Δευτέρα 30 Αυγούστου 2021

Ε 65: Το οδικό έργο που αλλάζει την Κεντρική Ελλάδα




Της Ελένης Μπότα

Στη δέσμευση 65,5 εκατ. ευρώ για την πληρωμή της πρώτης καταβολής της χρηματοδοτικής συμβολής Δημοσίου της σύμβασης παραχώρησης για το βόρειο τμήμα του Ε65 (Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας) προχώρησε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, βάζοντας σε τροχιά ολοκλήρωσης τον μεγάλο οδικό άξονα.

Το Βόρειο Τμήμα του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας θα εξασφαλίσει γρήγορες και πάνω απ’ όλα ασφαλείς μετακινήσεις και θα συμβάλει στην ενδυνάμωση της Δυτικής Μακεδονίας ιδιαίτερα κατά την κρίσιμη περίοδο της απολιγνιτοποίησης.

Οι εργασίες κατασκευής του έργου που θα εκτελεστούν από την ΤΕΡΝΑ εκτιμάται ότι θα διαρκέσουν 3 χρόνια. Σύμφωνα μάλιστα με τις σχετικές μελέτες, κατά τη φάση κατασκευής η απασχόληση θα τονωθεί με περισσότερες από 1.000 θέσεις εργασίας, ενώ το έργο θα συνεισφέρει περίπου 0,5% στο ΑΕΠ της χώρας. Το έργο προβλέπεται να χρηματοδοτηθεί από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, ενώ η υλοποίησή του παίζει ιδιαίτερο ρόλο και στην προώθηση του προγράμματος απολιγνιτοποίησης της Δυτικής Μακεδονίας.

Με την ολοκλήρωση του βόρειου τμήματος, θα λάβει την τελική του μορφή ο αυτοκινητόδρομος Ε65, ο οποίος με συνολικό μήκος 181,5 χλμ. συγκαταλέγεται στα εθνικά έργα με ιδιαίτερη στρατηγική σημασία, καθώς επί της ουσίας συνδέει με ασφάλεια και ταχύτητα την Ανατολική με τη Δυτική Ελλάδα. Είναι ενδεικτικό ότι με τον Ε65 το ταξίδι από τη Λαμία έως και την Εγνατία θα διαρκεί 1 ώρα και 45 λεπτά, αντί των 3 ωρών και 15 λεπτών που απαιτούνται σήμερα, ενώ το Αθήνα-Γρεβενά δεν θα ξεπερνά τις 4 ώρες.


Με τον Ε65, τα ταξίδια από Αθήνα προς Καρδίτσα, Τρίκαλα, Καλαμπάκα και προς όλους τους δημοφιλείς προορισμούς της Δυτικής και Κεντρικής Θεσσαλίας αποκτούν νέα μορφή, καθώς οι αποστάσεις μειώνονται δραστικά και οι γνωστές για την επικινδυνότητά τους στροφές, όπως αυτές στον Δομοκό, παρακάμπτονται. Η απόσταση Αθήνα-Μέτσοβο θα μειωθεί σε μόλις 4 ώρες και η μετάβαση στην Καστοριά και στην Κοζάνη θα είναι υπόθεση 4,5 ωρών. Περιοχές με σημαντικό τουριστικό ενδιαφέρον όπως τα Μετέωρα, η Λίμνη Πλαστήρα, τα Άγραφα, το Μέτσοβο και το Καρπενήσι είναι πια προσβάσιμες, γρήγορα, εύκολα και με ασφάλεια (οι αποστάσεις αναλυτικά στον πίνακα α).

Επίσης με τον αυτοκινητόδρομο Ε65 θα συνδέονται τα λιμάνια Ηγουμενίτσας και Βόλου, ενώ η χώρα αποκτά σύνδεση με τα ευρωπαϊκά δίκτυα. Μέσω του λιμανιού της Ηγουμενίτσας, ο Ε65 θα διευκολύνει τις διεθνείς επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές από την Ελλάδα προς τη Δυτική και Κεντρική Ευρώπη προσφέροντας μια εναλλακτική διαδρομή, η οποία είναι συντομότερη της υφιστάμενης ΠΑΘΕ - Κλειδί Ημαθίας - Εγνατία Οδός - Ηγουμενίτσα. Παράλληλα, θα εξυπηρετούνται και οι οδικές μετακινήσεις προς την Αλβανία και τη Βόρεια Μακεδονία. Αξίζει να σημειωθεί ότι η μείωση των δαπανών χρήσης λόγω της υλοποίησης του έργου θα τονώσει την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών εξαγωγών, αφού ένα μέρος του κόστους των προϊόντων, που είναι το κόστος μεταφοράς, θα μειωθεί (ιδιαίτερα για μεταφορές στον διάδρομο Αττική - Ιωάννινα - Λιμάνι Ηγουμενίτσας προς την Κεντρική και Δυτική Ευρώπη). Για τους ίδιους λόγους, και το κόστος των εισαγόμενων προϊόντων αναμένεται να έχει σχετική μείωση, προς όφελος των καταναλωτών.

Έργο στρατηγικής σημασίας για τη Δυτική Μακεδονία

Ο Ε65 είναι ένα από τα σημαντικότερα οδικά έργα με στρατηγική σημασία για μεγάλες περιοχές της χώρας. Πέραν του ότι μειώνει δραστικά τις αποστάσεις στην Κεντρική Ελλάδα παρέχοντας γρήγορη και ασφαλή μετακίνηση, ταυτόχρονα "σπάει" την απομόνωση της Δυτικής Μακεδονίας, ενόψει του δύσκολου εγχειρήματος της απολιγνιτοποίησης και της μετάβασης της περιοχής σε μια βιώσιμη ανάπτυξη. Υπενθυμίζεται ότι στην περιοχή σχεδιάζεται να υλοποιηθούν πλήθος επενδύσεων στους τομείς της παραγωγής και αποθήκευσης καθαρής ενέργειας, της βιομηχανίας και του εμπορίου (π.χ. η δημιουργία βιομηχανικού πάρκου ηλεκτροκίνησης), της διαχείρισης απορριμμάτων, του τουρισμού, της αγροτικής παραγωγής κτλ. Όλα αυτά για να λειτουργήσουν χρειάζονται ποιοτικές, γρήγορες και ασφαλείς οδικές υποδομές, που θα εξασφαλιστούν μέσω του Ε65.

Να σημειωθεί ότι τον Ιούλιο παραδόθηκαν από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών τα πρώτα 14 χλμ. του Νοτίου Τμήματος του Ε65.


Τα 14 αυτά χλμ., από τον ημικόμβο της ΠΑΘΕ στο ύψος της Λαμίας, έως τον ανισόπεδο κόμβο του Καρπενησίου, είναι σχεδόν το μισό τμήμα του Νοτίου Ε65, που συνολικά εκτείνεται σε 32 χιλιόμετρα.


Υπενθυμίζεται ότι ο Ε65 σχεδιάστηκε ως νέος αυτοκινητόδρομος 181 χλμ., που ενώνει τον υφιστάμενο αυτοκινητόδρομο Αθηνών - Θεσσαλονίκης, στο ύψος της Λαμίας, με την Εγνατία Οδό.

Ήταν ένας από 5 αυτοκινητοδρόμους που δημοπρατήθηκαν με Σύμβαση Παραχώρησης το 2007, από την τότε κυβέρνηση Καραμανλή.

Λόγω της οικονομικής κρίσης σε πρώτη φάση υλοποιήθηκε μόνο το ενδιάμεσο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου, Ξυνιάδα - Τρίκαλα, το οποίο δόθηκε σε κυκλοφορία το 2017.

Το Νότιο Τμήμα, το κομμάτι δηλαδή από τη Λαμία ως την Ξυνιάδα, μετά από μεγάλες καθυστερήσεις, ξεκίνησε να υλοποιείται τον Δεκέμβριο του 2018, χρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ 2014-2020.

Σήμερα η πρόοδος κατασκευής του Νοτίου Τμήματος είναι στο 70% και οι εργασίες συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό και στο υπόλοιπο τμήμα.

Το Νότιο Τμήμα του Ε65 εκτείνεται από τη Λαμία ως την Ξυνιάδα, με διατομή δύο λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης. Περιλαμβάνει την κατασκευή της Σήραγγας Δομοκού, συνολικού μήκους 3 χιλιομέτρων περίπου ανά κλάδο, τη κατασκευή 11 γεφυρών, τριών Ανισόπεδων Κόμβων στη Λαμία, το Καρπενήσι και την Ξυνιάδα και δύο ημικόμβων στον ΠΑΘΕ και την Ανθήλη.

Το συνολικό κόστος του Νοτίου Τμήματος ανέρχεται σε 305 εκατομμύρια ευρώ.


πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια: