Δευτέρα 10 Ιουνίου 2024

Το 1ο Δημοτικό Σχολείο Ιτέας στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στο Μουζάκι

ΔΙΗΜΕΡΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΚΕΠΕΑ ΜΟΥΖΑΚΙΟΥ
Περισσότερα στην ιστοσελίδα μας: https://1dim-iteas.fok.sch.gr/
Διήμερη εκπαιδευτική επίσκεψη στις 5 και 6 Ιουνίου, πραγματοποίησαν οι μαθητές/τριες της ΣΤ΄ τάξης του 1ου Δημοτικού Σχολείου Ιτέας, στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Μουζακίου, στο πλαίσιο εγκεκριμένου προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με θέμα την «Ενέργεια».
Ένα υπέροχο διήμερο μόλις άρχισε..... με πρώτη στάση στην Καρδίτσα όπου περιηγηθήκαμε στο κέντρο της πόλης και ξεκουραστήκαμε στο πάρκο «Παυσίλυπο». Πριν αφήσουμε την πόλη επισκεφτήκαμε το «Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο».
Εκεί περιηγηθήκαμε στον χώρο περιοδικών εκθέσεων και στην Οθωμανική συλλογή που βρίσκεται στον ισόγειο χώρο του κτηρίου αλλά και στον ημιυπαίθριο χώρο όπου φιλοξενείται η συλλογή με τις οθωμανικές επιτύμβιες στήλες.
Στην αίθουσα του πρώτου ορόφου θαυμάσαμε την Ιστορική & Λαογραφική συλλογή από τους οθωμανικούς χρόνους έως τις αρχές του εικοστού αιώνα και τέλος ξεναγηθήκαμε στην αίθουσα Νικόλαου Πλαστήρα στον δεύτερο όροφο και μάθαμε για τον μεγάλο Καρδιτσιώτη στρατιωτικό και πολιτικό, εστιάζοντας στη ζωή τη δράση και την προσφορά του.
Συνεχίσαμε για το Μουζάκι και φτάσαμε στην Μαθητική Εστία όπου στεγάζεται το ΚΕΠΕΑ Μουζακίου. Γευματίσαμε τακτοποιηθήκαμε στα δωμάτιά μας και το απόγευμα άρχισε το περιβαλλοντικό μας πρόγραμμα.
Οι μαθητές/τριες αρχικά ξεναγήθηκαν από την κα. Στέλλα Ζάμπαλου, μέλος της Παιδαγωγικής ομάδας του ΚΕΠΕΑ, στους χώρους του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Αειφορίας και ενημερώθηκαν για τις δράσεις που υλοποιεί σχετικά με το περιβάλλον.
Στη συνέχεια, παρακολούθησαν μια ενδιαφέρουσα παρουσίαση για την ενέργεια από την αρχαιότητα ως σήμερα και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Οι μαθητές/τριες, μέσα από βιωματικές δράσεις, ανακάλυψαν τις επιπτώσεις στο περιβάλλον από τον τρόπο παραγωγής ενέργειας σήμερα, κατανοήσαν την ανάγκη εξοικονόμησής της, ενημερώθηκαν και για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την αναγκαιότητα εφαρμογής τους.
Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε με τη μέθοδο της βιωματικής μάθησης και με δραστηριότητες πεδίου που προωθούν την ενεργό συμμετοχή των μαθητών.
Οι μαθητές/τριες έμαθαν να υπολογίζουν την κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος, τα χρήματα που πληρώνει η οικογένειά τους και τη ρύπανση που δημιουργείται από τη χρήση της ενέργειας στο σπίτι. Βρήκαν βιωματικά τρόπους για την εξοικονόμηση ενέργειας.
Τέλος έγιναν αρχιτέκτονες μηχανικοί και γεωπόνοι και κατασκεύασαν ένα βιοκλιματικό σπίτι.
Το βράδυ της πρώτης ημέρας δειπνήσαμε και διασκεδάσαμε σε μια όμορφη ταβέρνα της περιοχής.
Την επόμενη ημέρα με τον κ. Κώστα Γραμμένο, μέλος της Παιδαγωγικής Ομάδας του ΚΕΠΕΑ, επισκεφτήκαμε το υδροηλεκτρικό εργοστάσιο Ταυρωπού και ενημερωθήκαμε για την ιστορία και τον τρόπο λειτουργίας του. Είδαμε τη διανομή του νερού στα κανάλια άρδευσης και ύδρευσης και συνεχίσαμε για την πανέμορφη λίμνη Πλαστήρα.
Απολαύσαμε την διαδρομή περιμετρικά της λίμνης και γεμίσαμε εικόνες και γνώσεις καθώς η Λίμνη βρίσκεται σε μία ειδυλλιακή τοποθεσία περιτριγυρισμένη από τις κατάφυτες πλαγιές του ορεινού όγκου των Αγράφων.
Η Λίμνη Πλαστήρα είναι μία τεχνητή λίμνη που απλώνεται στο οροπέδιο της Νεβρόπολης. Η περιοχή οφείλει το όνομά της στην πληθώρα ελαφιών που ζούσαν κάποτε εκεί, καθώς νεβρός σημαίνει μικρό ελάφι.
Η σύλληψη της ιδέας δημιουργίας τεχνητής λίμνης στην περιοχή, ανήκει στον σπουδαίο στρατηγό και πολιτικό Νικόλαο Πλαστήρα, ο οποίος κατάγεται από το γραφικό αγραφιώτικο χωριό Μορφοβούνι.
Έπειτα επισκεφτήκαμε τον Βοτανικό Κήπο του Νεοχωρίου. Πρόκειται για μία έκταση 10 στρεμμάτων, στην οποία έχουν συγκεντρωθεί διάφορα είδη χλωρίδας της ευρύτερης περιοχής της Λίμνης Πλαστήρα, αλλά και γενικότερα του Ελλαδικού χώρου.
Συνεχίσαμε για το φράγμα του Μέγδοβα ή Ταυρωπού ποταμού. Όλοι μας εντυπωσιαστήκαμε τόσο από τον τρόπο κατασκευής του όσο και από την άγρια ομορφιά της αγραφιώτικης φύσης.
Την κατασκευή του φράγματος, οραματίστηκε το 1925 ο Νικόλαος Πλαστήρας. Το φράγμα εξασφάλισε την άρδευση του θεσσαλικού κάμπου ο οποίος το καλοκαίρι υπέφερε από λειψυδρία, την ύδρευση της Καρδίτσας και άλλων κοινοτήτων, καθώς και την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με την εκμετάλλευση της δύναμης του νερού.
Επιστρέψαμε στο ΚΕΠΕΑ και αφού γευματίσαμε ετοιμαστήκαμε για την επιστροφή μας στην Ιτέα.
Εξαιρετική εκπαιδευτική επίσκεψη με πολλαπλά οφέλη για τους μαθητές μας. Στις δύο αυτές ημέρες γίναμε πιο ευαίσθητοι σε θέματα περιβάλλοντος και εξοικονόμησης ενέργειας, χαρήκαμε, γευτήκαμε εδέσματα της περιοχής και διασκεδάσαμε στην βραδινή μας έξοδο στο όμορφο εστιατόριο Κεραμαριό.
Επιστρέψαμε γεμάτοι μοναδικές εικόνες και εμπειρίες, σοφότεροι και πιο υπεύθυνοι.
Ευχαριστούμε πολύ την Παιδαγωγική Ομάδα του ΚΕΠΕΑ Μουζακίου τον κ. Κώστα Γραμμένο και την κ. Στέλλα Ζάμπαλου για την συνεργασία, τη συναρπαστική ξενάγηση και την υπέροχη παρουσίαση των εξαιρετικών προγραμμάτων του ΚΕΠΕΑ και όλο το προσωπικό του κέντρου για την άριστη φιλοξενία.