Παρασκευή 13 Απριλίου 2018

Τα τελευταία λεπτά της μοιραίας πτήσης και πώς γλίτωσε το δεύτερο Μιράζ



Τριήμερο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις κηρύχθηκε  με εντολή του υπουργού Εθνικής Άμυνας Πάνου Καμμένου με αφορμή το θάνατο του κυβερνήτη του MIRΑGE 2000-5 σμηναγού Γεωργίου Μπαλταδώρου. Κατά τη διάρκεια του τριημέρου πένθους οι σημαίες θα κυματίζουν μεσίστιες σε όλες τις μονάδες.   

Οι έρευνες για τη μοιραία πτήση του Μιράζ που κόστισε τη ζωή του 34χρονου πιλότου και βύθισε σε πένθος την πολεμική αεροπορία συνεχίζονται και έμπειροι αξιωματικοί προσπαθούν να δώσουν απαντήσεις ενώ φως αναμένεται να ρίξει το Πόρισμα της Επιτροπής Διερεύνησης του δυστυχήματος.   

Όπως αναφέρει το Militaire.gr το δυστύχημα μοιάζει με την τραγωδία του Πηλίου όταν δύο F-16 πηγαίνοντας για προσγείωση σε σχηματισμό «καρφώθηκαν» στο βουνό. Παραλίγο να γίνει ακριβώς το ίδιο και χθες καθώς ο κυβερνήτης και του δεύτερου Μιράζ κινδύνεψε να παρασυρθεί από τη μοιραία «βουτιά» του πρώτου. 

Με κλίση καθόδου 15 μοιρών και με ταχύτητα μεγάλη μπήκαν στο σύννεφο που υπήρχε μπροστά τους κατά τη κάθοδό τους για προσγείωση στη Σκύρο τα δύο Mirage 2000-5, αναφέρει το ρεπορτάζ.   

Στο πρώτο χειριστής ο Σμηναγός Γιώργος Μπαλταδώρος, με κοντά στις 1000 ώρες πτήσης. "Κλειδωμένος" πίσω του ο συνάδελφός του με το δεύτερο Mirage 2000-5.    

Ο Σμηναγός Μπαλταδώρος ήταν έμπειρος πιλότος. Τι πήγε στραβά σ' αυτή τη τελευταία φάση της προσγείωσης μέσα στο σύννεφο πιθανόν να το βρουν οι εμπειρογνώμονες της ΠΑ που έχουν αναλάβει τη διερεύνηση της τραγωδίας. Κακός υπολογισμός του μεγέθους της νέφωσης; Λάθος επιλογή να μη χρησιμοποιηθεί ο αυτόματος πιλότος που διαθέτουν τα Mirage 2000; Υπερβολική κούραση από τις πτήσεις και τις πολυήμερες υπηρεσίες; Όλα μαζί και το καθένα ξεχωριστά έχει τη σημασία του και το ρόλο του. 



Είναι θαύμα που ο δεύτερος χειριστής γλίτωσε. Η εκπαίδευσή του τον έσωσε. Κατάλαβε ή είδε το τελευταίο δευτερόλεπτο ότι κάτι δεν πήγε καλά με το αεροσκάφος του συναδέλφου του. "Τράβηξε" και απαγκιστρώθηκε 300 πόδια από την επιφάνεια της θάλασσας. Ένα κλάσμα δευτερολέπτου αργότερα αν λειτουργούσαν τα αντανακλαστικά του θα θρηνούσαμε και δεύτερο νεκρό.  

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της «Καθημερινής» λόγω της πολύ κοντινής, παράλληλης πτήσης που πραγματοποιούν τα ζεύγη των μαχητικών σε αυτές τις περιπτώσεις, ο κυβερνήτης του δεύτερου Μιράζ πραγματοποίησε τεράστια προσπάθεια προκειμένου να μην παρασυρθεί από τη μοιραία «βουτιά» του πρώτου Μιράζ. Ο κυβερνήτης του δεύτερου αεροσκάφους σε ένα ζεύγος ακολουθεί τον «1», που εν προκειμένω ήταν ο Μπαλταδώρος, ως εκ τούτου απαιτούνται ταχύτατοι χειρισμοί προκειμένου το δεύτερο αεροσκάφος να επανέλθει σε αυτόνομη πορεία. Το δεύτερο Μιράζ σταθεροποιήθηκε μόλις 100 μέτρα πάνω από τη θάλασσα.   

Τι είναι το vertigo   
Για την ώρα οι ενδείξεις, κατατείνουν στο σενάριο του χωρικού αποπροσανατολισμού, το λεγόμενο vertigo.   

Το μοιραίο Mirage 2000-5 πετούσε σε αρκετά χαμηλό ύψος και στην περιοχή επικρατούσε υψηλής πυκνότητας υγρασία που περιόριζε δραστικά την ορατότητα. Αυτό φέρεται να δυσχέρανε σημαντικά τα δεδομένα της πτήσης και να προκάλεσε στον εμπειρότατο σμηναγό ένα είδος παραίσθησης αναφορικά με την πραγματική θέση του αεροσκάφους.   

Ο λεγόμενος «χωρικός αποπροσανατολισμός» είναι άλλωστε όπως τόνιζαν στο OnAlert.gr έμπειροι διερευνητές, ο μεγαλύτερος κίνδυνος που παραμονεύει για τους πιλότους και δη αυτούς των μαχητικών αεροσκαφών.   

Όπως ανέφεραν εάν η "βουτιά θανάτου" που διέγραψε το μαχητικό της πολεμικής μας αεροπορίας, οφειλόταν στο επονομαζόμενο «Vertigo» και την παραίσθηση που αυτό δημιουργεί, τότε ο 34χρονος σμηναγός λόγω αυτής νόμιζε ότι η κατεύθυνση που ακολουθούσε με βάση τα όργανα πλοήγησης δεν ήταν η σωστή και «διόρθωσε» την δήθεν λανθασμένη πορεία, με αποτέλεσμα να συντριβεί.   

Όπως εξηγούν εξαιτίας του vertigo μπορεί ο πιλότος της Πολεμικής μας Αεροπορίας να απώλεσε το λεγόμενο σημείο αναφοράς στο χώρο. Αυτό μπορεί να τον οδήγησε στην αντικατάσταση της πραγματικότητας με μια παραίσθηση για το που βρίσκεται αλλά κυρίως για το που πηγαίνει. Όπως έλεγαν χαρακτηριστικά, το φαινόμενο συνήθως δημιουργείται είτε ύστερα από απότομες στροφές με μεγάλη ταχύτητα και ευδοκιμεί σε πτήσεις με χαμηλή ορατότητα, νυχτερινές ή μέσα σε νέφωση. 


lifo






----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
125 νεκροί σε 28 χρόνια - Ο βαρύς «φόρος αίματος» της Πολεμικής Αεροπορίας στην Ελλάδα 


1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Φανταστείτε να έπεφτε και το δεύτερο...