Σάββατο 18 Ιανουαρίου 2020

Η εκπαίδευση σ’ ένα κόσμο που αλλάζει - του Μιχάλη Ηλιάδη

Σήμερα τα δεδομένα στην τεχνολογία εξελίσσονται ταχύτατα και επηρεάζουν όλους τους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας και συνάμα την αγορά εργασίας.


Είναι φανερό ότι η εκπαίδευση πρέπει να προσανατολίζεται στην κάλυψη των σύγχρονων αναγκών, να προετοιμάζει τους νέους στις νέες απαιτήσεις, ώστε να αποτελεί πραγματικό εφόδιο για αυτούς. Υπάρχει η άποψη ότι δεν κινούμαστε πλέον στην λογική της εξειδίκευσης. Ακόμα και στα πρώτα έτη του Πανεπιστημίου η παγκόσμια τάση, είναι η μείωση των στεγανών μεταξύ των τμημάτων.
Σε παλαιότερες εποχές η αποφοίτηση κάποιου από ένα ΑΕΙ ή ΤΕΙ έδινε τη δυνατότητα εξάσκησης ενός επαγγέλματος στην υπόλοιπη ζωή του. Αυτός ο τρόπος λειτουργίας της Ελληνικής κοινωνίας αλλάζει πλέον με ταχείς ρυθμούς.

Η εκπαίδευση των ανθρώπων, πρέπει να είναι συνεχής και δια βίου (ώστε να αντιλαμβανόμαστε τα γύρω μας τεκταινόμενα). Αυτό που απαιτεί η αγορά εργασίας  είναι η δυνατότητα  ανάλυσης ενός προβλήματος και επίλυσης αυτού. Άρα απαραίτητη είναι η αναλυτική και συνθετική σκέψη αλλά και η συνεργατικότητα και η δυνατότητα ουσιαστικής επικοινωνίας. Στην κατεύθυνση αυτή βοηθούν ιδιαίτερα ότι μεθοδολογίες STEM(Science, Technology ,Engineering and Mathematics). Οι μαθητές δεν διδάσκονται μεμονωμένα τα Μαθηματικά ή τη Φυσική ή την Πληροφορική λόγου χάριν αλλά ένα διαθεματικό συνδυασμό γνώσεων, που εναρμονίζεται στα πλαίσια μίας ομάδας, για την  επίλυση ενός προβλήματος. Παράλληλα, η βιωματική μάθηση που παράγεται, είναι σημαντικότατο στοιχείο της ουσιαστικής εκπαίδευσης των μαθητών, μιας και αποτυπώνεται ευκολότερα, ενώ αυξάνει την κριτική τους ικανότητα. Είναι μια εκπαιδευτική διαδικασία που βοηθά τον μαθητή να καταλάβει τον τρόπο που λειτουργεί γύρω του ο κόσμος, να αντιληφθεί το πώς και το γιατί, να ανακαλύψει την ουσιαστική χρήση της τεχνολογίας.

Στο επίπεδο του σχολείου, το ζητούμενο είναι να μπορούν οι μαθητές να αξιοποιήσουν τα σύγχρονα εργαλεία και μέσα. Στόχος πρέπει να είναι η δυνατότητά τους να μάθουν να αξιολογούν και να ξεχωρίζουν την πληροφορία που παίρνουν και εργαζόμενοι ομαδικά για τη δημιουργία ενός project λόγου χάρη, να εφαρμόζουν στην πράξη τη γνώση που απέκτησαν στο σχολείο. Την πληροφορία πλέον τη βρίσκεις εύκολα. Η κριτική ικανότητα είναι το ζητούμενο.
Το σχολείο στην Ελλάδα δεν είναι δυστυχώς ελκυστικό για τους μαθητές. Τα παιδιά δεν είναι χαρούμενα με αυτό που κάνουν.

Η ανακάλυψη των ταλέντων κάθε παιδιού, η έμφαση στη δημιουργικότητα, η μεθοδολογία απόκτησης της γνώσης, είναι στοιχεία που ενισχύουν τον σύγχρονο χαρακτήρα ενός σχολείου, χωρίς να παραβλέπουμε την απαραίτητη ηθική διάπλαση των νέων. Είναι ζητούμενο για την εκπαίδευση η καλλιέργεια της αγάπης για την μάθηση, αλλά και το πώς θα διδαχθεί ο μαθητής να συνεχίσει να μαθαίνει στη ζωή του.
                                                                                                                                                  
Μιχάλης Ε. Ηλιάδης
Μαθηματικός –Συγγραφέας

Δεν υπάρχουν σχόλια: