Δεκάδες εταιρίες χρησιμοποιούν τα στοιχεία που αναφέρουν ακριβέστατα τοποθεσίες αλλά και χρόνους παραμονής σ' αυτές, για να βοηθήσουν διαφημιστές και επενδυτές. Η αναδυόμενη οικονομία δεδομένων θέσης που στηρίζεται στις εφαρμογές.
Πώς θα αισθανόσασταν αν τα καθημερινά σας δρομολόγια, από μια έξοδο σε ένα εστιατόριο μέχρι επίσκεψη σε γιατρό, τα οποία καταγράφονται από εφαρμογές στο κινητό σας τηλέφωνο, κατέληγαν στα χέρια εταιριών για διαφημιστικούς λόγους ή ακόμα και για επενδυτικά προϊόντα; Σίγουρα όχι ευχάριστα αλλά μάλλον θα πρέπει να το δεχτείτε, αφού αυτή φαίνεται ότι είναι πλέον η νέα πραγματικότητα.
Όπως αναφέρουν οι New York Times, που ερεύνησαν το θέμα και κατέληξαν στο προαναφερόμενο συμπέρασμα, μια εφαρμογή στη συσκευή συγκεντρώνει τα στοιχεία των τοποθεσιών, τα οποία στη συνέχεια πωλούνται χωρίς την γνώση σας. Το app δείχνει με κουκίδες τη θέση του κατόχου του κινητού κάθε δύο δευτερόλεπτα, σύμφωνα με μια βάση δεδομένων με περισσότερα από ένα εκατ. τηλέφωνα στη Νέα Υόρκη που συγκεντρώθηκαν το 2017 από μία εταιρία και η οποία εξετάστηκε από την εφημερίδα. Παρά το γεγονός ότι η ταυτότητα των χρηστών δεν αποκαλύπτεται σ' αυτά τα αρχεία, είναι εύκολο κανείς να συνδέσει ανθρώπους και κουκίδες.
Και αν πολλοί καταναλωτές γνωρίζουν ότι οι εφαρμογές μπορούν να παρακολουθούν τις κινήσεις τους, σίγουρα είναι ενοχλητικό το ότι υπάρχει μια ολόκληρη βιομηχανία "κλειδαρότρυπας" που ολοένα και εξαπλώνεται.
Τουλάχιστον 75 εταιρίες λαμβάνουν ανώνυμα, ακριβή όσον αφορά στις τοποθεσίες δεδομένα, από εφαρμογές των οποίων οι χρήστες επιτρέπουν σε υπηρεσίες εντοπισμού θέσης να λαμβάνουν τοπικά νέα και καιρικές συνθήκες ή άλλες πληροφορίες, σύμφωνα με τους Times. Πολλές από αυτές τις εταιρίες ισχυρίζονται ότι εντοπίζουν έως και 200 εκατ. κινητές συσκευές στις ΗΠΑ, περίπου τις μισές που ήταν σε χρήση πέρσι.
Αυτές οι εταιρίες πωλούν, χρησιμοποιούν ή αναλύουν τα δεδομένα για να εξυπηρετήσουν διαφημιστές, καταστήματα λιανικής πώλησης ακόμη και επενδυτές που αναζητούν στοιχεία για τη συμπεριφορά των καταναλωτών. Πρόκειται για μια μεγάλη αγορά, στην οποία οι πωλήσεις διαφημίσεων με στόχευση τοποθεσίας έφτασε φέτος τα 21 δισ. δολάρια.
Οι επιχειρήσεις υποστηρίζουν ότι το ενδιαφέρον τους περιορίζεται στις συνήθειες όχι στις ταυτότητες, επισημαίνοντας ότι τα στοιχεία που συλλέγονται δεν συνδέονται με το όνομα ή τον αριθμό τηλεφώνου αλλά με ένα μοναδικό ID. Όμως όλοι όσοι έχουν πρόσβαση σε αυτά τα δεδομένα μπορούν να εντοπίσουν ένα άτομο χωρίς τη συγκατάθεσή του. Πολλές εταιρίες, επίσης, τονίζουν ότι όταν οι χρήστες επιτρέπουν υπηρεσίες εντοπισμού θέσης, τα δεδομένα τους είναι έκθετα. Σύμφωνα με τους Times, όμως, οι όροι που δίνονται στους καταναλωτές όταν τους ζητείται να δώσουν άδεια, είναι συχνά ελλιπείς ή παραπλανητικοί. Μια εφαρμογή μπορεί να πει στους χρήστες ότι η παροχή πρόσβασης στην τοποθεσία τους θα τους βοηθήσει να λάβουν πληροφορίες για την κυκλοφορία, χωρίς να αναφέρουν όμως ότι τα δεδομένα θα μοιραστούν και θα πωληθούν. Αυτή η αναφορά συχνά θάβεται σε μια ασαφή πολιτική απορρήτου.
Περισσότερες από 1.000 δημοφιλείς εφαρμογές περιέχουν κώδικα κοινής χρήσης τοποθεσίας από εταιρίες, σύμφωνα με τα δεδομένα του 2018 από την εταιρία ανάλυσης κινητών, MightySignal. Για να αξιολογήσει τις πρακτικές κοινής χρήσης τοποθεσίας, εφημερίδα δοκίμασε 20 εφαρμογές. Δέκα επτά από αυτές έστειλαν ακριβές γεωγραφικό πλάτος και μήκος σε περίπου 70 εταιρίες. Όταν οι Times ήρθαν σε επικοινωνία με αυτές, κάποιες που έλαβαν τα στοιχεία τα χαρακτήρισαν "ανεπιθύμητα" ή "ακατάλληλα". Υπήρχαν και άλλες που υποστηρίζουν ότι ενημέρωναν τους χρήστες ότι οι πληροφορίες θα χρησιμοποιηθούν για την προσαρμογή των διαφημίσεων ενώ οι καταναλωτές που δίνουν το "πράσινο φως" έχουν ως αντάλλαγμα προσαρμοσμένες στις ανάγκες τους υπηρεσίες και εκπτώσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου