Κυριακή 16 Μαρτίου 2025

Στην Ελλάδα τα πιο γερασμένα οχήματα της ΕΕ: Πώς κινείται η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία;

Συχνά μπορεί να προβληματιζόμαστε για την παλαιότητα των οχημάτων που οδηγούμε ή που παρατηρούμε στο δρόμο. Πρόσφατη έρευνα να διαφωτίσει την κατάσταση τόσο για τα οχήματα στην Ευρώπη όσο και για τις τάσεις της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας.

Στην Ελλάδα τα πιο γερασμένα οχήματα της ΕΕ: Πώς κινείται η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία;


Όπως αποκαλύπτει η πρόσφατη η μελέτη της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (ACEA) στην Ελλάδα βρίσκονται τα παλαιότερα οχήματα μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.





Πιο συγκεκριμένα στην Ελλάδα καταγράφεται ο πιο γηρασμένος στόλος οχημάτων με μέσο όρο ηλικίας τα 17.3 έτη για τα αυτοκίνητα, 21.4 έτη για τα βαν, 23 έτη για τα φορτηγά και 18.8 έτη για τα λεωφορεία.

Ο μέσος όρος ηλικίας των αυτοκινήτων στην Ε.Ε. ανέρχεται στα 12,3 έτη, με την Ελλάδα και την Εσθονία να διαθέτουν τους πιο γηρασμένους στόλους με 17.3 και 16.6 έτη, αντίστοιχα. Από την άλλη, στο Λουξεμβούργο παρατηρείται ο νεότερος στόλος αυτοκινήτων με μέσο όρο τα 7,9 έτη. Τα φορτηγά έχουν μέσο όρο ηλικίας 13,9 ετών, με την Ελλάδα να κατέχει τον παλαιότερο στόλο (23 έτη) και την Αυστρία τον νεότερο (6,7 έτη). Στα λεωφορεία, η μέση ηλικία φτάνει τα 12,5 έτη, με την Ελλάδα να διαθέτει -κι εδώ- τα παλαιότερα (18.8 ετών). Μόνο επτά χώρες της Ε.Ε. έχουν στόλο με μέσο όρο ηλικίας κάτω των 10 ετών.

Τα τελευταία χρόνια όπου σε παγκόσμια κλίμακα γίνεται προσπάθεια ανανέωσης των οχημάτων που χρησιμοποιούμε, τόσο για περιβαλλοντικούς λόγους όσο και για περισσότερη ασφάλεια, η Ελλάδα φαίνεται να είναι ο τελευταίος τροχός της αμάξης.

Ταξινομήσεις Νέων Αυτοκινήτων το 2024

Τα περισσότερα αυτοκίνητα ταξινομήθηκαν στην Κίνα με σχεδόν 23 εκατομμύρια καταγραφές. Με μεγάλη διαφορά ακολουθούν οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής με 12,7 εκατομμύρια και η Ευρωπαϊκή Ένωση και 10,6 εκατομμύρια.



Συνολικότερα, σε ό,τι αφορά τις παγκόσμιες πωλήσεις αυτοκινήτων το 2024 ανήλθαν σε 74,6 εκατομμύρια , σημειώνοντας αύξηση 2,5% σε σχέση με το 2023. Η ευρωπαϊκή αγορά κατέγραψε αύξηση 3,9%, φτάνοντας τα 16,1 εκατομμύρια οχήματα, αν και εντός της Ε.Ε. η ανάπτυξη ήταν μόλις 0,8%, με 10,6 εκατομμύρια νέες ταξινομήσεις. Στη Βρετανία, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 2,6%, ενώ στις χώρες της EFTA σημειώθηκε πτώση 4,6%. Αντίθετα, στη Ρωσία και την Ουκρανία υπήρξε ανάκαμψη 46,4% και 12,6% αντίστοιχα. Στις ΗΠΑ, οι πωλήσεις αυξήθηκαν 3,1%, αγγίζοντας τα 12,7 εκατομμύρια οχήματα, ενώ στην Κίνα σημειώθηκε άνοδος 2,6%, φτάνοντας τα 23 εκατομμύρια οχήματα, που αντιστοιχούν στο 31% της παγκόσμιας αγοράς.


Το 2024, οι νέες ταξινομήσεις στην Ε.Ε. διαμορφώθηκαν ως εξής: τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα παρέμειναν κυρίαρχα με ποσοστό 33,3%, ακολουθούμενα από τα υβριδικά-ηλεκτρικά που κατέλαβαν τη δεύτερη θέση με 30,9%. Τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα ξεπέρασαν τα πετρελαιοκίνητα, φτάνοντας το 13,6%, ενώ τα τελευταία υποχώρησαν στο 11,9%.


Παγκόσμια Παραγωγή Αυτοκινήτων

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ACEA και της S&P Global Mobility παρατηρήθηκαν κρίσιμες μεταβολές στις χώρες με τη μεγαλύτερη παραγωγή αυτοκινήτων παγκόσμια.



Ανάμεσα στους 5 μεγαλύτερους κατασκευαστές αυτοκινήτων παγκοσμίως η Κίνα και η Ινδία αύξησαν την παραγωγή τους κατά 5.2% και 4.7% αντίστοιχα. Αντίθετα, καταγράφονται μειώσεις στην παραγωγή των Ηνωμένων Πολιτειών (-3.5%), στην Ευρωπαϊκή Ένωση (-6.2%) και στην Ιαπωνία (8.6%).

Η μεγάλη εικόνα μοιάζει ανησυχητική

Τα δεδομένα σχετικά με τα οχήματα που χρησιμοποιούμε και τις τάσεις της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας συνδέονται και έχουν μεγάλη σημασία για την παγκόσμια οικονομία, για την ασφάλεια των μετακινήσεων μας και τις επιταγές της διαρκώς εντεινόμενης κλιματικής κρίσης. Φαίνεται πως απέχουμε παρασάγγας από την εκπλήρωση των στόχων για μια πράσινη και ασφαλή μετάβαση, τόσο παγκόσμια αλλά και στην περίπτωση της Ελλάδας η κατάσταση είναι καταφανώς χειρότερη.

πηγή


Δεν υπάρχουν σχόλια: