσε και την επίσκεψή μας σε ένα σχολείο στο Melle.
Επιπλέον με δική μας πρωτοβουλία ολοκληρώσαμε τρεις ακόμα επισκέψεις, θεωρώντας αυτονόητο ότι αυτές συνάδουν και με την ευρωπαϊκή διάσταση του προγράμματος, αλλά και με την ταυτότητα μας ως πολίτες της Ευρώπης.
Η πρώτη ήταν στο European Parlamentarium, όπου είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε διαδραστικά την ιστορική διαδρομή της Ευρωπαϊκής Ένωσης και μέσα σε αυτήν και τη συμβολή της χώρας μας.
Η δεύτερη στο Σπίτι της Ευρωπαϊκής Ιστορίας, όπου με τρόπο συγκλονιστικό ξετυλίγονταν αιώνες κοινής ιστορίας των λαών της Ευρώπης.
H τρίτη στη πόλη Λεβέν (Leuven) με το φημισμένο, μεγαλύτερο και παλαιότερο πανεπιστήμιο στις Κάτω Χώρες, το Καθολικό Πανεπιστήμιο του Λέβεν, ακολουθώντας τα χνάρια του Έρασμου. Ό Έρασμος το 1517, μετακινήθηκε στο Βέλγιο, έζησε στο Leuven του φλαμανδικού Βελγίου και δίδαξε στο πανεπιστήμιο του Λεβέν (Leuven) για τέσσερα χρόνια.
Το επιμορφωτικό κέντρο επιμορφωτικό κέντρο Flanders Teaching Academy , ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες μας και στους μαθησιακούς στόχους που είχαν τεθεί και ο τρόπος διεξαγωγής του μαθήματος ήταν πολύ καλά δομημένος.
Καταλήγοντας η κινητικότητα αυτή ήταν μια χρήσιμη εμπειρία που μας έδωσε ανατροφοδότηση για να βελτιώσουμε τις ικανότητές μας, να τονώσουμε τη δημιουργικότητα μας, να επεκτείνουμε τις γνώσεις μας για το πώς να χρησιμοποιήσουμε τον περιβάλλοντα χώρο, τον πολιτισμό, την τέχνη και τις ιστορικές πόλεις ως καταλύτη για να βελτιώσουμε τα μαθήματά μας. Τέλος αποκτήσαμε καλή γνώση του βελγικού και ευρωπαϊκού πολιτισμού.
Το Ευρωπαϊκό αυτό πρόγραμμα είναι το δεύτερο πρόγραμμα που έχει εγκριθεί από το ΙΚΥ για τη σχολική μας μονάδα. Συγκεκριμένα κατόπιν αξιολόγησης που διενεργήθηκε από εξωτερικούς αξιολογητές, η αίτησή της σχολικής μας μονάδας μας με τίτλο «Η Πολιτιστική μου Κληρονομιά, το Βιώσιμο Μέλλον μου», εγκρίθηκε για χρηματοδότηση, με χρονικό ορίζοντα υλοποίησης του σχεδίου 24 μήνες (έναρξη 9ος/2020-8ος/22) και περιλαμβάνει την υλοποίηση τριών ροών κινητικότητας για επιμόρφωση εκπαιδευτικών στην Τσεχία (Πράγα), στο Βέλγιο (Βρυξέλλες, Γάνδη, Μπρυζ, Αμβέρσα) και στις Συρακούσες.
Λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών και των περιορισμών λόγω cοvid 19 δεν πραγματοποιήθηκαν οι κινητικότητες έτσι όπως αυτές είχαν προγραμματιστεί (τον Οκτώβριο του 2020 στην Πράγα και τον Μάιο του 2021 στο Βέλγιο (Βρυξέλλες, Γάνδη, Μπριζ, Αμβέρσα) και γι' αυτό οι δύο πρώτες κινητικότητες πραγματοποιήθηκαν όταν το ΥΠΑΙΘ έδωσε τη σχετική άδεια για την υλοποίηση των κινητικοτήτων στο εξωτερικό, στο πλαίσιο των προγραμμάτων Erasmus+.

Δεν υπάρχουν σχόλια: