Κυριακή 22 Ιουνίου 2014

Ελλάδα, η χώρα του delivery

741427 ντελιβερι delivery

Πίτσα ή σουβλάκι; Εννέα στις δέκα φορές το σίγουρο είναι ότι η απάντηση θα έρθει με ένα χτύπημα στο κουδούνι.
 
Του Κωστή Χριστοδούλου
 
Αν κάτι ξέρουν να κάνουν καλά οι Έλληνες σε όλο τον κόσμο είναι να μαγειρεύουν και να σερβίρουν γευστικό φαγητό. Αυτή η μορφή επιχειρηματικότητας φυσικά δεν θα μπορούσε να μην ανθίζει και στην ίδια την Ελλάδα, ακόμη και αυτή της κρίσης. Το 2012, σύμφωνα με έρευνα της Endeavor, από τις 42.347 νέες επιχειρήσεις που δημιουργήθηκαν, περίπου μία στις τέσσερις (συγκεκριμένα 10.003) ήταν στον χώρο της μαζικής εστίασης και διασκέδασης (εστιατόρια, καφέ, μπαρ). «Πετράδι του στέμματος» σε αυτή τη «μαζική» μας συνήθεια αποτελεί το delivery, ένας τομέας που -εμπειρικά, καθώς δεν υπάρχουν στοιχεία για την παγκόσμια αγορά – η Ελλάδα (ανάλογα με τον πληθυσμό της) πιθανόν και να κατέχει την κορυφαία θέση στην Ευρώπη.
 
Κάθε ημέρα το 2014 ούτε λίγο ούτε πολύ -και επαναλαμβάνουμε, σε περίοδο ύφεσης- στην Ελλάδα εκτελούνται περίπου 200.000 παραγγελίες delivery, από έναν καφέ έως γεύματα που θα χορτάσουν το προσωπικό μιας εταιρείας. Σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών του κλάδου οι «ντελιβεράδες» τζιράρουν κάθε ημέρα περίπου 1,5 εκατ. ευρώ. Από τα 2,1 δισ. ευρώ που υπολογίζεται ότι είναι το σύνολο της αγοράς μαζικής εστίασης, το 1/5 αφορά φαγητά, σνακ ή καφέ που θα φύγουν με ένα μηχανάκι για να καταλήξουν σε κάποιο σπίτι ή χώρο εργασίας.
Τα τελευταία χρόνια ο συνήθης τρόπος παραγγελιοληψίας, δηλαδή, φυλλάδιο, τηλέφωνο No1: μιλάει, τηλέφωνο Νο2: «μισό λεπτό, θα σας εξυπηρετήσουμε σύντομα» έχει αρχίσει να αλλάζει. Κάτι τα καταστήματα εστίασης που άνοιγαν και έκλειναν σε χρόνο ρεκόρ, κάτι το άβατον της πολυκατοικίας που κήρυξαν οι διαχειριστές στους διανομείς φυλλαδίων, κάτι η διείσδυση του ίντερνετ που συνεχώς αυξάνεται, μερίδιο κερδίζουν οι παραγγελίες μέσω internet και smartphones.
 
Το delivery κατεβάζει το ακουστικό
Ο συνδυασμός του μεγάλου τζίρου που διακινείται στην αγορά του delivery με αυτόν της δυναμικής της online παραγγελίας έχει προσελκύσει επενδυτές στις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη αγορά. Η πλέον εντυπωσιακή κίνηση είναι αυτή της τουρκικής εταιρείας Yemek Sepeti, η οποία θέλοντας να κυριαρχήσει στην ελληνική αγορά τοποθέτησε 3 εκατ. ευρώ στην ClickDelivery τον περασμένο Οκτώβριο. Οι Τούρκοι της Yemek, οι οποίοι ελέγχουν το μεγαλύτερο κομμάτι της εγχώριας αγοράς τους, έχουν επεκταθεί ήδη σε έξι χώρες του αραβικού κόσμου, ενώ και οι ίδιοι έχουν προσελκύσει κεφάλαια ύψους 32 εκατ. ευρώ από το αμερικανικό επενδυτικό ταμείο General Atlantic.
Το «WE» του news247 για να κατανοήσει καλύτερα την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά του delivery και των online υπηρεσιών, συνομίλησε με τον Γιάννη Λίτσα, CEO της iProject, μία εταιρεία η οποία έχει εξειδίκευση σε συστήματα online παραγγελιών και συνεργάζεται με την deliveras.gr.
 
Σύμφωνα με τον κ. Λίτσα, η στροφή προς τις online παραγγελίες ήταν επακόλουθο της όλο και αυξανόμενης διείσδυσης του internet και των smartphones στην ελληνική αγορά, καθώς και στην εξοικείωση των καταναλωτών με τις online αγορές και τα πλεονεκτήματα που προσφέρουν αυτές.
 
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, «πλέον το 54% των κατοικιών στην Ελλάδα έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο, ενώ στη συντριπτική τους πλειονότητα οι συνδέσεις είναι ευρυζωνικές. Παράλληλα το 30% των κινητών που κατέχουν οι Έλληνες είναι πλέον smartphones, με ιδιαίτερα αυξητικές τάσεις και σε αυτό τον τομέα. Οι εκτιμήσεις μας κάνουν λόγο ότι σήμερα οι μεγάλοι παίκτες του online delivery πραγματοποιούν καθημερινά περίπου 8.500 παραγγελίες που αντιστοιχεί περίπου στο 5% της συνολικής αγοράς delivery. H διείσδυση των νέων τεχνολογιών σε συνδυασμό με την εξοικείωση των Ελλήνων με το ηλεκτρονικό εμπόριο και τις ευκολίες που προσφέρει, αυτό αναμένεται να οδηγήσει τις οnline παραγγελίες μέσα στην επόμενη τριετία να αυξηθούν στο 25% των συνολικών παραγγελιών της μαζικής εστίασης».
 
Και μια και ο λόγος για ευκολίες που προσφέρουν οι online παραγγελίες, για παράδειγμα η deliveras.gr δίνει τη δυνατότητα στον καταναλωτή, πέρα από τις αποκλειστικές προσφορές, τις εκπτώσεις και το σύστημα επιβράβευσης, να επιλέξει από διαφορετικά μενού μέσα από μία παραγγελία, ενώ σύντομα θα μπορεί, εάν το επιθυμεί, να πληρώνει μέσω πιστωτικής κάρτας. Αντίστοιχα τα συνεργαζόμενα καταστήματα μειώνουν σημαντικά τα λειτουργικά τους κόστη και τις χαμένες εργατοώρες, καθώς αποδεσμεύεται τουλάχιστον ένα άτομο που θα πρέπει να απαντάει στα τηλεφωνήματα, καθώς και από τα κόστη εκτύπωσης και διανομής φυλλαδίων.
 
Η στροφή προς το online delivery επιβεβαιώνεται από τον κ. Λίτσα, ο οποίος είδε τις παραγγελίες της πλατφόρμας deliveras.gr να αυξάνονται 250% το τελευταίο δίμηνο, ενισχυμένες και από τη διαφημιστική προβολή στην οποία έχουν επιδοθεί όλες οι εταιρείες του χώρου εν όψει του Μουντιάλ που αποτελεί μία από τις «χρυσές εποχές» του delivery στην Ελλάδα. Παράλληλα συνέβαλε τόσο η γεωγραφική επέκταση της πλατφόρμας deliveras.gr σε νέες περιοχές όσο και με τις περισσότερες επιλογές που πλέον ξεπερνάει τα 1000 επώνυμα καταστήματα, τόσο από επώνυμες αλυσίδες φαγητού όσο και από μεμονωμένα σουβλατζίδικα και ψησταριές.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια: