Δευτέρα 25 Οκτωβρίου 2021

Τhe Skeptic Theory: «Ο εγκέφαλός μας είναι γεμάτος προκαταλήψεις και άλλου είδους ατέλειες»

Mπορεί η γλώσσα να καθορίσει τη σκέψη; Mας επηρεάζει η πανσέληνος; Ποιος είναι ο νόμος του Μέρφι; Ο Άκης Αποστολίδης μιλά για τα έξυπνα βίντεο εκλαϊκευμένης επιστήμης που ανεβάζει στο δημοφιλές κανάλι του στο YouTube.

Στόχος του είναι να δώσει τα κατάλληλα εργαλεία στον κόσμο, ώστε να μπορέσει να σκεφτεί με έναν πιο ορθό και δομημένο τρόπο. 


Mπορεί η γλώσσα να καθορίσει τη σκέψη; Mας επηρεάζει η πανσέληνος; Ποιος είναι ο νόμος του Μέρφι; Αυτά είναι μερικά από τα βίντεο του the skeptic theory ή, αλλιώς, Άκη Αποστολίδη, του ανθρώπου που τα τελευταία τρία χρόνια, αφανής μέσα από το κανάλι του στο YouTube, προσπαθεί να μας ενημερώσει, να μας ψυχαγωγήσει και να μας μάθει να σκεφτόμαστε ορθολογιστικά.

 

Η δημιουργικότητα, η αγάπη για την επιστήμη και ο αρκετός ελεύθερος χρόνος τον έκαναν να ξεκινήσει το κανάλι την άνοιξη του 2018. Η δουλειά του μέχρι τώρα είναι αρτιότατη, τα βίντεό του τα διέπουν ευθύτητα και ποιότητα, είναι σύντομα και ταυτόχρονα περιεκτικά.

 

Ο ίδιος έχει αποφασίσει να αποδίδει τα λεγόμενά του με εικόνες, animation και σχεδιαγράμματα, παρά να δείχνει το πρόσωπο του. «Με αυτόν τον τρόπο οι πληροφορίες εντυπώνονται καλύτερα στον θεατή, άλλωστε η τεχνική της απαγγελίας σε στυλ διάλεξης πάντα με κούραζε ως θεατή», αναφέρει ο Άκης. 

 

Γεννήθηκε και μένει μόνιμα στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε στο Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης του Πολυτεχνείου της Ξάνθης και τώρα δουλεύει ως ελεύθερος επαγγελματίας. Ωστόσο αυτό δεν τον εμπόδισε να ασχοληθεί με τον κόσμο του διαδικτύου.

 

«Ήθελα χρόνια πριν να ξεκινήσω ένα κανάλι στο YouΤube. Πάντα μου άρεσε να δημιουργώ, να μαθαίνω και να εξηγώ. Ένα κανάλι στο YouΤube τα συνδυάζει αυτά τα τρία. Επίσης, με πειράζουν τα λογικά άλματα στον λόγο των ανθρώπων, η πίστη σε παράξενα πράγματα και ο επιστημονικός αναλφαβητισμός που υπάρχει. Μέσα από το κανάλι ήθελα να βάλω ένα λιθαράκι στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των θεατών, μια και το υπάρχον εκπαιδευτικό σύστημα έχει αρκετά ελλείμματα σε αυτόν τον τομέα», εξηγεί. 

 

Το εκπαιδευτικό μας σύστημα έχει τεράστια ελλείμματα στους τομείς του ορθολογισμού, της συναισθηματικής νοημοσύνης και της κριτικής σκέψης. Πιστεύω ότι τα περισσότερα από τα επεισόδιά μου θα μπορούσαν να προβληθούν στα σχολεία, πάντα με τη σωστή καθοδήγηση του εκπαιδευτικού.

 

Tα θέματα που πραγματεύεται κάθε φορά είναι διαχρονικά και απασχολούν πολύ κόσμο. «Γενικά είμαι ένας άνθρωπος με πολλή περιέργεια και αναζητάω νέα γνώση συνεχώς», έτσι, μέσα από το κανάλι του προσπαθεί να μεταδώσει αυτήν τη γνώση, όπως επίσης και να βάλει σε σκέψεις τον θεατή. 

 

«Η έλλειψη ορθής και δομημένης σκέψηςδημιουργεί σύγχυση στο άτομο, ασυνεννοησία μεταξύ των ανθρώπων και μειώνει σε μεγάλο βαθμό την κριτική μας σκέψη. Ο εγκέφαλός μας είναι γεμάτος γνωστικές προκαταλήψεις και άλλου είδους ατέλειες. Επηρεαζόμαστε από την κοινή γνώμη, πιστεύουμε αυτό που θέλουμε να πιστέψουμε, θέλουμε να έχουμε πάντα δίκιο και οτιδήποτε έρχεται σε αντίθεση με την άποψή μας το βγάζουμε σκάρτο. Η λίστα με τις ατέλειες του εγκεφάλου μας είναι μεγάλη. Είναι δύσκολο να βγούμε από αυτόν τον "στοιχειωμένο" κόσμο», συνεχίζει. Στόχος του είναι να δώσει τα κατάλληλα εργαλεία στον κόσμο, ώστε να μπορέσει να σκεφτεί με έναν πιο ορθό και δομημένο τρόπο. 

 



Υπάρχουν και λίγα επικριτικά σχόλια στα βίντεο από ανθρώπους που αντιδρούν στο περιεχόμενο, καθώς κάποια επεισόδια «χτυπούν» στο αξιακό σύστημα που έχουν πλάσει. Αυτό όμως είναι αναμενόμενο, ειδικά όταν καταπιάνομαι με θέματα που αφορούν τη θρησκεία, την ηθική και διάφορες ψευδοεπιστήμες.

 

«Ήμουν ένας άνω του μετρίου μαθητής, ας πούμε του 17. Αν εξαιρέσουμε τη φυσική, τη γεωμετρία και τα μαθηματικά, που ήταν τα αγαπημένα μου μαθήματα, δεν είχα ιδιαίτερα καλούς βαθμούς», μου απαντάει όταν τον ρωτάω για τις επιδόσεις του στο σχολείο. «Δεν μου άρεσε η λογική του "διάβασε αυτό που θα σου πω εγώ, γιατί θα σε εξετάσω και θα σε βαθμολογήσω". Ήθελα πρώτα να μου δημιουργηθεί η απορία, να θέλω να μάθω κάτι και μετά να το διαβάσω με την άνεσή μου. Γι' αυτό και το περισσότερο διάβασμα το έριξα όταν τελείωσα με τις μαθητικές μου υποχρεώσεις και το απόλαυσα πολύ. Νομίζω πως το εκπαιδευτικό μας σύστημα είναι εχθρικό στο να διεγείρει την περιέργεια του μαθητή».

 


Πολλοί από τους υποστηρικτές του The Skeptic Theory πιστεύουν πως τα βίντεο του θα έπρεπε να διδάσκονται στα σχολεία. «Το εκπαιδευτικό μας σύστημα έχει τεράστια ελλείμματα στους τομείς του ορθολογισμού, της συναισθηματικής νοημοσύνης και της κριτικής σκέψης. Πιστεύω ότι τα περισσότερα από τα επεισόδιά μου θα μπορούσαν να προβληθούν στα σχολεία, πάντα με τη σωστή καθοδήγηση του εκπαιδευτικού», αναφέρει ο Άκης.

 

Όταν τον ρωτάω τι κάνει τον ελεύθερό του χρόνο, εκείνος μου απαντάει πως «το κανάλι καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος του ελεύθερού μου χρόνου. Δεδομένου ότι δεν το βλέπω ως επάγγελμα ούτε ως υποχρέωση, το σημαντικότερό μου χόμπι είναι αυτό. Πέρα από το κανάλι, όμως, βγαίνω αρκετά συχνά έξω, καθώς μου αρέσει να βρίσκομαι με κόσμο. Αν κάτσω σπίτι, θα δω κάποιο ντοκιμαντέρ, διάφορα βιντεάκια στο ΥouΤube, ή θα παίξω κάποιο online game στον υπολογιστή».

 

Για κάθε βίντεό του ξοδεύει τουλάχιστον εκατό ώρες, αν μιλάμε για εύκολο θέμα. Έχουν υπάρξει επεισόδια που χρειάστηκαν πάνω από τριακόσιες ώρες, καθώς έπρεπε να διαβάσει ολόκληρα βιβλία και επιστημονικά papers για να ολοκληρώσει το κείμενο. «Όταν αγαπάς αυτό που κάνεις, ψυχαγωγείσαι παράλληλα και περνάει η ώρα, χωρίς να το καταλάβεις».

 

Αν έπρεπε να ξεχωρίσει ένα από τα βίντεό του, αυτό θα ήταν το «Έχει το σύμπαν σκοπό;», καθώς το editing ήταν πολύ ευχάριστο. Από άποψη θεματολογίας, όμως, αυτό που τον κέρδισε ήταν το επεισόδιο «τα θεμέλια της λογικής».

 

00:00
-08:29






Έχει το σύμπαν σκοπό;

 

Ο περισσότερος κόσμος έχει αγκαλιάσει το κανάλι. Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δέχεται μόνο θετικά μηνύματα. «Αν μου λέγανε πριν από τρία χρόνια ότι θα γινόταν κάτι τέτοιο, θα είχα χάσει ένα μεγάλο στοίχημα. Υπάρχουν και λίγα επικριτικά σχόλια στα βίντεο από ανθρώπους που αντιδρούν στο περιεχόμενο, καθώς κάποια επεισόδια "χτυπούν" το αξιακό σύστημα που έχουν πλάσει. Αυτό όμως είναι αναμενόμενο, ειδικά όταν καταπιάνομαι με θέματα που αφορούν τη θρησκεία, την ηθική και διάφορες ψευδοεπιστήμες», εξηγεί ο Άκης.

 

Αν και το κανάλι του στο YouTube μετράει πάνω από 100.000 συνδρομητές, ο ίδιος δεν βιοπορίζεται από αυτό, «τα χρήματα που παίρνω από τις διαφημίσεις είναι πάρα πολύ λίγα. Επίσης, είμαι από τους ελάχιστους YouTubers που δεν δέχθηκαν να βάλουν χορηγίες στα βίντεό τους, παρόλο που τα νούμερα του καναλιού είναι κατάλληλα για κάτι τέτοιο. Η ανταμοιβή μου είναι τα καλά σχόλια που διαβάζω και ακούω από ανθρώπους, καθώς μου λένε ότι τα βίντεό μου τους βοήθησαν σε αρκετούς τομείς. Προτιμώ ένα καλό σχόλιο, παρά είναι καλό tip... τουλάχιστον μέχρι στιγμής!».

 

Κλείνοντας τον ρωτάω ποια είναι τα σχέδια του για το μέλλον μου απαντάει πως ό,τι αφορά το κανάλι, θα ήθελε κάποια στιγμή να δημιουργήσει ένα short film που να μεταδίδει με έναν πολύ αποδοτικό και συναισθηματικό τρόπο διάφορα κοινωνικά μηνύματα, κυρίως για τον τρόπο με τον οποίο σκεφτόμαστε. «Ακόμα απέχω πολύ από κάτι τέτοιο, βέβαια!».

 

00:00
-10:30





Τα θεμέλια της λογικής



πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια: