Την ίδια ώρα εμφανίζεται «τσιγκούνης» απέναντι στις πενιχρές αυξήσεις που ζητούσαν οι εργαζόμενοι.
Οπως μαθαίνουμε, η κατάσταση είναι δραματική συνεπεία της «άριστης» διαχείρισης, αφού οφείλονται τεράστια ποσά σε προμηθευτές.
Είναι χαρακτηριστικό ότι πρέπει να γίνει συντήρηση της κεντρικής γεννήτριας της εταιρείας η οποία χρειάζεται αντικατάσταση μπαταριών και ο προμηθευτής αρνείται να ασχοληθεί αν δεν προπληρωθεί. Σε ενδεχόμενη διακοπή ρεύματος όλα τα συστήματα θα σιγήσουν και ουδείς γνωρίζει αν θα μπορεί να αποκατασταθεί η ζημιά. Από την άλλη οφείλεται στην Cosmote ένα ποσό που ξεπερνά τις 200.000 ευρώ και η εταιρεία κινδυνεύει άμεσα να κατεβάσει ρολά όσον αφορά τις τηλεπικοινωνίες.
Ωστόσο δεν είναι μόνο τα 3 εκατ. ευρώ ρευστότητα που άφησε η απερχόμενη διοίκηση το 2019 (όταν παραιτήθηκε λόγω της κυβερνητικής αλλαγής). Πηγές μέσα από το Υπερταμείο μάς αποκαλύπτουν ότι στην τριετία πέρασαν από τα χέρια του Τζαβάρα περί τα 30 εκατ. ευρώ. Τώρα; Τα ΕΛΤΑ Courier δεν μπορούν να πληρώσουν άμεσα τους πράκτορες (λίαν προσφάτως ως ένδειξη διαμαρτυρίας κατέλαβαν το κτίριο της εταιρείας στην Αγία Παρασκευή). Με την «άριστη» διαχείριση ο Ερ. Τζαβάρας φαλκίδευσε (αν ξεπερνά τα όρια της απιστίας, θα καταδειχτεί από τη γαλλική ανεξάρτητη ελεγκτική εταιρεία που ελέγχει αυτή την περίοδο τον όμιλο ΕΛΤΑ) την πορεία της εταιρείας, καθότι η ισχύς μιας εταιρείας ταχυμεταφορών είναι τι ρευστότητα διατηρεί ώστε να πληρώνει τους πράκτορες για τις αντικαταβολές εντός της εβδομάδας, ενώ εκείνη εισπράττει από αυτούς μετά τον μήνα.
Ποιος είναι ο Ερρίκος Τζαβάρας
Στις 4 Δεκεμβρίου του περασμένου έτους το Documento είχε αποκαλύψει τη δράση των Τζαβάρα – Στάικου. Πρόκειται για το δίδυμο που είχε μετατρέψει τα ΕΛΤΑ Courier σε παραμάγαζο της εταιρείας του. Συγκεκριμένα ο πρώην πλέον διευθύνων σύμβουλος στα ΕΛΤA Courier Ερ. Τζαβάρας και ο διευθυντής πληροφορικής των ΕΛΤΑ Κωνσταντίνος Στάικος έδιναν έργα με απευθείας αναθέσεις σε εταιρεία συμφερόντων του τελευταίου.
Πρόκειται για δύο «άριστους» του συστήματος Πιερρακάκη, οι οποίοι επιδίδονταν μετά μανίας σε απευθείας αναθέσεις με τα λεφτά των ΕΛΤΑ. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο σύλλογος εργαζομένων έχει καταγγείλει πως ολόκληρο το ποσό της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου των 12 εκατ. ευρώ (καταβλήθηκε στο τέλος του 2020) διοχετεύτηκε σε απευθείας αναθέσεις.
Περίεργα «παιχνίδια» με τους κωδικούς ασφαλείας
Είναι νωπές οι μνήμες από το χακάρισμα στα πληροφορικά συστήματα των ΕΛΤΑ (ακόμη ένα αποτέλεσμα «άριστης» διακυβέρνησης). Εντούτοις οι χάκερ δεν κατάφεραν να διεισδύσουν τότε και στα συστήματα των ΕΛΤΑ Courier. Ηδη από τον περασμένο Δεκέμβριο, και δη μετά το δημοσίευμα του Documento που ξεσκέπαζε τη δράση των «γαλάζιων ακρίδων», ο Ερ. Τζαβάρας έχει επιδοθεί σε πιεστικές προφορικές εντολές για να του δοθούν κωδικοί πρόσβασης στο σύστημα. Ουδέποτε, παρότι του ζητήθηκε αρμοδίως, υπέβαλε το συγκεκριμένο αίτημα γραπτώς. Επίσης ζητούσε να του παραδοθούν όλα σε σκληρό δίσκο. Επιπρόσθετα δεν αποδέχτηκε να οριστεί ειδικός κωδικός πρόσβασης που να φέρει το όνομά του (έτσι θα μπορούσε κάποιος να ξέρει ποιος μπήκε στο σύστημα και τι έκανε).
Στην τριετή θητεία του ουδέποτε αιτήθηκε να λάβει κωδικούς ασφαλείας για το σύστημα – άλλωστε πληρώνεται αδρά εξωτερικός συνεργάτης για την κυβερνοασφάλεια και είναι αυτός που «υπερασπίστηκε» την πρόσβαση κατά την επιδρομή των χάκερ. Οπως μαθαίνουμε, οι πιέσεις αυτές εντάθηκαν ακόμη και μετά την αποπομπή του. Ακόμη και ο νέος προσωρινός πρόεδρος Μάρ. Τέμπος έγινε δέκτης σχετικών πιέσεων τις τελευταίως ημέρες. Ουδείς μπορεί να γνωρίζει τι επιδιώκουν να πράξουν εντός των συστημάτων.
Φωνή βοώντος εν τη ερήμω
Ηταν το φθινόπωρο του περασμένου έτους όταν εκκίνησε η διαδικασία ενώπιον του Οργανισμού Μεσολάβησης Διαιτησίας (ΟΜΕΔ) για την υπογραφή τριετούς σύμβασης εργασίας 2022-25. Εκεί ο Ερ. Τζαβάρας, η «γαλάζια ακρίδα» του συστήματος Πιερρακάκη, αρνήθηκε τις αυξήσεις. Είναι το ίδιο πρόσωπο που υπέγραφε αφειδώς απευθείας αναθέσεις ακόμη και σε εταιρεία του διευθυντή πληροφορικής Κ. Στάικου. Είναι ακριβώς η λογική της «Μαξίμου ΑΕ» απέναντι στον κόσμο της μισθωτής εργασίας.
Προς χάριν της νεοφιλελεύθερης δοξασίας που ομνύει στην ιδιωτική οικονομία που θέλει να πατάξει το κράτος, ο Ερ. Τζαβάρας εμφανίστηκε κάθετα αρνητικός σε όποια αύξηση, βγάζοντας από τα ρούχα της τη διαμεσολαβήτρια Ελένη Πάτρα. «Αναμφισβήτητα είναι εντελώς αβάσιμη η απαίτηση της ΕΛΤΑ Courier, σε περίοδο έντονων πληθωριστικών πιέσεων, να μη δοθεί καμία απολύτως αύξηση στους εργαζομένους» αναγράφει στα συμπεράσματά της για λογαριασμό του ΟΜΕΔ.
Ομως ο σύλλογος είχε όπλα στα χέρια του. Εξέθεσε στοιχεία που ουδείς στην πορεία αμφισβήτησε. Το πρόβλημα βέβαια είναι ότι ουδείς έψαξε αυτές τις καταγγελίες οι οποίες στηρίζονται σε εκ των έσω αξιόπιστη πληροφόρηση των ίδιων των εργαζομένων, αφού εγείρονται μείζονα ζητήματα απιστίας για τον «άριστο» Τζαβάρα. Μόνος φώναζε και εξακολουθεί να φωνάζει ο σύλλογος.
Ηταν 14 Οκτωβρίου 2022 όταν κατατέθηκε στον ΟΜΕΔ στο πλαίσιο της διαμεσολάβησης η περιγραφή της υφιστάμενης κατάστασης. Γίνεται λόγος για πεταμένα λεφτά με απευθείας αναθέσεις. Χαρακτηρίζονται ως αμφιλεγόμενες οι δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις. Περιγράφονται σαφείς παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας –μη ανάρτηση υπηρετούντος προσωπικού στους χώρους εργασίας κ.λπ.– ενώ καταγγέλλεται ότι δεν αναρτιούνται στη Διαύγεια οι προσλήψεις.
Εδωσαν €12 εκατ. σε απευθείας αναθέσεις
Προφανώς λαμβάνοντας παράδειγμα από την επιτελική διαδικασία διασπάθισης του δημόσιου χρήματος του «επιτελικού κράτους», που μέχρι τώρα έχει στείλει πάνω από 9 δισ. ευρώ σε ημετέρους με απευθείας αναθέσεις, ο Ερ. Τζαβάρας είχε στείλει ολόκληρο το ποσό της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου (12 εκατ. ευρώ) σε απευθείας αναθέσεις! Δεν γνωρίζουμε αν είναι νομιμοφανείς ή παράνομες αυτές, αλλά σίγουρα το μέγεθος είναι εντυπωσιακό αν κάποιος εισαγγελέας ερευνήσει τα σημερινά προβλήματα ρευστότητας των ΕΛΤΑ Courier.
Υπό τον τίτλο «Κόστος συμβάσεων που δόθηκαν με ανάθεση» ο σύλλογος εργαζομένων καταγγέλλει ότι το 18άμηνο Ιανουαρίου 2021 – Ιουνίου 2022 το κόστος των συμβάσεων έργου που δόθηκαν με ανάθεση και χωρίς να συμπεριλαμβάνεται το κόστος των αντίστοιχων συμβάσεων που υπογράφηκαν έπειτα από διαγωνιστικές διαδικασίες ανέρχεται στα 12 εκατ. ευρώ! «Κάποιοι θα πουν “ψηφιακός μετασχηματισμός”! Οσοι όμως εξετάσουν μία προς μία τις συμβάσεις θα συμφωνήσουν ότι υπάρχει ακατανόητη υπερβολή και δίδονται πολλά χρήματα χωρίς εμφανή αιτία. Ισως μάλιστα κάποιοι να μιλήσουν και για “πεταμένα λεφτά”» είναι το ακριβές συμπέρασμα όσων περιγράφονται στην έκθεση της υφιστάμενης κατάστασης του συλλόγου εργαζομένων.
Το «πάρτι» με τους μετακλητούς
Οπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, με βάση τον κανονισμό εργασίας θα έπρεπε να υπηρετούν περίπου 15 μετακλητοί. Η εκτίμησή όμως των εργαζομένων είναι ότι ξεπερνούν τους 50. Ειρήσθω εν παρόδω, τυπικά τουλάχιστον τα ΕΛΤΑ Courier κατά την περίοδο χρηστής διοίκησης προ του 2019 απασχολούσαν 15 ειδικούς συνεργάτες (στην καθομιλουμένη πρόκειται για μετακλητούς). Η διοίκηση Τζαβάρα, για να κάνει αθρόες προσλήψεις, «βάφτισε» με αποφάσεις του ΔΣ τους περισσότερους από αυτούς ως εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό.
Το πρόβλημα βρίσκεται στους μισθούς και το αναλύει στην έκθεσή του ο σύλλογος εργαζομένων στο ειδικό εδάφιο με τίτλο «Η εταιρεία απασχολεί υπεράριθμους με υπέρογκο επιπλέον μισθολογικό κόστος». Οπως αναγράφεται σχετικά: «Οι μετακλητοί με βάση τον κανονισμό εργασίας προβλέπεται σε κανονική περίοδο όπως η παρούσα να είναι μέχρι δεκαπέντε (15). Εμείς όμως έχουμε την αίσθηση ότι είναι περίπου πενήντα (50). Το επιπλέον κόστος των υπεράριθμων μετακλητών είναι μεσοσταθμικά κατ’ άτομο 3.000 ευρώ ανά μήνα. Επειδή οι μετακλητοί και το κόστος τους δεν αναφέρονται ούτε στις αμφιλεγόμενες ετήσιες οικονομικές καταστάσεις ούτε η εταιρεία τηρεί τα νόμιμα (ανάρτηση υπηρετούντος προσωπικού στους χώρους εργασίας), κάνοντας μια πρόχειρη έρευνα στο diavgeia βρήκαμε τριάντα επτά (37) συμβάσεις και ξέρουμε ότι οι υπηρετούντες είναι πολύ περισσότεροι αν προσθέσουμε διευθύνοντα, πρόεδρο κ.λπ. και λάβουμε υπόψη ότι αποδεδειγμένα δεν αναρτούν στη diavgeia όλες τις προσλήψεις».
Χορηγεί και αυτοκίνητα
Υπό τον τίτλο «Αλλες δαπάνες στις οποίες υποβάλλεται η εταιρεία χωρίς να υπάρχει καμιά συμβατική ή εθιμική υποχρέωση» οι εργαζόμενοι αποκαλύπτουν το «πάρτι» διασπάθισης δημόσιου χρήματος με μισθώσεις πανάκριβων αυτοκινήτων. Σύμφωνα λοιπόν με τον σύλλογο: «Η εταιρεία έχει προσλάβει δεκάδες μετακλητούς είτε για την κάλυψη διευθυντικών θέσεων χωρίς να τηρούνται οι προϋποθέσεις και οι ποσοστώσεις μεταξύ εσωτερικών και “εξωτερικών” του νόμου (νόμος 4758/2020 άρθρο 42 παρ. 1 και άρθρο 49) είτε για άλλους αχρείαστους συνήθως επιχειρησιακά ρόλους, χωρίς να τηρούνται επίσης οι αριθμητικοί περιορισμοί του κανονισμού. Σε αυτούς και σε κάποιους ενοικιαζόμενους η εταιρεία άτυπα και αυθαίρετα διοχετεύει παροχές οι οποίες είναι πέρα και έξω από τις συμβατικές της υποχρεώσεις. Παροχές που ιστορικά εάν ελέγξει κανείς την εταιρεία ποτέ δεν υπήρχαν. Π.χ.: α) Εχει αποκτήσει με χρηματοδοτική μίσθωση και τα διαθέτει κυρίως σε μετακλητούς τριάντα (30) αυτοκίνητα, ενώ επί όλων των προηγουμένων διοικήσεων ποτέ τα αυτοκίνητα αυτά δεν υπερέβαιναν τον αριθμό 8 (διευθύνων, πωλητές και ίσως κάποιος διευθυντής). Μάλιστα, όταν για κάποιους λόγους η εταιρεία δυσκολευόταν οικονομικά, τα αυτοκίνητα αυτά μηδενίζονταν».
Αυτές οι καταγγελίες είναι βέβαια η κορυφή του παγόβουνου. Εντός του υπομνήματος του συλλόγου εργαζομένων γίνεται αναφορά επιπρόσθετα:
• Στις αυξήσεις που δίνει στους μετακλητούς (200-300 ευρώ σε συμβάσεις με κόστος 2.800 ευρώ μηνιαίως).
• Στη θεσμοθέτηση πολλών αχρείαστων, κατά την άποψη των συνδικαλιστών, θέσεων ευθύνης με επιβάρυνση δεκάδων σχετικών επιδομάτων.
• Στη διεύρυνση των μελών ΔΣ και την καταβολή αμοιβής καθώς και σε άλλες παροχές στον μη εκτελεστικό πρόεδρο.
• Στο κόστος των νομικών και φοροτεχνικών υπηρεσιών
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου