Κυριακή 2 Οκτωβρίου 2016

Το μάθημα των θρησκευτικών και οι όψιμοι υπερασπιστές του

Πρωτοπρεσβύτερος Δημήτριος Θεοφίλου M.D, Student Ph.D Ε.Κ.Π.Α.



Για μια φορά ακόμη η νεοελληνική παράνοια σε όλο της το μεγαλείο. Από τη μία οι εισαγόμενοι και ντόπιοι νεωτερικοί διαφωτιστές, με τις αριστεροειδείς ανησυχίες να κατεδαφίζουν τα πάντα ως μπουλντόζα,  και από την άλλη ένα περίεργος συμφερτός άκρως συντηρητικών κύκλων, μαζί με επαγγελματίες, συνδικαλιστικής μεταπρατικής υφής, που συνεπικουρούν με προνεωτερική αφέλεια ή πονηριά, στη διατήρηση ενός μαθήματος  «ζόμπι» που από δεκαετίες έχει καταστεί κλινικά νεκρό.
 Εδώ και πολλές δεκαετίες δεν έχει απασχολήσει κανέναν από τους όψιμους υπερασπιστές του χίλιο-βασανισμένου μαθήματος των θρησκευτικών, το πώς και από το ποιους διδάσκεται. Το επίπεδο των τεσσάρων τμημάτων των δύο θεολογικών σχολών, από όπου αποφοιτούν οι σύγχρονοι θεολόγοι, έχει πέσει κατακόρυφα, όταν  αρκούν στον τελευταίο νεοεισαχθέντα του τμήματος  θεολογίας της Αθήνας, μόλις 11.584 μόρια το 2014 και 11.542 το 2015, ενώ για το τμήμα ποιμαντικής και κοινωνικής θεολογίας Θεσσαλονίκης 10.787 μόρια το 2014 και 10.838 το 2015. Από τα νούμερα καθίστανται φανερή η απαξίωση του κλάδου, καθώς επίσης και το χαμηλό επίπεδο των εισαχθέντων, αφού οι μαθητές που τελικά εισέρχονται, είναι συνήθως κάτω του μετρίου.
 Παράλληλα οι ήδη διορισμένοι θεολόγοι στη πλειονοψηφία τους, θα προτιμούσαν να διδάσκουν άνετα, αντί για θεολογία, θρησκειολογία ή κοινωνιολογία ή οτιδήποτε άλλο κατ’ ανάθεση, προκειμένου να μην διαταραχθεί το μέχρι τώρα status quo των όποιων κεκτημένων τους. Ταυτόχρονα ακούει και διαβάζει κάποιος μια αναπάντεχη σπουδή από πλευράς της διοικούσας εκκλησίας, όταν είναι η ίδια που εδώ και χρόνια σε επίπεδο μητροπόλεων δεν γνωρίζει ούτε φυσιογνωμικά τους περισσότερους (-ες) από τους (τις) θεολόγους που διδάσκουν εντός των ορίων κάθε μητρόπολης, και δεν έχει ενδιαφερθεί πρακτικά, για την άνοδο του επιπέδου σπουδών των θεολογικών σχολών.
 Το μάθημα των θρησκευτικών από καιρό, επί της ουσίας, έχει απολέσει τον ομολογιακό του χαρακτήρα, αφού ελλείψει ελέγχου και αξιολόγησης, ο κάθε «απίθανος θεολόγος», μπορεί να διδάσκει δικές του δοξασίες ή ένα στρεβλό περιεχόμενο της ορθόδοξης ομολογίας και πίστης.
 Μαθητές και γονείς θεωρούν εδώ και αρκετές δεκαετίες, το μάθημα των θρησκευτικών, είτε ως «ώρα του παιδιού», είτε ως ένα μάθημα «απολίθωμα του χθες» που θα πρέπει όλοι οι μαθητές, να έχουν απαρέγκλιτα βαθμό 20, ώστε αυτό το «άχρηστο» κατά πολλούς μάθημα, να συνεπικουρεί τουλάχιστον στο ανέβασμα του γενικού μέσου όρου. Είναι προφανές πως το πρόβλημα δεν είναι το μάθημα, αλλά το ποιος και το πώς το διδάσκει. Όταν πάσχει όμως κάποιος από χρόνιο αριστερίστικο αλληθωρισμό, μπορεί να  θεωρεί άκριτα και επιπόλαια το μάθημα «άχρηστο», «αναχρονιστικό» και «σκοταδιστικό», το οποίο δεν συνάδει με τα παν-θρησκειακά μοντέλα της νέας εποχής ή το ουδετερόθρησκο περιβάλλον της εσπερίας.
 Στα πλαίσια λοιπόν αυτά, οι διάφοροι πολιτικοί «περιηγητές-αεριτζήδες» του πολιτικού τοπίου, που διορίζονται σε «διατεταγμένη υπηρεσία», ως πολιτική ηγεσία στο υπουργείο παιδείας, ανά περιόδους αρθρώνουν διάφορες  κομματικές  κραυγές εκτός τόπου και χρόνου, που καθιστούν την τραγικότητα της παιδείας ακόμη πιο ζοφερή, αρκεί να ανατρέξει κανείς στη λίστα υπουργών και υφυπουργών, που έχουν θητεύσει στο συγκεκριμένο υπουργείο τα τελευταία 42 χρόνια, για να βγάλει τα δικά του αβίαστα προσωπικά συμπεράσματα.
 Η ελληνική παιδεία είναι στοχευμένη τόσο υπερατλαντικά όσο και ενδο-ευρωπαϊκά, πάνω από 40 χρόνια με «αξιοπρόσεκτα» πλέον αποτελέσματα, αναφορικά με τη ποιότητα γλώσσας, πατρίδας και πίστης, που διδάσκονται τα παιδιά μας και στις τρεις εκπαιδευτικές βαθμίδες.
 Το μάθημα των θρησκευτικών είναι μέρος του συνολικού προβλήματος, ένα άλλο σημαντικό κομμάτι αποτελούν τα λεγόμενα φιλολογικά μαθήματα, όπως η  γλώσσα, η ιστορία, η έκθεση και τα αρχαία, όπου επικρατεί  πλήρης καθηρμαγμός και αβάσταχτη οδύνη, για όσους πονούν ακόμη για κάποια πράγματα, σε τούτο τον μισό-ερειπωμένο τόπο. Εκεί όπου οι φιλόλογοι σιωπούν συνενοχικά και συντεχνιακά.
 Δυστυχώς για την ελληνική αριστερά, αφού συνεχίζει να διέπεται από ένα αναχρονιστικό αντικληρικαλισμό, που ανάγεται τόσο στο 1789, όσο  και στο 1917, με στοιχεία χρόνιας νεύρωσης και εμμονών που την κρατούν αγκυλωμένη, σε ιδεοληψίες και τσιτάτα προηγούμενων εποχών, αφήνοντας να φλερτάρουν ανερυθρίαστα με τη θρησκεία, οι αριβίστες υποκριτές της λαϊκής δεξιάς ή οι μανιακοί διαφόρων φασιστικών  μορφωμάτων.
 Δεν μπορεί να ζει κάποιος στην Ελλάδα και να μην ξέρει τι είναι ο «επιτάφιος», να μην ξέρει τι σημαίνει «άγιος», να μην ξέρει ότι η στρογγυλή στέγη λέγεται «τρούλος», να μην ξέρει ότι υπάρχουν τέσσερα Ευαγγέλια. Είναι ζήτημα βασικής μόρφωσης. Είναι ζήτημα εγκυκλοπαιδικών γνώσεων1.
 Το ζητούμενο σήμερα είναι όχι η κατάργηση, αλλά η ανασυγκρότηση και αναβάθμιση του μαθήματος των θρησκευτικών, τόσο μέσα από κατάλληλο διδακτικό υλικό, όσο και από κατάλληλα αξιολογημένους ανθρώπους, οι οποίοι ως εκπαιδευτικοί λειτουργοί θα δώσουν σάρκα και οστά, στο θεωρητικό περιεχόμενο των σχολικών εγχειριδίων, μέσα από μια γνώση βιωματικού και εμπειρικού χαρακτήρα. Θα ήταν άδικο αν δεν αναφέρονταν κάποιος, στους απλούς και ψυχομένους εκείνους θεολόγους, που καταθέτουν την ψυχή τους μέσα στη τάξη ανυστερόβουλα και πραγματικά «γράφουν», μέσα στις ψυχές και τα μυαλά των μαθητών τους, αποτελώντας έτσι με την  παρουσία τους αυτή, ένα διαχρονικό παράδειγμα στη μετέπειτα ζωή και πορεία των μαθητών τους.  Οι εξαιρέσεις όμως δεν σώζουν τον κανόνα, απλά τον επιβεβαιώνουν, γι’ αυτό οι εξαιρέσεις πρέπει να πληθύνουν, με όρεξη για δουλειά και πολύ φιλότιμο.
 Οι περισσότεροι δάσκαλοι των θρησκευτικών, εδώ και πολλά χρόνια αποτελούν μια μεταχρονολογημένη ακάλυπτη επιταγή στο χώρο της παιδείας, άνθρωποι απελπιστικά μέτριοι, μίζεροι και εαυτό-κεντρικοί, στη πλειοψηφία τους, συνηθισμένοι να ζουν μέσα σε ένα ανεπίγνωστο άγχος, μήπως και χάσουν την καρέκλα. Άπιστοι έως ημίπιστοι οι περισσότεροι, με χαμένο από καιρό τον υπαρξιακό τους μπούσουλα...
Πως να περιμένει κανείς από αυτά τέτοια "ανθρωπάκια", αντίσταση, σήκωμα αναστήματος, σε αυτούς και τον αγώνα του Χίτλερ ή το ταλμούδ και να τους δώσουν να διδάξουν, θα το κάνουν αφού είναι υποταγμένοι και ρίψασπεις μέχρι το μυελό των οστών τους.
 Ούτε μια διαμαρτυρία από κάποιο σύνδεσμο θεολόγων ανά την Ελλάδα, για τα σκουπίδια που το παιδαγωγικό ινστιτούτο θα τους παραθέσει να ταΐσουν τα παιδιά μας. Ούτε μια φωνή αντίστασης στη κατάργηση του ομολογιακού χαρακτήρα των θρησκευτικών.
Τα θρησκευτικά είναι ένα από τα μεγάλα αμαρτήματα της εκκλησίας, μόνο και μόνο για την  διαχρονική ανοχή της, προς τους απίθανους από κάθε άποψη, που τα διδάσκουν...
Το ζήτημα της εύκολης απαλλαγής από τα θρησκευτικά είναι δευτερεύον. Αυτό που προέχει είναι το φρεσκάρισμα του μαθήματος σε ότι αφορά το περιεχόμενο. Καλύτερα, πιο ενδιαφέροντα βιβλία είναι η αρχή. Οργάνωση της ύλης ώστε να μη διδάσκονται τα ίδια και τα ίδια επί δώδεκα χρόνια. Το μάθημα των Θρησκευτικών δεν είναι αφορμή για κόντρες, αλλά σημείο εκκίνησης για την κατανόηση μιας χώρας όπου η θρησκεία έχει διαρκείς και επίμονες αναφορές, από αναρίθμητες γλωσσικές εκφράσεις (Θεός φυλάξει, Μα την Παναγία), από εκκλησίες σε κάθε οικοδομικό τετράγωνο, από εικονίσματα στο μέσο σπίτι, ακόμη και από τον θεσμό της κυριακάτικης αργίας2.
 Αυτό το «καντήλι» μέσα στη ψυχή του νεοέλληνα δεν πρέπει να σβήσει, αυτό το «προσκυνητάρι» δεν πρέπει να ερημώσει, γιατί τότε θα μείνει απελπιστικά μόνος, για να παλέψει τόσο με τους προσωπικούς του δαίμονες, όσο και με τα θεριά που τον κυκλώνουν ολόγυρα, και τον απειλούν με ιστορικό, αλλά και οντολογικό αφανισμό.
______________________________________________________________
1ΛΩΡΗ ΚΕΖΑ, «Πρώτη ώρα Θρησκευτικά» Βημαγκαζίνο, εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ 4/10/2015
2ό.π.

6 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

απορια 1 εισαι δημοσιος υπαλληλος και αρθογραφεις βριζοντας
απορια 2 εισαι οπαδος συμπεριφερεσαι χειροτερα και απτους χειροτερους οπαδους ομαδων
απορια 3 εισαι και ανιστοριτος παραχαραζοντας την ιστορια το συναφι σας παντα συνεργαστηκε με καθε καταπιεστη του ελληνα
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΙΝΑΙ ΓΡΑΜΜΕΝΗ ΔΕΝ ΞΑΝΑΓΡΑΦΕΤΑΙ
εχεις ξεχειλισει απο μισος και πλεον εχεις χασει το παιγνιδι

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ είπε...

Πραγματικά! το σχόλιο 12.16, διδάσκει μαθήματα, σεβασμού στη διαφορετική γνώμη, από εκείνη του αρουραίου ή αρουραίας ανωνύμου. Η δημοκρατία που φαντασιώνεσαι "σύντροφε" είναι τόσο φασιστική και μονόχρωμη. Λυπάμαι το έργο το είδαμε 1917-1990 στη σοβιετία, και επίσης ακούσαμε τον κρότο με τον οποίο κατέρρευσε. Βάλε τα μάτια μπροστά και πάρτα από την πλάτη σου "σύντροφε", γιατί θα γκρεμοτσακιστείς στο διάβα του χρόνου, πέρα των ανοησιών που γράφεις κρυμμένος δήθεν καλά πίσω από τις σκιές των καταδικασμένων από την ιστορία φαντασμάτων, που έχουν στοιχειώσει τη ζωή σου.
Είσαι αληθινά για λύπηση.

Ανώνυμος είπε...

Ρε παιδιά χαλαρώστε, μάθετε κάποτε να διαλέγεστε με κοσμιότητα και πολιτισμό, το 1944-48 τελείωσε. Πάρτε το αλλιώς

Ανώνυμος είπε...

Παπα Δημητρη η μεταπατερικη θεολογια τα εχει αυτα,οσο προσπαθεις να πλησιασεις το ποιμνιο,τοσο αυτο θα απομακρυνεται...κανε αγαπη...

asxetos είπε...

Τι πάει να πει αυτό ρε ανώνυμε, το πως το είπες... αν ναι, το μεταπατερική κορακίστικα είναι αυτά;

Ο θρησκευτικός της Ιτέας. είπε...

Η αλήθεια βρίσκεται συνήθως κάπου στη μέση. Πράγματι το μάθημα των θρησκευτικών έχει ευτελισθεί, αλλά τι μπορούν να κάνουν και οι έρμοι οι θεολόγοι των 800 ευρώ. Που να βρουν το κουράγιο και τα αποθέματα να σταθούν όρθιοι απέναντι σε μηχανισμούς και συμπεριφορές απαξίωσης. Θέλει κότσια να μιλάς για το Χριστό και την εκκλησία, σήμερα σε τόσο εύφλεκτο και αρνητικό περιβάλλον, σε παιδιά που είναι αγνοούμενα μέσα στη ψευδαίσθηση της τεχνολογίας, σε γονείς που ενδιαφέρονται μόνο για την υλική και βιολογική επιβίωση των παιδιών τους, και σε δασκάλους που έχουν χάσει προ πολλού τον εκπαιδευτικό τους προσανατολισμό.