Την Αθήνα, σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, φέρεται να έχει επιλέξει
για επόμενο σταθμό της η Uber, μια εφαρμογή ιδιωτικής μετακίνησης η
οποία έχει φανατικούς χρήστες αλλά και ορκισμένους εχθρούς…
Και κάτι ανάλογο αναμένεται να συμβεί αν… αφιχθει στην Αθήνα, αφού θα περιορίσει και άλλο τη δουλειά των ταξιτζήδων.
Η Uber ιδρύθηκε το 2009 στις ΗΠΑ και άρχισε να λειτουργεί στο Σαν Φρανσίσκο το 2010. Αρχικά, στον τομέα των ιδιωτικών (πολυτελών) μετακινήσεων και στην συνέχεια στον κλάδο των «διαμοιρασμένων διαδρομών» μεταξύ χρηστών. Το μοντέλο της Uber επιτρέπει σε ιδιώτες κατόχους οχημάτων μέσα από την υπηρεσία UberX να μετατραπούν σε οδηγούς προς ενοικίαση, μοιράζοντας το αυτοκίνητό τους με τους χρήστες της εφαρμογής και κερδίζοντας χρήματα από τις διαδρομές αυτές. Ολα αυτά χωρίς η εταιρεία ή οι συνεργαζόμενοι οδηγοί να υπόκεινται στις ρυθμίσεις, στις υποχρεώσεις και στο κόστος που υπόκεινται οι ιδιοκτήτες/οδηγοί ταξί ή ιδιοκτήτες/οδηγοί επαγγελματικών οχημάτων.
Και κάτι ανάλογο αναμένεται να συμβεί αν… αφιχθει στην Αθήνα, αφού θα περιορίσει και άλλο τη δουλειά των ταξιτζήδων.
Τι είναι η Uber..
Η Uber ιδρύθηκε το 2009 στις ΗΠΑ και άρχισε να λειτουργεί στο Σαν Φρανσίσκο το 2010. Αρχικά, στον τομέα των ιδιωτικών (πολυτελών) μετακινήσεων και στην συνέχεια στον κλάδο των «διαμοιρασμένων διαδρομών» μεταξύ χρηστών. Το μοντέλο της Uber επιτρέπει σε ιδιώτες κατόχους οχημάτων μέσα από την υπηρεσία UberX να μετατραπούν σε οδηγούς προς ενοικίαση, μοιράζοντας το αυτοκίνητό τους με τους χρήστες της εφαρμογής και κερδίζοντας χρήματα από τις διαδρομές αυτές. Ολα αυτά χωρίς η εταιρεία ή οι συνεργαζόμενοι οδηγοί να υπόκεινται στις ρυθμίσεις, στις υποχρεώσεις και στο κόστος που υπόκεινται οι ιδιοκτήτες/οδηγοί ταξί ή ιδιοκτήτες/οδηγοί επαγγελματικών οχημάτων.
Προκειμένου να ανταποκριθεί και να «ξεπεράσει» αυτά τα προβλήματα, το
Uber σταδιακά δημιούργησε νέες υπηρεσίες, σε συνεργασία με επαγγελματίες
οδηγούς, όπως το UberTaxi. Επίσης, προκειμένου να ξεπεράσει τα διάφορα
νομικά προβλήματα που ενέκυπταν καθώς εξαπλωνόταν στις ευρωπαϊκές χώρες η
εν λόγω start up δημιούργησε μια νέα υπηρεσία, το UberPOP. Πρόκειται
για μία υπηρεσία η οποία και πάλι μετατρέπει σε επαγγελματίες οδηγούς
ιδιώτες κατόχους οχημάτων, αυτή τη φορά όμως παρέχεται ως πλατφόρμα για
την απευθείας επικοινωνία και διαμοιρασμό διαδρομών μεταξύ των χρηστών.
Δηλαδή, το μόνο που κάνει η Uber είναι να παρέχει την πλατφόρμα. Τα
υπόλοιπα τα κανονίζουν ο… οδηγός και ο πελάτης μεταξύ τους.
Φυσικά, η επέλαση της Uber σε Αμερική και Ευρώπη δεν ήταν αναίμακτη,
καθώς σε όποια πόλη πηγαίνει προκαλεί «θύελλα» διαμαρτυριών από τους
οδηγούς ταξί . Οι νομοθέτες σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες και
αμερικανικές πολιτείες επιχειρούν να την βγάλουν εκτός νόμου,
κατηγορώντας την για παράνομη λειτουργία υπηρεσιών ταξί, αθέμιτο
ανταγωνισμό και ζητήματα ασφαλείας από τους μη αδειοδοτημένους οδηγούς.
Έρχεται στην Αθήνα;
Η Uber δραστηριοποιείται σε περισσότερες από 200 πόλεις (εκ των οποίων
οι 23 ευρωπαϊκές) 45 διαφορετικών χωρών, ενώ με τη χρηματοδότηση των 1,2
δισ. δολαρίων που εξασφάλισε σκοπεύει να επεκταθεί σε όλο τον κόσμο.
Στις αρχές Ιουλίου, όπως σημειώνει το startupper.gr, κυκλοφόρησε η
είδηση ότι θα καταφθάσει και στην Αθήνα. Και αυτό γιατί στο LinkedIn
εμφανίστηκε αγγελία για δύο θέσεις εργασίας για το γραφείο της εταιρείας
στην Αθήνα. Η αγγελία παρέμεινε ενεργή για λίγες μόλις ημέρες. Μόλις
έγινε αντιληπτή και έκανε το γύρο των ελληνικών social media, έκλεισε,
κάτι το οποίο μπορεί να έχει διπλή ερμηνεία, καθώς μπορεί να μεταφραστεί
ως ότι απλά βρέθηκαν τα άτομα που αναζητούνταν ή ότι η εταιρεία
αποσύρει το ενδιαφέρον της.
Σύμφωνα με το startupper.gr πάντως, αν και όταν αφιχθεί η Uber στην
Αθήνα το πιο πιθανό σενάριο είναι να λανσάρει την υπήρεσία UberBLACK
είτε την υπηρεσία UberPOP (στρεφόμενο σε ένα πιο «λαϊκό» μοντέλο, άμεσα
ανταγωνιστικό προς τα ταξί, για φθηνότερες μετακινήσεις σε μία χώρα που
διέρχεται οικονομικής κρίσης). Οπως και στην υπόλοιπη Ευρώπη, έτσι και
στην Αθήνα το μοντέλο του UberX δεν αναμένεται να πραγματοποιηθεί.
Ο ελληνικός ανταγωνισμός
Εκτός από τους ταξιτζήδες και τις εταιρείες ιδιωτικών και πολυτελών
μετακινήσεων, τον μεγαλύτερο ανταγωνισμό από το λανσάρισμα του Uber θα
αντιμετωπίσουν τόσο οι παραδοσιακοί αυτοκινητιστές ταξί όσο και οι
εφαρμογές εύρεσης ταξί, όπως το Taxibeat και το Taxiplon, οι οποίες
ουσιαστικά κατήργησαν τα ραδιοταξί, αφού οι σχετικές εταιρείες, μη
αντέχοντας τον ανταγωνισμό δημιούργησαν τις δικές τους ανάλογες
εφαρμογές.
Οι δυο νέες αφίξεις εταιρειών στο χώρο των μετακινήσεων
Πέρα από την Uber πάντως ήδη στην Αθήνα δραστηριοποιούνται το Athens
Welcome Pickups, το οποίο αναλαμβάνει να διασυνδέσει τουρίστες που
επισκέπτονται την Ελλάδα μέσω του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών με
ντόπιους, οι οποίοι τους παραλαμβάνουν και τους οδηγούν με το αυτοκίνητό
τους στο ξενοδοχείο τους, προσφέροντάς τους μία άμεση εισαγωγή στην
πόλη ή ακόμη και μία γρήγορη περιήγηση, με κόστος μόνο την σταθερή
χρέωση για τις μεταφορές από το αεροδρόμιο στο κέντρο της πόλης.
Τέλος η Car to Go λανσάρει ένα διαφορετικό μοντέλο μεταφορών: Πρόκειται
για μία λύση μεταφοράς στην Αθήνα μέσω 300 οχημάτων τα οποία οδηγεί ο
ίδιος ο επιβάτης, πληρώνοντας για τον χρόνο που χρησιμοποιεί. Οι χρήστες
μέσα από μία εφαρμογή μπορούν να αναζητήσουν στον χάρτη το πλησιέστερο
διαθέσιμο όχημα και να το χρησιμοποιήσουν για όσο χρόνο θελήσουν,
πληρώνοντας ανά λεπτό χρήσης. Στη συνέχεια, αφού ολοκληρώσουν την
μετακίνησή τους, οι οδηγοί μπορούν να αφήσουν το αυτοκίνητο σε
οποιοδήποτε νόμιμο σημείο παρκαρίσματος ή σε κάποιο συνεργαζόμενο χώρο.
1 σχόλιο:
ΑΦΟΥ Ο ΓΑΛΑΖΙΟΣ ΛΥΜΠΕΡΟΠΟΥΛΟΣ ΔΕΝ ΕΡΙΞΕ ΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΟΤΑΝ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΤΩΡΑ ΑΣ ΓΕΥΤΕΙ ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ.ΤΩΡΑ ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΣ ΣΚΕΦΤΟΥΝ ΤΟ ΛΑΘΟΣ ΠΟΥ ΨΗΦΙΣΑΝ ΓΙΑ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΟΝ ΛΥΜΠΕΡΟΠΟΥΛΟ
Δημοσίευση σχολίου