Τρίτη, 6 Φεβρουαρίου 2018

Ευκαιρία ανάπτυξης τα logistics για την Ελλάδα


Ένας από τους πλέον υποσχόμενους κλάδους στους οποίους μπορεί να στηριχθεί η χώρα μας για την οικονομική της ανάκαμψη ώστε να έρθει σημαντική αύξηση του ΑΕΠ, είναι ο κλάδος των εμπορευματικών μεταφορών, των λεγόμενων logistics.
Πρόκειται για έναν κλάδο που ενώ η Ελλάδα είχε πάντα το κίνητρο ν’αναπτύξει λόγω της σημαντικής γεωστρατηγικής της θέσης στη ΝΑ Μεσόγειο ως σταυροδρόμι 3 ηπείρων, λόγω επενδυτικής απραξίας, πολυνομίας και ιδεολογικών αγκυλώσεων, δεν υπήρξαν εδώ και δεκαετίες οι απαραίτητες προσπάθειες για ανάδειξη του κλάδου ως ένα εξωστρεφές μοντέλο ανάπτυξης με συμμετοχή μεγάλων διεθνών παικτών από την παγκόσμια αγορά.
Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι η συνεισφορά των logistics στο ΑΕΠ της χώρας ανέρχεται πάνω από 10% ως ένας από τους πιο ανερχόμενους κλάδους στην χώρα που σταδιακά μπορεί να προσεγγίσει ακόμα και τα έσοδα από τον τουρισμό, μεσοπρόθεσμα.
Ήδη η μεγάλη επένδυση στο λιμάνι του Πειραιά από την κινεζική Cosco με τη δημιουργία νέων υποδομών τόσο σε πάγια όσο και σε τεχνολογία, έχει ανοίξει τον δρόμο των μεταφορών από την Ασία προς την Κεντρική Ευρώπη με κόμβο την Ελλάδα, καθιστώντας το ελληνικό λιμάνι πλήρως ανταγωνιστικό προς τα μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης όπως του Ρόττερνταμ και του Αμβούργου.
Μάλιστα, η νέα Διώρυγα του Σουέζ, έχει δώσει τη δυνατότητα αμφίδρομης κυκλοφορίας και διπλασίασε την τρέχουσα ημερήσια δυναμικότητα θαλάσσιας μεταφοράς των εμπορευμάτων, καθώς και διακίνησης TEUs στο μεγαλύτερο ευρωπαϊκό λιμάνι της Ανατολικής Μεσογείου, που δεν είναι άλλο από τον Πειραιά.
Επίσης η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η συμμετοχή πολυεθνικών που έχουν δεσμευθεί για νέες επενδύσεις, δημιουργεί σημαντικές συνέργειες του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας με το λιμάνι του Πειραιά αλλά και της Θεσσαλονίκης κατ’ επέκταση, μειώνοντας σημαντικά τον χρόνο παράδοσης ενός φορτίου και με αντίστοιχες προεκτάσεις στη μείωση του μοναδιαίου κόστους μεταφοράς από την πλευρά των παρόχων.
Η ανάπτυξη των εμπορευματικών κέντρων όπως του Θριασίου Πεδίου στην Ελευσίνα αλλά και στην Θεσσαλονίκη, είναι κομβικής σημασίας για τη χώρα για τη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας, καθώς δημιουργούν ενοποίηση όλων των καναλιών μεταφορών, το θαλάσσιο, οδικό και το σιδηροδρομικό.
Για να γίνουν όμως τα παραπάνω απαιτείται σίγουρα και η απαραίτητη τεχνολογία και τεχνογνωσία με υιοθέτηση έξυπνων λύσεων στα συστήματα μεταφορών.
Σε αυτό μπορούν να συνδράμουν οι ανάδοχοι και μειοδότες των ιδιωτικοποιήσεων, αλλά λόγω του ότι μιλάμε για επενδύσεις έντασης γνώσης και κεφαλαίου, μπορούν με τα κατάλληλα κίνητρα από το κράτος, να δημιουργηθούν νέες καινοτόμες επιχειρήσεις ως πάροχοι λύσεων logistics συμπληρωματικά με τους μεγάλους διεθνείς παίκτες της αγοράς.
Αυτό θα αποτελέσει μία σημαντική ευκαιρία για το ελληνικό επιχειρείν, καθώς με όχημα την αναβάθμιση των δικτύων μπορούν σταδιακά να απευθυνθούν με αντίστοιχες λύσεις στο εξωτερικό, εξυπηρετώντας και δίκτυα του εξωτερικού κρατικά ή ιδιωτικά με μεγάλες ευκαιρίες ανάπτυξης και κερδοφορίας αλλά και δημιουργία νέων μόνιμων θέσεων εργασίας.
Θα πρέπει βέβαια σε αυτό το σημείο να τονίσουμε ότι πρέπει να υπάρχουν και τα κατάλληλα χρηματοδοτικά εργαλεία για τη δανειοδότηση και ανάπτυξη των επιχειρήσεων ώστε να καταστούν βιώσιμες στην αγορά.
Εδώ θα πρέπει να γίνουν συντονισμένες προσπάθειες από το Υπουργείο Ανάπτυξης για επιτάχυνση της απορρόφησης των κονδυλίων του ΕΣΠΑ σε θέματα μεταφορών, αλλά και την αξιοποίηση του λεγόμενου πακέτου Juncker που σχετίζεται με υποδομές που μπορούν να δικαιολογηθούν και να εγκριθούν οι σχετικές δαπάνες.
Εν κατακλείδι, θα λέγαμε πώς είναι απαραίτητο να υπάρξει μία εθνική στρατηγική στο θέμα των εμπορευματικών μεταφορών ώστε ν’αναπτυχθούν τόσο οι υποδομές όσο και η επιχειρηματικότητα που μπορεί να δημιουργήσει υπεραξία για το εγχώριο ΑΕΠ και φορολογικά έσοδα για το δημόσιο.
Αν η χώρα επενδύσει συστηματικά σε αυτό τον κλάδο, με συνέπεια και όραμα, είναι βέβαιο ότι η μόχλευση της αναπτυξιακής πορείας της χώρας σε συνδυασμό με την επάνοδο στις διεθνείς αγορές θα είναι θέμα χρόνου, αποτελώντας ένα πετυχημένο και διατηρήσιμο success story.

Του Μελέτη Ρεντούμη (οικονομολόγου-τραπεζικού)

Δεν υπάρχουν σχόλια: