Δευτέρα 28 Φεβρουαρίου 2022

Η ΑΠΑΡΑΔΕΧΤΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ για την ΔΙΩΡΥΓΑ της ΚΟΡΙΝΘΟΥ και οι ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ στην ΤΟΠΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ( επιμέλεια Χρ.Βανδώρου )



Με τον παραπάνω τίτλο φιλοξενήθηκε σχετικό άρθρο του κ. Γ. Αποστολόπουλου, στην εφημερίδα « itn ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ » στην έκδοση της 24ης Φεβρουαρίου 2022.

Το αναδημοσιεύουμε, καθώς ο Νομός Φωκίδας καταλαμβάνει σημαντικότατο τμήμα του Κορινθιακού κόλπου. Δεν είναι μόνο το Παραδοσιακό Γαλαξίδι αλλά κυρίως η Ιτέα και τα Τριζόνια τα οποία επηρεάζονται άμεσα, δραστικά και αποφασιστικά στον θαλάσσιο τουρισμό τους, από την καλή η όχι λειτουργία της Διώρυγας Κορίνθου.

Δυστυχώς, δυστυχέστατα κι εδώ επιβεβαιώνεται η διαχρονική αξία της Σοφόκλειας ρήσης σύμφωνα με την οποία, «ενός κακού μύρια έπονται».

Έτσι, το φρένο λόγω covid στον τουρισμό τις προηγούμενες χρονιές μεγαλώνει, τώρα που αχνοφαίνεται ο περιορισμός της πανδημίας, μέσα από την δραματική αύξηση στη τιμή της ενέργειας και με την αναμενόμενη καθίζηση στην εισροή τουρισμού από Ρωσία, Ουκρανία κτλ. Παράλληλα οι αλλαγές στα σχέδια πτήσης των αεροπορικών εταιρειών προφανώς θα φέρνουν επιπλέον εμπόδια, αλλά η κλειστή Διώρυγα δεν παλεύεται για τον θαλάσσιο τουρισμό στον Κορινθιακό.

Θέλω να υπογραμμίσω ΚΑΤΙ ιδιαίτερο για την Ιτέα και τον τρόπο αντιμετώπισης της κρουαζιέρας στην πόλη και στην περιοχή.

Η άλλη μία λάθος απόφαση της λιμενικής επιτροπής σύμφωνα με την οποία ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΣ άφιξης ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΟΠΛΟΙΟΥ ΣΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΙΤΕΑΣ πληρωνότανε εταιρεία με περίπου 2.200 (!!!) Ευρώ κάθε μήνα. (χιλιάδες ευρώ, για -ασφάλεια ISPS και υγειονομικά πρωτόκολλα!). Αλήθεια, με έσοδα για το 2021 του Λιμενικού Ταμείου από την κρουαζιέρα 200-300 ευρώ έξοδα 26.000 ευρώ;!

Ελπίζω η απόφαση αυτή να αναθεωρηθεί και η νέα απόφαση της λιμ επιτροπής να εξαλείψει την «νόμιμη» αυτή σπατάλη ΔΗΜΟΣΙΟΥ χρήματος στη χειμαζόμενη από κάθε άποψη αγορά της πόλης μας. Οι λιμενικές εγκαταστάσεις πρέπει να εισπράττουν ώστε να μπορούν να συντηρηθούν καθόσον είναι ανταποδοτικά τα ποσά.

Τέλος να υπογραμμίσω ότι μετά από ενημέρωση που έχω από υπεύθυνους γνώστες της διώρυγας, μάθαμε πως μπορούσε να εξυπηρετηθεί το περσινό άρα και το φετινό καλοκαίρι η διέλευση ιστιοφόρων αλλά η κυβέρνηση δεν το επέτρεψε.

Ακόμη χειρότερα φυσικά, η μη τακτική συντήρηση των τελευταίων 3 χρόνων έχει αποτέλεσμα το κλείσιμο και τα 30 εκατ. Ευρώ σήμερα για αποκατάσταση.

Παρακάτω ακολουθεί το άρθρο του Γ. Αποστολόπουλου

« Έπειτα από πολύμηνη αναμονή προχωρούν οι εργασίες αποκατάστασης του καναλιού που παραμένει κλειστό από τις αρχές του περασμένου έτους, όμως όλα δείχνουν πως θα χαθεί και η φετινή σεζόν για τον θαλάσσιο τουρισμό.

Ανάμικτα συναισθήματα προκαλούν οι εξελίξεις με την διώρυγα του Ισθμού το τελευταίο διάστημα. Τα καλά νέα είναι ότι επιτέλους προχωρούν οι εργασίες αποκατάστασης του καναλιού, το οποίο παραμένει κλειστό από τον Ιανουάριο 2021 εξαιτίας κατολισθήσεων.

Τα κακά νέα είναι πως σύμφωνα με τα όσα διαφαίνονται θα χαθεί και η σεζόν του 2022 για τον θαλάσσιο τουρισμό.

Την Δευτέρα 14 Φεβρουαρίου έγινε Ενημέρωση των μελών της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλή, για την προ της υπογραφής Σύμβαση του έργου: «Αποκατάσταση των ζημιών στο πρανές από την πλευρά της Πελοποννήσου της Διώρυγας Κορίνθου». Αναμενόταν εντός της προηγούμενης εβδομάδας να υπογραφεί η σύμβαση με την ανάδοχο εταιρεία και να ξεκινήσουν οι εργασίες αποκατάστασης.

Η όλη υπόθεση όμως και το πώς εξελίχθηκε έχει προκαλέσει εκνευρισμό στους επαγγελματίες του θαλάσσιου τουρισμού και της ναυτιλίας. Να θυμίσουμε πως την άνοιξη του 2021, λίγους μήνες δηλαδή μετά τις κατολισθήσεις, επισκέφθηκε τη διώρυγα ο πρωθυπουργός κ Μητσοτάκης, στον οποίο τότε του είχε παρουσιαστεί ο σχεδιασμός όχι μόνο για την αποκατάσταση, αλλά και για τον εκσυγχρονισμό του έργου και είχε δηλώσει ότι το καλοκαίρι του 2021 η διώρυγα θα είχε αποκατασταθεί και θα ξεκινούσαν οι διελεύσεις των σκαφών.

«Μετά από πάρα πολλά χρόνια γίνεται μία ουσιαστική παρέμβαση στη διώρυγα, ύψους 9 εκατομμυρίων», δήλωνε ο πρωθυπουργός κατά την επίσκεψή του στην περιοχή. Ο Κ. Μητσοτάκης σημείωνε τότε πως πρόκειται για αναγκαία παρέμβαση προκειμένου να εξασφαλιστεί η ασφάλεια της διέλευσης από τη Διώρυγα.

«Είναι ένα πολύ εντυπωσιακό έργο. Οι απώλειες του 2021 ήταν τεράστιες στην περιοχή, αφού το κλειστό κανάλι λειτούργησε αποτρεπτικά για πάρα πολλούς εν δυνάμει επισκέπτες δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι είναι ένα έργο του 19ου αιώνα, το οποίο εγκαινιάστηκε από τον Χαρίλαο Τρικούπη. Και ήρθε η ώρα τον 21ο αιώνα να γίνουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις έτσι ώστε να αναδειχθεί η σημασία της», είχε υπογραμμίσει.

Το θέμα είναι βεβαίως πως το κανάλι δεν λειτούργησε το καλοκαίρι του 2021,παρά τα όσα δήλωνε ο πρωθυπουργός, προκαλώντας μεγάλο πλήγμα στον θαλάσσιο τουρισμό, για το οποίο είχαμε γράψει εδώ στα τέλη του περασμένου Οκτωβρίου. Τότε λέγαμε πως τουλάχιστον θα πρέπει να επισπευσθούν οι διαδικασίες για να μην έχουμε τα ίδια προβλήματα και τη σεζόν του 2022.

Δυστυχώς όμως τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν καθόλου έτσι. Μόλις τον Δεκέμβριο του 2021 ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και βουλευτής Κορινθίας Νίκος Ταγαράς ανακοίνωσε πως ελήφθη απόφαση για «να ξεκινήσουν άμεσα οι εργασίες επισκευής και αποκατάστασης των ζημιών στη Διώρυγα της Κορίνθου! Ειδικότερα, λάβαμε Απόφαση Εξαίρεσης από περιβαλλοντική αδειοδότηση για τη Διώρυγα και αφορά στην εκτέλεση τεχνικών έργων επείγοντος χαρακτήρα για την αποκατάσταση και επισκευή των ζημιών που προκλήθηκαν στο πρανές από την πλευρά της Πελοποννήσου, από τις καταπτώσεις όγκων περί των 15.000 – 20.000 κ.μ. 

Ως γνωστόν, αποτέλεσμα αυτών των αστοχιών ήταν η Διώρυγα της Κορίνθου να παραμένει κλειστή και να μην είναι διαθέσιμος ο συγκεκριμένος δίαυλος για τη ναυσιπλοΐα.

Το έργο επισκευής και αποκατάστασης της Διώρυγας συνολικά εξαιρείται από την υποχρέωση τήρησης της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης, κατ’ εφαρμογή σχετικής διάταξης νόμου, λόγω της κατεπείγουσας και έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας που καλύπτει, η οποία αφορά στη δημόσια ασφάλεια και στην αποκατάσταση της ομαλότητας της ναυσιπλοΐας.

Έτσι, με τη σημερινή Απόφαση επιταχύνουμε τις διαδικασίες ώστε οι εργασίες αποκατάστασης να ξεκινήσουν μέσα στον Ιανουάριο του 2022, ενώ παράλληλα διασφαλίζουμε την προστασία του περιβάλλοντος, μέσω των κατάλληλων μέτρων που η

Απόφαση επιβάλλει», έγραφε μεταξύ άλλων στην ανακοίνωση που εξέδωσε ο κύριος Ταγαράς στις 9 Δεκεμβρίου. Τελικά όμως, παρά την ούτως ή άλλως μεγάλη καθυστέρηση που υπήρξε, ούτε τον Ιανουάριο ξεκίνησαν οι εργασίες και αντιθέτως φτάσαμε στα μέσα Φεβρουαρίου για να έρθει η σύμβαση στη Βουλή.

Να σημειωθεί πως η απόφαση του υπουργείου Περιβάλλοντος δίνει και έναν «αέρα» έξι μηνών, στην ανάδοχο εταιρεία από την δημοσίευσή της για την έναρξη των εργασιών.

Κοινώς αν οι εργασίες ξεκινήσουν, θεωρητικά μιλώντας, κατά τον Μάιο, η εταιρεία είναι απολύτως νόμιμη.

Το αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι πως και αυτή τη σεζόν, κατά πως φαίνεται, η διώρυγα της Κορίνθου θα είναι κλειστή. Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνεται και από δηλώσεις του κυρίου Μιχάλη Λάμπρου στην ιστοσελίδα newmoney.gr. 

Ο γενικός διευθυντής της Majestic International Cruises INC, μίλησε για την ενημέρωση που έχουν για το θέμα και τις ακυρώσεις που έχουν προκύψει στην κρουαζιέρα. Ειδικότερα είπε πως οι αρμόδιοι ενημέρωσαν την εταιρεία ότι αποκλείεται η διέλευση πλοίων έως και τον Απρίλιο, ενδεχομένως και έως τον προσεχή Σεπτέμβριο του 2022. Ο κύριος Λάμπρος σημείωσε πως η διέλευση της Διώρυγας με το κρουαζιερόπλοιο αποτελεί σημαντικό asset. 

Υπάρχουν Γερμανοί ταξιδιώτες που επιλέγουν αυτή την κρουαζιέρα μόνο και μόνο για αυτή την εμπειρία.

Με την ανακοίνωση ότι δεν θα υπάρχει διέλευση της κρουαζιέρας από την Διώρυγα ούτε φέτος, ήρθαν «βροχή» οι ακυρώσεις στην MSC.

«Η καθυστέρηση για την αποκατάσταση της Διώρυγας είναι εκτός πραγματικότητας.

Πραγματικά δεν θέλω να κάνω κάποιο άλλο σχόλιο», μας ανέφερε ο κύριος Μιχάλης Σκουλικίδης πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Θαλάσσιου Τουρισμού.

Επιπτώσεις

Πέραν της κρουαζιέρας και οι επαγγελματίες του yachting θα κληθούν να διαχειριστούν άλλη μια χρονιά με κλειστή τη Διώρυγα. Οι απώλειες του 2021 ήταν τεράστιες στην περιοχή, αφού το κλειστό κανάλι λειτούργησε αποτρεπτικά για πάρα πολλούς εν δυνάμει επισκέπτες. «Αντί για 100 μίλια τα σκάφη έπρεπε να διανύσουν 300 μίλια, άρα να καταναλώσουν τριπλά καύσιμα και να κάνουν τον περίπλου της Πελοποννήσου», μας τόνιζε τον Οκτώβριο ο κύριος Σκουλικίδης. Επίσης η θάλασσα Νότια της Πελοποννήσου δεν είναι «εύκολη» και αυτό αποτελεί ένα ακόμη εμπόδιο.


Πέρυσι το γεγονός αυτό οδήγησε πολλά yacht, από Ιταλία κυρίως, να επιλέξουν άλλες διαδρομές, αλλά και όσα ήρθαν στην Ελλάδα αφού υποχρεώθηκαν να κατέβουν τόσο χαμηλά, κατευθύνθηκαν κατόπιν προς τις Νότιες Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα και την Τουρκία, αφήνοντας υποχρεωτικά εκτός ρότας δεκάδες προορισμούς.

Οι οικονομικές επιπτώσεις αυτής της κατάστασης δεν ήταν καθόλου ευκαταφρόνητες.

Πρώτα σημειώθηκαν απώλειες στην Αττική στις επιχειρήσεις που παρέχουν υπηρεσίες στα yachts, όπως επισκευές, τροφοδοσία κλπ. Μεγάλο πλήγμα δέχθηκαν και οι τοπικές οικονομίες στον Κορινθιακό Κόλπο, αφού η κίνηση έπεσε κατακόρυφα και προορισμοί, όπως το Γαλαξίδι είδαν την επισκεψιμότητα και τα έσοδα να «βυθίζονται».

Τώρα δυστυχώς, αν δεν συμβεί κάποιο «θαύμα» φαίνεται πως το ίδιο σκηνικό θα επαναληφθεί και φέτος φέρνοντας σε ιδιαίτερα δεινή θέση πάρα πολλές επιχειρήσεις και επαγγελματίες του θαλάσσιου τουρισμού.

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

σπατάλη ΔΗΜΟΣΙΟΥ χρήματος

το σημειο του κειμενου που τα λει ολα