Στην Ιτέα θα βρέθηκαν την προηγούμενη Παρασκευή οι δύο γενικοί γραμματείς του υπουργείου Ναυτιλίας, οι κκ. Τεμπονέρας και Λαμπρίδης, συνοδευόμενοι από τη νομική σύμβουλο του υπουργείου την κ. Ευαγγελοπούλου. Το απόγευμα της ίδιας ημέρας μάλιστα, στο δημαρχείο της πόλης είχαν συζήτηση με φορείς της περιοχής, παρουσία αι του βουλευτή Φωκίδας Ηλία Κωστοπαναγιώτου, παρουσιάζοντας μεταξύ άλλων το νόμο 4504/17, που αφορά στις παραχωρήσεις εντός της ζώνης λιμένα. Όπως έγινε γνωστό το υπουργείο δίνει περιθώριο δύο ετών ώστε να δοθεί λύση στο θέμα των κατασκευών εντός της ζώνης λιμένα, με μία ενιαία μελέτη, ξεκαθαρίζοντας ότι μετά από την πάροδο αυτού του χρόνου δεν θα γίνονται παραχωρήσεις σε όσους δεν έχουν συμμορφωθεί. Είδηση βγήκε και για το θέμα των Ταμείων καθώς ειπώθηκε πως είναι πολιτική απόφαση η μη μεταβολή των όσων ισχύουν σήμερα, έως ότου προχωρήσει η πλήρης αναδιάρθρωση του χάρτη διοίκησης των λιμανιών. Η επίσκεψη των ανθρώπων του Ομίλου Φουσκωτών Σκαφών Ελλάδας (Ο.Φ.Σ.Ε.), σε συνεργασία με το Λιμενικό Ταμείο Φωκίδας, στην οποία συμμετείχαν περισσότερα από 100 άτομα τα οποία έκαναν και την εκδρομή τους στη κατάλευκη Γκιώνα.
Την εισαγωγή στη συζήτηση έκανε ως οικοδεσπότης ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Φωκίδας Νίκος Καϊμάρας, ο οποίος καλωσόρισε τους ανθρώπους του υπουργείου, τα μέλη του ΟΦΣΕ, αλλά και όλους όσοι έδωσαν το παρών στην ενημερωτική συνάντηση, και δεν ήταν λίγοι, είναι αλήθεια, από την περιοχή της Ιτέας.
Ο ΟΦΣΕ είναι εδώ
Πρώτος το λόγο πήρε από την πλευρά των καλεσμένων ο πρόεδρος του ΟΦΣΕ Σταύρος Στεφανής, ο οποίος επέλεξε αρχικά να εστιάσει στο ρόλο που διαδραματίζει ο όμιλος, προσφέροντας κατά καιρούς σε εθελοντική βάση σε μία σειρά από αποστολές ανά την Ελλάδα. Αναφερόμενος στον ερχομό του στην Ιτέα είπα ότι στόχος, μετά από αυτή την πρώτη γνωριμία, είναι το καλοκαίρι να διοργανωθεί μία μεγάλη τριήμερο εξόρμηση από 50-60 φουσκωτά και εκατοντάδες μέλη «για να εγκαινιάσουμε τη μαρίνα», όπως χαρακτηριστικά είπε, στέλνοντας ταυτόχρονα μήνυμα για τη σημασία του περιβάλλοντος. Ακολούθως ο κ. Στεφανής αναφέρθηκε στο ότι ο όμιλος ενώ ήταν στην πολιτική προστασία τα τελευταία χρόνια έχει βρεθεί εκτός του συντονισμού, φέρνοντας ως παράδειγμα για το που θα μπορούσε να βοηθήσει την περίπτωση στο Μάτι.
Παγκόσμιο κέντρο η Ελλάδα
Πρώτος το λόγο από την πλευρά των δύο γενικών γραμματέων πήρε ο κ. Τεμπονέρας, ο οποίος αφού ευχαρίστησε για την πρόκληση στην περιοχή, δεν παρέλειψε να σημειώσει πως η κατάληξη αυτής της επίσκεψης θα έχει οφέλη για όλους. Κάνοντας έναν απολογισμό των έως σήμερα πεπραγμένων του υπουργείου, στη διάρκεια αυτής της θητείας, επέλεξε να αναφερθεί σε ευρείας σημασίας ζητήματα που η κυβέρνηση έχει προσπαθήσει να επιλύσει ή να δρομολογήσει, δηλώνοντας ικανοποιημένος από τα έως τώρα αποτελέσματα. «Στόχος μας είναι να γίνει η Ελλάδα παγκόσμιο ναυτιλιακό κέντρο», είπε, προσελκύοντας το ενδιαφέρον επενδυτών, αλλά και διευκολύνοντας το πλαίσιο λειτουργίας όλου του συστήματος, το οποίο έως σήμερα δεν ήταν και την καλύτερή του κατάσταση. «Οι μηχανές έχουν πάρει μπροστά, έχουμε ήδη τα πρώτα καλά αποτελέσματα παρά τις δυσμενείς συγκυρίες», είπε καταλήγοντας.
Κράτος και ιδιώτες μαζί στα λιμάνια
Στη συνέχεια ο λόγος πέρασε στον κ. Λαμπρίδη, τον δεύτερο γενικό γραμματέα του υπουργείου που βρέθηκε στην Ιτέα, ο οποίος ξεκίνησε με τη φράση «τα λιμάνια είναι πηγή πλούτου για τη χώρα». Μίλησε για το σύνθετο λιμενικό σύστημα που ίσχυε μέχρι σήμερα, και το οποίο θα πρέπει να αλλάξει, αναφερόμενος εν συνεχεία στις ενέργειες που έχουν γίνει για την αξιοποίηση των λιμανιών, με βάσει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του καθενός. Είπε ότι τα μεγάλα μέσω του ΤΑΙΠΕΔ προχώρησαν για την ιδιωτικοποίησή τους, απορρίπτοντας όμως η κυβέρνηση, όπως εξήγησε στη συνέχεια, τον ίδιο δρόμο για εκείνα που είναι στην κατηγορία της Ιτέας. Επ’ αυτών είπε ότι στόχος είναι να συμβεί ότι και στην υπόλοιπη Ευρώπη, δηλαδή να υπάρξει ένα μεικτό σύστημα που θα περιλαμβάνει και την ιδιωτική παρουσία, αλλά και την παρουσία του κράτους.
Παγωμένες οι διαδικασίες για τα Ταμεία
«Το υπάρχον σύστημα δεν είναι βιώσιμο», είπε στη συνέχεια για το καθεστώς διοίκησης των λιμανιών, υποστηρίζοντας πως ναι μεν οι δήμοι θα πρέπει να έχουν λόγο γι’ αυτά που συμβαίνουν στο χώρο τους, όμως το μοντέλο που προωθήθηκε έως σήμερα σε καμία περίπτωση δεν απέδειξε ότι είναι λειτουργικό. Επ’ αυτού μάλιστα εξήγησε ότι πάρθηκε η απόφαση να δημιουργηθεί μία επιτροπή που θα μελετήσει το πλαίσιο, καταθέτοντας στη συνέχεια την πρότασή της για την αναδιοργάνωση του χάρτη διοίκησης των λιμανιών. Παράλληλα, και έως ότου ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, ο κ. Λαμπρίδης τόνισε ότι αποτελεί πολιτική απόφαση της κυβέρνησης να μην προχωρήσει σε καμία αλλαγή σχετικά με το ότι ισχύει σήμερα, αφήνοντας ως έχουν τα Ταμείο της Φωκίδας και του Γαλαξιδίου.
Δύο χρόνια διορία για τις κατασκευές
Στη συνέχεια σχολίασε και το θέμα των κατασκευών, που τόσο απασχολεί τους επαγγελματίες της παραλιακής ζώνης, λέγοντας ότι πρόκειται για θέμα που αφορά δεκάδες περιοχές της Ελλάδας, και το οποίο δημιουργήθηκε μέσα από ένα στρεβλό σύστημα. Εξήγησε ότι αυτό που αποφασίστηκε από την πλευρά της κυβέρνησης είναι να δοθεί ένα χρονικό περιθώριο δύο ετών, όπου οι επαγγελματίες θα μπορούν να αδειοδοτούνται κανονικά για τις υπάρχουσες εγκαταστάσεις, εκφράζοντας την επιθυμία όμως έως τότε να έχουν ολοκληρωθεί και οι οριστικές μελέτες για τον ορθό τρόπο ανάπτυξης των παραλιακών κατασκευών. Είπε μάλιστα ότι πέραν αυτών των δύο ετών δεν θα δίνεται καμία νέα άδεια, εάν δεν υπάρχει συμμόρφωση με τα όσα προβλέπουν  οι μελέτες, δεχόμενος ότι η μέθοδος που θα προκύψουν οι νέες κατασκευές θα πρέπει εν μέρει να λάβει υπ’ όψιν και την εικόνα των σημερινών, ώστε να ελαχιστοποιηθεί το κόστος των μετατροπών. Σε κάθε περίπτωση βέβαια ο κ. Λαμπρίδης άφησε να εννοηθεί ότι είναι πολύ σημαντικό και το θέμα της αισθητικής, μιας και μιλάμε για ένα τοπίο το οποίο αποτελεί τη βιτρίνα της κάθε περιοχής.
Συνεργασία…
Για τη σημασία της συνάντησης μίλησε ακολούθως από την πλευρά του Ταμείου και ο Χρήστος Βανδώρος, αφήνοντας αιχμές για τα όσα έχουν λάβει χώρα κατά το παρελθόν στο φορέα, μιας και όπως είπε βρέθηκαν απλήρωτα τιμολόγια μέχρι και πριν από δέκα χρόνια. Έκανε λόγο για μία ζώνη που δεν λειτουργούσε τίποτα, τονίζοντας όμως πως το τώρα ΔΣ εργάζεται καθημερινά για την οργάνωση του τοπίου. Για τη σημασία της συνάντησης και για το πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων, το οποίο θα πρέπει να εξελιχθεί και να αποδώσει καρπούς, μίλησε στη συνέχεια ο αντιπεριφερειάρχης Ευάγγελος Κατσαγούνος και ο αντιδήμαρχος Λουκάς Αναγνωστόπουλος.
Τα ζητήματα των εμπόρων
Από το κοινό η πρώτη που έλαβε το λόγο ήταν η Αργυρώ Καρακώστα, η αντιπρόεδρος του Εμπορικού & Εξαγωγικού συλλόγου Ιτέας και εκπρόσωπος τύπου & ΜΜΕ  της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Ανατολικής Στερεάς Ελλάδας. Η κ. Καρακώστα μάλιστα  παρέδωσε και εγγράφως τα θέματα που έθεσε στους εκπροσώπους του υπουργείου, αναφέροντας στην επιστολή της τα εξής:
« Από τις αρχές του 19ου αιώνα η Ιτέα  κρίθηκε από τον τότε Κυβερνήτη Ιωάννη Καποδίστρια ως περιοχή ανάπτυξης τόσο της ευρύτερης περιοχής της Φωκίδας άλλα και του Κορινθιακού λόγω θαλάσσιας θέσης της. Οι βλέψεις του τότε Κυβερνήτη γρήγορα επαληθεύτηκαν. Η Ιτέα έγινε το μεγαλύτερο λιμάνι των βόρειων ακτών του Κορινθιακού και από τα μεγαλύτερα αυτού.
Από την άλλη το οδικό δίκτυο της Φωκίδας δεν έχει καμία ιδιαίτερη βελτίωση εδώ και 60 σχεδόν χρόνια και ούτε προβλέπετε άμεσα να έχουμε θεαματικές αλλαγές της επίγειας διασύνδεσή μας με τους διπλανούς νομούς που θα μας έδινε την δυνατότητα εύκολης πρόσβασης στις μεγάλες εθνικές οδικές αρτηρίες. Από Λαμία με τον οδικό άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης (οδός Αιγαίου)και Λαμίας- Εγνατίας και από την Ναύπακτο στην Ιωνία οδό προς τα Ιωάννινα και την Εγνατία καθώς και από την Πάτρα προς Αθήνα, σύνδεση με την νότια πλευρά του Κορινθιακού.
Έτσι ο δρόμος από και προς την Θάλασσα, δηλαδή ο Κορινθιακός είναι σημαντικός και θα παραμένει τέτοιος και τα επόμενα χρόνια. Αρκεί να σκεφτούμε πως το λιμάνι της Ιτέας σε όλο το μήκος της βόρειας πλευράς του Κορινθιακού κόλπου, από το Λουτράκι έως και την Ναύπακτο, είναι το μοναδικό που μπορεί να δεχθεί μεγάλα πλοία επιβατικά – Κρουαζιερόπλοια όπως και εμπορικά και φορτηγά. Σε όλα τα υπόλοιπα μέρη όπως η Θίσβη και η Αντίκυρα είναι προβλήτες που δύσκολα θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε λιμάνι με την κλασική έννοια.
Το ενδιαφέρον όπως συνάγεται από τα παραπάνω των  εμπόρων της περιοχής και ιδιαίτερα της Ιτέας, για τον τρόπο εκμετάλλευσης του Λιμανιού και της Μαρίνας είναι αυξημένο και τους απασχολεί αντικειμενικά. Οι υποδομές αυτές είναι από εκείνες που μπορούμε να ισχυριστούμε πως είναι ιδανικές για να εξυπηρετήσουν ένα ή και περισσότερα μοντέλα ανάπτυξης μιας περιοχής. Άρα τα ερωτήματα στα οποία θα περίμενε κάποιος απαντήσεις είναι αρκετά.
Όλοι μας γνωρίζουμε τι προοπτικές μπορούν να ανοίξουν για ένα τόπο οι υποδομές αυτές. Κι εμείς που η εργασία μας μπορεί και έχει άμεσο τρόπο διασύνδεσης με αυτές τις υποδομές, είμαστε οι πρώτοι που θα θέλαμε να πάρουμε απαντήσεις σε μια σειρά ερωτήματα.
Ερωτήματα:
  1. Υπάρχει στρατηγικό σχέδιο εκμετάλλευσης και ανάπτυξης από την μεριά του αρμόδιου και των συναρμόδιων Υπουργείων;
  2. Σε ποια κατεύθυνση θα αξιοποιηθούν οι εγκαταστάσεις;
  3. Τι σκέψεις και προγραμματισμός υπάρχει για την επέκταση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων προς τους Γαλλικούς μόλους για παράδειγμα.
  4. Υπάρχουν σκέψεις για ενεργοποίηση ακτοπλοϊκών συνδέσεων όπως εκείνων των παλιών Ιτέας – Αιγίου και Ιτέας – Πειραιά; (Τις αναφέρουμε ως παράδειγμα τις συγκεκριμένες συνδέσεις και όχι ως αίτημα ενεργοποίησης)
  5. Ποια είναι η προοπτική της κρουαζιέρας; Γνωρίζουμε πως μετά την κατασκευή της γέφυρας ο δρόμος προς τον Κορινθιακό μεγάλων κρουαζιερόπλοιων είναι απαγορευτικός.
  6. Οι θαλαμηγοί και τα σκάφη ανοικτής θάλασσας για πολλούς λόγους δεν προτιμούν τον ελλιμενισμό σε Ιτέα και Γαλαξίδι. Ποιο σχέδιο θα μπορούσε να καταστήσει ελκυστικό ως προορισμό την περιοχή μας για τις κατηγορίες αυτές;
Αυτά είναι ορισμένα από τα κύρια ερωτήματα τα οποία νομίζουμε πως πρέπει να απαντηθούν από τους αρμόδιους οι οποίοι έχουν περισσότερη πληροφορία και στοιχεία αναφορικά με την εξέλιξη των πραγμάτων σε διάφορους τομείς όπως αυτό του τουρισμού, των δρόμων διακίνησης του εμπορίου κλπ.
Οφείλουμε επίσης να επισημάνουμε χωρίς να υπάρχει τόνος κάποιας πολιτικής χροιάς αλλά μιας πραγματικότητας που ξεπροβάλλει τα τελευταία χρόνια αναφορικά με τους ξενόφερτους ελέγχους και την ξένη επιτροπεία που υφιστάμεθα ως κράτος με αφορμή την οικονομική κρίση που βιώνουμε, ποιο είναι πραγματικά το καθεστώς στο οποίο υπάγονται οι υποδομές αυτές.
Γνωρίζεται εάν έχουν περάσει στο Υπερταμείο όπως άλλες εγκαταστάσεις του Δημοσίου; ΚΙ αν έχουν περάσει από ποιο καθεστώς διέπονται; Με λίγα λόγια ποιοι θα αποφασίζουν για την χρήση και την λειτουργία τους και ποια δύναμη θα έχει ο δικός μας λόγος; Θα μας ακούει κάποιος, θα παίρνει υπ’ όψη του τις απόψεις μας ή αυτές θα πετάγονται στο καλάθι των άχρηστων;
Τέλος θα θέλαμε να ξέρουμε για το νόημα και την σημασία της σημερινής μας συνάντησης. Πως θα λειτουργήσει. Παίζει κάποιο ρόλο η τοπική αυτοδιοίκηση, λαμβάνεται υπ΄ όψη σας και δικές της παρατηρήσεις. Εάν ναι ενημερώστε μας εάν είχατε κάποια συνάντηση και εάν συμμετείχαν σε αυτή οι δημοτικοί σύμβουλοι της Δ.Ε. Ιτέας. Είναι σημαντικό για εμάς να γνωρίζουμε τις θέσεις των αιρετών εκπροσώπων μας, εάν τις εξέφρασαν, εννοείται λαμβάνοντας μέρος στις συναντήσεις σας».
«Καίνε» οι κατασκευές
Ο Νίκος Αλεξανδρόπουλος, ως πρόεδρος των επαγγελματιών εστίασης της Ιτέας μίλησε όπως ήταν λογικό για το κομμάτι των κατασκευών, ζητώντας οι όποιες αλλαγές απαιτηθεί να γίνουν να μην είναι μεγάλες, λόγω κόστους, αλλά και να δοθεί περιθώριο αρκετού χρόνου ώστε όλοι οι επαγγελματίες να μπορέσουν να ανταποκριθούν σε αυτές με έναν ορθολογικό προγραμματισμό. Επίσης δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην κρουαζιέρα που τόσο πολύ έχει ανάγκη η περιοχή, διατυπώνοντας το χρόνιο παράπονο των επαγγελματιών της Ιτέας που δεν είναι άλλο από το ότι οι επισκέπτες αυτοί δεν στέκονται καθόλου στην περιοχή.
Μετά τα δύο χρόνια αποβάλλονται οι μη «συμμορφωμένοι»
Απαντώντας για την περίπτωση των κατασκευών ο κ. Λαμπρίδης εξήγησε ότι η νομιμοποίηση των υπαρχουσών δεν θα μπορούσε σε καμία περίπτωση να περάσει, επαναλαμβάνοντας όμως ότι θα πρέπει να ληφθεί υπ’ όψιν ο σημερινός τύπος, με την υποσημείωση όμως ότι όποιες αλλαγές προς την κατεύθυνση της νομιμότητας θα πρέπει να γίνουν τώρα. Στο σημείο εκείνο μάλιστα παρενέβη και η κ. Ευαγγελοπούλου λέγοντας ότι το υπουργείο πήρε την απόφαση για την περίοδο των δύο χρόνων, κατά την οποία δεν μπορεί να γίνει αποβολή κάποιου ή να του επιβληθεί πρόστιμο για τη σημερινή κατασκευή, με στόχο μετά από αυτή την περίοδο, και βάσει της μελέτης που θα γίνει, να αναπτυχθεί ένα τοπίο οργανωμένο όπου όλοι θα γνωρίζουν τι πρέπει να κάνουν και τι όχι. «Μετά τα δύο χρόνια δεν θα είναι εφικτή η παραχώρηση», είπε, αναφερόμενοι σε εκείνους που δεν θα έχουν συμμορφωθεί.
Στη συνέχεια ο λόγος πέρασε και σε άλλους παρευρισκόμενους, οι οποίοι έθεσαν από μέρους τους τους δικούς προβληματισμούς για το που βαδίζει το παράλιο μέτωπο της περιοχής. Δεν έλειψαν οι αναφορές για την επιβάρυνση που προκαλούν οι δραστηριότητες με το βωξίτη, από τον κ. Σκαρίμπα εκ μέρους της Αλκυόνας, καθώς και το πώς γενικά η Ελλάδα έχει αφήσει το κεφάλαιο ναυτιλία- θάλασσα στην τύχη του ξηλώνοντας βασικά εργαλεία που την καθιστούσαν δύναμη κατά το παρελθόν στον τομέα αυτό. Ακούστηκαν επίσης παραδείγματα ανά την χώρα όπου έχουν αναπτυχθεί μοντέλα που πέτυχαν προσελκύοντας το ενδιαφέρον του κόσμου, όπως είναι η περίπτωση της Σκύρου, ενώ ετέθη πέραν των λιμανιών και εκείνο των παραλιών, που επίσης έχουν αφεθεί στην τύχη τους.
Φωτο: Σπύρος Πριόβολος
Η τζιπάδα στο χιόνι
Η επίσκεψη του ΟΦΣΕ στην περιοχή, όμως, συνοδεύτηκε και με την προγραμματισμένη τζιπάδα στη Γκιώνα. Η Ιτέα ήταν η βάση από την οποία ξεκίνησε η εξόρμηση, ενώ ο ελαιώνας της Άμφισσας το πέρασμα μέχρι τον τελικό προορισμό. Και τι προορισμό μάλιστα. Κατάλευκο καθώς ο καιρός φρόντισε να αποζημιώσει τους εκδρομείς ρίχνοντας το πρώτο χιόνι της σεζόν. Από την καλή παρέα δεν έλειψαν φυσικά τα φαγητά, η καλή μουσική, αλλά και ο χορός, ενώ δεν είπε όχι στην παρέα και ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Διονύσης Τεμπονέρας. Αξίζει να σημειώσουμε ότι η εκδρομή έγινε από περίπου 40 αυτοκίνητα και περισσότερα από 100 άτομα, τα οποία όπως έγινε γνωστό και στη συνάντηση της Παρασκευής ανανέωσαν το ραντεβού τους για το ερχόμενο καλοκαίρι και πάλι στην Ιτέα με τα φουσκωτά τους αυτή τη φορά.
πηγή: έντυπη έκδοση Εν Δελφοίς