Η Πέλα Σουλτάτου γεννήθηκε στην Κρήτη και ζει στην Αθήνα με τα δυο παιδιά της. Είναι διδάκτωρ Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου του Λονδίνου. Εργάζεται στη δημόσια διοίκηση και διδάσκει στην ανώτατη εκπαίδευση. Έχει ασχοληθεί με την πεζογραφία για ενήλικες και παιδιά. Έργα της: Τα φώτα στο βάθος (διηγήματα, εκδ. Απόπειρα, 2013), Ανκόρ (μυθιστόρημα, εκδ. Καστανιώτη, 2015), Ανάποδες στροφές (μυθιστόρημα, εκδ. Καστανιώτη, 2019), Η θάλασσα δεν είναι μπλε (διηγήματα, εκδ. Καστανιώτη, 2021), ΜυΧαΤή ή Το Μυστήριο της Χαμένης Τηλεόρασης (εκδ. Πατάκη, 2019), Καληνύχτα θα πει... η νύχτα είναι καλή (εκδ. Κέδρος, 2023) και το θεατρικό μονόπρακτο Το μήλο του Αδάμ (Κάπα Εκδοτική, 2023), το οποίο στάθηκε η αφορμή για τη συνέντευξη που ακολουθεί.
Το μήλο του Αδάμ είναι ένα θεατρικό μονόπρακτο. Θα μας αποκαλύψετε κάποια στοιχεία του βιβλίου;
Το βιβλίο αφορμάται από το έργο Ελευθερία στη Βρέμη του Φασμπίντερ και επιχειρεί να δει την καταπίεση της γυναίκας μέσα από ένα διαφορετικό πρίσμα. Αφήνοντας τους μανιχαϊκούς δυϊσμούς του φύλου και εστιάζοντας στον κυριαρχικό ανθρωποτύπο, του δυνάστη, καταπιεστή και εκμεταλλευτή, η δική μου εκδοχή της Γκέσε θερίζει κεφάλια ηγεμονικά, τα οποία είναι θηλυκά μόνο ως προς τη βιολογική τους διάσταση.
Ποια ήταν η αφορμή για τη συγγραφή ενός θεατρικού με τη συγκεκριμένη θεματολογία;
Η αφορμή δόθηκε όταν παρακολούθησα την ανάλυση του έργου του Φασμπίντερ στο 1ο θεατρικό εργαστήρι νέων θεατρικών συγγραφέων στο Ίδρυμα Μιχ. Κακογιάννη και αναρωτήθηκα πώς θα ήταν αν η Γκέσε, η κεντρική ηρωίδα, στρεφόταν κατά γυναικών δυναστριών και όχι ανδρών, όπως ήταν στο πρωτότυπο έργο.
Σε ποιο βαθμό πιστεύετε ότι η μητέρα ευθύνεται για την προσωπικότητα και τα απωθημένα της κόρης της;
Η μητέρα ευθύνεται για όλα τα δεινά της ανθρωπότητας με βάση μια αναπαραγωγή στερεοτύπων που προέκυψε από τη στρεβλή κρίση της ψυχοδυναμικής θεωρίας σε ένα πατριαρχικό κοινωνικό υπόστρωμα.
Γίνεται συχνά λόγος για την ανύπαρκτη γυναικεία φιλία, κάτι που φαίνεται στην εξέλιξη της ιστορίας του βιβλίου σας. Τι πιστεύετε εσείς; Υπάρχει φιλία και αλληλεγγύη μεταξύ γυναικών;
Η εμπειρία μου δείχνει πως η φιλία ανάμεσα στα πλάσματα που έχουν βαθιά συναισθήματα είναι και η ίδια βαθιά. Και ακριβώς επειδή έχει βάθος, έχει και πολλές διακλαδώσεις, όπως οι ρίζες ενός δέντρου. Έτσι, όταν φθίνει, η εκρίζωση θα είναι επώδυνη. Και μια οδυνηρή εκρίζωση προκαλεί μεγαλύτερο ενδιαφέρον και άρα περισσότερες συζητήσεις, αντίθετα με τις ρηχές σχέσεις. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο καταλαβαίνω γιατί το θέμα γυναικεία φιλία προκαλεί τόσο συχνά το ενδιαφέρον…
Από τη μια η πατριαρχική δομή της κοινωνίας και από την άλλη η γυναίκα-μητέρα που προσπαθεί να επιβιώσει και να αναθρέψει την επόμενη γενιά. Τα έχει καταφέρει η γενιά μας καλύτερα από την προηγούμενη;
Υποθέτω πως έχουμε κάνει ακόμα ένα βήμα προς τη χειραφέτηση, πως μπορέσαμε να ζήσουμε πιο ισότιμα από τις προηγούμενες γενιές γυναικών. Όταν περνούσαμε με τα παιδιά μου από ένα καφενείο σε μια επαναλαμβανόμενη διαδρομή, τα προκαλούσα να εντοπίσουν έστω και μια γυναίκα ανάμεσα στους θαμώνες. Αυτό είναι μια εικόνα που εκλείπει στον δυτικό κόσμο. Ευτυχώς και επιτέλους.
Η φιλία ανάμεσα στα πλάσματα που έχουν βαθιά συναισθήματα είναι και η ίδια βαθιά. Και ακριβώς επειδή έχει βάθος, έχει και πολλές διακλαδώσεις, όπως οι ρίζες ενός δέντρου. Έτσι, όταν φθίνει, η εκρίζωση θα είναι επώδυνη.
Ποια αξία θεωρείτε υπέρτατη;
Την αξιοπρέπεια.
Διήγημα, μυθιστόρημα, παιδικό βιβλίο, θεατρικό. Ποιο λογοτεχνικό είδος σάς έλκει περισσότερο ως συγγραφέα;
Όλα! Το όνειρό μου θα ήταν να μπορώ να ασχολούμαι μόνο με τη συγγραφή. Ανέφικτο ωστόσο για την κοινωνική τάξη στην οποία ανήκω.
Και ποιο ως αναγνώστρια;
Ως αναγνώστρια δεν με ελκύει το θεατρικό ως είδος, γιατί δεν είναι γραμμένο για να διαβάζεται.
Ποιο βιβλίο διαβάσατε πρόσφατα και σας εντυπωσίασε;
Ο καπνοπώλης του Ρόμπερτ Ζέεταλερ.
Ασχολείστε με τη συγγραφή κάποιου νέου βιβλίου;
Έχω ολοκληρώσει ένα μυθιστόρημα, αλλά το άφησα για δεύτερη φορά να πάρει τον χρόνο του πριν το τελικό του σχήμα και περιεχόμενο, και ξανάπιασα ένα ιστορικό μυθιστόρημα που κυοφορώ στο κεφάλι μου πάνω από δέκα χρόνια.
Να κλείσουμε τη συνομιλία με μια φράση του βιβλίου σας;
«Ο Προμηθέας; Θα μπορούσε ο Προμηθέας να έχει περίοδο;»
Η Χαριτίνη Μαλισσόβα είναι εκπαιδευτικός και αρθρογράφος λογοτεχνίας στην εφημερίδα Θεσσαλία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου