Ο καιρός

Ψηφίστε κάνοντας κλικ στην εικόνα

Ψηφίστε κάνοντας κλικ στην εικόνα
Να κηρυχθεί ο Κορινθιακός προστατευόμενη περιοχή NATURA 2000 - Ψηφίστε κάνοντας κλικ στην εικόνα

Παρασκευή, 21 Απριλίου 2017

Οικία Οπλαρχηγού Πανουργιά - Άρχισε να παίρνει σάρκα και οστά μετά από 100 χρόνια! ~Ενημέρωση~

1η Ημέρα Εκδηλώσεων για την απελευθέρωση του κάστρου των Σαλώνων
Οικία Πανουργιά.

Φωτογραφίες από το διαδύκτιο και ειδικά από τον:  Vagelis Kontogeorgos
VK Photography - Central Greece




 "Συγχαρητήρια στον Δήμο Δελφών και στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, που κατάφεραν να διασώσουν ένα κτίριο αμιγώς λαϊκής αρχιτεκτονικής του 18ου αιώνα."


" Το κτίριο αποτέλεσε μέρος ενός συνόλου κτιρίων τα οποία δεν έχουν διασωθεί και είχαν μορφή τουρκικού σεράι. ( μην ξεχνάμε πως τουλάχιστον 300 οικογένειες Τούρκων ζούσαν στην Άμφισσα πριν το '21)
Δόθηκε μετά την απελευθέρωση στην οικογένεια του οπλαρχηγού Πανουργιά.

Το κτίριο περιέχεται σε οικόπεδο συνολικής έκτασης 1.034,27 τ.μ και αποτελείται από δύο όγκους συνολικού εμβαδού 286,84 τ.μ., την κύρια διώροφη οικοδομή (ισόγειο, μεσοπάτωμα, όροφος) και την προσθήκη κατ ́ επέκταση στον όροφο και φέρουν κοινή τετράριχτη στέγη.


Η ιδιαιτερότητα του κτιρίου έγκειται στο γεγονός ότι φέρει
α) δύο αντηρίδες, μία νότια και μια δυτικά (περίεργο για κτίρια λαϊκής αρχιτεκτονικής,
β) πολλά ανοίγματα με μορφή πολεμίστρας στο Ισόγειο
γ) η τοιχοποιία αποτελείται από αργολιθοδομή διαχωριζόμενη σε ζώνες από τέσσερεις ξυλοδεσιές με ελεύθερο ύψος (3.15+0.15=3.30 μέτρα). Στις γωνίες μάλιστα υπάρχουν επιπλέον ξυλοδεσιές που ενώνουν τις δύο πλευρές,
δ) ένα πανέμορφο - μπρουτάλ μεσοπάτωμα, το οποίο προστέθηκε σε δεύτερο χρόνο και διατηρήθηκε αμιγώς κατά την φάση της αποκατάστασης,
 ε) υπερυψωμένη είσοδο κατά ένα μέτρο,
 στ) εσωτερικό κλιμακοστάσιο με ξύλινη σκάλα και το χολ - εσωτερική βεράντα, πάνω από το μεσοπάτι (στάθμη ευρισκόμενη ανάμεσα στο ισόγειο και τον α’ όροφο),
 η) στέγη που εδράζει στους περιμετρικούς τοίχους καθώς και σε δύο δοκούς οι οποίοι βρίσκονται στον ενδιάμεσο τσατμά (τύπου χαγιατιού),
θ) και το πλέον σημαντικό ότι κατά την φάση της αποτύπωσης διαπιστώθηκε ότι η προσθήκη έχει άλλο τρόπο δόμησης (λιθοδομή με ενδιάμεσα κεραμικά τουβλάκια) και μικρή απόσχιση από το
διώροφο κτίριο.



Το γεγονός αυτό μας προκάλεσε το ενδιαφέρον με αποτέλεσμα να προβούμε σε εσωτερική εκσκαφή του μπαζώματος. Το αποτέλεσμα των ευρημάτων μας αντάμειψε. Κάτω από το χώρο της κουζίνας και το χώρο του τζακιού, βρέθηκε διπλός τοίχος στον όμορο τοίχο του ισογείου καθώς και μεγάλο χώρο καύσης με τέσσερεις καμινάδες, οι οποίες είχαν απόληξη μέσα στου περιμετρικούς τοίχους. Η είσοδος του χώρου καύσης φαίνεται να συνεχίζεται στο επόμενο δωμάτιο (στο σημείο της νεότερης κουζίνας) σε υψηλότερο επίπεδο. Ενώ μεταξύ του δυτικού τοίχου και του ξύλινου διαχωριστικού τοίχου (τσατμά) ανακαλύφθηκε νεότερος φούρνος από πυρότουβλα. Στην είσοδό του χώρου καύσης, οδηγεί περίτεχνο καλιγωτό δάπεδο, το οποίο εκτίνεται μέχρι τον εξωτερικό χώρο της βεράντας. Το καλιγωτό δάπεδο τόσο του χώρου εισόδου καύσεως όσο και της βεράντας βρίσκεται υψομετρικά σχεδόν στο επίπεδο του εξωτερικού βόρειου δρόμου, γεγονός που μας κάνει να συμπεράνουμε την παλαιότερη ύπαρξη ενιαίου χώρου με τον βόρειο δρόμο. Από την εξέταση του συνόλου των στοιχείων του χώρου καύσης-εισόδου-δρόμου θεωρούμε ότι παλιότερα εκεί φιλοξενούταν το ιδιωτικό χαμάμ του τουρκικού σεράι.



Η αποκατάσταση του κτιρίου σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε με τέτοιο τρόπο ώστε να αναδειχθούν όλα τα χρονικά μέρη του κτιρίου και να μην αλλοιωθεί τίποτα από τα στοιχεία του. Οι παρεμβάσεις για την επανάχρησή του γίνονται με τρόπο ώστε να εξυπηρετούν την νέα χρήση και την απαιτούμενη λειτουργικότητα ως κέντρο ιστορικής ενημέρωσης, καθώς και τις σύγχρονες απαιτήσεις σχεδιασμού στατικών και σεισμικών φορτίων και με την ικανότητα αντοχής που προβλέπονται στους νέους κανονισμούς, χωρίς να αλλοιώνουν το χαρακτήρα του κτίσματος.

Αυτό επιτυγχάνεται με την ένταξη των σύγχρονων αναγκών στο παραδοσιακό κέλυφος με ενίσχυση του φέροντος οργανισμού, με χρήση ίδιων υλικών που προέρχονται από την περιοχή (μέθοδο ανόργανης μήτρας - στην Ελλάδα έχει εφαρμοστεί σε ελάχιστες κατασκευές και σε πολύ μικρότερη κλίμακα), ώστε το κτίσμα να εναρμονίζεται πλήρως στο φυσικό του περιβάλλον και να εμπεριέχει όσο είναι εφικτό την σοφία και την αλήθεια της αρχικής κατασκευής του. 



Το κτίριο θα εξυπηρετεί την επίσκεψη ατόμων με ειδικές ανάγκες με την κατασκευή νέας εξωτερικής κλίμακας με ενσωματωμένη ειδική πλατφόρμα και με την κατασκευή αναβατορίου κατακόρυφης κίνησης.




Επίσης αναπλάστηκε πλήρως ο περιβάλλοντας χώρος και η περίφραξή του (η οποία χρονολογείται παλαιότερα του κτιρίου) με βελτίωση και συμπλήρωση της υπάρχουσας τοιχοποιίας από λιθοδομή.
Η οικία Πανουργιά προβλέπεται να λειτουργήσει ως κέντρο ιστορικής τεκμηρίωσης όπου ο επισκέπτης θα λαμβάνει, μέσα και από τη χρήση νέων τεχνολογιών, μια πρώτη εικόνα των βασικών μαχών και ηρώων της περιοχής μας κατά την Ελληνική Επανάσταση, τόσο στο νομό Φωκίδας όσο και σε όλη την Στερεά Ελλάδα (Ρούμελη).

Είναι υπέροχο να βλέπει κανείς το έργο που έχει σχεδιάσει να παίρνει σάρκα και οστά. Το κτίριο αγοράστηκε το 2005 απο το Δήμαρχο Άμφισσας Ν. Φουσέκη, προκειμένου να διασωθεί και να αξιοποιηθεί. Η ΄΄Οικία Πανουργιά΄΄, εντάχθηκε, δημοπρατήθηκε και κατασκευάστηκε επί δημαρχίας Ν.Φουσέκη με την αρ. πρωτ. 4044/26-07-2013 (ΑΔΑ: ΒΛ4Ζ7ΛΗ-ΣΣ6) απόφαση του Περιφερειάρχη Στερεάς Ελλάδας, στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα "Θεσσαλία - Στερεά Ελλάδα - Ήπειρος 2007-2013, με το τίτλο ΄΄Αποκατάσταση οικίας Πανουργιά και Μετατροπή της σε Κέντρο Ιστορικής Ενημέρωσης΄΄ με προϋπολογισµό 811.999,81 €. Ολοκληρώθηκε τον Ιανουάριο του 2016. Θερμά συγχαρητήρια στον Δήμο Δελφών και στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, που κατάφεραν να διασώσουν ένα κτίριο αμιγώς λαϊκής αρχιτεκτονικής του 18ου αιώνα. "

Η Αρχιτέκτονας Πέγκυ Αραβαντινού σχεδίασε και παρακολούθησε το έργο από την πρώτη ημέρα, από την προσωπική της σελίδα αναρτούμε φωτογραφίες Πριν- και Μετά καθώς και τμήμα των Αρχιτεκτονικών σχεδίων.


Το λιθαράκι του στην κατασκευή έβαλε και ο τωρινός Δήμαρχος Δήμου Δελφών Αθ. Παναγιωτόπουλος καθώς συμπληρωματικές εργασίες καθώς και η οριστική παραλαβή του έργου έγιναν επί Δημαρχίας του.





 Peggy Aravantinou Κατά τη φάση της μελέτης αλλά και τη φάση της κατασκευής, οι παρατηρήσεις της Υπηρεσίας Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Δυτικής Ελλάδας υπήρξαν πολύτιμες. Ένα μεγάλο ευχαριστώ στον κ. Γιώργο Παπανδρέου.

















 Ο αν μη τι άλλο Εξαιρετικός Κος Σταθακόπουλος με Πιστό Αντίγραφο του Ταμπουρά ο οποίος ανήκε στον Σγο Μακρυγιάννη.















 Σκοπευτικός όμιλος παραδοσιακών όπλων Πάτρας
Ήπάλα τού Πανουργιά μετά από ευγενική παραχώρηση θά είναι στις εκδηλώσεις τής Άμφισσας 22 -23 / 4 / 2017 , ό όμιλος μας θα είναι εκεί με το πολύτιμο κειμήλιο










2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Το έργο αυτό αδερφοί μου, είναι ένα ακόμα έργο του τ. Δημάρχου Νίκου Φου σέκη από την αρχή μέχρι τέλος του.Από την αγορά της οικίας μέχρι την μελέτη την ωρίμανσή της της ένταξης για χρηματοδότηση την δημοπράτηση του έγου κσι την κατασκευή του μέχρι περίπου το 80% των εργασιών.Η αρχιτέκτων κ. Αραβαντινού απασχολήθηκε εκεί με επιτυχία ως σύμβουλος του Δημάρχου Ν.Φουσέκη την περασμένη τετραετία.

Ανώνυμος είπε...

Ο Δήμος Χάρμαινας με τους πρώην και τους νυν αιρετούς συναγωνίζεται στην ανάδειξη στοιχείων και μνημείων (;) που δεν έχουν σήμερα καμία αξία όσον αφορά στην αναγκαιότητα ανάδειξης των πλεονεκτημάτων του νομού Φωκίδας προκειμένου να εισρεύσει το αναγκαίο ΣΥΝΑΛΛΑΓΜΑ για την επιβίωση των πολιτών του Δήμου και του Νομού.-
Ο Δήμος Χάρμαινας αναλώνεται σε πολιτιστικές εκδηλώσεις που αρμόζουν σε σύλλογο και όχι σε Δήμο.

Ένας απόγονος του Πανουργιά απ αυτούς που άλλαξαν όνομα για να γλυτώσουν την οργή των Τούρκων.-