Σάββατο 26 Δεκεμβρίου 2020

Σε χειμερία νάρκη διαρκείας ο χειμερινός τουρισμός.

 



Σε απελπισία οι ξενοδόχοι που έχουν μηδέν έσοδα εδώ και δέκα μήνες - Η παράταση της απαγόρευσης μετακινήσεων από νομό σε νομό έβαλε τέλος στις όποιες ελπίδες τους να καλύψουν τη χασούρα κατά τη διάρκεια των εορτών

Εσοδα εδώ και κάτι λιγότερο από έναν χρόνο έχουν να δουν οι ορεινοί τουριστικοί προορισμοί, με τις απαγορεύσεις μετακίνησης μεταξύ των νομών οι οποίες παρατείνονται λόγω της πανδημίας έως τις 7 Ιανουαρίου. Με αυτό το μέτρο μπαίνει και οριστικό τέλος στις όποιες ελπίδες των ξενοδόχων ανά την Ελλάδα να καλύψουν μέρος της χασούρας κατά τη διάρκεια των φετινών εορτών.

«Διανύουμε αισίως τον δέκατο μήνα χωρίς ουσιαστικά έσοδα και είναι ζήτημα αν έχουμε δουλέψει καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας πάνω από έναν μήνα σε σύνολο», αναφέρουν οι ξενοδόχοι στους προορισμούς της ηπειρωτικής Ελλάδας, προσθέτοντας ότι πλέον με την απώλεια των κρατήσεων και των φετινών Χριστουγέννων χάνεται κοντά στο 80% των εσόδων της χρονιάς. Σημειωτέον ότι η περίοδος των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς αντιπροσωπεύει για τους ορεινούς προορισμούς ποσοστό πάνω από το μισό του συνολικού τζίρου τους.

Οι κρατήσεις στα ξενοδοχεία των πιο δημοφιλών χειμερινών προορισμών ήταν ούτως ή άλλως ισχνές, κοντά στο 20%, και πριν από το lockdown λόγω της γενικότερης αβεβαιότητας για την περίοδο των Χριστουγέννων, έστω κι αν οι ξενοδόχοι, σε μια προσπάθεια να προσελκύσουν επισκέπτες έχουν διαμορφώσει τους τελευταίους μήνες ευέλικτες πολιτικές ακυρώσεων, χωρίς κόστος για τον πελάτη.

Βροχή οι ακυρώσεις σε ξενοδοχεία και Airbnb

Από την περασμένη εβδομάδα, οπότε έγινε γνωστή η απαγόρευση μετακίνησης από νομό σε νομό, τα τηλέφωνα των ξενοδόχων, σε μια ούτως ή άλλως πολύ δύσκολη περίοδο, χτυπούν μόνο για ακυρώσεις. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις τύπου Airbnb, όπου, όπως είχε φανεί τις προηγούμενες εβδομάδες, υπήρχε αυξημένη ζήτηση σε μεμονωμένα σπίτια και διαμερίσματα.

Xαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι για το τετραήμερο των Χριστουγέννων (24-27/12) στην ιστοσελίδα της δημοφιλέστερης πλατφόρμας Airbnb τα διαθέσιμα προς μίσθωση ακίνητα (ολόκληρο διαμέρισμα ή/και βίλα) στην Αράχωβα μέχρι πριν από μία εβδομάδα ήταν κάτω από 30, ενώ τώρα έχουν σχεδόν πενταπλασιαστεί και φτάνουν κοντά στα 140. Αν συμπεριληφθούν σε αυτά και τα πιο απλά δωμάτια, ο αριθμός που βαίνει αυξανόμενος όσο περνούν ημέρες ξεπερνά τα 170.

Αντίστοιχα, για το τετραήμερο της Πρωτοχρονιάς (31/12-3/1), μέσα στον Νοέμβριο τα διαθέσιμα καταλύματα ήταν λίγο πάνω από 30, ενώ τώρα ο αντίστοιχος αριθμός είναι κοντά στα 130 και αν συμπεριληφθούν και τα απλά δωμάτια προσεγγίζουν τα 170.

Τι λένε οι ξενοδόχοι

Ανά την Ελλάδα πολλά από τα ξενοδοχεία που ακόμη παραμένουν τυπικά ανοιχτά ετοιμάζονται και αυτά να κατεβάσουν ρολά. Γι’ αυτό τον λόγο, όπως επισημαίνουν οι εκπρόσωποι των ξενοδόχων, πέραν των μέτρων που λαμβάνει η κυβέρνηση συνολικά για τις επιχειρήσεις που πλήττονται, θα πρέπει να είναι διαθέσιμα κάθε είδους χρηματοδοτικά εργαλεία, τα παλιά αλλά και τα καινούρια που θα προκύψουν από ευρωπαϊκούς πόρους.

Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) Γρηγόρης Τάσιος εκτιμά ότι οι ζημίες συνολικά για τον ξενοδοχειακό κλάδο είναι τεράστιες και μπορεί να χρειαστεί ακόμη και μια πενταετία προκειμένου ο κλάδος να επιστρέψει στην κερδοφορία της διετίας 2018-2019. «Ειδικά για τα καταλύματα στους ορεινούς προορισμούς, όπου ούτως ή άλλως η σεζόν στην Ελλάδα είναι μικρή, η κατάσταση είναι πολύ δύσκολη. Παραμένουν χωρίς έσοδα από τον περασμένο Μάρτιο με πολύ μικρά διαστήματα και Σαββατοκύριακα που έχουν μείνει ανοιχτά», σχολιάζει ο κ. Τάσιος προσθέτοντας ότι «είναι δώρον άδωρον να μένουν τώρα ανοιχτά για μετακινήσεις εντός του νομού». Η διασφάλιση της απαραίτητης ρευστότητας, ειδικά για τις συγκεκριμένες επιχειρήσεις, που στην πλειονότητά τους είναι οικογενειακές, είναι τεράστιας σημασίας όχι μόνο για να καταφέρουν να καλύψουν τις οικονομικές τους υποχρεώσεις, αλλά και για την ίδια την επιβίωσή τους.

Αυτά που επηρεάζονται τη δεδομένη στιγμή, όπως επισημαίνει ο πρόεδρος της ΠΟΞ, είναι περί τα 2.000 καταλύματα σε όλη την Ελλάδα, που περιλαμβάνουν αφενός τις μικρές, κατά κύριο λόγο, οικογενειακές μονάδες σε ηπειρωτικούς προορισμούς, όπως η Ηπειρος, ο Αγιος Αθανάσιος Πέλλας, το Πήλιο, η Λίμνη Πλαστήρα κ.ά., αφετέρου τα ξενοδοχεία στα μεγαλύτερα αστικά κέντρα, όπως τα Τρίκαλα, ο Βόλος, τα Ιωάννινα, η Δράμα, τα οποία παραδοσιακά συγκεντρώνουν σημαντικό αριθμό επισκεπτών κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου.

«Σε ένα συνεχόμενο lockdown Δεκεμβρίου και Ιανουαρίου χάνεται το 60% του ετήσιου τζίρου των ξενοδοχείων. Δύσκολα οι ξενοδόχοι στους ορεινούς προορισμούς μπορούν να αντεπεξέλθουν στις συσσωρευμένες υποχρεώσεις όταν εδώ και δέκα μήνες είναι χωρίς πελάτες», αναφέρει ο κ. Αγγελος Καλλίας, πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Δράμας και έφορος δημοσίων σχέσεων της ΠΟΞ.

O πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Μαγνησίας Γιώργος Ζαφείρης επισημαίνει ότι το 40%-50% του ετήσιου τζίρου για τον ορεινό όγκο της Μαγνησίας πραγματοποιείται κατά την εορταστική περίοδο, ενώ φέτος οι κρατήσεις για την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς πριν από το απαγορευτικό ήταν ούτως ή άλλως υποτονικές, κοντά στο 20%-25%.

Τις τελευταίες ημέρες πάντως οι ξενοδόχοι της περιοχής αναλώνονται «στο να επιστρέφουν τις -λίγες- προκαταβολές των Χριστουγέννων, λόγω των ακυρώσεων που προκύπτουν από την απαγόρευση μετακινήσεων εκτός νομού. Θα πρέπει τα ξενοδοχεία να κλείσουν με κρατική εντολή ή να έχουν τις ίδιες προϋποθέσεις με τις επιχειρήσεις που κλείνουν με κρατική εντολή και θα πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη ότι εδώ και έναν χρόνο, σωρευτικά, τα καταλύματα της περιοχής είναι ζήτημα αν έχουν δουλέψει για πάνω από έναν μήνα».

Το ίδιο κλίμα επικρατεί και στα Καλάβρυτα, όπου με βάση τα στοιχεία από την τοπική Ενωση Ξενοδόχων, προ απαγορευτικού η πληρότητα δεν ξεπερνούσε ούτως ή άλλως το 20%. Στην Αράχωβα πάλι, όπως ήδη αναφέρθηκε, όσες από τις κρατήσεις είχαν γίνει για την περίοδο των Χριστουγέννων τώρα ακυρώνονται. «Τα Σαββατοκύριακα πριν από το lockdown υπήρχε πράγματι κίνηση στην περιοχή, ωστόσο και πάλι αυτή η διανυκτέρευση για… ένα Σάββατο δεν είναι αρκετή για να καλύψει τις ανάγκες μιας ολόκληρης περιοχής.

Μπορεί η Αράχωβα να αποκαλείται από πολλούς “Μύκονος του χειμώνα”, ωστόσο είναι ζήτημα αν συνολικά η περιοχή ακόμη και τις καλές περιόδους των προηγουμένων ετών έχει συνολική πληρότητα για πάνω από 50-60 ημέρες», αναφέρει η κυρία Καλούσα Ναυπακτίτη, πρόεδρος της τοπικής Ενωσης Ξενοδόχων. «Δεν είναι δυνατόν η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδος, όπου περιλαμβάνονται προορισμοί όπως οι Δελφοί, η Αράχωβα, το Καρπενήσι και η Εύβοια να έχουν μόλις 1,6% του ΑΕΠ τους από τον τουρισμό. Χρειάζεται ένα πιο οργανωμένο σχέδιο για τους προορισμούς της ηπειρωτικής Ελλάδας», προτείνει η ίδια – και ενδεχομένως η πανδημία να είναι τώρα η αφορμή.

Και πράγματι, από την πλευρά τους, οι ξενοδόχοι της… άλλης τουριστικής Ελλάδας έχουν θέσει στο τραπέζι των συζητήσεων τις πρώτες προτάσεις για την επόμενη μέρα της πανδημίας, ζητώντας, κατ’ αρχάς, να υπάρξει ένα εθνικό στρατηγικό σχέδιο δομημένο και επικεντρωμένο αποκλειστικά στην ηπειρωτική Ελλάδα, στον ορεινό τουρισμό και τα outdoor activities, ώστε να χτιστεί ένα ελκυστικό και ανταγωνιστικό προϊόν που θα εντάξει δυναμικά τις περιοχές τους στον τουριστικό χάρτη.

Σε επιχειρηματικό επίπεδο, και με το δεδομένο ότι πολλά από τα καταλύματα χρήζουν αναβάθμισης, οι επιχειρηματίες ζητούν κίνητρα με γενναίες επιδοτήσεις που θα φτάνουν έως και στο 80%, για να προχωρήσουν σε ενεργειακή αναβάθμιση των υποδομών τους.

Περισσότερο επίκαιρο από ποτέ θεωρούν οι εκπρόσωποι της ορεινής ξενοδοχειακής κοινότητας το επαναλαμβανόμενο αίτημα για την καθιέρωση του θεσμού της «Λευκής Εκπαιδευτικής Εβδομάδας», στο πρότυπο άλλων ευρωπαϊκών χωρών όπου έχουν καθιερωθεί διακοπές μιας εβδομάδας σε συγκεκριμένες περιόδους στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, για παράδειγμα τον Οκτώβριο ή τον Φεβρουάριο.

Ο στόχος είναι σαφής: να τονωθούν οι τοπικές οικονομίες και να συνδεθεί η νέα γενιά με τις ειδικές μορφές τουρισμού. Εν προκειμένω, όμως, θα πρέπει να υπάρξει ένα πιο συνολικό κυβερνητικό σχέδιο αφού μια τέτοια πρωτοβουλία προϋποθέτει σχεδιασμό σε συνεργασία και με άλλα υπουργεία, όπως το Παιδείας, το Εργασίας για γονικές άδειες κ.τ.λ.

Ο χειμερινός τουρισμός στην Ευρώπη

Η Ελλάδα, ακριβώς λόγω της έντονης -διαχρονικά- εποχικότητας (την περίοδο Ιουλίου – Σεπτεμβρίου συγκεντρώνεται το 56% της εισερχόμενης τουριστικής κίνησης, με βάση τα στοιχεία του 2019) αλλά και της φήμης της ως ενός από τους πλέον δημοφιλείς προορισμούς στην κατηγορία «Ηλιος και Θάλασσα» είναι στις τελευταίες θέσεις της κατάταξης στην Ε.Ε. στον χειμερινό τουρισμό, με τους ορεινούς προορισμούς της χώρας να προσελκύουν κατά κύριο λόγο Ελληνες τουρίστες. Και αυτό παρά το γεγονός ότι τη σεζόν του 2019 -αφού αυτή του 2020 ήταν ανύπαρκτη- η κίνηση στους ορεινούς προορισμούς της χώρας μας ήταν πολύ ικανοποιητική.

Με βάση τα τελευταία επίσημα στοιχεία της Eurostat, για τη σεζόν 2018-2019 οι πιο δημοφιλείς προορισμοί στην Ευρώπη για τουρίστες που ταξίδεψαν εκτός της χώρας τους τον χειμώνα ήταν η Ισπανία, στην οποία αντιστοιχεί το 1/5 επί του συνόλου των διανυκτερεύσεων στην Ε.Ε., αναδεικνύοντας μία ακόμη πρωτιά για τον ισπανικό τουρισμό που κυριαρχεί και κατά τη διάρκεια του μεσογειακού καλοκαιριού. Ακολουθούν η Ιταλία και η Μεγάλη Βρετανία με ποσοστό 12% εκάστη, η Αυστρία με 10%, η Γερμανία και η Γαλλία με 9% εκάστη.

Οι έξι αυτές χώρες απορροφούν σχεδόν τα 3/4 ή αλλιώς το 72% όλων των διανυκτερεύσεων που έγιναν τη χειμερινή περίοδο στα καταλύματα ανά την Ευρώπη από επισκέπτες που ταξίδεψαν εκτός της χώρας τους. Στην Ευρώπη ο χειμερινός τουρισμός από τον Νοέμβριο έως και τον Απρίλιο παρουσιάζει άνοδο τα τελευταία χρόνια λίγο κάτω του 3% όσον αφορά τον αριθμό των διανυκτερεύσεων, με εξαίρεση φυσικά τη σεζόν του 2019-2020 όπου οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί και οι απαγορεύσεις λόγω κορωνοϊού έφεραν τα πάνω κάτω.

Για την Ελλάδα, όπως και για τις περισσότερες ευρωπαϊκές αγορές, με βάση τα στοιχεία της Eurostat, τον Απρίλιο σημειώνεται το peak όσον αφορά την πληρότητα των καταλυμάτων, σε αντίθεση π.χ. με την Αυστρία, την Ελβετία ή τη γειτονική Βουλγαρία όπου λόγω των χιονοδρομικών τους κέντρων η υψηλότερη πληρότητα στα ξενοδοχεία και τα υπόλοιπα καταλύματα καταγράφεται τον Φεβρουάριο.


Πηγη: Newsmoney

Δεν υπάρχουν σχόλια: