Δευτέρα 21 Οκτωβρίου 2013

ΔΕΛΦΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΜΕΡΟΣ Δ΄.. Ιστορική διαδρομή μέχρι το 1980




Όπως γνωρίζουν πολύ καλά όλοι οι κάτοικοι της περιοχής των Δελφών, την δεκαετία του 70’ υπήρξε μία έκρηξη στην τουριστική ανάπτυξη. Γαλαξίδι (παρότι παραθαλάσσιο), Αράχοβα, Πολύδροσο και ενδοχώρα ακόμα δεν υπήρχαν τουριστικά. Η Ανάπτυξη αφορούσε αποκλειστικά τον άξονα Δελφοί Ιτέα Κίρρα και για την περιοχή αυτή το γεγονός δεν ήταν πρωτόγνωρο.

Από τις πρώτες ανασκαφές που έγιναν στην Ελλάδα αφότου σταθεροποιήθηκε ως κράτος τέλη 19ου αρχές 20ου αιώνα, ήταν αυτή στην περιοχή των Δελφών. Με την ανάδειξη των πρώτων ευρημάτων στον αρχαιολογικό χώρο, στην περιοχή αναπτύχθηκε τουρισμός ίσως και πρωτοπορώντας πανελλαδικά για περιοχή εκτός Αθήνας. Ο οικισμός των Δελφών δεν υπήρχε στην σημερινή μορφή του και φυσικά δεν διέθετε και τουριστικές εγκαταστάσεις. Η περιοχή δεν είχε σοβαρή χερσαία σύνδεση με την υπόλοιπη Ελλάδα, η εμπορική κίνηση και οι μεταφορές της περιοχής γίνονταν μόνο ακτοπλοικά μέσα από το λιμάνι της Ιτέας και όπως ήταν αναμενόμενο η ανάπτυξη τουριστικών εγκαταστάσεων κ.λ.π. υποδομών έγινε στο λιμάνι των Δελφών και όχι στην ορεινή περιοχή. Τα ξενοδοχεία που κατασκευάστηκαν εκείνη την εποχή είχαν μάλιστα πολύ μοντέρνα ονόματα.


Δείτε σχετικό δημοσίευμα:: (“ΕΙΣ ΤΗΝ ΙΤΕΑΝ ΚΑΙ ΑΜΦΙΣΣΑΝ” – ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ 1899)

 


Το διεθνές ενδιαφέρον και η σημασία που έδειχνε η Ελληνική Πολιτεία στα αρχαιολογικά ευρήματα της περιοχής ήταν έντονο και εντοπισμένο από την σύσταση του νέου Ελληνικού Κράτους. Μετά από έντονο σεισμό που κατάστρεψε τον οικισμό της Κίρρας εκείνης της εποχής (βόρεια του σημερινού) στο τέλη του 19ου αιώνα εκδόθηκε διάταγμα που απαγόρευε την επανακατοίκηση (κατασκευή νέων σπιτιών) της περιοχής όπου ήταν γνωστό ότι ήταν θαμμένη η αρχαία Κίρρα, λιμάνι των Αρχαίων Δελφών. Δυστυχώς η ανικανότητα και των τότε Πολιτικών και Διοικητικών αρχόντων της περιοχής επέτρεψε τελικά να χτιστεί η νέα σημερινή Κίρρα πάνω στην αρχαία.
 
Στο σημείο αυτό αξίζει να γίνει αναφορά και στην αρχαιότητα εάν για κάποιο λόγο χρειάζεται να αναφερθούμε στην «τουριστική» ιστορία του τόπου. Δεν γνωρίζουμε εάν στα κλασικά χρόνια υπήρχε τόσο εστιασμένη η έννοια του τουρισμού ή αν εντασσόταν στην γενικότερη έννοια του εμπορίου (μία βοήθεια από ειδικούς θα ήταν πολύτιμη). Αυτό όμως που τότε συνέβαινε στο Λιμάνι της αρχαίας Κίρρας ήταν η οικονομική εκμετάλλευση της κίνησης επισκεπτών προς το ιερό των Δελφών, αυτό που σήμερα ονομάζουμε Θρησκευτικό Τουρισμό. Η ίδια η ιστορία για τους λόγους που έγιναν οι Ιεροί Πόλεμοι αλλά και η ανακάλυψη στην Κίρρα πέντε αρχαίων φούρνων κατασκευής κεραμικών, ένας εκ των οποίων ο αρχαιότερος του κόσμου, στους οποίους φτιάχνονταν τα κεραμικά που αγόραζαν οι επισκέπτες ως αναμνηστικά από την περιοχή μπορούν να πείσουν και τον κάθε άσχετο. Χωρίς να έχει γίνει αξιολόγηση εάν τα ευρήματα κοντά στις ιαματικές πηγές της Κίρρας ήταν αρχαία λουτρά, ή ο ρόλος που έπαιζαν τα αρχαία και νεότερα πατητήρια που ανακαλύφθηκαν πρόσφατα (και πολλά άλλα στοιχεία που δεν έχουν εξεταστεί σε αυτή την κατεύθυνση) μπορούμε να πούμε ότι ο άξονας Δελφοί – λιμάνι Δελφών Κίρρα ήταν από τις αρχαιότερες Τουριστικές περιοχές του Κόσμου.
 
Ο ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΑΞΙΔΙΟΥ ΤΟΥ ΜΕ ΤΟ ΠΛΟΙΟ ΑΜΒΡΑΚΙΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΙΤΕΑ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΗΣ ΠΡΟΕΚΛΟΓΙΚΗΣ ΤΟΥ ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑΣ.
 
Ο τουρισμός απαιτεί ειρήνη και ασφάλεια και η δίνη που μπήκε η Ελλάδα με τους παγκόσμιους πολέμους και τις εσωτερικές διαμάχες μέχρι και μετά τον εμφύλιο ερήμωσε την περιοχή. Αμέσως όμως με τα πρώτα σημάδια σταθεροποίησης της ειρήνης στην Ελλάδα μετά τον εμφύλιο και εν μέσω επταετίας από τις πρώτες περιοχές που αναπτύχθηκαν τουριστικά την Ελλάδα ήταν και πάλι η περιοχή των Δελφών. Γαλλικό ντοκιμαντέρ προβολής των αρχαιοτήτων της Ελλάδας (από τα πρώτα του κινηματογράφου της εποχής) περιελάμβανε ως κορυφαίες περιοχές την Ακρόπολη τους Δελφούς και την Ολυμπία. Κορυφαίες διεθνής προσωπικότητες της πολιτικής , οικονομική ζωής και των τεχνών πέρασαν από την περιοχή και από τα τέλη της δεκαετίας του 60 άρχισε η ραγδαία κατασκευή τουριστικών εγκαταστάσεων στους οικισμούς Δελφών, Ιτέας και Κίρρας. Το κάμπιγκ «Αγιάννης» της Κίρρας έχει πάρει το 1968 την με πανελλαδικό αριθμό πρωτοκόλλου 2 άδεια λειτουργίας. Στην Ιτέα ανακατασκευάστηκαν πολλά από τα παλαιωμένα ξενοδοχεία και μέχρι τέλος του 70’κατασκευάστηκαν πολλές μονάδες στον άξονα Δελφοί - Ιτέα - Κίρρα. Στη παραλιακή ζώνη η τελευταία μονάδα άρχισε να κατασκευάζεται στην Κίρρα το 1979 και ήταν το κτίριο επέκτασης των δωματίων «Αύρα» το οποίο δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. Η πρώτη μονάδα είχε κατασκευαστεί λίγο πριν και λειτουργεί μέχρι σήμερα 2013 με τον σκελετό της επέκτασης να μας θυμίζει την ιστορία. Μετά το 1980 όχι μόνο δεν κατασκευάστηκε καμία άλλη μονάδα (εξαίρεση το ξενοδοχείο «Τροκαντερό») αλλά έκλεισαν στον άξονα Ιτέα - Κίρρα τα δύο από τα τρία κάμπιγκ που άνοιξαν μετά το «Αγιάννης», τα μισά ξενοδοχεία και τα περισσότερα ενοικιαζόμενα δωμάτια. Την παρακμή του λιμανιού μετά το 1980 ακολούθησε και η αγορά του ίδιου του οικισμού των Δελφών με πολλές μονάδες να είναι σήμερα 2013 κλειστές και πολλές να πωλούνται με μηδενικό αγοραστικό ενδιαφέρον. Ο διαμένων τουρισμός έχει εκλείψει και το μεγαλύτερο μέρος των επισκεπτών των Δελφών αφορούν την μονοήμερη επίσκεψη των αρχαίων ευρημάτων.

Το τι έγινε μετά το 1980 έχει τεράστιο ενδιαφέρον και η κατανόησή του αφορά σοβαρά και καθοριστικά το μέλλον και την επιβίωση όλου του Δήμου Δελφών.

(συνεχίζεται)

 

3 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ΜΗΝ ΑΣΧΟΛΕΙΣΤΕ ΡΕ ΠΑΙΔΙΑ. ΤΩΡΑ ΘΑ ΑΝΑΠΤΥΞΟΥΝ ΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ ΜΟΝΟ ΣΤΑ ΒΟΥΝΑ ΚΑΙ ΘΑ ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΤΡΕΧΟΝΤΑΣ ΟΙ ΞΕΝΟΙ ΘΑ ΚΑΝΟΥΝ ΜΠΑΝΙΟ ΣΤΙΣ ΣΤΕΡΝΕΣ. Η ΘΑΛΑΣΣΑ ΑΝΗΚΕΙ ΣΤΟΝ ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟ. ΟΥΤΕ ΚΑΝ ΣΤΑ ΨΑΡΙΑ ΤΗΣ. ΒΥΘΟΣ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΚΚΙΝΗ ΛΑΣΠΗ ΚΑΙ ΤΑ ΨΑΡΙΑ ΑΚΟΜΑ ΝΑ ΦΥΓΟΥΝ. ΚΑΛΗ Η ΑΝΑΔΡΟΜΗ.

Ανώνυμος είπε...

EINAI OΛΟΙ ΤΟΥΣ ΓΙΑ ΓΕΛΙΑ ! ΑΠΟ ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟ , ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟ , ΔΗΜΑΡΧΟ, ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟ κ.λ.π. 15 ΜΕΡΕΣ ΒΛΕΠΑΜΕ ΤΟ ΣΑΠΙΟΚΑΡΑΒΟ ΠΑΡΝΑΣΣΟΣ ΑΡΑΓΜΕΝΟ ΣΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΧΩΡΙΣ ΛΟΓΟ ! ΕΧΘΕΣ ΤΟ ΕΒΑΛΑΝ ΕΜΠΡΟΣ ΓΥΡΩ ΣΤΙΣ 17.00 ΝΤΟΥΜΑΝΙΑΣΕ ΟΛΗ Η ΙΤΕΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΜΙΝΑΔΑ ΤΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΠΗΓΑΝ ΑΝΟΙΧΤΑ ΤΗΣ ΚΙΡΡΑΣ ΔΙΟΤΙ ΣΗΜΕΡΑ ΗΡΘΑΝ ΔΥΟ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΟΠΛΟΙΑ ! ΜΟΛΙΣ ΦΥΓΟΥΝ ΘΑ ΤΟ ΞΑΝΑΦΕΡΟΥΝ ΠΑΛΙ ΕΔΩ ΠΟΥ ΠΛΗΡΩΣΑΝΕ ΜΟΝΟ 35.000 ΕΥΡΩ . ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΤΟ ΠΑΝΕ ΣΤΟ ΛΙΜΑΝΑΚΙ ΤΗΣ ΒΟΙΩΤΙΑΣ ΠΟΥ ΠΛΗΡΩΣΑΝΕ 450.000 ΕΥΡΩ ΓΙΑ ΕΝΟΙΚΙΟ ?????????

σξμξ είπε...

Τα κάμπινγκ της Κίρρας δυστυχώς εάν και πρωτοπόρα παρήκμασαν, πλέον μένει μόνο ένα και αυτό είναι σε αποσύνθεση. 50 χρόνια λειτουργίας και η τελευταία ανακαίνιση πρέπει να έχει πάνω από 25 χρόνια που έγινε.
Δεν ξέρω για τα κάμπινγκ Χρισσού - Δελφών.

Αντιθέτως τα ξενοδοχεία της Ιτέας είναι σε άριστη κατάσταση σχεδόν όλα. Και κάπως τα καταφέρνουν.

Νομίζω ότι βασικό χαρακτηριστικό για τα κάμπινγκ είναι η οδική πρόσβαση. Να μπορεί ο ξένος να οδηγήσει άνετα και με ασφάλεια μέχρι εδώ. Αλλά αυτό δεν γίνεται είτε εάν έρχεται από Ναύπακτο είτε από Λιβαδειά, Λαμία. Πρέπει να έχεις τα μάτια σου 14, πόσο μάλλον εάν είσαι ξένος στους ελληνικούς δρόμους είτε οδηγείς τροχόσπιτο.