Η σημερινή Κέα κατά την αρχαιότητα αναφέρεται ως Κέω, Κέως, Κέος. Ο Αριστοτέλης γράφει ότι η μυθολογική παράδοση του νησιού αναφέρεται στις νύμφες που κατοικούσαν το νησί και αναγκάσθηκαν να φύγουν από την Κέα και να πάνε στην Κάρυστο όταν ένας λέων τις εκφόβισε. Σαν οικιστή της νήσου αναφέρει τον Κέω από την Ναύπακτο.
‘’Η Κέα ονομάζοταν Υδρούσα λέγεται δε ότι κάποτε το νησί κατοικείτο από τις νύμφες τις οποίες φόβησε ένα λιοντάρι και καταφύγανε στην Κάρυστο, γι΄ αυτό και ακρωτήριο της Κέας καλείται Λέων
Ο Κέως που ήρθε από τη Ναύπακτο την αποίκισε και της έδωσε τ΄ όνομα του.’’
Ο Απολλώνιος ο Ρόδιος (Βιβλίο Β’ 500) στα Αργοναυτικά του αναφέρεται στην Κέα και στον Αρισταίο το γιο του Απόλλωνα και της Κυρήνης. Ο Αρισταίος έσωσε το νησί από περίοδο μεγάλης ξηρασίας, όταν οι κάτοικοι του νησιού ζήτησαν την βοήθεια του Απόλλωνα. Ο Απόλλωνας τους έστειλε το γιο του Αρισταίο, που ζούσε στη Θεσσαλία φυλάγοντας τα κοπάδια που του είχαν εμπιστευτεί οι Μούσες και ο οποίος έφθασε στο νησί ηγούμενος μιας φυλής Αρκάδων.
‘’Το πρωί φύσηξαν οι ετήσιες αύρες, που με τη θέληση του Δία φυσούν σ΄ ολόκληρη τη γη παντού. Λέγεται πως κοντά στον Πηνειό (1), η Κυρήνη έβοσκε τα πρόβατα της ανάμεσα στους άντρες της παλιάς εποχής, επιθυμώντας να μείνει παρθένα και το κρεβάτι της ανέγγιχτο.
Αλλά εκεί που έβοσκε το κοπάδι της πλάι στο ποτάμι, την πήρε ο Απόλλων μακριά από την Αιμονία (2) και την εγκατέστησε μαζί με τις χθόνιες νύμφες που κατοικούν τη Λιβύη κοντά στο βουνό Μυρτώσιο (3). Εκεί γέννησε το Φοίβο και τον Αρισταίο που οι προβατοτρόφοι Αιμοναίοι τον ονομάζουν Αγρέα και Νόμιο (4).
Από την αγάπη του ο θεός την έκανε νύμφη δική του πολύχρονη και αγροτική, ενώ το γιο του από νήπιο τον πήγε ν΄ ανατραφεί στο σπήλαιο του Χείρωνα (5). Όταν αυτός μεγάλωσε οι θεές Μούσες τον παντρέψανε, τον διδάξανε ιατρική και μαντική και τον βάλανε φύλακα των κοπαδιών τους, αυτών που έβοσκαν στην Αθαμαντία πεδιάδα της Φθίας (6) γύρω στη βραχώδη Οθρη (7) και στα ιερά νερά του Απιδανού. (8)
Όταν όμως ο Σείριος (9) από τον ουρανό πυρπολούσε τα Μινωικά νησιά κι οι κάτοικοι τους για καιρό δεν έβρισκαν πώς να το αντιμετωπίσουν (10), παρακάλεσαν τον Μακροβόλο (11), καλώντας το γιο του να τους γλυτώσει.
Έφυγε τότε ο Αρισταίος μετά την προσταγή του πατέρα του από τη Φθία κι εγκαταστάθηκε στη Κέα, ακολουθούμενος από το λαό των Παρρασίων που είναι του Λυκάονα απόγονοι (12) και έφτιαξε βωμούς για τον Ικμαίο Δία (13) και για το αστέρι του Σείριου προσφέροντας μεγάλες θυσίες.
Από τότε οι ετήσιες αύρες σταλμένες από το Δία δροσίζουνε για 40 μέρες τη γη της Κέας (14). Ακόμα και σήμερα οι ιερείς προσφέρουνε θυσίες πριν από την ανατολή του Κυνός. Αυτά λέει η παράδοση.’’
Μετάφραση Κάκτος
(1) Ποταμός της Θεσσαλίας
(2) Περιοχή της Θεσσαλίας όπου κατοικούσαν οι Αίμονες
(3) Η Κυρήνη ιδρύθηκε το 630π.Χ από αποίκους της Θήρας (σημ. Σαντορίνη)
(4) Αγρέα και Νόμιο - Που αλιεύει ψάρια και είναι νόμιμος
(5) Ο Κένταυρος Χείρωνας που ζούσε στο Πήλιο υπήρξε δάσκαλος και παιδαγωγός πολλών ηρώων και θεών και ανάμεσα τους τον Ιάσονα, τον Αχιλλέα και άλλους.
(6) Φθία - Περιοχή της σημερινής νότιας Θεσσαλίας. Τα όρια της περιοχής δεν είναι πλήρως προσδιορισμένα.
(7) Οθρυς το βουνό που βρίσκεται στα σύνορα Φθιώτιδας – Μαγνησίας.
(8) Απιδανός – το σημερινό ποτάμι του Φαρσαλιώτη μήκους περίπου 45χλμ. ανατολικά της Καρδίτσας που πηγάζει από το βουνό Ναρθάκι νότια των Φαρσάλων και εκβάλλει στον ποταμό Ενιπέα της Θεσσαλίας και μαζί εκβάλλουν στον Πηνειό.
(9) Εννοεί το φωτεινό αστέρι Σείριο που ανήκει στον αστερισμό του Μεγάλου Κυνός. Εποχή μεγάλης ζέστης στα νησιά του Αιγαίου.
(10) Την ξηρασία
(11) Προσωνύμιο του Απόλλωνα για την μακριά του βολή με το τόξο.
(12) Παράσιοι, λαός της Αρκαδίας από τον γενάρχη Λυκάονα.
(13) Του βροχοποιού Δία
(14) Τα σημερινά μελτέμια.
ΑΠΟΛΛΩΝΙΟΣ Ο ΡΟΔΙΟΣ 290- ? π.Χ |
Ο Αρισταίος αφού αντιμετώπισε το θέμα της ξηρασίας οργάνωσε τη ζωή των κατοίκων της Κέας διδάσκοντας τους την γεωργία, την κτηνοτροφία, την καλλιέργεια της ελιάς, όπως και την μελισσοκομία της οποίας θεωρείται ο ιδρυτής.
Οι αρχαιολογικές θέσεις της Κέας. Με μπλε οι προϊστορικές θέσεις της χερσονήσου Κεφάλα και του οικισμού της Αγ. Ειρήνης... |
Στην Κέα ζούσε ένας πολύ όμορφος νέος ο Ακόντιος γόνος πλούσιας οικογένειας. Σε μία επίσκεψη του στη Δήλο γνώρισε την όμορφη Αθηναία Κυδίππη, η οποία βρισκόταν στην Δήλο για να προσευχηθεί στο ναό της Άρτεμης.
Ο Ακόντιος την ερωτεύτηκε και ακολουθώντας την στον ναό έγραψε πάνω σε ένα κυδώνι την εξής φράση: ‘’Ορκίζομαι στο ναό της Άρτεμης να πάρω για σύζυγο τον Ακόντιο’’ και το κύλισε στα πόδια της. Η ανυποψίαστη Κυδίππη πήρε το κυδώνι και διάβασε φωναχτά την επιγραφή. Η Κυδίππη αναστατώθηκε μόλις κατάλαβε τι διάβασε και απομακρύνθηκε από το ναό, αλλά ο όρκος που είχε δώσει την είχε δεσμεύσει απέναντι στη θεά και κάθε φορά που ετοιμαζόταν να παντρευτεί αρρώσταινε βαριά.
Ο πατέρας της κατέφυγε στους Δελφούς όπου έμαθε για τον όρκο της κόρης του και την τιμωρία της Άρτεμης, καθώς η Κυδίππη κάθε φορά που ετοιμαζόταν να παντρευτεί παρέβαινε τον όρκο της. Η μόνη λύση ήταν ο γάμος της με τον Ακόντιο που έγινε σύντομα και ‘’ζήσαν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα’’.
1) Η προϊστορική περίοδος 14ος - 11ος αιώνας π.Χ
Οι οικισμοί της Κεφάλα και της Αγ. Ειρήνης στην Κέα.
To ακρωτήριο της Κεφάλα όπου και η πρώτη νεολιθική εγκατάσταση στο νησί της Κέας... |
Λίγο αργότερα, στις αρχές της 3ης χιλιετίας π.Χ σε μια μικρή χερσόνησο μέσα στον ασφαλή όρμο του Αγ. Νικολάου ιδρύθηκε ο οικισμός της Αγ. Ειρήνης που πήρε τ΄ όνομα του από το ομώνυμο εκκλησάκι που βρίσκεται στον ίδιο χώρο.
Η κατοίκηση του χώρου ήταν διαχρονική και διήρκεσε με διακοπές μέχρι το 1000 π.Χ περίπου, διανύοντας μια πορεία 2.000 ετών. Ο οικισμός είχε τρεις φάσεις.
Η πρώτη την 3ον χιλιετία, η δεύτερη στις αρχές της 2ης χιλιετίας, όπου ο οικισμός περιβλήθηκε με οχυρωματικό τείχος και η τρίτη κατά τα μέσα της 2ης χιλιετίας π.Χ, περίοδος όπου ο οικισμός άνθησε και απόκτησε οργανωμένο ρυμοτομικό σχέδιο ακόμα και με σύστημα αποχέτευσης. Στο τέλος της εποχής του Χαλκού (τέλος της 1ης χιλιετίας) ο οικισμός εγκαταλείφθηκε.
Το σημαντικότερο κτίριο του οικισμού υπήρξε ο ναός ο οποίος είχε διαχρονική λατρευτική χρήση και στους μεταγενέστερους ιστορικούς χρόνους. Οι ανασκαφές έφεραν στο φως πήλινα αγάλματα γυναικείων μορφών μοναδικά στο είδος τους με ύψος από εξήντα εκατοστά μέχρι ένα μέτρο. Ο οικισμός σώζεται σήμερα σε καλή κατάσταση καθώς διαγράφεται όλο το οικιστικό του πλέγμα, οι οχυρώσεις του και το κτίριο του ναού.
Ο κόλπος του Αγ. Νικολάου και οι δύο προϊστορικές θέσεις... | Σχεδιάγραμμα του προϊστορικού οικισμού της Αγίας Ειρήνης... |
2) Η ιστορική περίοδος. Από το 1000π.Χ μέχρι τη Ρωμαιοκρατία
Ο οικισμός της Κορησίας (Λίβάδι) στον κόλπο του Αγ. Νικολάου, όπου υπήρξε και η ομώνυμη αρχαία πόλη. Στον δεξί λόφο του Αγ. Σάββα... |
Η Ιουλίδα και η ακρόπολη της σε κόκκινο κύκλο. Η αρχαία ακρόπολη χρησίμευσε σαν κάστρο... |
Ο Στράβων (Βιβλίο 10 (Ι) – Κεφάλαιο 5 – 7) (1ος αιώνας π.Χ) στα Γεωγραφικά του αναφέρεται στη Κέα όπως και στο έθιμο να αυτοκτονούν οι ηλικιωμένοι κάτοικοι του νησιού με κώνειο στην ηλικία των 60 χρονών ώστε να επαρκεί η τροφή για τους νεότερους, το οποίο εκαλείτο ‘’Κείων νόμιμον’’.
‘’H Κέα ήταν αρχαία τετράπολη. Σήμερα (1ος αιώνας π.Χ) απέμειναν δύο πόλεις, η Ιουλίς και η Καρθαία, όπου συνοικίστηκαν οι υπόλοιπες, η Ποιήεσσα στην Καρθαία και η Κορησία στην Ιουλίδα. Από την Ιουλίδα καταγόταν ο ποιητής Σιμωνίδης και ο ανεψιός του Βακχυλίδης. Αργότερα ο γιατρός Ερασίστρατος και ο περιπατητικός φιλόσοφος Αρίστων οπαδός του Βίωνα του Βορυσθενίτη. Αναφέρεται πως ανάμεσα τους κάποτε ορίστηκε νόμος που μνημονεύει ο Μένανδρος:
Πολύ καλός ο νόμος της Κέας Φανία μου,
Ότι όποιος δεν μπορεί να ζει καλά, καλύτερα να μη ζει
Φαίνεται πως ο νόμος όριζε ν΄ αυτοκτονούν με κώνειο οι γέροι πάνω από τα 60, ώστε να επαρκεί η τροφή για τους υπόλοιπους. Λέγεται ότι κάποτε που τους πολιορκούσαν οι Αθηναίοι ψήφισαν το νόμο, ορίζοντας κάποιο όριο ηλικίας, ώστε να πεθάνουν οι πιο ηλικιωμένοι από αυτούς, αλλά οι Αθηναίοι τελικά διέκοψαν την πολιορκία.
Η πόλη βρίσκεται σε βουνό. Απέχει από τη θάλασσα 25 στάδια (4,5χλμ). Επίνειο της είναι ο τόπος όπου υπήρχε κάποτε η Κορησία. Δεν έχει κόσμο μήτε όσο ένα χωριουδάκι. Κοντά στην Κορησία και την Ποιήεσσα είναι ο ναός του Σμινθαίου Απόλλωνα (1). Ανάμεσα στον ναό και στα ερείπια της Ποιηέσσας βρίσκεται το ιερό της Νεδουσίας Αθηνάς που το ίδρυσε ο Νέστωρ επιστρέφοντας από την Τροία. Υπάρχει στην Κορησία και ποταμός Ελιξος.(2)’’
Μετάφραση Κάκτος
(1) Σμινθαίος που έπαιρνε τη μορφή ενός ποντικού ή αρουραίου. Πιθανή θέση του ναού είναι στο λόφο της Αγίας Τριάδας πάνω από την Κορησία όπου σώζεται κρηπίδωμα ναού σε υψόμετρο 120μ. Άλλη πιθανή θέση του ναού του Απόλλωνα είναι στην ακρόπολη της Ποιήεσσας σε υψόμετρο 110μ. όπου σήμερα βρίσκεται το εκκλησάκι της Παναγιάς Σωτήρας.
(2) Το σημερινό ρέμα του Μυλοπόταμου που καταλήγει στον μυχό του κόλπου του Αγ. Νικολάου όπου η Κορησία.
Στράβων 64 π.Χ -19 μ.Χ |
Επιφανείς προσωπικότητες της αρχαιότητας που κατάγονταν από την Κέα Σιμωνίδης ο Κείος Ελλήνων προμαχούντες Αθηναίοι Μαραθώνι ‘’Ω ξειν αγγέλειν Λακεδαιμονίοις ότι τήδε Επίσης του αποδίδεται η φράση ‘’η ποίηση είναι ζωγραφική που μιλάει, ενώ η ζωγραφική είναι σιωπηλή ποίηση’’. Το έργο του επηρέασε τη λυρική ποίηση τους επόμενους αιώνες. Βακχυλίδης ο Κείος Ξενομήδης ο Κείος Πρόδικος ο Κείος Ερασίστρατος ο Κείος Αρίστων ο Κείος |
Το έθιμο της αυτοκτονίας των γερόντων της Κέας ‘’Κείων νόμιμον’’ Για το έθιμο της αυτοκτονίας των γερόντων του νησιού με κώνειο, υπάρχει η περιγραφή του Ρωμαίου συγγραφέα Βαλέριου Μάξιμου (Valerius Maximus), όταν το 18μ.Χ συνοδεύοντας τον ύπατο Πομπήιο Σέξτο (Sextus Pompeius) κατά το ταξίδι τους προς τη Μ. Ασία χρειάστηκε να καταφύγουν λόγω μιας μεγάλης θαλασσοταραχής στο νησί. |
Προς τα τέλη της 1ης χιλιετίας π.Χ ξεκίνησε η αποίκηση του νησιού από τους Ιωνες της Αττικής οι οποίοι αναμίχθηκαν με τους υπάρχοντες κατοίκους. Σταδιακά κατά την αρχαϊκή περίοδο (7ος – 6ος αιώνας) ιδρύθηκαν οι τέσσερις πόλεις κράτη. Η Ιουλίδα ήταν η μόνη μεσόγεια πολιτεία ενώ οι τρεις άλλες Κορησσία, Ποιήεσσα και Καρθαία ήταν παράκτιες.
Το αρχαίο κάστρο της Ιούλιδας με τα μεταγενέστερα φράγκικα κτίσματα | Ο πύργος της Αγ. Μαρίνας ελληνιστικής περιόδου σώζεται σε αρκετά καλή κατάσταση... |
Η Κέα συμμετείχε με 4 πλοία στους πολέμους εναντίον των Περσών, στη ναυμαχία του Αρτεμισίου (στο θαλάσσιο δίαυλο μεταξύ Ευβοίας και Μαγνησίας) αλλά και στη ναυμαχία της Σαλαμίνας (480π.Χ) και τ’ όνομα τους γράφτηκε στον χάλκινο οφιοειδή τρίποδα που αφιερώθηκε από τους συμμάχους στους Δελφούς.
Οι πόλεις της Κέας υπήχθησαν το 478 π.Χ στην Α΄ Αθηναϊκή συμμαχία και όλο τον 5ον αιώνα όπως και στον Πελοποννησιακό πόλεμο, συμμετείχαν στις στρατιωτικές επιχειρήσεις της Αθήνας και υπέστησαν όπως και οι Αθηναίοι καταστροφικές ήττες, ιδιαίτερα στη Σικελία το 413π.Χ.
Μετά τη νίκη των Λακεδαιμονίων το 404 π.Χ υπήχθησαν στο κράτος τους και στη συνέχεια το 378π.Χ επανήλθαν στην Β΄ Αθηναϊκή συμμαχία. Στους επόμενους αιώνες η Κέα βρέθηκε στη δίνη της Μακεδονικής και Ελληνιστικής περιόδου όπου το ασφαλές λιμάνι της χρησιμοποιείτο από τους διαδόχους του Μ. Αλεξάνδρου και ιδιαίτερα από τον Πτολεμαίο τον Β΄, κατά τις συγκρούσεις μεταξύ των. Η Ρωμαϊκή κατάκτηση της Κέας ακολούθησε την Ελληνιστική περίοδο.
3) Η Βυζαντινή περίοδος – Φραγκοκρατία – Τουρκοκρατία.
Η Επισκοπή και ο ναός της Παναγίας ΝΑ της Ιουλίδας. Τα τείχη ανάγονται στην βυζαντινή περίοδο όπου η Επισκοπή αποτελούσε σημαντικό κέντρο. |
Το 1207 η Κέα κατακτήθηκε από τους Φράγκους και χωρίσθηκε σε τέσσερα τμήματα. Μετά από μία σύντομη περίοδο βυζαντινής εκ νέου κυριαρχίας, κατελήφθη το 1296 από τους Ενετούς, οι οποίοι και έκτισαν το κάστρο τους στην Ιουλίδα στη θέση της αρχαίας ακρόπολης.
Στους επόμενους αιώνες η Κέα και οι κάτοικοι της υποφέρανε από την πειρατεία και τις συχνές εναλλαγές των δυτικών αρχόντων. Το 1537 οι Τούρκοι κατέλαβαν το νησί. Από τον 18ον αιώνα η Κέα, ή Τζια όπως εκαλείτο πλέον, αναπτύχθηκε με κύριο εξαγώγιμο προϊόν το βελανίδι το οποίο χρησιμοποιείτο σαν βαφική ύλη στην βυρσοδεψία. Πριν αλλά και με την έκρηξη της επανάστασης του 1821 οι Τζιώτες συμμετείχαν στον αγώνα και εντάχθηκαν στο Ελληνικό κράτος με την απελευθέρωση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου