Την Παρασκευή που μας πέρασε, στα πλαίσια της εβδομάδας τεχνολογίας του Τορίνου, έγινε μία πολύ ενδιαφέρουσα, δημόσια συνάντηση, του Έλον Μασκ με τον Τζων Έλκαν. Βέβαια, ο Έλκαν ήταν μέσα στην αίθουσα και ο Μασκ στο Τέξας, αλλά αυτό δεν έκανε την συνομιλία τους λιγότερο ενδιαφέρουσα. Ανάμεσα σε πολλά άλλα, μάθαμε την άποψη τους για τις αυτοκινούμενες Φερράρι και την πυρηνική ενέργεια, αλλά και την ιστορία της πολύτιμης «χειρός βοηθείας» που έτεινε πριν λίγα χρόνια η Fiat Chrysler στην Tesla.
Ο Έλον Μασκ είναι γνωστός σχεδόν σε όλον τον κόσμο, δεν συμβαίνει όμως το ίδιο με τον Τζων Έλκαν. Είναι ίσως ο σημαντικότερος επιχειρηματίας στην Ιταλία, καθώς διευθύνει τις επιχειρήσεις της οικογένειας Ανιέλλι, όντας εγγονός του θρυλικού Τζιάνι Ανιέλλι. Οι δύο τους είναι χαρακτηριστικά δείγματα επιχειρηματιών με εντελώς αντίθετα μεταξύ τους ξεκινήματα.
Ο Μασκ είναι αυτοδημιούργητος, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα του αμερικανικού ονείρου. Έχει δημιουργήσει μία αυτοκρατορία, με την αυτοκινητοβιομηχανία Tesla, την διαστημική βιομηχανία SpaceX, την Boring Company η οποία κατασκευάζει φουτουριστικά τούνελ και την Brainlink που προσπαθεί να λύσει τα μυστήρια του ανθρώπινου εγκεφάλου.
Ο Έλκαν βρέθηκε σε αυτή τη θέση λόγω της συγγένειάς του με τον γενάρχη του ομίλου, και χάρη στις ικανότητές του βεβαίως, και μέσω της εταιρείας συμμετοχών Exor διευθύνει (ή συνδιευθύνει) αυτή την στιγμή εταιρείες όπως η Stellantis (ή ένωση της Fiat Chrysler με την Peugeot) και η Φερράρι, η CNH που κατασκευάζει φορτηγά και αγροτικά μηχανήματα, η αντασφαλιστική Partner Re, το περιοδικό Economist και πολλές άλλες.
Η συνομιλία των δύο επιχειρηματιών κράτησε 45 λεπτά και έγινε με τρόπο που ταιριάζει στην εποχή μας. Ο Έλκαν ήταν μέσα στο συνεδριακό κέντρο, ο Μασκ συνδέθηκε με ηλεκτρονικό τρόπο από το Τέξας και οι δύο τους συζήτησαν, απαντώντας στις ερωτήσεις του κοινού που είχε μαζευτεί στο Ogr του Τορίνου.
Η συνομιλία τους κάλυψε αρκετά ενδιαφέροντα θέματα, αλλά θα ξεκινήσουμε από ένα εξαιρετικά επίκαιρο, αυτό της ηλεκτρικής ενέργειας και της επάρκειάς της. Και οι δύο συμφώνησαν πως η πιο αξιόπιστη μακροπρόθεσμη λύση είναι η παραγωγή ρεύματος από ηλιακή ενέργεια.
Ο Μασκ εξέφρασε την άποψη πως μια πολύ αξιόπιστη και ασφαλής ενδιάμεση λύση, μέχρι να μπορούμε να βασιστούμε ολοκληρωτικά στην ηλιακή ενέργεια, είναι η παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος από πυρηνική ενέργεια, την οποία χαρακτήρισε αξιόπιστη και ασφαλή. Εξέφρασε μάλιστα την απορία του για την απροθυμία των περισσότερων χωρών της Δύσης να κατασκευάσουν νέα πυρηνικά εργοστάσια, και τις κάλεσε να σταματήσουν τουλάχιστον να κλείνουν τα υφιστάμενα.
Ο Έλκαν συμφώνησε και πρόσθεσε πως πρέπει να ακολουθήσουμε το παράδειγμα της Κίνας και της Ινδίας που προχωρούν στην κατασκευή νέων πυρηνικών εργοστασίων.
Ένα ερώτημα στο οποίο απάντησε κυρίως ο Μασκ, ήταν σχετικό με το μεγάλο πρόβλημα του 2021 για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, δηλαδή τη σοβαρή έλλειψη μικροεπεξεργαστών. Ο επικεφαλής της Tesla εμφανίστηκε αρκετά αισιόδοξος και εξέφρασε την ελπίδα του πως μέσα στο 2022 η κατάσταση θα εξομαλυνθεί, καθώς αρκετά εργοστάσια έχουν ήδη διαθέσει μεγαλύτερο κομμάτι της παραγωγικής τους δυναμικότητας για την παραγωγή των chips που χρειάζονται τα σύγχρονα αυτοκίνητα.
Πρέπει να σημειώσουμε βέβαια, πως η εκτίμηση του Μασκ έρχεται σε αντίθεση με τις αντίστοιχες των περισσότερων άλλων αυτοκινητοβιομηχανιών, οπότε θα έχει ενδιαφέρον να δούμε ποιος θα έχει τελικά δίκιο.
Ο Μασκ είναι γνωστό πως είναι από τους πιο ένθερμους υποστηρικτές των συστημάτων αυτόνομης οδήγησης. Όταν ο Έλκαν ρωτήθηκε αν η Φερράρι θα κατασκευάσει αυτοκίνητα με συστήματα αυτόνομης οδήγησης, απάντησε πως του φέρνει θλίψη ακόμα και η σκέψη μίας τέτοιας εξέλιξης.
Η Φερράρι υπάρχει, και θα συνεχίσει να υπάρχει, για να μπορεί να δίνει την δυνατότητα σε ανθρώπους να οδηγούν τα αυτοκίνητά τους. Αν τον ρόλο αυτό τον αναλάβει ένα αυτόματο σύστημα, η εταιρεία δεν θα έχει πια λόγο ύπαρξης. Παραδόξως ίσως, ο Μασκ συμφώνησε πως στην περίπτωση της ιστορικής ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας καλό είναι να αφήσουμε για πάντα τους ανθρώπους να οδηγούν και να ευχαριστιούνται τα αυτοκίνητά της.
Στη συνέχεια της συζήτησης σχετικά με τις αυτοκινητοβιομηχανίες που διευθύνουν, ο Μασκ μάλλον ξάφνιασε το κοινό, και εμάς, ευχαριστώντας δημοσίως τον Έλκαν για την πολύ σημαντική βοήθεια που πρόσφερε η Fiat Chrysler στην Tesla το 2018 και το 2019, όταν η αμερικανική εταιρεία προσπαθούσε να ξεπεράσει τα προβλήματα στην παραγωγή του Model 3 και βρέθηκε σε εξαιρετικά δύσκολη θέση. Η Comau, το τμήμα ρομποτικής της Fiat Chrysler, πρόσφερε πολύτιμες υπηρεσίες στην Tesla.
Όπως είπε ο Μασκ, ο Τζων (Έλκαν) τον βοήθησε πάρα πολύ εκείνη την δύσκολη περίοδο, μία από τις πιο «πονεμένες» περιόδους της ιστορίας της Tesla, η οποία – όπως πρόσθεσε – έχει γλυτώσει την χρεωκοπία αρκετές φορές μέχρι τώρα. Οι δύο επιχειρηματίες, που γνωρίστηκαν προσωπικά πριν από μερικά χρόνια στην Σικελία, μιλούσαν συχνά εκείνη την δύσκολη περίοδο.
Η έκπληξη που επιφύλαξε ο Μασκ στον ιταλό συνομιλητή του και στο ιταλικό κοινό, δηλαδή η εμφάνιση ενός Ιταλού μηχανικού ο οποίος εργάζεται στην SpaceX, οδήγησε τελικά την συζήτηση σε θέματα όπως ο εποικισμός του Άρη. Ο Μασκ είπε πως ο εποικισμός του κόκκινου πλανήτη δεν θα είναι εύκολη δουλειά, αλλά θα μπορούσε να δημιουργηθεί μία βάση που θα διευκολύνει τις προσπάθειες για την περαιτέρω εξερεύνηση του διαστήματος και την έρευνα για εξωγήινη ζωή.
Η παρέμβαση του Έλκαν μάς έδειξε πως πρέπει να έχει παρακολουθήσει πάρα πολλά επεισόδια του Star Trek, αφού αναφέρθηκε στην τηλεμεταφορά και δήλωσε πως αν μπορούσαμε να την πετύχουμε θα κάναμε ένα πολύ μεγάλο βήμα για την κατάκτηση του γαλαξία μας και του διαστήματος.
Οι δύο πολύ σημαντικοί επιχειρηματίες έδωσαν την ευκαιρία στο κοινό του Ogr στο Τορίνο να πάρει μία γεύση από τις απόψεις τους για αρκετά ενδιαφέροντα ζητήματα. Από όλα όσα ακούσαμε εμμέσως και εμείς, δύο πράγματα μας έκαναν τη μεγαλύτερη εντύπωση. Η θετική τους στάση απέναντι στην πυρηνική ενέργεια, και η αποκάλυψη της σημαντικής βοήθειας που πήρε η Tesla από την Fiat Chrysler.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου