Πρέπει να γίνεται αξιολόγηση των αιρετών που κατέχουν θέση ευθύνης και ποια αξιολόγηση;
Η αλήθεια είναι ότι έχουμε ξεχάσει την έννοια του ουσιαστικού απολογισμού στην Αυτοδιοίκηση. Και μην μου πείτε ότι γίνεται ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας των περιφερειακών και δημοτικών συμβουλίων κάθε δύο μήνες σύμφωνα με τον νόμο… Πόσο μάλλον έχουμε ξεχάσει την έννοια της αξιολόγησης των αιρετών που κατέχουν θέση ευθύνης. Και εννοώ τους αντιπεριφερειάρχες και τους αντιδημάρχους. Η αξιολόγηση ενός αιρετού με θέση ευθύνης (ας τον λέμε στο εξής «Αντι-» εννοώντας τον αντιπεριφερειάρχη ή τον αντιδήμαρχο) πρέπει να βασίζεται σε σαφή, αντικειμενικά και μετρήσιμα κριτήρια, ώστε να διασφαλίζεται η διαφάνεια και η αποτελεσματικότητα της Περιφερειακής ή Δημοτικής διοίκησης. Τα βασικά κριτήρια αξιολόγησης μπορούν να διακριθούν στις εξής κατηγορίες:
1. Συμμόρφωση με τη στοχοθεσία της Περιφέρειας ή του Δήμου
Ο «Αντι-» πρέπει να κρίνεται με βάση το αν και σε ποιο βαθμό υλοποιεί τις προτεραιότητες και τους στρατηγικούς στόχους, που έχουν τεθεί για τον τομέα ευθύνης του (π.χ. τεχνικά έργα, καθαριότητα, κοινωνική πολιτική, πολιτισμός, οικονομικά κλπ): Αν έχει υλοποιήσει τις δεσμεύσεις του προγράμματος, αν έχει συμβάλει στην πρόοδο έργων και δράσεων σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο της Περιφέρειας ή του Δήμου και αν οι ενέργειές του συνάδουν με το όραμα και τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας.
2. Διοικητική και οργανωτική αποτελεσματικότητα
Ο «Αντι-» αξιολογείται για τον τρόπο που διαχειρίζεται τις αρμοδιότητές του και το ανθρώπινο δυναμικό της Περιφέρειας ή του Δήμου: Αν έχει βελτιώσει τη λειτουργία των υπηρεσιών που εποπτεύει, αν διαχειρίζεται αποτελεσματικά τους πόρους που του έχουν διατεθεί, αν υπάρχει σωστός συντονισμός με τις υπόλοιπες περιφερειακές ή δημοτικές υπηρεσίες και αν αντιμετωπίζει έγκαιρα και αποτελεσματικά κρίσεις και προβλήματα στον τομέα του.
3. Οικονομική διαχείριση και αποδοτικότητα
Η χρηστή διαχείριση των πόρων αποτελεί βασικό κριτήριο για την αξιολόγηση ενός «Αντι-»: Αν έχει μειώσει περιττές δαπάνες και εξασφαλίσει οικονομίες κλίμακας, αν έχει προσελκύσει χρηματοδοτήσεις (κρατικές, ευρωπαϊκές, χορηγίες κλπ) και αν τα έργα και οι δράσεις που αναλαμβάνει έχουν το επιθυμητό κόστος-όφελος.
4. Καινοτομία και τεχνολογική αναβάθμιση
Η ικανότητα ενός «Αντι-» να εφαρμόζει καινοτόμες λύσεις μπορεί να κάνει τη διαφορά στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών: Αν έχει εισάγει νέες τεχνολογίες ή διαδικασίες που βελτιώνουν τη λειτουργία της Περιφέρειας ή του Δήμου, αν προωθεί τη χρήση ψηφιακών υπηρεσιών για την εξυπηρέτηση των πολιτών και αν αναζητά και υλοποιεί βέλτιστες πρακτικές από άλλες Περιφέρειες ή Δήμους ή διεθνή παραδείγματα.
5. Διαφάνεια και λογοδοσία
Η δημόσια διοίκηση απαιτεί διαφάνεια και ουσιαστική λογοδοσία: Αν δημοσιεύει στοιχεία για το έργο του και τα πεπραγμένα του, αν συμμετέχει σε διαδικασίες ελέγχου και αξιολόγησης χωρίς να αποφεύγει τη λογοδοσία και αν έχει εμπλακεί σε περιπτώσεις αδιαφάνειας, κακοδιαχείρισης ή καταγγελιών.
6. Συνεργασία με τους πολίτες και τις τοπικές κοινότητες
Η αποδοχή και η επικοινωνία με τους δημότες είναι βασικός δείκτης επιτυχίας: Αν λαμβάνει υπόψη του τις προτάσεις και τα αιτήματα των πολιτών, αν επιδιώκει τη διαβούλευση και τη συμμετοχή των πολιτών στις αποφάσεις του και αν υπάρχει θετική ανταπόκριση από την τοπική κοινωνία στο έργο του.
7. Συμπεριφορά και ηγετικές ικανότητες
Εκτός από τα πρακτικά αποτελέσματα, ένας «Αντι-» πρέπει να επιδεικνύει ήθος και διοικητικές δεξιότητες: Αν έχει καλή συνεργασία με το προσωπικό, τους περιφερειακούς ή δημοτικούς συμβούλους και τον περιφερειάρχη ή τον δήμαρχο, αν επιλύει συγκρούσεις και διαφωνίες με τρόπο θετικό και αποτελεσματικό και αν εμπνέει την ομάδα του και προάγει το ομαδικό πνεύμα;
Η αξιολόγηση ενός «Αντι-» πρέπει να είναι διαφανής, αντικειμενική και συνεχής. Δεν αρκεί μόνο η εκτέλεση καθηκόντων, αλλά η αποδοτικότητα, η καινοτομία, η σωστή διαχείριση πόρων και η σύνδεση με την κοινωνία. Ένας επιτυχημένος «Αντι-» δεν κρίνεται μόνο από το αν "έκανε κάτι", αλλά από το αν το έκανε σωστά, έγκαιρα και με απτά αποτελέσματα για την Περιφέρεια ή τον Δήμο και τους πολίτες.
2.3.2025
Στέφανος Σταμέλλος
https://www.facebook.com/stefa
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου