Όπως άλλωστε έχω τονίσει κατ’ επανάληψη, η τροποποίηση του "Καλλικράτη" θα πραγματοποιηθεί μετά την ολοκλήρωση των εργασιών της αρμόδιας διακομματικής επιτροπής που έχει ως αντικείμενο την επόμενη φάση του προγράμματος.
Πρόθεσή μας είναι να καταγράψουμε και να αξιολογήσουμε όλες τις θέσεις που θα διατυπωθούν στην επιτροπή, ούτως ώστε να αξιοποιήσουμε τις προτάσεις, αλλά και την πλούσια αυτοδιοικητική εμπειρία των μελών της.
Επειδή ακριβώς ο θεσμός της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αποτελεί για εμάς ένα πραγματικό κύτταρο δημοκρατίας, αντιμετωπίζουμε την επόμενη φάση του "Καλλικράτη" ως μία πολύ σημαντική μεταρρύθμιση.
Στη μεταρρύθμιση αυτή δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα και μπορούμε όλοι να συμβάλλουμε ουσιαστικά στην ευόδωσή της. Όμως υπάρχουν και εκκρεμότητες που δεν μπορούν να περιμένουν.
Αυτές ακριβώς ερχόμαστε να καλύψουμε, μαζί με άλλες ρυθμίσεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Εσωτερικών, με τη σημερινή μας νομοθετική πρωτοβουλία, μέσα από μια σειρά στοχευμένων διορθωτικών παρεμβάσεων.
Αποκλειστικός μας γνώμονας είναι η βελτίωση της οργάνωσης και της λειτουργίας των ΟΤΑ, η ενίσχυση της διαφάνειας και η εξασφάλιση της παροχής καλύτερων υπηρεσιών προς τους πολίτες.
Στο πλαίσιο αυτό, μεταξύ άλλων, ενεργοποιούμε το θεσμό του "συμπαραστάτη του δημότη" και του "ελεγκτή νομιμότητας", επεκτείνουμε την υποχρέωση υποβολής δήλωσης "πόθεν έσχες" σε μια σειρά επιπλέον προσώπων, προωθούμε τη δωρεάν πρόσβαση των πολιτών στο διαδίκτυο σε πολυσύχναστους δημόσιους χώρους, εξασφαλίζουμε το απαραίτητο προσωπικό στους ΟΤΑ για την αντιμετώπιση εποχικών και έκτακτων αναγκών και καθιερώνουμε μητρώο Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ) και Επιχειρήσεων Δήμων και Περιφερειών.
Επίσης, τροποποιούμε τη διαδικασία αντικατάστασης του Προέδρου Συμβουλίου Δημοτικής Κοινότητας, εάν η θέση του κενωθεί, καθιερώνουμε τη δυνατότητα του Δημάρχου να μετακινεί το προσωπικό του Δήμου, όπου υπάρχει ανάγκη, ρυθμίζουμε θέματα προσωπικού και αναγνωρίζουμε την προϋπηρεσία του εργαζομένων που μεταφέρθηκαν από Δημοτικές Επιχειρήσεις σε Δήμους.
Ένα ακόμη σημείο, στο οποίο θα ήθελα να σταθώ ιδιαίτερα, είναι το ζήτημα της ρύθμισης οφειλών προς τους Δήμους.
Η χώρα μας εξέρχεται από μια περίοδο βαθιάς κρίσης και παρατεταμένης ύφεσης, που έχουν φέρει σε δεινή οικονομική κατάσταση χιλιάδες συμπολίτες μας.
Γι’ αυτό το λόγο έχουμε υποχρέωση να διευκολύνουμε έμπρακτα και αποτελεσματικά τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, που αδυνατούν να ανταποκριθούν στις συσσωρευμένες οφειλές τους προς τους Δήμους.
Με το σκεπτικό αυτό προωθούμε τη διαδικασία ρύθμισης οφειλών μέσα από τη μείωση προστίμων και τη δυνατότητα τμηματικών καταβολών, οι οποίες φθάνουν, ανάλογα με το ύψος της οφειλής, μέχρι και τις 100 δόσεις. Ιδιαίτερη έμφαση επίσης δίνουμε στα ζητήματα οικονομικής διοίκησης και διαχείρισης των ΟΤΑ.
Η εύρυθμη λειτουργία των ΟΤΑ και των Νομικών τους Προσώπων και η αποτελεσματική άσκηση των αρμοδιοτήτων τους, προϋποθέτουν την οικονομική τους ευρωστία και βιωσιμότητα.
Μετά λοιπόν το πρώτο βήμα που κάναμε πέρυσι το καλοκαίρι με την ενίσχυση του ρόλου του "Οικονομικού Παρατηρητηρίου των ΟΤΑ", με τη σημερινή μας νομοθετική πρωτοβουλία συνεχίζουμε την προσπάθεια για την προσαρμογή των οικονομικών των ΟΤΑ στις σύγχρονες ανάγκες και για τη διασφάλιση της κατάρτισης ισοσκελισμένων και ρεαλιστικών προϋπολογισμών.
Τη στιγμή που η χώρα πετυχαίνει τη μεγαλύτερη δημοσιονομική προσαρμογή που έχει καταγραφεί σε διεθνές επίπεδο και ο ελληνικός λαός έχει υποβληθεί σε τόσο δυσβάστακτες θυσίες, είναι αδιανόητο να επιβαρύνουμε τον κρατικό προϋπολογισμό με οποιαδήποτε πρόσθετη και αδικαιολόγητη δαπάνη.
Δεν θα επεκταθώ περισσότερο σε άλλες επιμέρους διατάξεις, αφού άλλωστε ο εισηγητής μας αναφέρθηκε διεξοδικά στο περιεχόμενο του νομοσχεδίου.
Κλείνοντας σημειώνω ότι άκουσα με προσοχή τις παρατηρήσεις των συναδέλφων και έχω ήδη ζητήσει γραπτώς τις θέσεις των κομμάτων, προκειμένου να τις υιοθετήσουμε, όπου αυτό είναι δυνατόν».
Η συζήτηση του Νομοσχεδίου στην Επιτροπή της Βουλής θα συνεχιστεί την Πέμπτη.
Aντλήθηκε από: epoli.gr
«Τα θέματα της τοπικής αυτοδιοίκησης δεν έχουν ατζέντα, ούτε προαπαιτούμενα για την κυβέρνηση. Άκουσα τις παρατηρήσεις των κομμάτων και αφού τοποθετηθούν και οι φορείς θα αναμένω και συγκεκριμένες προτάσεις» δήλωσε ο κ. Μιχελάκης.
Ανοιχτός, μεταξύ άλλων, εμφανίστηκε για τις διατάξεις που αφορούν τον θεσμό του Συμπαραστάτη Δημότη και του Ελεγκτή Νομιμότητας, και για τις οποίες εκφράστηκαν αντιρρήσεις και προβληματισμοί όχι μόνο από την αντιπολίτευση αλλά και από βουλευτές της συγκυβέρνησης. Θετικός δήλωσε και στην πρόταση του εισηγητή του ΠΑΣΟΚ, Γιώργου Ντόλιου, για να πηγαίνουν οι κρατικές επιχορηγήσεις απευθείας στους δήμους και όχι μέσω των Περιφερειών.
«Η τροποποίηση του Καλλικράτη θα πραγματοποιηθεί μετά την ολοκλήρωση των διαδικασιών της διακομματικής Επιτροπής έτσι ώστε να έχει τη μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση. Αυτό που επιδιώκουμε είναι καλύτερες υπηρεσίες στους δημότες και εύρωστους δήμους που να ανταποκρίνονται στα σημερινά δεδομένα» τόνισε ο κ. Μιχελάκης.
Υπέρ της αρχής του νομοσχεδίου τάχθηκαν ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, ενώ ΣΥΡΙΖΑ και ΔΗΜΑΡ επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν αφού ακούσουν και τους φορείς. Καταψήφισαν οι ΑΝΕΛ, ενώ η Χρυσή Αυγή επιφυλάχθηκε για την Ολομέλεια.
Η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ, Σοφία Σακοράφα, εξέφρασε την πλήρη διαφωνία της στο άρθρο του νομοσχεδίου που επιτρέπει «την εκχώρηση ή την ενεχυρίαση εσόδων από ανταποδοτικά τέλη, για την εξασφάλιση κάθε είδους δημόσιων συμβάσεων, ιδίως έργων προμήθειας, υπηρεσίας, παραχώρησης, ή σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα». Παράλληλα, επέκρινε έντονα το γεγονός ότι έρχεται το νομοσχέδιο δύο μήνες πριν από τις εκλογές κάνοντας λόγο για πολιτικές σκοπιμότητες.
Για αναγκαίες διαρθρωτικές παρεμβάσεις, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που έχουν προκύψει από την εφαρμογή του «Καλλικράτη», μίλησε ο εισηγητής της ΝΔ, Κώστας Κοντογιώργος.
Σειρά αλλαγών πρότεινε ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ, Γιώργος Ντόλιος, όπως ο τρόπος επιλογής του Συμπαραστάτη Δημότη να γίνεται με ενισχυμένη πλειοψηφία και όχι με διορισμό, ενώ χαρακτήρισε εγκληματικό, ιδιαίτερα αυτή την εποχή όπως είπε, να έχουν τη δυνατότητα οι δήμαρχοι να προσλαμβάνουν, εκτός των διαδικασιών του ΑΣΕΠ, προσωπικό με τετράμηνες συμβάσεις. «Υπάρχει ο κίνδυνος να καταργηθούν οι συμβάσεις ορισμένου χρόνοι. Είναι πρόσφατη η κακή εμπειρία. Όλοι οι δήμαρχοι θα παίρνουν τετραμηνίτες, πρέπει να το προσέξουμε» επισήμανε ο κ. Ντόλιος. Σημειώνεται, πάντως, ότι ο υπουργός Εσωτερικών προανήγγειλε ότι η συγκεκριμένη διάταξη θα αποσυρθεί.
Από την πλευρά της, η εισηγήτρια των ΑΝΕΛ, Μαρίνα Χρυσοβελώνη, μίλησε για «ορισμένα δυσνόητα και σκοτεινά άρθρα του νομοσχεδίου» και «για περίεργες ρυθμίσεις», ενώ έκανε λόγο για ιδιότυπο καθεστώς εξαιρέσεων για αιρετούς, καθώς δεν τίθενται αυτόματα σε αργία, σε περίπτωση που ελέγχονται από τη δικαιοσύνη.
Ο εισηγητής της Χρυσής Αυγής, Πολύβιος Ζησιμόπουλος, επέκρινε το γεγονός ότι στο νομοσχέδιο δεν γίνεται λόγος για τη «δημοτική αστυνομία που σε μια βραδιά κατήργησε η κυβέρνηση», όπως είπε, ενώ χαρακτήρισε «εθνοκτόνο για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις το άρθρο που αφορά τους περιπτεριούχους».
Αποσπασματικό χαρακτήρισε το νομοσχέδιο ο εισηγητής της ΔΗΜΑΡ, Δημήτρης Αναγνωστάκης, τονίζοντας ότι προεκλογικά μια τέτοια πρωτοβουλία γεννά πολλά ερωτήματα, ενώ ζήτησε την απόσυρση του άρθρου για τον Συμπαραστάτη του Δημότη.
«Στόχος και αυτού του νομοσχεδίου είναι η ενίσχυση της κερδοφορίας του κεφαλαίου σύμφωνα με τις επιταγές της ΕΕ» υποστήριξε ο εισηγητής του ΚΚΕ, Γιώργος Λαμπρούλης, προσθέτοντας ότι «ανοίγει ο δρόμος για εκτεταμένη ιδιωτικοποίηση υπηρεσιών των δήμων».
Ο εκπρόσωπος των Ανεξάρτητων Δημοκρατικών βουλευτών, Γιάννης Κουράκος, έκανε λόγο για «γονατογραφήματα», σημειώνοντας ότι «το νομοσχέδιο είναι χωρίς κατευθύνσεις και δεν ακουμπά τον πυρήνα των προβλημάτων της τοπικής αυτοδιοίκησης».
Από την πλευρά του, ο βουλευτής της ΝΔ, Νικήτας Κακλαμάνης, κάλεσε τον υπουργό Εσωτερικών να επανεξετάσει τη ρύθμιση για τον Συμπαραστάτη του Δημότη καθώς και το θέμα των προσαυξήσεων στα πρόστιμα.
Ανοιχτός, μεταξύ άλλων, εμφανίστηκε για τις διατάξεις που αφορούν τον θεσμό του Συμπαραστάτη Δημότη και του Ελεγκτή Νομιμότητας, και για τις οποίες εκφράστηκαν αντιρρήσεις και προβληματισμοί όχι μόνο από την αντιπολίτευση αλλά και από βουλευτές της συγκυβέρνησης. Θετικός δήλωσε και στην πρόταση του εισηγητή του ΠΑΣΟΚ, Γιώργου Ντόλιου, για να πηγαίνουν οι κρατικές επιχορηγήσεις απευθείας στους δήμους και όχι μέσω των Περιφερειών.
«Η τροποποίηση του Καλλικράτη θα πραγματοποιηθεί μετά την ολοκλήρωση των διαδικασιών της διακομματικής Επιτροπής έτσι ώστε να έχει τη μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση. Αυτό που επιδιώκουμε είναι καλύτερες υπηρεσίες στους δημότες και εύρωστους δήμους που να ανταποκρίνονται στα σημερινά δεδομένα» τόνισε ο κ. Μιχελάκης.
Υπέρ της αρχής του νομοσχεδίου τάχθηκαν ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, ενώ ΣΥΡΙΖΑ και ΔΗΜΑΡ επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν αφού ακούσουν και τους φορείς. Καταψήφισαν οι ΑΝΕΛ, ενώ η Χρυσή Αυγή επιφυλάχθηκε για την Ολομέλεια.
Η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ, Σοφία Σακοράφα, εξέφρασε την πλήρη διαφωνία της στο άρθρο του νομοσχεδίου που επιτρέπει «την εκχώρηση ή την ενεχυρίαση εσόδων από ανταποδοτικά τέλη, για την εξασφάλιση κάθε είδους δημόσιων συμβάσεων, ιδίως έργων προμήθειας, υπηρεσίας, παραχώρησης, ή σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα». Παράλληλα, επέκρινε έντονα το γεγονός ότι έρχεται το νομοσχέδιο δύο μήνες πριν από τις εκλογές κάνοντας λόγο για πολιτικές σκοπιμότητες.
Για αναγκαίες διαρθρωτικές παρεμβάσεις, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που έχουν προκύψει από την εφαρμογή του «Καλλικράτη», μίλησε ο εισηγητής της ΝΔ, Κώστας Κοντογιώργος.
Σειρά αλλαγών πρότεινε ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ, Γιώργος Ντόλιος, όπως ο τρόπος επιλογής του Συμπαραστάτη Δημότη να γίνεται με ενισχυμένη πλειοψηφία και όχι με διορισμό, ενώ χαρακτήρισε εγκληματικό, ιδιαίτερα αυτή την εποχή όπως είπε, να έχουν τη δυνατότητα οι δήμαρχοι να προσλαμβάνουν, εκτός των διαδικασιών του ΑΣΕΠ, προσωπικό με τετράμηνες συμβάσεις. «Υπάρχει ο κίνδυνος να καταργηθούν οι συμβάσεις ορισμένου χρόνοι. Είναι πρόσφατη η κακή εμπειρία. Όλοι οι δήμαρχοι θα παίρνουν τετραμηνίτες, πρέπει να το προσέξουμε» επισήμανε ο κ. Ντόλιος. Σημειώνεται, πάντως, ότι ο υπουργός Εσωτερικών προανήγγειλε ότι η συγκεκριμένη διάταξη θα αποσυρθεί.
Από την πλευρά της, η εισηγήτρια των ΑΝΕΛ, Μαρίνα Χρυσοβελώνη, μίλησε για «ορισμένα δυσνόητα και σκοτεινά άρθρα του νομοσχεδίου» και «για περίεργες ρυθμίσεις», ενώ έκανε λόγο για ιδιότυπο καθεστώς εξαιρέσεων για αιρετούς, καθώς δεν τίθενται αυτόματα σε αργία, σε περίπτωση που ελέγχονται από τη δικαιοσύνη.
Ο εισηγητής της Χρυσής Αυγής, Πολύβιος Ζησιμόπουλος, επέκρινε το γεγονός ότι στο νομοσχέδιο δεν γίνεται λόγος για τη «δημοτική αστυνομία που σε μια βραδιά κατήργησε η κυβέρνηση», όπως είπε, ενώ χαρακτήρισε «εθνοκτόνο για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις το άρθρο που αφορά τους περιπτεριούχους».
Αποσπασματικό χαρακτήρισε το νομοσχέδιο ο εισηγητής της ΔΗΜΑΡ, Δημήτρης Αναγνωστάκης, τονίζοντας ότι προεκλογικά μια τέτοια πρωτοβουλία γεννά πολλά ερωτήματα, ενώ ζήτησε την απόσυρση του άρθρου για τον Συμπαραστάτη του Δημότη.
«Στόχος και αυτού του νομοσχεδίου είναι η ενίσχυση της κερδοφορίας του κεφαλαίου σύμφωνα με τις επιταγές της ΕΕ» υποστήριξε ο εισηγητής του ΚΚΕ, Γιώργος Λαμπρούλης, προσθέτοντας ότι «ανοίγει ο δρόμος για εκτεταμένη ιδιωτικοποίηση υπηρεσιών των δήμων».
Ο εκπρόσωπος των Ανεξάρτητων Δημοκρατικών βουλευτών, Γιάννης Κουράκος, έκανε λόγο για «γονατογραφήματα», σημειώνοντας ότι «το νομοσχέδιο είναι χωρίς κατευθύνσεις και δεν ακουμπά τον πυρήνα των προβλημάτων της τοπικής αυτοδιοίκησης».
Από την πλευρά του, ο βουλευτής της ΝΔ, Νικήτας Κακλαμάνης, κάλεσε τον υπουργό Εσωτερικών να επανεξετάσει τη ρύθμιση για τον Συμπαραστάτη του Δημότη καθώς και το θέμα των προσαυξήσεων στα πρόστιμα.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου