Νέα παρουσίαση στο Εποπτικό Συμβούλιο της ΕΚΤ της πρότασης για μεταφορά δανείων και αναβαλλόμενων φορολογικών απαιτήσεων σε SPV, που θα προχωρά σε τιτλοποιήσεις. Ακολουθούν παρουσιάσεις σε Νέα Υόρκη. Πώς λειτουργεί ο μηχανισμός.
Στο Εποπτικό Συμβούλιο (Supervisory Board) της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) θα παρουσιαστείαύριο, Πέμπτη 31 Ιανουαρίου, η πρόταση της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ ΕΛΛ +3,13%) για συλλογική υποβοήθηση της προσπάθειας των τραπεζών να μειώσουν ταχύτερα τα μη εξυπηρετούμενα δάνειά τους.
Οι βασικοί άξονες του σχεδίου είχαν παρουσιαστεί στο Supervisory Board, μερικές ημέρες μετά τη δημοσιοποίησή του, με το concept της πρότασης να αφήνει θετικές εντυπώσεις, όπως έγραψε τότε το Euro2day.gr. Μεθαύριο θα αναπτυχθεί στην ολότητά του, καθώς η τεχνική του επεξεργασία έχει προχωρήσει σε σημαντικό βαθμό και πολλά από τα αρχικά στοιχεία έχουν επικαιροποιηθεί.
Το γεγονός ότι η παρουσίαση διενεργείται μόλις μία εβδομάδα αφότου η κυβέρνηση πήρε υπό την «ιδιοκτησία» της την πρόταση, ανακοινώνοντας ότι θα συσταθεί ομάδα εργασίας για την αξιολόγησή του, έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς αποτυπώνει την προτεραιότητα που δίνουν ΕΚΤ και SSM στο να υποβοηθηθεί η επιθετικότερη μείωση του αποθέματος των «κόκκινων» δανείων.
Την ανάγκη επιθετικότερης και αποτελεσματικότερης μείωσης επισήμανε, άλλωστε, και ο γενικός διευθυντής του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού (SSM) Ramon Quintana στην πρόσφατη ημερίδα για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια (Non Performing Loans - NPLs), που συνδιοργάνωσαν στη Φρανκφούρτη EET και PwC.
Πρόκειται για την πρώτη σχετική εκδήλωση για τα εγχώρια NPLs, που διενεργήθηκε στην έδρα της ΕΚΤ, ενδεικτικό και αυτό των έντονων διεργασιών που λαμβάνουν χώρα, ώστε να συμφωνηθούν πρόσθετα «εργαλεία», που θα επιτρέπουν στις τράπεζες να μειώσουν ταχύτερα τα NPLs, εξυγιαίνοντας τους ισολογισμούς τους, όπως συνέβη με τις ισπανικές και εν συνεχεία με τις ιταλικές και κυπριακές τράπεζες.
Θα ακολουθήσουν παρουσιάσεις του σχεδίου της TτE στη Νέα Υόρκη, σε συνέχεια αντίστοιχης εκδήλωσης που είχε διενεργηθεί προ μερικών ημερών στο Λονδίνo. Στόχος είναι η καλύτερη κατανόηση του προτεινόμενου μηχανισμού και των ωφελημάτων για τις τράπεζες και την ελληνική οικονομία.
Πώς λειτουργεί ο μηχανισμός
Το σχέδιο προβλέπει τη σταδιακή (το χρονικό βάθος μένει να καθοριστεί) δυνατότητα των τραπεζών να μεταβιβάσουν σε εταιρείες ειδικού σκοπού (SPVs) μη εξυπηρετούμενα δάνεια στην καθαρή λογιστική τους αξία (σ.σ μετά την αφαίρεση προβλέψεων) μαζί με τις εξασφαλίσεις τους.
Επομένως, οι τράπεζες δεν θα γράψουν από τη μεταβίβαση των δανείων ζημία. Τα εποπτικά τους κεφάλαια θα μειωθούν, όμως, επειδή θα υποχρεωθούν να διαγράψουν τις αναλογούσες στις συσσωρευμένες προβλέψεις των μεταβιβαζόμενων δανείων αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις (Deferred tax credits -DTCs).
Μέσω απαραίτητης νομοθετικής ρύθμισης, το ποσό του DTC που θα διαγραφεί, θα αναγνωριστεί από το Δημόσιο ως αμετάκλητη υποχρέωση προς τα SPVs, με προκαθορισμένο χρονοδιάγραμμα αποπληρωμής (σύμφωνα με τη διάρκεια του σχήματος). Το χρονοδιάγραμμα θα προκύψει μετά την αποτίμηση των μεταβιβαζόμενων χαρτοφυλακίων από τους συμβούλους της τιτλοποίησης ή και τρίτους εκτιμητές και τον προσδιορισμό των αναμενόμενων χρηματοροών.
Το DTC θα λειτουργήσει στην πραγματικότητα ως «μαξιλάρι» κάλυψης πρόσθετων ζημιών, ώστε οι αποτιμήσεις των δανείων να προσεγγίσουν τις τιμές αγοράς.
Για την κάλυψη του τιμήματος της μεταβίβασης, τα SPVs θα προχωρήσουν σε τιτλοποίηση εκδίδοντας ως και τρεις τάξεις τίτλων (senior, mezzanine, junior/equity), ενώ η τελική δομή των συναλλαγών θα καθοριστεί από τους συντονιστές των τιτλοποιήσεων. Αναμένεται ότι οι ιδιώτες επενδυτές θα απορροφήσουν μέρος των senior και την πλειονότητα των mezzanine τίτλων λόγω της απορρόφησης πρόσθετων ζημιών από τη συμμετοχή του Δημοσίου (μέσω του μετασχηματισμού της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης σε αμετάκλητη απαίτηση του SPV).
Η κατώτερη τάξη τίτλων (equity) θα καλυφθεί από τις τράπεζες και το Ελληνικό Δημόσιο, που θα είναι και οι μέτοχοι του SPV. Το Δημόσιο θα κατέχει 80,01% και οι τράπεζες το υπόλοιπο ποσοστό, ώστε να μην προκύπτει υποχρέωση ενοποίησης.
Όπως έχουν ενημερωθεί, άτυπα, οι τράπεζες, το πεδίο μη εξυπηρετούμενων δανείων, που θα μπορούσε να αποτελέσει το αντικείμενο της τιτλοποίησης, με τον παραπάνω μηχανισμό είναι τα καταγγελμένα δάνεια,καθώς διαθέτουν τις υψηλότερες προβλέψεις μεταξύ όσων συμπεριλαμβάνονται στα NPEs. Η εν λόγω κατηγορία δανείων ανερχόταν στα 41,16 δισ. ευρώ στο τέλος Ιουνίου 2018 και ακολουθούν καθοδική τάση, λόγω των διαγραφών από τις τράπεζες.
Πώς το πρόβλημα του υψηλού DTA γίνεται μέρος της λύσης
Σήμερα, οι τράπεζες βρίσκονται μπροστά στο εξής παράδοξο σχήμα: καλούνται να μειώσουν επιθετικά τα μη εξυπηρετούμενα ανοίγματά τους και ενώ κάποιες διαθέτουν κεφαλαιακά αποθέματα για να το πράξουν, η δυνατότητα σχηματισμού περαιτέρω ζημιών περιορίζεται από τις επιπτώσεις ενεργοποίησης της νομοθεσίας περί αναβαλλόμενων φορολογικών απαιτήσεων (DTCs).
Υπενθυμίζεται ότι ο νόμος Χαρδούβελη, όπως τροποποιήθηκε το 2017, προβλέπει πως σε περίπτωση που μια τράπεζα κλείσει μια χρήση με ζημίες οφείλει να προβεί σε αύξηση κεφαλαίου υπέρ του Δημοσίου, η οποία να αντιστοιχεί στο ποσοστό συμμετοχής της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης.
Με αυτό τον τρόπο υφίσταται ένας περιορισμός για τα πιστωτικά ιδρύματα, όσον αφορά τον αποτελεσματικό τρόπο χρήσης των ιδίων κεφαλαίων τους, με σκοπό την εξυγίανση των ισολογισμών τους.
Ενδεχόμενη μετατροπή ικανού μέρους των απαιτήσεων αυτών σε μετοχές (λόγω ζημιών για μεταβίβαση, διαγραφή ή απομείωση της αξίας των NPEs) θα προκαλούσε τον δραστικό περιορισμό της συμμετοχής των ιδιωτών μετόχων και την απόκτηση της συντριπτικής πλειοψηφίας από το Δημόσιο.
Η πρόταση της TτE αναιρεί τον παραπάνω δύσκολο συνδυασμό, καθώς αφενός προβλέπει τη μετατροπή DTC ύψους ως 7,4 δισ. ευρώ σε μέσο εγγύησης για τις τιτλοποιήσεις, αφετέρου, εισηγείται την αναστολή της ενεργοποίησης του νόμου Χαρδούβελη για τις ζημίες που θα προκύψουν στις τράπεζες από τη συμμετοχή τους σε έναν τέτοιο μηχανισμό τιτλοποίησης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου