Νομοθετικές αλλαγές αφενός μεν για τον καθορισμό της γραμμής αιγιαλού αφετέρου δε για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου του νόμου για τον αιγιαλό και την παραλία του 2001, με στόχους αφενός να εκπληρωθούν μνημονιακές δεσμεύσεις αφετέρου δε να προστατευτεί η δημόσια περιουσία, να υπάρξει ασφάλεια δικαίου για επενδύσεις και να επισπευσθούν οι διαδικασίες έγκρισης μελετών και υλοποίησης έργων στο παράκτιο μέτωπο ετοιμάζει το υπουργείο Οικονομικών.
Τις αλλαγές που έρχονται έκαναν γνωστές η Θεοπίστη Πέρκα, Γενική Γραμματέας Ακίνητης Περιουσίας και η εκπρόσωπος της ίδιας Γενικής Γραμματείας Αθηνά Μαρμαρά στην πρόσφατη εκδήλωση του ΤΕΕ θέμα: «Διάβρωση ακτών: Αίτια – Αντιμετώπιση- Θεσμικό Πλαίσιο».
Η χάραξη τns γραμμής του αιγιαλού, σχεδιάζει το υπουργείο Οικονομικών να ολοκληρωθεί μέχρι τον Ιούνιο του 2018, με βάση αναφοράς μία ερευνητικού τύπου εργασία, που είχε γίνει προ δεκαετίας από την εταιρεία Εθνικό Κτηματολόγιο και Χαρτογράφηση (ΕΚΧΑ). Σημειώνεται ότι μέχρι τώρα η οριοθέτησα των ακτών έχει προχωρήσει μόνο σε ποσοστό 15%-20% και γίνεται σχεδιασμός να ολοκληρωθεί μέσα σε λιγότερο από ένα χρόνο, καθώς αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση.
Το εγχείρημα είναι εξαιρετικά δύσκολο. Αυτό διότι αναμένεται:
- Να αναδειχθούν οι γνωστές ιδιοκτησιακές διελκυστίνδες, εμπλοκές και καθυστερήσεις μεταξύ ιδιωτών και δημοσίου αλλά και ιδιωτών μεταξύ τους.
- Να πέσουν βροχή οι ενστάσεις ιδιοκτητών, που θα θιγούν από τις οριοθετήσεις, σε συνδυασμό με την συνήθη μετακίνηση της γραμμής του αιγιαλού, με αλληλοσυγκρουόμενες παλαιότερες και νεότερες οριοθετήσεις από τις ίδιες της δημόσιες υπηρεσίες κλπ.
- Υπάρχουν ελλείψεις και προβλήματα (υποστελέχωση, έλλειψη μέσων κλπ) στη διοίκηση και τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες, που θέτουν σε αμφιβολία την γρήγορη προώθηση του εγχειρήματος.
Η οριοθέτηση, εάν και όταν γίνει, θα αναδείξει την παράκτια δημόσια περιουσία, θα ξεκαθαρίσει οριστικά τα όρια των ιδιωτικών ιδιοκτησιών και τα όρια των όποιων επεμβάσεων. Παράλληλα θα αποκαλυφθεί το πλήθος των αυθαιρέτων, που έχουν ανεγερθεί στον αιγιαλό και θα ανοίξει κύκλος επιβολής προστίμων από τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Οικονομικών αλλά και αποφάσεις κατεδαφίσεων.
Τη νομοθετική ρύθμιση για τον καθορισμό της γραμμής αιγιαλού, με σκοπό την επίλυση προβλημάτων στις παράκτιες περιοχές, έχει ήδη ετοιμάσει το υπουργείο Οικονομικών και βρίσκεται στο στάδιο της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής.
18 έως 20 μήνες για να εκδοθεί άδεια έργου προστασίας από διάβρωση της ακτής
Τις δαιδαλώδεις και πολύπλοκες διαδικασίες, μεταξύ των συναρμοδίων υπουργείων, φορέων και εμπλεκόμενων οργανισμών, που προβλέπονται με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, του νόμου 2971/2001, ιδιαίτερα από τα άρθρα 12 και 14 του συγκεκριμένου νόμου, που αναφέρονται στην προστασία των ακτών και την ανάπλαση των ακτών αντίστοιχα, προκειμένου να βγει μία άδεια ενδιαφερόμενου, συνήθως δήμου, για έργα προστασίας της ακτής από το φαινόμενο της διάβρωσης περιέγραψε κατά την ομιλία του στην ημερίδα του ΤΕΕ ο Ορέστης Μεσοχωρίτης, Πολιτικός Μηχανικός ΑΠΘ, MSc in Maritime Civil Engineering. Ο ίδιος σημείωσε ότι μία τέτοια άδεια, με τις συνήθεις συνθήκες απαιτεί 18 έως 20 μήνες για να εκδοθεί, χρόνος που είναι πολύς και λόγω της έκτασης και έντασης του φαινομένου θα πρέπει να μειωθεί, χωρίς βεβαίως να γίνει καμία έκπτωση στην ποιότητα των μελετών και των έργων και στην προστασία του περιβάλλοντος.
Υπουργείο Οικονομικών
-«Η νομοθεσία για την υλοποίηση έργων προστασίας των ακτών από το φαινόμενο της διάβρωσης πραγματικά είναι πολυσχιδής και χρονοβόρα και χρειάζεται εκσυγχρονισμό και βελτίωση, είπε ο Θεοπίστη Πέρκα και πρόσθεσε ότι: «Από τη μία πλευρά έχουμε τις διεθνείς και ευρωπαϊκές προβλέψεις συμβάσεων, Οδηγιών και συμφωνιών για την προστασία των ακτών και του θαλάσσιου περιβάλλοντος, που προτάσσουν άμεσες και ολοκληρωμένες δραστηριότητες και έργα και από την άλλη πλευρά εξακολουθούμε να έχουμε θεσμικές δαιδαλώδεις διαδικασίες»,. Η ίδια ανακοίνωσε στην ημερίδα του ΤΕΕ ότι έχει δρομολογηθεί η αλλαγή του σχετικού θεσμικού πλαισίου και ότι για το σκοπό αυτό έχει ήδη συσταθεί προπαρασκευαστική επιτροπή.
Στον ρόλο του υπουργείου Οικονομικών στις αδειοδοτήσεις για τα αντιδιαβρωτικά έργα αναφέρθηκε η κ Μαρμαρά και επεσήμανε ότι απασχολούν έντονα την υπηρεσία τα σχετικά με τη διαδικασία και τις αρμοδιότητες θέματα.
Όπως είπε, το υπουργείο έχει εντοπίσει διάφορα προβλήματα όπως οι αστοχίες στο παραλιακό οδικό δίκτυο και για τις οποίες οι τοπικοί φορείς αδυνατούν να ανταποκριθούν σε εύλογο χρονικό διάστημα, η λήψη αποσπασματικών μέτρων για την πρόληψη της διάβρωσης των ακτών, η ανεπάρκεια των σχετικών μελετών, η εκτέλεση αυθαιρέτων κατασκευών στην ακτογραμμή κλπ. Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης, το Κράτος, οι Επιστημονικοί φορείς δεν έρχονται σε επαφή μαζί τους προκειμένου να βρεθεί λύση σε ένα πρόβλημα και να εκτελεστεί ένα έργο.
Είναι ανάγκη, όπως είπε, να εκσυγχρονιστεί η διαδικασία των αδειοδοτήσεων, να αναθεωρηθεί ο νόμος περί αιγιαλού, να υπάρχει συντονισμός των αρμοδίων φορέων και παρακολούθηση των έργων. «Να συνεργαστούμε όλοι ώστε να είμαστε πιο αποτελεσματικοί», τόνισε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου