Παρασκευή 22 Δεκεμβρίου 2017

Επιστολή – παρέμβαση για τον Ε65 (από την Περιφερειακή Σύμβ. Κα Πέγκυ Αραβαντινού )






Η Ευρωπαϊκή Οδός Ε65 του Διεθνούς Δικτύου Εθνικών Οδών, που ξεκινάει στο Μάλμοε της Σουηδίας και καταλήγει στα Χανιά της Κρήτης, έχοντας συνολικό μήκος 3.800 χιλιόμετρα, διερχόμενο από 12 ευρωπαϊκές χώρες, αδιαμφισβήτητα αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους οδικούς άξονες.

Σήμερα μετά βαΐων και κλάδων, έχει εξαγγελθεί από την κυβέρνηση, η παράδοση του τμήματος Ξυνιάδα-Τρίκαλα, συνολικού μήκους 79 χιλιομέτρων. Επίσης έχει εξαγγελθεί η εξασφάλιση της χρηματοδότησης του νότιου τμήματος Λαμία-Ξυνιάδα, μήκους 32,5 χλμ περίπου, όπου αναμένεται να ξεκινήσει στις αρχές του 2018. Όσον αφορά την χάραξη του βορείου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου (Ανισόπεδος Κόμβος Γρεβενών – Ανισόπεδος Κόμβος Εγνατίας), τα μαντάτα δεν είναι ξεκάθαρα. Όλα αυτά πάντα, με παραχώρηση στην «Κεντρική Οδό».

Σχεδιάζεται η επόμενη μέρα στο πεδίο των μεγάλων οδικών έργων, πιάνοντας λίγο τον ΒΟΑΚ της Κρήτης με παραχώρηση, λίγο την Ολυμπία Οδό από την Πάτρα στον Πύργο, ενταγμένο στο ΕΣΠΑ με αμφιλεγόμενη χρηματοδότηση. Λίγο την Ιόνια, από τα Ιωάννινα μέχρι τα σύνορα με την Αλβανία. Λίγο το ένα, λίγο το άλλο. Στην πραγματικότητα όμως, δεν έχει καν μελετηθεί η στρατηγική σύνδεση της Ηπειρωτικής Ελλάδας. Δεν έχει συνδεθεί ο Βορράς με το Νότο - η Ανατολή με τη Δύση. Δεν έχουν συνδεθεί τα Λιμάνια μεταξύ τους. Δεν έχουν συνδεθεί οι άξονες εισόδου και εξόδου. Δεν έχει υλοποιηθεί ένα δίκτυο ανταγωνιστικών οδικών αξόνων.  

Το Λιμάνι της Κωνσταντινούπολης πλέον έχει φρακάρει. Όλες οι χώρες αναζητούν διέξοδο - και στρέφονται προς άλλα λιμάνια - προς άλλες χαράξεις. Το λιμάνι της Σμύρνης έχει επωφεληθεί πολύ από αυτή την αναγκαιότητα. Γιατί να μην αναπτυχτεί το λιμάνι του Βόλου - το λιμάνι της Στυλίδας - το λιμάνι της Ιτέας - το λιμάνι του Αστακού.  Για να υποστηριχτούν τα λιμάνια αυτά και να μπορούν να είναι ανταγωνιστικά, είναι αναγκαίο να συνδεθούν με πρότυπα οδικά δίκτυα. 

Στο αναπτυξιακό αυτό πλαίσιο, που έχει ανάγκη η Χώρα όσο ποτέ, είναι να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση και η υλοποίηση της συνέχεια του Ε65 προς νότο, με την υλοποίηση του άξονα Θερμοπύλες-Αντίρριο.

Η σημασία του άξονα αυτού στην ολοκλήρωση του Βασικού Οδικού Δικτύου της Χώρας είναι πέρα από κάθε σκέψη προφανής, καθόσον ενώνει το ολοκαίνουργιο και πολυπόθητο τμήμα του Ε65 Τρίκαλα-Ξυνιάδα και το προγραμματισμένο να υλοποιηθεί τμήμα του Ε65 Ξυνιάδα-Λαμία με το νοτιότερο τμήμα του Ε65, Λαμία - Ιτέα - Αντίρριο, μήκους 160χιλ. Οι μελέτες είναι παν-ώριμες με πλήρη αδειοδότηση και έχουν παραληφθεί από το Υπουργείο από το 2016. Το έργο για να υλοποιηθεί ξεπερνά τα 650 εκ.€.

Η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας με τα πενιχρά της έσοδα - τα οποία δεν ξεπερνούν τα 15εκ.€. στο σύνολό της, για Διευρωπαϊκά δίκτυα, ένταξε στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Στερεά Ελλάδα 2014-20», το πρώτο ανοικτό υποτμήμα του άξονα, από το τέλος της παράκαμψης Γραβιάς μέχρι τον ισόπεδο κόμβο Μεταλλείων Βωξίτη, μήκους 4,70χλμ με προϋπολογισμού δημοπράτησης 13,50εκ.€. Πρόκειται όμως για ένα πολύ μικρό τμήμα του άξονα. Η Περιφέρεια παρότι έχει όλη την πολιτική βούληση να υλοποιήσει το έργο, δεν έχει τα απαραίτητα χρηματοδοτικά εργαλεία να το κάνει. Τα έργα μείζονος και εθνικής σημασίας, αυτών των οικονομικών διαστάσεων, υλοποιούνται μόνο κεντρικά. Ο Υπουργός Υποδομών πρέπει να καταλάβει την αναγκαιότητα υλοποίησης του έργου και να επιδείξει την απαραίτητη ευαισθησία. Η στρατηγική σημασία  του  άξονα Λαμία - Ιτέα - Αντίρριο, για την ανάπτυξη της χώρας, είναι καθοριστική. Ο άξονας έχει εθνικό και υπερ-τοπικό χαρακτήρα ενώ ταυτόχρονα θα συνεισφέρει στην επικοινωνία και στην οικονομική ανάπτυξη των περιοχών της Στερεάς Ελλάδας, αφού είναι ο μοναδικός δρόμος με αποδεκτά χαρακτηριστικά που διέρχεται τη Φθιώτιδα, τη Φωκίδα και τις νότιες περιοχές της Αιτωλοακαρνανίας.

Ας σταματήσουμε να βλέπουμε τα πράγματα μεμονωμένα, με ψηφοθηρική αντίληψη και να δούμε σοβαρά τον ολοκληρωμένο σχεδιασμό των οδικών δικτύων της χώρας. Στα έργα των αυτοκινητόδρομων, τα επόμενα χρόνια αναμένεται να επενδυθούν περισσότερα από 2 δισ. ευρώ, για την επέκταση του δικτύου που θα το φέρει στην τελική του μορφή, με ορίζοντα το 2022. 

Ας ευχηθούμε ότι θα εισακουστούμε από την Φωκίδα 
Δυνατά - Ξεκάθαρα - Ορθολογικά.

Πέγκυ Αραβαντινού
Περιφερειακή Σύμβουλος
Στερεάς Ελλάδας ΠΕ Φωκίδας
Πρόεδρος ΝΕ Φωκίδας,
 ΤΕΕ Αν.Στερεάς Ελλάδας
Τηλ. Επικοινωνίας: 6974455293



4 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Τελικα μου φαινεται οτι και η Ιτεα θα αναπτυχθει σε καμια 20αρια χρονια...

Ανώνυμος είπε...

Εφ' όσον αποφασίσετε ότι η Φωκίδα πρέπει να ανακτήσει τον τουριστικό της χαρακτήρα , πρέπει οπωσδήποτε να ενωθεί με την υπόλοιπη Ελλάδα...κατασκευάζοντας τούνελ από Άμφισσα έως Γραβιά ώστε να είναι εύκολη η πρόσβαση των ταξιδιωτών στην ΠΑΘΕ και την Ε65.-
Αν αυτό το έργο δεν ενταχθεί στον σχεδιασμό της επόμενης δεκαετίας , παραγγείλατε ράσα για τους θρήσκους και χλαμύδες για τους αρχαιολάτρες , καθότι η Φωκίδα θα γίνει πάλι τόπος Μοναστηριακής λατρείας.!

Ανώνυμος είπε...

Επι τέλους γίνεται ξανά λόγος για συνέχεια του Ε65. Εκτός από την Περιφέρεια ο Δήμος Δελφών θα έπρεπε να ήταν μπροστάρης για αυτό το έργο. Το τμήμα αυτό του Ε65 (Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο)είχε ενταχθεί στο Τρίτο Χρηματοδοτικό Πρωτόκολλο με μορφή αυτοκινητόδρομου (2 λωρίδες κυκλοφορίας + ΛΕΑ ανά κατεύθυνση) χωρίς ποτέ να υλοποηθεί. Αντίθετα επί Σουφλιά αποκόπηκε από τον Ε65 χωρίς καμμία αντίδραση από κάποιο φορέα της Φωκίδας. Από τότε και μέχρι σήμερα γίνεται αναφορά σε διαγώνιο άξονα και όχι τμήμα του Ε65. Και η νεα μελέτη αυτό αφορά και μάλιστα αναφέρει πως οι κυκλοφοριακές προβλέψεις δεν δικαιολογούν δημιουργία αυτοκινητοδρόμου στο τμήμα αυτό. Επομένως πρέπει να γίνουν ενέργειες και για την αναθεώρηση της μελέτης ως προς το μέγεθος του έργου αλλά και στο κομμάτι που αφορά την απομόνωση της Ιτέας που γίνεται μέσα από το σχεδιασμό της παρά το γεγονός ότι η Ιτέα είναι κομβικό σημείο του Ε65.

Ανώνυμος είπε...

ευτυχωςς που υπαρχεις κι εσυ γιατι ο αλλος προωθει το αλλοδαππό στοιχειο