Η «πράσινη» Αστυπάλαια μετά τη Volkswagen θέλει ψηφιακούς νομάδες και τουρίστες υψηλών εισοδημάτων.
Υφιστάμενος πληθυσμός, digital nomads, εύποροι συνταξιούχοι και ταξιδιώτες υψηλού επιπέδου το στοχευόμενο κοινό - Απούσα (ακόμη) η Ελλάδα από το κοινό των ψηφιακών νομάδων
Με το βλέμμα στη μετά κορωνοϊό περίοδο βρίσκεται το νησί της Αστυπάλαιας, όπου σε συνέχεια και της σχετικής συμφωνίας με τη Volkswagen, ήδη το πιλοτικό πρόγραμμα της ηλεκτροκίνησης και ενεργειακής αυτονόμησης έχει μπεi σε τροχιά, ενώ το παράδειγμα του νησιού θα μπορούσε να αποτελέσει πρότυπο και για άλλες περιοχές ανά την Ελλάδα, προσελκύοντας ακόμη και ‘’ψηφιακούς νομάδες’’, όσους εργάζονται δηλαδή απομακρυσμένα.
«Μετά την ανακοίνωση του προγράμματος από τη Volkswagen αυξήθηκε κατακόρυφα η φήμη του νησιού με ενδιαφέρον από την Αυστραλία μέχρι το Μεξικό όπως φάνηκε από τα ερωτήματα και τα αιτήματα που έχουν τεθεί στον όμιλο από όλο τον κόσμο», ανέφερε χθές κατά τη διάρκεια της διαδικτυακής παρουσίασης της Deloitte για το στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης του νησιού ο κ. Κώστας Φραγκογιάννης υφυπουργός Εξωτερικών, αρμόδιος για την οικονομική διπλωματία και την εξωστρέφεια. Ο κ. Φραγκογιάννης πρόσθεσε ότι ειδικά όσον αφορά το πλάνο με τη Volkswagen, «η πανδημία δε μας σταματά και προχωράμε γρήγορα στην υλοποίηση του προγράμματος «τα πρώτα αποτελέσματα του οποίου θα φανούν σε 2-3 μήνες. Τον μήνα Δεκέμβριο εκπρόσωποι από πέντε υπουργεία μαζί με στελέχη από την Volkswagen, την Περιφέρεια και τοπικούς φορείς βρέθηκαν στο νησί με ειδικές ομάδες εργασίας, προχωρώντας στα επόμενα βήματα για την υλοποίηση του project. Αντίστοιχα προχωρά και το πλάνο για την υβριδική παραγωγή ενέργειας στο νησί το οποίο επεξεργάζεται το υπουργείο Ενέργειας και σε δύο μήνες -το πολύ- θα είμαστε σε θέση να το βγάλουμε στη διαβούλευση».
Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Νοέμβριο υπεγράφη το μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της αυτοκινητοβιομηχανίας για την ενεργοποίηση ενός επενδυτικού προγράμματος που θα εξελίξει την Αστυπάλαια σε έναν ενεργειακά αυτόνομο προορισμό, ένα πρότυπο νησί έξυπνης και αυτόνομης μετακίνησης. Για τον σκοπό αυτό, το τρέχον σύστημα μεταφορών στο νησί θα αντικατασταθεί από την χρήση ηλεκτρικών οχημάτων και την παραγωγή ανανεώσιμης ενέργειας, ώστε μακροπρόθεσμα, η Αστυπάλαια να καταστεί ένα νησί-πρότυπο για την κλιματικά ουδέτερη κινητικότητα.
«Αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να δώσουμε περισσότερα κίνητρα και λόγους να ζήσει περισσότερος κόσμος στο νησί. Η φήμη είτε για τον τουρισμό, είτε για την τοπική κοινωνία με τα προγράμματα ηλεκτροκίνησης, την έμφαση στην αειφορία, την πράσινη ενέργεια και την ποιότητα ζωής στο νησί έχει τεράστια αξία για τη μελλοντική ανάπτυξή του», επεσήμανε ο κ. Φραγκογιάννης.
Από την πλευρά της, η Deloitte εκπόνησε το στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης του νησιιού με προτεινόμενους στρατηγικούς άξονες και δράσεις να αφορούν τέσσερις βασικούς τομείς:
-Βελτίωση και ανάπτυξη υποδομών (μεταφορές, υγείας, εκπαίδευσης, αθλητικών εγκαταστάσεων κ.τ.λ.)
-Ενίσχυση τοπικής οικονομίας με αξιοποίηση ΑΠΕ, ενίσχυση επιχειρηματικότητας και καινοτομίας, ενίσχυση πρωτογενούς τομέα κ.τ.λ.
-Προστασία περιβάλλοντος και αειφορία (μείωση ενεργειακής κατανάλωσης, αναβάθμιση δικτύων ύδρευσης, αποχέτευσης και ανακύκλωσης κ.α.)
-Ψηφιακή αναβάθμιση και εκσυγχρονισμός (περαιτέρω αναβάθμιση τηλεπικοινωνιακών υποδομών, ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών και ψηφιακών μέσων)
Σύμφωνα με την έρευνα της Deloitte το στοχευόμενο κοινό για την ανάπτυξη του νησιού αφορά τέσσερις κατηγορίες: Καταρχάς τον ίδιο τον υφιστάμενο πληθυσμό, τους σύγχρονους επαγγελματίες του ψηφιακού κλάδου χωρίς σταθερή επαγγελματική έδρα (ψηφιακούς νομάδες- digital nomads), τους εύπορους συνταξιούχους και τουρίστες μακράς διαρκείας, καθώς επίσης και τους ταξιδιώτες υψηλού επιπέδου που αναζητούν εναλλακτικές εμπειρίες. Σημειωτέον ότι για την περίοδο από το 2010 και μετά, η αύξηση των ξένων αφίξεων είναι με μέσο ρυθμό 16%, ενώ ποσοστό 85% της οικονομικής δραστηριότητας του νησιού είναι κυρίως από τον τουρισμό και την εστίαση.
«Το νέο μοντέλο που προτείνεται για την Αστυπάλαια μπορεί να λειτουργήσει ως οδικός χάρτης και για άλλες περιοχές της χώρας, ακόμη και στην ηπειρωτική Ελλάδα», σχολίασε χαρακτηριστικά χθές στη διαδικτυακή παρουσίαση της μελέτης ο διευθύνων σύμβουλος της Deloitte κ. Δημήτρης Κουτσόπουλος. «Στους επόμενους μήνες στην Αστυπάλαια εργαζόμενοι ακόμη και από την ίδια την Deloitte, θα μπορούν να δουλέψουν απομακρυσμένα. Θα μπορούσε γενικότερα να δημιουργηθεί ένα στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης εστιασμένο σε μία περιοχή με έμφαση στον ψηφιακό μετασχηματισμό, ο οποίος ούτως ή άλλως έχει επιταχυνθεί λόγω της πανδημίας.»
Η Ελλάδα πάντως σε αντίθεση με άλλες ανταγωνίστριές της χώρες στη Μεσόγειο όπως η Πορτογαλία και η Ισπανία έχει ακόμη πολύ δρόμο να διανύσει προκειμένου να ενταχθεί στις ευρωπαϊκές αγορές που μπορούν να προσελκύσουν τους ψηφιακούς νομάδες έστω κι αν η έλευση του 5G φαίνεται ότι δημιουργεί τώρα περισσότερες προσδοκίες στη χώρα μας.
Oι τοπ προορισμοί των digital nomads στην Ευρώπη
Σημειωτέον ότι με βάση την Nomad List την κατάταξη που καταρτίζει το NomadX (πλατφόρμα μεσοπρόθεσμων ενοικιάσεων για όσους εργάζονται απομακρυσμένα χωρίς σταθερή έδρα) και υποδεικνύει τις καλύτερες πόλεις στον κόσμο για όσους μπορούν να εργάζονται απομακρυσμένα, για τον Ιανουάριο του 2021 στην πρώτη 20άδα από την Ευρώπη βρίσκονται αρκετές πόλεις από την Ευρώπη και ειδικότερα από την Πορτογαλία, τη Γερμανία, την Ισπανία, τη Ρουμανία και τη Σερβία. Eντυπωσιακή είναι η παρουσία της Πορτογαλίας με τρείς πόλεις στην παγκόσμια 20άδα και τη Λισαβώνα μάλιστα να βρίσκεται στην πρώτη θέση παγκοσμίως, ακολουθεί στην τρίτη θέση διεθνώς το Βερολίνο, επίσης η Ισπανία βρίσκεται στην 20άδα με δύο ισπανικούς προορισμούς, (Τενερίφη και Λας Πάλμας), η Τιμισοάρα στη Ρουμανία, το Βελιγράδι στη Σερβία.
Η Πορτογαλία έχει καταφέρει και θα συνεχίσει, σύμφωνα με όλες τις προβλέψεις και στο μέλλον, να αποτελεί πρώτη επιλογή για τους digital nomads για διαφόρους λόγους όπως το χαμηλό κόστος ζωής, η φιλική προσέγγιση των ανθρώπων, η γεωγραφική της θέση, ο ευχάριστος καιρός, οι μοναδικές παραλίες, το ‘’ζωντανό’’ τεχνολογικό οικοσύστημα με τις startups και όχι μόνο, τα κίνητρα που προσφέρονται από την κυβέρνηση και τις βελτιούμενες υποδομές. Ο διευθύνων σύμβουλος της NomadX κ. Nicol Williams εκφράζει την εκτίμηση μάλιστα ότι η Νότια Ευρώπη πρόκειται να προσελκύσει αυξανόμενο αριθμό ψηφιακών νομάδων, ειδικότερα από την στιγμή που πολλές πλατφόρμες οι οποίες παρέχουν υπηρεσίες σε επαγγελματίες που εργάζονται απομακρυσμένα έχουν στρέψει το βλέμμα τους για περαιτέρω επέκταση στις νότιες περιοχές της Γηραιάς Ηπείρου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου