Πρόστιμα άνω του €1,7 εκατ. έχουν επιβληθεί τελευταία σε eshop που κατέβασαν ρολά αφού εξαπάτησαν εκατοντάδες καταναλωτές που δεν έλαβαν ποτέ την παραγγελία τους. Τι πρέπει να προσέχουν όσοι κάνουν τις αγορές τους online και ποιο είναι το μυστικό για την επιστροφή των χρημάτων τους;
Σας ενημερώνουμε ότι οι παραγγελίες των πελατών μας εκτελούνται κανονικά από το κατάστημά μας και σύντομα θα λάβετε τα προϊόντα σας. Για όσους καταναλωτές έχουν αιτηθεί την ακύρωση αυτών και την επιστροφή των χρημάτων τους, θα λάβετε ένα mail με οδηγίες για τον τρόπο της άμεσης πίστωσης των χρημάτων σας στον λογαριασμό σας. Παρακαλούμε για την υπομονή και την συνεργασία σας για να ολοκληρώσουμε τη διαδικασία νόμιμα και με σεβασμό στο καταναλωτικό κοινό».
Αυτό ήταν το μήνυμα που έβλεπαν στις 26 Μαΐου στην ιστοσελίδα της mobilepoint.gr όσοι καταναλωτές είχαν πληρώσει για αγορά κινητών και άλλων προϊόντων που δεν παρέλαβαν ποτέ και προσπαθούσαν να επικοινωνήσουν με το ηλεκτρονικό κατάστημα που τους τα πούλησε για να βρουν μια λύση.
Τρεις εβδομάδες μετά, στις 16 Ιουνίου, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή επέβαλε πρόστιμο ύψους €250.000 στο συγκεκριμένο ηλεκτρονικό κατάστημα (που προβαλλόταν στις δημοφιλείς πλατφόρμες σύγκρισης τιμών προϊόντων Skroutz και Best Price). Είχε προηγηθεί πλήθος παραπόνων σε διάφορα διαδικτυακά φόρα και οι καταγγελίες έφτασαν με τη μεσολάβηση του Συνηγόρου του Καταναλωτή μέχρι την αρμόδια Γενική Γραμματεία.
Οι παραβάσεις της νομοθεσίας αφορούσαν σε:
- Μη παράδοση των παραγγελθέντων προϊόντων παρά την καταβολή του τιμήματος
- Μη επιστροφή των χρημάτων στους καταναλωτές μετά την ακύρωση της σύμβασης
- Παροχή εσφαλμένης πληροφόρησης σχετικά με τον χρόνο παράδοσης των προϊόντων
- Παραπλάνηση των καταναλωτών ως προς τις δεσμεύσεις της επιχείρησης για επιστροφή των χρημάτων
- Παραπλάνηση των καταναλωτών σε σχέση με το δικαίωμα υπαναχώρησης στις συμβάσεις από απόσταση
Η περίπτωση του ηλεκτρονικού καταστήματος mobilepoint (το site του οποίου πλέον είναι εκτός λειτουργίας, όπως και τα τηλέφωνα επικοινωνίας) δεν είναι η μοναδική περίπτωση προμηθευτή που αποδείχθηκε αμφιβόλου αξιοπιστίας τους τελευταίους μήνες και πλέον έχει κατεβάσει ρολά, αφήνοντας αρκετούς καταναλωτές μετέωρους.
Έως τον Οκτώβριο η Γενική Γραμματεία Εμπορίου επέβαλε διοικητικά πρόστιμα σε ακόμη δέκα ηλεκτρονικά καταστήματα, συνολικού ύψους ύψους €1.710.000, για παρεμφερείς παραβιάσεις της νομοθεσίας για την προστασία του καταναλωτή.
Ημερομηνία | Επωνυμία | Ηλεκτρονικό Κατάστημα | Πρόστιμο | |
1 | 8 Μαΐου | Μ.ΠΑΡΛΕΠΟΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΙΚΕ | a-mobiles.gr | €100.000 |
2 | 8 Μαΐου | MILA X ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΙΚΕ | mxstore.gr | €80.000 |
3 | 8 Μαΐου | BSVA BUSINESS SALES ΙΚΕ | ubit.gr | €70.000 |
4 | 8 Μαΐου | E-MOBILE ENTERPRISE ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΙΚΕ | emobile24.gr | €70.000 |
5 | 8 Μαΐου | ΚΑΛΑΡΩΝΗΣ ΠΕΤΡΟΣ | clickstore.gr | €10.000 |
6 | 20 Μαΐου | SHOP 44 ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΙΚΕ | shop44.gr | €300.000 |
7 | 20 Μαΐου | F.S. ΝΤΙ ΚΛΙΚ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΙΚΕ | d-klik.gr | €300.000 |
8 | 20 Μαΐου | KINITAKIAS ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΙΚΕ | kinitakias.gr | €200.000 |
9 | 20 Μαΐου | F-PLAY ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΙΚΕ | citisshop.com | €80.000 |
10 | 16 Ιουνίου | MOBILEPOINT ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΙΚΕ | mobilepoint.gr | €250.000 |
11 | 1 Οκτωβρίου | GF ELECTRONICS ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΙΚΕ | GFElectronics.gr | €250.000 |
Σύνολο | €1.710.000 |
Όπως μας εξηγεί η Επικεφαλής της Γενικής Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή, Αγγελική Πύθουλα, το ύψος των προστίμων που επιβάλλει η Γ.Γ. Εμπορίου (στην παραπάνω λίστα κυμαίνεται από €10.000 έως €300.000) εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως το πλήθος των καταγγελιών αλλά και τον αριθμό των συναλλαγών που έχουν γίνει κατά το διάστημα που έχει διαπιστωθεί το πρόβλημα με το εκάστοτε eshop. «Δηλαδή βλέπουμε πόσες αγορές έχουν γίνει από καταναλωτές το χρονικό διάστημα που υπήρξαν τα παράπονα, που σημαίνει ότι αφού το κατάστημα δεν ανταποκρίθηκε στους καταναλωτές που προχώρησαν σε καταγγελία, μπορεί πιθανά να υπάρχουν κι άλλοι που είχαν πρόβλημα και δεν έκαναν καταγγελία». Πριν την επιβολή του προστίμου η Γ.Γ. Εμπορίου στέλνει στις υπόλογες επιχειρήσεις ένα υπόμνημα, ζητώντας τις απόψεις της εταιρείας, αλλά «τις περισσότερες φορές δεν απαντάνε».
Η Γ.Γ. Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, η οποία έχει φανεί ότι έχει γρήγορα αντανακλαστικά, αυτή τη στιγμή διερευνά μία παρόμοια υπόθεση και εξετάζει την επιβολή διοικητικών κυρώσεων σε ακόμη ένα ηλεκτρονικό κατάστημα.
Το θέμα της εξαπάτησης αγοραστών από eshops που συνήθως χρησιμοποιούν ως δόλωμα ιδιαίτερα δελεαστικές τιμές σε σχέση με τον ανταγωνισμό, ή αλλιώς προϊόντα-κράχτες, απασχολεί συστηματικά από πέρυσι τον Συνήγορο του Καταναλωτή καθώς το 2019 υπήρξε σημαντική αύξηση των αναφορών που υποβλήθηκαν και σχετίζονται με το ηλεκτρονικό εμπόριο, με τον αριθμό τους να υπερβαίνει το 12% του συνόλου: Αγαθά που δεν παραδίδονται, χρήματα που δεν επιστρέφονται, ανύπαρκτη εξυπηρέτηση μετά την πώληση, αποτελούν μέρος των παρελκυστικών πρακτικών που μεταχειρίζονται αμφιβόλου ποιότητας και ευκαιριακοί προμηθευτές, που με τη συμπεριφορά τους αμαυρώνουν την καλή γενική εικόνα του κλάδου. Όπως ανέφερε εξάλλου ο επικεφαλής της Ανεξάρτητης Αρχής Λευτέρης Ζαγορίτης προλογίζοντας την έκθεση πεπραγμένων για το 2019, ο περιορισμός των φυσικών συναλλαγών λόγω της πανδημίας του κορονοϊού διαμόρφωσε νέα καταναλωτικά πρότυπα και έστρεψε τους πολίτες ακόμα περισσότερο προς τις ηλεκτρονικές συναλλαγές για την κάλυψη των καταναλωτικών αναγκών τους.
«Από το τέλος Νοεμβρίου 2019 άρχισαν να έρχονται βροχή οι καταγγελίες –γιατί την περίοδο των Χριστουγέννων ανεβαίνουν οι διαδικτυακές πωλήσεις– και συνεχίστηκε αυτό μέχρι και την ολοκλήρωση της καραντίνας τον Μάιο. Σε αυτό το διάστημα και μέχρι σήμερα είχαμε τεράστιο αριθμό αναφορών. Συγκεκριμένα, από 1.396 αναφορές όλο το 2019 ήδη έχουμε 2.770 το 10μηνο του 2020. Όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι μιλάμε για την κορυφή του παγόβουνου. Αυτά έρχονται σε εμάς. Υπάρχει πλήθος περιστατικών που δεν φτάνουν στον Συνήγορο του Καταναλωτή. Υπολογίζω ότι είναι δεκαπλάσια αυτά που δεν φτάνουν σε εμάς» λέει στο inside story ο Λευτέρης Ζαγορίτης. Σύμφωνα με υπολογισμούς του, οι «εξαφανισμένες» παραγγελίες κατά μέσο όρο ανέρχονται στα €500-550.
Όπως διευκρινίζει ο κ. Ζαγορίτης, περίπου στις μισές περιπτώσεις με τις οποίες έχει ασχοληθεί ο Συνήγορος του Καταναλωτή, τα χρήματα επιστράφηκαν τελικά στους καταναλωτές από τα υπόλογα eshop. «Δεν είναι όλα τα ηλεκτρονικά καταστήματα για τα οποία μας έρχονται αναφορές απατεώνες. Υπάρχουν eshop που είχαν καθυστερήσεις αποστολής παραγγελιών λόγω προβλημάτων με τους δικούς τους προμηθευτές π.χ. στην Κίνα ή λόγω των μεταφορών που ήταν δύσκολες την περίοδο της καραντίνας, και τα οποία έστειλαν τα χρήματα πίσω στους καταναλωτές». Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις eshop, τα οποία γίνονται καπνός μαζί με τα χρήματα των πελατών τους. «Σε περισσότερες από τις μισές αναφορές προχωρήσαμε σε ανακοίνωση ενδεχόμενων αξιόποινων πράξεων προς τους αρμόδιους Εισαγγελείς Πρωτοδικών διότι τα συγκεκριμένα καταστήματα είχαν κατεβάσει τα ρολά, είχαν κόψει το e-mail, είχαν κλείσει τα φυσικά τους καταστήματα, δεν τους βρίσκαμε πουθενά. Αυτοί έλαβαν συστάσεις από εμάς [στις οποίες δεν απάντησαν], τους επιβλήθηκαν πρόστιμα από την Γ.Γ. Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή και καμία δεκαριά από αυτούς έχουν πάει στον Εισαγγελέα προκειμένου να προχωρήσει στα δέοντα».
Ρίχνοντας μια πρώτη ματιά στη λίστα των προστίμων, διαπιστώνει κανείς ότι 10 στις 11 εταιρείες είναι Ιδιωτικές Κεφαλαιουχικές Εταιρείες. Οι ΙΚΕ μπορούν να ιδρυθούν πανεύκολα (δεν απαιτείται συμβολαιογραφικό έγγραφο) και γρήγορα, ακόμη και σε μία μέρα, με μόλις 1 ευρώ. Για τις εταιρικές υποχρεώσεις ευθύνεται κατά βάση μόνο η εταιρεία με την περιουσία της και όχι οι εταίροι της. Οι διαχειριστές των ΙΚΕ (που στις μονοπρόσωπες είναι ίδιοι με τους εταίρους), δηλαδή οι κατά τον νόμο υπεύθυνοι, ευθύνονται με την προσωπική τους περιουσία μόνο αν μιλάμε για χρέη προς το Δημόσιο, ασφαλιστικούς οργανισμούς ή και για το αδίκημα της μη καταβολής εργοδοτικών εισφορών. Βέβαια, το κατά πόσο θα εισπραχθούν τα ποσά που οφείλονται (ή τα πρόστιμα που επιβάλλονται) εξαρτάται και από το αν οι διαχειριστές έχουν στο όνομά τους περιουσιακά στοιχεία και δεν πρόκειται για τους λεγόμενους «αυτοφωράκηδες» (υπερήλικες, αλλοδαποί κ.ά.).
Ψάχνοντας λίγο πιο βαθιά στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ), είδαμε ότι από τα 11 eshop της λίστας 3 ιδρύθηκαν με μόλις €1 εταιρικό κεφάλαιο. Aνάμεσά τους είναι το Shop 44, στο οποίο επιβλήθηκε ένα από τα δύο υψηλότερα πρόστιμα (€300.000) και ο kinitakias (€200.000 πρόστιμο).
Σκαλίζοντας περισσότερο στο ΓΕΜΗ εντοπίσαμε και κάποια άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία:
- Το δεύτερο μεγαλύτερο πρόστιμο (επίσης €300.000) επιβλήθηκε στην F.S. ΝΤΙ ΚΛΙΚ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΙΚΕ (d-klik.gr). Η συγκεκριμένη εταιρεία έχει τον ίδιο εταίρο και διαχειριστή με μία ακόμη εταιρεία της λίστας, την F-PLAY (citisshop.com), στην οποίαν επιβλήθηκε πρόστιμο €80.000. Η δύο εταιρείες ιδρύθηκαν με διαφορά δύο ημερών, αρχές Φεβρουαρίου 2018. Αρχικά ως μοναδικός εταίρος και διαχειριστής των δύο εταιρειών εμφανιζόταν ένας ημεδαπός και στα τέλη Ιανουαρίου 2020 εμφανίστηκε το όνομα ενός αλλοδαπού στη θέση του. Η δε F-PLAY τον Μάρτιο τέθηκε σε λύση και εκκαθάριση.
- Ένας εκ των δύο ιδρυτών και εταίρων της BSVA BUSINESS SALES ΙΚΕ (ubit.gr), στην οποίαν επιβλήθηκε πρόστιμο €70.000, εμφανίζεται ως διαχειριστής και μοναδικός εταίρος και σε μία ακόμη ΙΚΕ, η οποία είχε δημιουργήσει στο παρελθόν ένα άλλο ηλεκτρονικό κατάστημα, που πλέον είναι εκτός λειτουργίας, και για το οποίο υπήρχαν παράπονα για προβλήματα με τις παραγγελίες από τον Μάιο του 2019. Το ίδιο πρόσωπο βρίσκεται και σε μία τρίτη ΙΚΕ, με ηλεκτρονικό κατάστημα σε πλατφόρμα σύγκρισης τιμών, όπου ωστόσο μέχρι στιγμής οι δύο κριτικές/αξιολογήσεις που έχει λάβει είναι θετικές.
- Παρότι οι περισσότερες έχουν ιδρυθεί το 2019 ή και πιο παλιά (μόνο μία ιδρύθηκε φέτος), οι μόνες δύο εταιρείες που έχουν δημοσιεύσει ισολογισμό για προηγούμενες χρήσεις είναι η MILA X (mxstore.gr) η οποία τέθηκε σε λύση και εκκαθάριση (και πλέον έχει διαγραφεί) με απόφαση που ελήφθη τον Οκτώβριο του 2019 και η GF ELECTRONICS (GFElectronics.gr). Με βάση τους ισολογισμούς, ο καθαρός τζίρος του mxstore ήταν €202.581 το 2018 και €130.851 το 2019 (μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου). Το δε GFElectronics.gr το 2019 ξεπέρασε σε πωλήσεις τα €2,2 εκατομμύρια.
Ως προς το παράνομο κέρδος που αποκομίζουν οι επιτήδειοι, ενδεικτικές είναι δύο υποθέσεις, που εξιχνίασε η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος και το Τμήμα Ασφαλείας Παπάγου-Χολαργού, με πρωταγωνίστριες δύο εταιρείες από τη λίστα με τα πρόστιμα:
Η μία υπόθεση αφορά στην GF Electronics. Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση της ΕΛΑΣ στις 12 Οκτωβρίου, εξιχνιάστηκαν από τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος 84 υποθέσεις απατηλής πώλησης κινητών σε ιδιαίτερα δελεαστικές τιμές, με το παράνομο περιουσιακό όφελος, από τη μέχρι σήμερα έρευνα, να υπερβαίνει τις €50.000.
Η άλλη αφορά στο Shop 44, που εκτός από ηλεκτρονικό διατηρούσε και φυσικό κατάστημα στον Χολαργό. Η αστυνομία σε ανακοίνωσή της στις αρχές Αυγούστου κάνει λόγο για 5μελή εγκληματική ομάδα ημεδαπών, σε βάρος της οποίας σχηματίστηκε δικογραφία για συστηματικές απάτες πολιτών κατ’ εξακολούθηση και κατά συρροή από τις αρχές Οκτωβρίου 2019 έως τα μέσα Μαρτίου 2020. Τα μέλη της εγκληματικής ομάδας διέθεταν προς πώληση κινητά και άλλες ηλεκτρονικές συσκευές σε ιδιαίτερα προνομιακές τιμές είτε αναρτώντας στην ιστοσελίδα τους, είτε μέσω δημοφιλών ιστοσελίδων, προκειμένου να εξασφαλίζουν μεγάλη επισκεψιμότητα, πείθοντας τους αγοραστές να καταβάλλουν χρηματικά ποσά με σαφή πρόθεση να τα ιδιοποιηθούν χωρίς ποτέ να παραδώσουν την αντίστοιχη ηλεκτρονική συσκευή. Από το Τμήμα Ασφαλείας Παπάγου-Χολαργού εξιχνιάστηκαν 84 περιπτώσεις απάτης από το Shop 44, με την αστυνομία να εκτιμά ότι το παράνομο περιουσιακό όφελος που αποκόμισαν οι κατηγορούμενοι υπερβαίνει τις €120.000.
Η προβολή των eshop σε ιδιαίτερα δημοφιλείς πλατφόρμες σύγκρισης τιμών και marketplaces που έχουν γίνει συνώνυμα με τις ηλεκτρονικές αγορές, όπως είναι το Skroutz και το Best Price, είναι κομβικής σημασίας για τις επιχειρήσεις που θέλουν να αποκτήσουν πρόσβαση στο ευρύ καταναλωτικό κοινό. Ενδεικτικό της απήχησής τους είναι ότι αυτή τη στιγμή στο Skroutz προβάλλονται περισσότερα από 10 εκατ. προϊόντα σε πάνω από 6.000 ηλεκτρονικά καταστήματα και καταγράφονται σε μηνιαία βάση 8,5 εκατ. μοναδικές επισκέψεις. Στο Best Price υπάρχουν περισσότερα από 2.500 καταστήματα και 10 εκατ. προϊόντα.
Αυτήν την απήχηση είναι που επιχειρούν να εκμεταλλευτούν και οι επιτήδειοι. Και οι 11 εταιρείες στις οποίες επιβλήθηκαν πρόστιμα από τη Γ.Γ. Εμπορίου είχαν συνεργασία στο παρελθόν με μία ή και τις δύο πλατφόρμες.
Απευθυνθήκαμε σε Skroutz και Best Price για να μας εξηγήσουν τι δικλείδες ασφαλείας έχουν ενεργοποιημένες και τι ελέγχους διενεργούν στα συνεργαζόμενα καταστήματα για την προστασία των καταναλωτών.
Εκπρόσωπος της Best Price μας ενημέρωσε τηλεφωνικά ότι λόγω μεγάλου φόρτου εργασίας –ενόψει του Black Friday– δεν προλαβαίνουν να μας απαντήσουν στις ερωτήσεις που τους θέσαμε. Τόνισε ότι «στην πλατφόρμα μας δεν γίνονται συναλλαγές, λειτουργούμε ως μηχανή αναζήτησης» και συμπλήρωσε πως οι αξιολογήσεις των συνεργαζόμενων καταστημάτων εντός της πλατφόρμας είναι ένα από τα εργαλεία ελέγχου που διαθέτουν. Σε περίπτωση που υπάρχουν πολλές αρνητικές κριτικές «σαφώς το απενεργοποιούμε».
Από την πλευρά της η Skroutz, απαντώντας γραπτώς στις ερωτήσεις του inside story, αναφέρει ότι προχώρησε άμεσα σε διακοπή της συνεργασίας της με όσες από τις προαναφερόμενες εταιρείες προβάλλονταν στην πλατφόρμα της αμέσως μόλις εντοπίστηκαν τα προβλήματα. «Μόλις αντιληφθήκαμε την προβληματική λειτουργία αυτών των καταστημάτων και εξετάζοντας ταυτόχρονα τα σχόλια και το feedback των χρηστών μας, θέσαμε σε εφαρμογή τις διαδικασίες που εφαρμόζουμε για την άμεση διαχείριση ζητημάτων που αφορούν την αξιοπιστία της συνεργαζόμενης επιχείρησης και την προστασία των καταναλωτών. Παράλληλα, ήρθαμε σε επικοινωνία με τις αρμόδιες αρχές και τους αντίστοιχους θεσμικούς φορείς (Γ.Γ. Εμπορίου & Προστασίας Καταναλωτή, Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος) τόσο για την αντιμετώπιση των συγκεκριμένων περιστατικών όσο και για αποφυγή παρόμοιων μελλοντικών».
Ως προς το πώς επιλέγει τις συνεργαζόμενες εταιρείες η Skroutz, απαντά ότι «από το σύνολο των αιτήσεων συνεργασίας που λαμβάνουμε, το ποσοστό που καταλήγει σε ενεργό συνεργασία διαμορφώνεται σε 50%. Βασικά κριτήρια που εφαρμόζονται στο στάδιο αξιολόγησης της αίτησης είναι ο έλεγχος φορολογικών στοιχείων και των αντίστοιχων δραστηριοτήτων της εκάστοτε εταιρείας, ο έλεγχος εγγραφής στο ΓΕΜΗ, η ποιοτική αξιολόγηση του περιεχομένου της ιστοσελίδας του eshop, ο έλεγχος της διαδικασίας αγοράς και των τρόπων πληρωμής, καθώς επίσης και η after sales πολιτική».
Όπως αναφέρει η εταιρεία, οι όροι συνεργασίας με την Skroutz είναι ακόμα πιο αυστηροί από το υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο. «Για παράδειγμα, κάθε κατάστημα που επιθυμεί να προβληθεί στη Skroutz οφείλει να υποστηρίζει τουλάχιστον δύο διαφορετικούς τρόπους πληρωμής με πανελλαδική ισχύ και υποχρεωτικά ένας από αυτούς θα πρέπει να είναι η χρέωση πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας σε συνεργασία με ελληνικό πιστωτικό ίδρυμα. Επίσης, είναι υποχρεωτική η εγγραφή της επιχείρησης στο ΓΕΜΗ, κάτι το οποίο ελέγχουμε και εμείς και στη συνέχεια προβάλλουμε στην ιστοσελίδα της κάθε επιχείρησης στην πλατφόρμα μας. Επιπλέον, σε συγκεκριμένες κατηγορίες καταστημάτων και προϊόντων ενδέχεται να ζητηθούν και πρόσθετα έγγραφα, όπως φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα, τα οποία ζητούμε να ενημερώνονται στο πλαίσιο τακτικών ελέγχων που διεξάγουμε στη διάρκεια της συνεργασίας».
Όπως η Best Price, έτσι και η Skroutz αναφέρει ότι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο στους ελέγχους που διενεργεί στα συνεργαζόμενα καταστήματα είναι τα σχόλια και οι αξιολογήσεις των πελατών τους. «Οι αξιολογήσεις καταστημάτων είναι ένα πολύτιμο εργαλείο για τον ποιοτικό έλεγχο που διεξάγουμε, και οι καταναλωτές μπορούν να εμπιστεύονται πριν από κάθε αγορά». Στο ερώτημα αν έχουν παρατηρήσει φαινόμενα ανάρτησης ψεύτικων θετικών αξιολογήσεων και σχολίων η Skroutz απαντά ότι «η ομάδα η οποία ασχολείται με το κομμάτι των αξιολογήσεων διασφαλίζει ότι τα reviews είναι πραγματικά, τηρώντας μια σειρά διαδικασιών. Για παράδειγμα, για να καταχωρήσει ένας καταναλωτής την αξιολόγησή του για κάποιο κατάστημα στο Skroutz, θα πρέπει να αποστείλει συνοδευτικά σχετικό παραστατικό που να “αποδεικνύει” τη διαδικασία παραγγελίας/αγοράς και την ποιότητα της συναλλαγής του με το κατάστημα. Στη συνέχεια, τα στοιχεία αυτά διασταυρώνονται από την ομάδα ποιοτικού ελέγχου και κάθε αξιολόγηση καταστήματος πραγματοποιείται μεμονωμένα και αναλυτικά. Επί του παρόντος, φαινόμενα μαζικών αξιολογήσεων, όπως αυτά που αναφέρετε, δεν έχουν διαπιστωθεί στην πλατφόρμα μας».
Ωστόσο, όπως μας εξηγεί η δικηγόρος Μαρία Μακρή, που αυτή τη στιγμή εκπροσωπεί 25 εξαπατημένους πελάτες της Shop 44 –μεταξύ αυτών και τον εαυτό της– που έχουν καταθέσει αγωγή κατά της εταιρείας, τα θετικά σχόλια και οι αξιολογήσεις δεν αποτελούν πανάκεια. Το συγκεκριμένο eshop, αναφέρει, ξεκίνησε να λειτουργεί πέρυσι το καλοκαίρι και «λειτουργούσε υποδειγματικά» τους πρώτους μήνες. «Λόγω των χαμηλών τιμών κατάφερε να είναι πολύ ψηλά σε πλατφόρμες αναζήτησης προϊόντων και σύγκρισης τιμών, οπότε δέχθηκε πάρα πολλές παραγγελίες και είχαν πάρα πολύ καλά σχόλια και έτσι ανέπτυξαν εμπιστοσύνη. Μετά ξεκίνησαν να δέχονται παραγγελίες και να μην τις εκτελούν, επικαλούμενοι ότι είχαν καθυστέρηση από τον προμηθευτή. Σε κάποια φάση μάλιστα επέστρεφαν και χρήματα σε πελάτες, μετά σταμάτησαν».
Οι συμβουλές του Συνηγόρου του Καταναλωτή και της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος προς όσους κάνουν τις αγορές τους ηλεκτρονικά είναι σαφείς. Εκτός από το να εντοπίζουμε στο διαδίκτυο τυχόν σχόλια, εμπειρίες ή συστάσεις άλλων καταναλωτών που έχουν ήδη συναλλαγεί με το κατάστημα, καλό είναι:
- Να ελέγχουμε πάντοτε τις βασικές πληροφορίες που παρέχονται για το ηλεκτρονικό κατάστημα από τον ιστότοπό του. Να αναζητούμε, ειδικότερα, την επωνυμία της εταιρείας και τα πλήρη στοιχεία επικοινωνίας, συμπεριλαμβανομένης της ταχυδρομικής διεύθυνσης. Η ύπαρξη μόνο ηλεκτρονικής διεύθυνσης (e-mail) και κινητού τηλεφώνου δεν αρκεί και αποτελεί, μάλιστα, ένδειξη απάτης. Πριν πραγματοποιήσουμε οποιαδήποτε συναλλαγή μέσω μιας ιστοσελίδας, θα πρέπει να επικοινωνούμε με το eshop ή την εταιρεία, προκειμένου να επιβεβαιώσουμε εάν θα λάβουμε απάντηση και αν υφίσταται – λειτουργεί η επιχείρηση.
- Να προτιμούμε την πραγματοποίηση αγορών από αξιόπιστα και γνωστά ηλεκτρονικά καταστήματα. Σημαντική ένδειξη αξιοπιστίας είναι η μακρόχρονη λειτουργία των καταστημάτων στην αγορά και η ύπαρξη φυσικής έδρας τους.
- Να προσέχουμε ιδιαιτέρως όταν η προσφορά φαίνεται πολύ καλή για να είναι αληθινή.
- Να αποφεύγουμε την πραγματοποίηση αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα που απαιτούν, αποκλειστικά, την προείσπραξη του τιμήματος των αγαθών μέσω πιστωτικής/χρεωστικής κάρτας, paypal ή τραπεζικού εμβάσματος και δεν διαθέτουν την αντικαταβολή ή την ηλεκτρονική πληρωμή τη στιγμή της παράδοσης του προϊόντος ως εναλλακτικό τρόπο πληρωμής.
Η πληρωμή με κάρτα (πιστωτική ή χρεωστική) αποτελεί στην πραγματικότητα μία ισχυρή δικλείδα ασφαλείας για τον καταναλωτή. Σε περίπτωση που κάτι δεν πάει καλά με την παραγγελία και δεν μπορεί να βγάλει άκρη με το κατάστημα, ο πελάτης κατά πάσα πιθανότητα θα καταφέρει να ανακτήσει τα χρήματα που έχει προπληρώσει αμφισβητώντας την συναλλαγή στην τράπεζά του. Δεν ισχύει το ίδιο όμως και στην περίπτωση μεταφοράς ή κατάθεσης στον λογαριασμό του προμηθευτή, όπου εκεί τα πράγματα περιπλέκονται. |
- Να λαμβάνουμε επιβεβαίωση της παραγγελίας, την οποία να φυλάσσουμε μαζί με κάθε άλλο έγγραφο που σχετίζεται με αυτήν. Αν χρειάζεται να επικοινωνήσουμε με τον έμπορο, να προτιμούμε το ηλεκτρονικό μήνυμα. Με αυτό τον τρόπο, σε περίπτωση προβλήματος, θα έχουμε στη διάθεσή μας έμπρακτες αποδείξεις της επαφής-επικοινωνίας μας, καθώς και όλες τις λεπτομέρειες της συναλλαγής που έχουν συμφωνηθεί.
Αν κάποιος καταναλωτής έχει προπληρώσει το προϊόν και αντιμετωπίζει προβλήματα με την παράδοση της παραγγελίας του, τότε μπορεί να προχωρήσει σε ακύρωση της παραγγελίας από το κατάστημα και αίτημα επιστροφής χρημάτων.
Σε περίπτωση άρνησης του καταστήματος, προχωρά σε αμφισβήτηση συναλλαγής στην τράπεζα, εφόσον έχει πληρώσει με κάρτα (πιστωτική ή χρεωστική) και, αντίστοιχα, προς τους οργανισμούς διενέργειας ηλεκτρονικών πληρωμών (π.χ. paypal). Αν έχει πληρώσει με έμβασμα ή τραπεζική κατάθεση, για να πάρει πίσω τα χρήματά του θα πρέπει να κινηθεί δικαστικά με αμφίβολη επιτυχία.
«Όσοι είχαν πληρώσει με κάρτα αμφισβήτησαν τη συναλλαγή στις τράπεζες και πολλοί από αυτούς τα πήραν πίσω τα χρήματα. Όσοι κατέληξαν να μην τα έχουν πάρει, οι περισσότεροι έχουν πληρώσει με τραπεζικό έμβασμα ή κατάθεση. Αναμένουμε να προχωρήσει η ποινική διαδικασία και έχουμε κάνει και μία αγωγή που επίσης αναμένουμε να εκδικαστεί και να έχουμε κάποια απόφαση. Το θέμα είναι ότι δεν μπορείς να ξέρεις ποτέ και αν θα υπάρξει έστω και ένα ευρώ να πάρεις. Είναι ασύμφορο να το διεκδικήσει κανείς ατομικά, έχει έξοδα για να συνεχίσεις μία τέτοια υπόθεση, τα οποία είπαμε να τα μοιράσουμε. Το προχωράμε μόνο και μόνο για ηθική ικανοποίηση» αναφέρει στο inside story η δικηγόρος Μαρία Μακρή.
Σειρά έχει η καταγγελία στον Συνήγορο του Καταναλωτή, τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή και τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, καθώς και η μήνυση σε αστυνομικό τμήμα, η οποία είναι ανέξοδη.
Σχεδόν όλα τα παραπάνω βήματα ακολούθησε με επιτυχία η Χαρά Α. από τη Βέροια, επίσης μία εκ των εξαπατηθέντων πελατών της Shop 44, με την οποία συνομιλήσαμε. Η Χαρά, που είναι ιδιαίτερα εξοικειωμένη με τις online αγορές, είχε παραγγείλει πέρυσι τον Δεκέμβριο ένα κινητό για τον γιό της, το οποίο πλήρωσε με κάρτα. Όταν κατάλαβε ότι κάτι δεν πήγαινε καλά, καθώς το κατάστημα συνεχώς της έλεγε πως θα της επέστρεφε τα χρήματα, αλλά διαρκώς προφασιζόταν μία δικαιολογία και δεν το έκανε, προχώρησε σε αμφισβήτηση πληρωμής προσκομίζοντας όλα τα αποδεικτικά και πήρε πίσω τα χρήματά της. Όμως δεν σταμάτησε εκεί· έκανε καταγγελία στον Συνήγορο του Καταναλωτή αλλά και μήνυση στο ΑΤ της περιοχής της και με αυτόν τον τρόπο συνέβαλε στο να μάθει όλο το καταναλωτικό κοινό αλλά και οι αρμόδιες αρχές για την απάτη του συγκεκριμένου καταστήματος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου