To 1917 ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος βρίσκεται στο
αποκορύφωμά του. Οι Άγγλοι και οι Γάλλοι σύμμαχοι της Αντάντ μετά την
εκστρατεία της Καλλίπολης διεξάγουν σκληρές μάχες στη Μακεδονία εναντίον των
Βουλγαρικών και ΑυστριακοΟυγγρικών
δυνάμεων.
Οι Γάλλοι προωθούν στρατεύματα στη Θεσσαλονίκη από την
ναυτική τους βάση στο Τάραντο της Ιταλίας με κονβόι πλοίων που αποτελούνται από μεταγωγικά , δεξαμενόπλοια και άλλα
συνοδευτικά πλοία αλλά και τορπιλοβόλα (για την προστασία τους από τα Γερμανικά
υποβρύχια). Τα συνοδευτικά πλοία ανίχνευαν επίσης την πιθανότητα πόντισης
ναρκών από τα Γερμανικά υποβρύχια που θα απειλούσαν το κονβόι.
Τα κονβόι αυτά των Γαλλικών πλοίων έπρεπε να φτάσουν μέχρι
την είσοδο του Πατραικού κόλπου στο ύψος της νησίδας Οξιά που είχε τοποθετηθεί
ανθυποβρυχιακό δίχτυ.
Προορισμός των πλοίων που μετέφεραν στρατεύματα ήταν το
λιμάνι της Ιτέας. Από εκεί τα στρατεύματα
προωθούνταν στη Θεσσαλονίκη με
τραίνο από το σταθμό του Μπράλλου. Στον Μπράλλο έφταναν με καμιόνια. Με την
είσοδό τους στον Πατραικό κόλπο τα Γαλλικά πλοία θα πρέπει να θεωρούνταν ασφαλή.
H ιστορία του
Chateaurenault
Tο Chateaurenault
καθελκύστηκε στην Τουλόν το 1898.
Κόστισε 13.302.000 Γαλλικά φράγκα. Είχε μήκος 140 μέτρα, πλάτος 18
μέτρα. Κινούνταν από 3 τριπλής εκτόνωσης ατμομηχανές συνολικής δυναμικότητας
24.000 ch. Μπορούσε να αναπτύξει ταχύτητα 23 ναυτικά μίλια την ώρα.
Με το ξέσπασμα του Α Παγκοσμίου πολέμου εντάχθηκε στη 2η
μοίρα ελαφρών καταδρομικών και έδρασε κατ εξοχήν στη Μεσόγειο εκτός από ένα
διάστημα το Φεβρουάριο του 1916 όπου βγήκε στο Βόρειο Ατλαντικό προς αναζήτηση
του Γερμανικού Mowe, ενός διασκευασμένου εμπορικού πλοίου που κατάφερε να
βυθίσει 14 πλοία μέσα σε 2 μήνες πρίν αναγκαστεί να επιστρέψει στη Βρέμη.
Το Châteaurenault με 477 άτομα πλήρωμα και 984 αξιωματικούς,
υπαξιωματικούς και οπλίτες της Στρατιάς της Ανατολής (Armee d’ Orient) έκανε το
30ο του ταξίδι Τάραντο-Ιτέα.
Η 14η Δεκεμβρίου ξημέρωσε μια όμορφη μέρα με ήρεμη θάλασσα.
Το προηγούμενο βράδυ το UC -38 είχε αναδυθεί και είχε δώσει αναφορά στη βάση
του μέσω του ασυρμάτου, Το ξημέρωμα βρήκε το υποβρύχιο του Wendlandt να
περιμένει κάποιο κονβόι στο στενό Κεφαλληνίας –Λευκάδας. Ο ήλιος είχε αρχίσει
να υψώνεται στον ορίζοντα και το υποβρύχιο παρέμενε σε βάθος περισκοπίου.
Τίποτα στον ορίζοντα προς το παρόν όταν μια φωνή αντήχησε στον θάλαμο. «Καπνοί
στα βορειοδυτικά!!!». Ήταν η φωνή του πρώτου μηχανικού Hempel που ήταν τη στιγμή εκείνη στο περισκόπιο.” Είναι
το κονβόι από το Τάραντο, θα είναι εδώ σε μισή ώρα”.
Τώρα το υποβρύχιο ήταν σταματημένο και περίμενε, δύσκολο να
εντοπιστεί γιατί μόνο εν κινήσει φαίνεται εύκολα η γραμμή που αφήνει το
περισκόπιο όταν σκίζει το νερό και το Γαλλικό πλοίο βρισκόταν στα 300 μέτρα
μακριά με τα 140 μέτρα του μήκους του εκτεθειμένα στο υποβρύχιο. Ήταν η ώρα για τη βολή και το υποβρύχιο θα
έπρεπε άμεσα να καταδυθεί και να περιμένει 15 δεύτερα να ακούσει την έκρηξη ή
τίποτα… Η τορπίλη θα εκτοξευόταν με ταχύτητα 40 κόμβων. Πύρ διέταξε ο Wendlandt,
«κατάδυση στα 35 μέτρα…» κοιτώντας παράλληλα το ρολόι του. Ήταν 8.10 και
μετά από 17 δεύτερα ακούστηκε η έκρηξη…..
Η τορπίλη έπληξε το Chateaurenault στο ύψος του τέταρτου
φουγάρου και δημιούργησε εξωτερικό ρήγμα 6 μέτρων στο λεβητοστάσιο Νο 3. Ήταν
όμως η ώρα να οργανωθεί η εγκατάλειψη
του πλοίου αφού η ενημέρωση από τους
αρχιμηχανικούς ήταν ότι τα λεβητοστάσια 3 και 4 είχαν σχεδόν πλημμυρίσει
και δεν υπήρχε ελπίδα να λειτουργήσουν
ούτε τα δυναμό ούτε οι βοηθητικές μηχανές… Τα τορπιλοβόλα συνοδείας δεν ήταν
μακριά. Με την έκρηξη είχαν σπεύσει προς το σημείο που έδειξε η πορεία της
τορπίλης. Οι πιθανότητες να πετύχουν οι
βόμβες βυθού τους όμως ήταν περιορισμένες. Πλεύρισαν το πληγωμένο
Chateaurenault και παρέλαβαν το μεν Mameluk 710 άνδρες το δε Lansquent 436. Έπειτα
άρχισαν να μεταφέρουν εξοπλισμό.
Το UC 38 βυθίστηκε την ίδια ημέρα από Γαλλικά υδροπλάνα και πλοία
που συνόδευαν το Chateaurenault.
Με πληροφορίες από το http://patraikosgulf.wordpress.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου