Αρ. Πρωτ. 10 /2016 ΑΙΓΙΟ
23-2-2016
ΘΕΜΑ : ΕΠΑΝΑΚΑΤΑΘΕΣΗ ΚΑΤΕΠΕΙΓΟΝΤΟΣ
ΑΠΟ ΤΙΣ 8-5-2015 ΑΙΤΗΜΑΤΟΣ παρέμβασης
για αποτροπή οριστικοποίησης οικονομικής
και περιβαλλοντικής ζημιάς εις βάρος του Ελληνικού Δημοσίου από την
δραστηριότητα εξόρυξης βωξίτη στην Φωκίδα ( Δελφούς).
Από τις 8-5-2015 η “Κίνηση Για Την Σωτηρία Της Γκιώνας” και το
“Παρατηρητήριο Μεταλλευτικών Δραστηριοτήτων” έχουν καταθέσει το υπ. αριθ. 82
ΚΑΤΕΠΕΙΓΟΝ ΑΙΤΗΜΑ ΠΑΡΈΜΒΑΣΗΣ προκειμένου να προστατευτεί το Δημόσιο συμφέρον
από ζημιές απροσδιόριστα πολλών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ και να μην εκτεθεί σε
κινδύνους ο παγκόσμιας εμβέλειας και
αναγνωρισιμότητας φυσικός και Πολιτιστικός πλούτος της περιοχής των Δελφών.
Ενδεικτικά, το έγγραφο αυτό αναφέρει
ότι η εταιρία S&B συμφερόντων Κου
Οδυσσέα Κυριακόπουλου (σήμερα συγχωνευμένη στην πολυεθνική IMERYS) έχει καταπατήσει επί δεκαετίες πλήθος Νόμων και
υποχρεώσεων κατά την άσκηση της μεταλλείας στην ευρύτερη περιοχή των Δελφών
(λιμάνι Δελφών και ορεινά) «χρωστώντας» σήμερα απροσδιόριστα δεκάδες
εκατομμύρια ευρώ στο Ελληνικό Δημόσιο είτε σε εργασίες αποκατάστασης των
τεράστιων σεληνιακών τοπίων που δημιούργησε
εξορύσσοντας βωξίτη, είτε απ’
ευθείας απ’ ότι προκύψει από την καταγραφή και καταλογισμό τον παραβάσεων
αυτών. «Επίσης
στο λιμάνι του Παγκόσμιου
Μνημείου των Δελφών (δίπλα σε
κατοικημένη πόλη, εντός του προστατευόμενου
«Δελφικού Τοπίου» , Natura
2000 κ.α.) η εικόνα των παράνομων εγκαταστάσεων
βωξίτη της S&B εκθέτει διεθνώς την χώρα μας σε χιλιάδες επισκέπτες καθημερινά.». Αναφέρει δε πως
βρίσκεται σε εξέλιξη (Μάιος του 2015) αγορά
του Βωξίτη της Φωκίδας από την
εταιρία ΕΛΜΙΝ με τρόπο (αναφέρονται λεπτομέρειες) που εφόσον ολοκληρωθεί θα
δημιουργηθεί το νομικό όχημα για την αποποίηση
των υποχρεώσεων του παρελθόντος εις βάρος του Δημοσίου.
Χωρίς να χρειάζεται πολύ ανάλυση για να αποφανθεί κάποιος εάν αυτό είναι
αποτέλεσμα μεθόδευσης ή τυχαίο γεγονός, σήμερα έχει επιβεβαιωθεί πέραν κάθε
αμφιβολίας και με τον πιο επίσημο δυνατό τρόπο ο ισχυρισμός του ίδιου εγγράφου ότι επιχειρείται πλαγίως η απόδοση επίσημου
Χωροταξικού χαρακτήρα «μεταλλευτικής χρήσης»
στο λιμάνι των Δελφών, σε περιοχές εντός Δελφικού Τοπίου, όπου από την δεκαετία του 80 απαγορεύεται
στους χιλιάδες κατοίκους της περιοχής η
ίδρυση ακόμα και μικρών τουριστικών ή αγροτικών εγκαταστάσεων.
Η ευρύτερη περιοχή των Δελφών κατέχει
νευραλγικό ρόλο σε κάθε σοβαρό αναπτυξιακό σχεδιασμό του Κορινθιακού Κόλπου που
πιστεύουμε ότι μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στην Εθνική προσπάθεια. Από το
2009 μέχρι το 2014 όμως , έχουν καταγραφεί δεκάδες περιπτώσεις συντονισμένων «λαθών» «παραλήψεων» και «βραδυπορίας» της Πολιτείας, όλα στην ίδια κατεύθυνση
συγκάλυψης και εξυπηρέτησης των ίδιων ιδιωτικών
οικονομικών συμφερόντων του βωξίτη (αν κάποιος θελήσει να ψάξει για
πιθανό κίνητρο) εις βάρος της Εθνικής Οικονομίας, του πραγματικού πλούτου των
Δελφών και προς οικονομική εξόντωση της κοινωνίας των Δελφών (πλήρη απαξίωση
του Τουρισμού και της προώθησης της παραγωγής του ελαιώνα των Δελφών ως
ποιοτική).
Εάν έχουμε αντιληφθεί ορθά, εάν η αγορά
του βωξίτη της Φωκίδας από την ΕΛΜΙΝ ολοκληρωθεί χωρίς κάποιος (εσείς) να έχετε
προστατέψει το Δημόσιο συμφέρον μεταξύ
των άλλων θα συμβούν και τα εξής:
Εικονικές
αποκαταστάσεις που έχουν παραληφθεί ως
αποδεκτές από τις αρμόδιες
υπηρεσίες, δεν θα μπορούν να
επανεξεταστούν και να υποχρεωθούν αυτοί που κέρδισαν από την καταστροφή να
δώσουν τα αντίστοιχα εκατομμύρια ευρώ σε θέσεις εργασίας κ.λ.π, στην τοπική και
Εθνική Οικονομία. Η S&B και ο Κος
Κυριακόπουλος θα έχει πουλήσει και θα έχει φύγει και η ΕΛΜΙΝ που αγόρασε θα
έχει βασιστεί στις υπογραφές των Υπηρεσιών παραλαβής ότι όλα ήταν καλά. Επίσης
όλες οι απαράδεκτες και ζημιογόνες για το Δημόσιο συμφέρον άδειες που έχουν δοθεί με συγκάλυψη των
παρανομιών και αγνόηση των καταγγελιών (π.χ. εγκαταστάσεις στο λιμάνι των
Δελφών), θα ισχύουν διότι υπογραμμένες από το Δημόσιο θα τις έχει αγοράσει η
ΕΛΜΙΝ. Ανάκλησή τους θα σημαίνει υπέρογκες αποζημιώσεις στον εξαπατημένο από το
Δημόσιο αγοραστή. Έτσι 1) με τέτοιες
άδειες τα προσδοκώμενα κέρδη για την ΕΛΜΙΝ θα μεγιστοποιηθούν 2)οι έχοντες
συμφέροντα στην S&B και θα πουλήσουν στην μέγιστη δυνατή τιμή και θα
οριστικοποιηθεί ότι ο πλούτος που προέκυψε μη κάνοντας τις αποκαταστάσεις
κ.λ.π. θα μείνει για πάντα στην τσέπη
τους.
Επανακαταθέτουμε το υπ. αριθ. 82 από 8-5-2015 ΚΑΤΕΠΕΙΓΟΝ ΑΙΤΗΜΑ ΠΑΡΈΜΒΑΣΗΣ από την
Κίνηση
Για Την Σωτηρία Της Γκιώνας και το Παρατηρητήριο Μεταλλευτικών Δραστηριοτήτων
και αιτούμαστε:
1)την ενημέρωσή μας
για το πώς έχετε εξασφαλίσει με
αποδείξεις ότι η ΕΛΜΙΝ είναι ενήμερη για
τους ελέγχους που εκκρεμούν, άρα και τις υποχρεώσεις ακυρώσεις κ.λ.π. που πιθανόν να προκύψουν, προκειμένου να μην μπορεί να επικαλεστεί
άγνοια κατά την αγορά του βωξίτη των Δελφών.
2)Σε ποια άλλα
εξορυκτικά πεδία έχετε κάνει έλεγχο μέχρι σήμερα μιας και από το πρώτο που
ελέγχθηκε ΤΟ 2013 στην θέση ΒΛΑΧΟΘΑΝΑΣΗ προέκυψε ότι οι καταγγελίες ευσταθούν;
3) Σε ποιες περιοχές εξόρυξης που έχουν παραληφθεί από το
Δημόσιο ως ικανοποιητικά
αποκατεστημένες κάνατε έλεγχο
εάν η αποκατάσταση είναι πραγματική ή εικονική ;
4)Πολύ συχνά σε
αναφορές εκπροσώπων και Υπουργών της Κυβέρνησής σας , αναφέρεται η
σημαντικότητα της εθελοντικής προσφοράς στις δύσκολες στιγμές που διέρχεται η
χώρα μας. Σας υπενθυμίζουμε την εθελοντική
εργασία ελέγχων που έχουν
προσφέρει οι πολίτες της περιοχής των Δελφών τα τελευταία χρόνια αλλά έχει
αγνοηθεί. Σε συνέχεια της προσφοράς
αυτής, η Ομοσπονδία μας προσφέρει εθελοντικό έλεγχο από Μηχανικούς μέλη του
ΤΕΕ, αρχικά με αντιπαράθεση βάση συντεταγμένων
σύγχρονων δορυφορικών
αεροφωτογραφιών με τα τοπογραφικά των
κατά καιρούς τελικών αδειών εξόρυξης ή των οριστικά παρειλημμένων ως
αποκατεστημένες προκειμένου να διαπιστωθεί η πραγματική κατάσταση. Επειδή μέχρι
σήμερα οι αρμόδιες Υπηρεσίες είτε δεν έχει καταστεί δυνατό να εντοπιστούν είτε
είναι αρνητικές σε συνεργασία
παρακαλούμε πολύ:
α) να μας ενημερώσετε ποια είναι η αρμόδια Διεύθυνση (πλήρη
στοιχεία) και τα ονοματεπώνυμα των κατά τον Νόμο υπευθύνων Υπαλλήλων σήμερα για
την τήρηση και διαχείριση των αρχείων
των τελικών αδειών εξόρυξης στην Φωκίδα και Φθιώτιδα και να τους δώσετε την
εντολή (με κοινοποίηση σε εμάς) να συνεργαστούν μαζί μας στην έκδοση αντιγράφων
των Τοπογραφικών των τελικών αδειών εξόρυξης που έχουν εκδοθεί από το 1995
μέχρι και το 2005 (και σε επόμενο χρόνο
από το 1985 μέχρι το 1995).
β) να μας ενημερώσετε ποια είναι η αρμόδια Διεύθυνση (πλήρη
στοιχεία) και τα ονοματεπώνυμα των κατά τον Νόμο υπευθύνων Υπαλλήλων σήμερα για
τον έλεγχο και παραλαβή των εξορυκτικών πεδίων που αποκαθιστά κατά καιρούς η S&B και η ΕΛΜΙΝ στην περιοχή της Φωκίδας και Φθιώτιδας καθώς και για την τήρηση και διαχείριση των αρχείων των παραλαβών στο
παρελθόν. Να τους δώσετε την εντολή (με κοινοποίηση σε εμάς) να συνεργαστούν
μαζί μας στην έκδοση αντιγράφων των Τοπογραφικών των περιοχών που έχουν
παραληφθεί ως ικανοποιητικά αποκατεστημένες από το 1979 μέχρι σήμερα.
5)Να διερευνήσετε με
τις ταχύτερες δυνατές διαδικασίες και να
μας ενημερώσετε για τα ονοματεπώνυμα των φυσικών προσώπων που ως υπάλληλοι και
στελέχη της Δημόσιας Διοίκησης είχαν την κατά το νόμο ευθύνη να έχουν γίνει οι
έλεγχοι από τις καταγγελίες του 2010.
6)Τον πλήρη έλεγχο των περιουσιακών στοιχείων
και πιθανής σκοπιμότητας των σχετικών «λαθών» και «παραλήψεων» , ή στην
καλύτερη περίπτωση (για αυτούς)
έλεγχο ικανότητας να κατέχουν
θέση στο Δημόσιο, για όλους τους εμπλεκόμενους στο προηγούμενο αιτήματα (5). Εφόσον προκύπτουν λόγοι, επιβολή όλων των διοικητικών ή και ποινικών
κυρώσεων που προβλέπονται σε όλους τους εμπλεκόμενους, αντίστοιχα αυστηρά της
κατάστασης που βιώνουν σήμερα όλοι οι Έλληνες εξαιτίας του καταστροφικού
αποτελέσματος αυτών των μηχανισμών και συμπεριφορών.
7)Παρακαλούμε να μας
ενημερώσετε εγγράφως το συντομότερο δυνατό
στα αιτήματά μας ή για τις ενέργειές σας , προκειμένου να απαντηθούν όσα απαιτούν περισσότερο χρόνο (προκειμένου να μπορούμε να παρακολουθούμε
την εξέλιξή τους).
Σε όποιες επαφές έχουμε από το 2015
μέχρι σήμερα με το σύνολο σχεδόν των Υπουργείων σας, για πρώτη φορά μετά από
πέντε χρόνια, έχουμε διακρίνει ειλικρινείς θετικές προθέσεις. Όπως όμως και εσείς έχετε
επανειλημμένα αναφέρει δημόσια, αυτό
που απαιτείται πλέον κατεπείγοντος στην
Ελλάδα είναι έργα. Απευθυνόμαστε σε εσάς συνολικά ως καθ’ ύλην Αρμοδίους ή
συναρμοδίους για τα ανάλογα αιτήματα ,
διότι α) πιστεύουμε ότι το θέμα του βωξίτη στην ευρύτερη περιοχή των Δελφών
είναι ανάλογης διάστασης β) είναι κατά την άποψή μας σημαντικό να έχετε όλοι
όσο το δυνατόν πιο σφαιρική εικόνα του θέματος γ) σας προαναφέραμε την
ανταπόκριση των υφιστάμενων υπηρεσιών σας στα ίδια αιτήματα.
Με την πεποίθηση ότι
προσφέρουμε συγκεκριμένα και
αξιοποιήσιμα στοιχεία στον δύσκολο αγώνα σας, στην διάθεσή σας για
περεταίρω πληροφορίες και διευκρινήσεις
για το Διοικητικό Συμβούλιο,
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
Ο ΓΕΝ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΣΚΑΡΙΜΠΑΣ ΔΗΜΟΣ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ
_______________________________________________________________________________
ακολουθεί το από 8/5/2015 αίτημα παρέμβασης των φορέων:
- Κίνηση για την Σωτηρία της Γκιώνας
- Μεταλλευτικό Παρατηρητήριο Τμήμα Φωκίδας
______________________________________________________________________
ΑΙΤΗΜΑ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ
ΘΕΜΑ: Αίτημα ΚΑΤΕΠΕΙΓΟΥΣΑΣ παρέμβασης για
αποτροπή οριστικοποίησης οικονομικής και
περιβαλλοντικής ζημιάς εις βάρος του Ελληνικού Δημοσίου από την δραστηριότητα εξόρυξης
βωξίτη στην Φωκίδα.
Από το
2010 και επί πέντε χρόνια μέχρι
σήμερα Φορείς και κάτοικοι έχουμε καταγγείλει
επώνυμα και επανειλημμένα την
εταιρία S&B για πλήθος παρανομιών και στις περιοχές εξόρυξης
βωξίτη και στις εγκαταστάσεις της στο λιμάνι των
Δελφών. Οι καταγγελίες αυτές αγνοήθηκαν και οι καταγγέλλοντες εξαντλήσαμε όλα τα νόμιμα μέσα προσφεύγοντας και στην
Δικαιοσύνη χωρίς κανένα αποτέλεσμα και από εκεί. Τα εκτεταμένα σεληνιακά τοπία στον
ορεινό όγκο της Φωκίδας είναι μόνιμα εκεί επί δεκαετίες και θα
παραμείνουν δυστυχώς ορατά για
κάθε ενδιαφερόμενο. Επίσης στο λιμάνι του Παγκόσμιου Μνημείου των Δελφών (δίπλα
σε κατοικημένη πόλη, εντός του προστατευόμενου
«Δελφικού Τοπίου» , Natura 2000 κ.α.) η
εικόνα των παράνομων εγκαταστάσεων βωξίτη της S&B εκθέτει διεθνώς
την χώρα μας σε χιλιάδες επισκέπτες καθημερινά.
Μετά από μεγάλες πιέσεις των καταγγελλόντων με τον
πρώτο (μοναδικό μέχρι σήμερα) έλεγχο σε ένα συγκεκριμένο πεδίο εξόρυξης στην Γκιώνα επιβεβαιώθηκε η
ορθότητα των καταγγελιών (πρόστιμα 29.000 €). Παρά το γεγονός της
επιβεβαίωσης δεν υπήρξε καμία αυτόματη συνέχιση των ελέγχων από
πλευράς Πολιτείας που απώλεσε κάθε δικαιολογία για την απραξία της καθιστώντας την
υπόθεση σκάνδαλο συγκάλυψης. Από το 2010 μέχρι χθες το σκάνδαλο δεν αφορά
μόνο την αποσιώπηση του παρελθόντος αλλά συνέχισε να εξελίσσεται με
την Ελληνική Πολιτεία (ΟΤΑ, τοπικές
Υπηρεσίες και Υπουργεία) να εξακολουθούν την
αδιάκριτη στήριξη των συμφερόντων
της S&B εγκρίνοντας κάθε
αίτημά της αγνοώντας και πάλι
τεκμηριωμένες ενστάσεις, γενικές
και ειδικές καταγγελίες. Σήμερα, αντί
να γίνονται έλεγχοι να επιβάλλονται
πρόστιμα και κυρώσεις και συμμόρφωση με την
Ελληνική Νομοθεσία , οι Τοπικοί ΟΤΑ εξακολουθούν την ίδια στάση φτάνοντας μέχρι να στηρίζουν με κάθε τρόπο
τον Χωροταξικό χαρακτηρισμό των παράνομων εγκαταστάσεων της S&B στο λιμάνι των Δελφών μέσα στο αρχαιολογικά
προστατευόμενο (από το 1981) Δελφικό Τοπίο ως «Μεταλλευτική Περιοχή» με τον Δήμαρχο Δελφών να επιχειρεί αποποίηση
των ευθυνών του επιρρίπτοντας με Δελτίο
Τύπου πλήρη ευθύνη στην κεντρική εξουσία
και τα Υπουργεία σας για την στάση τους
μέχρι σήμερα και για την συνέχεια καθιστά ονομαστικά υπεύθυνους αποκλειστικά και μόνο την σημερινή Κυβέρνηση και εσάς τους ίδιους
τους σημερινούς Υπουργούς (Το Δελτίο Τύπου στο συν.18 Παραρτήματος) .
Σήμερα , Μάιος του 2015, έχουν
δημιουργηθεί συγκεκριμένες συνθήκες, που απαιτούν την ΑΜΕΣΗ και ΚΑΤΕΠΕΙΓΟΥΣΑ παρέμβαση όλων σας, για να μην
οριστικοποιηθούν οι ζημιές που έχουν προκληθεί από αυτές τις παρανομίες σε βάρος του
Δημοσίου Συμφέροντος ,με απαλλαγή των πραγματικών υπαίτιων από τις
υποχρεώσεις και τις ευθύνες τους.
Αναλυτικότερα:
Aπό το 2010 καταγγέλλεται
στις διάφορες Υπηρεσίες, Υπουργεία Σώματα Επιθεωρητών κ.λ.π. ότι η εν λόγω
εταιρία επί σειρά ετών:
α) Καταθέτει
συστηματικά Μελέτες
Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων ελλιπούς
περιεχομένου αλλά παρ’ όλα αυτά αυτές εγκρίνονται συστηματικά με αγνόηση
κάθε ένστασης και καταγγελίας.
β) Κάνει εξορύξεις καταστρέφοντας επιφανειακές
εκτάσεις δάσους και πέραν των αδειοδοτημένων ορίων.
γ) Κάνει εξόρυξη μικρών επιφανειακών κοιτασμάτων
(που βρίσκονται δίπλα στα κατά καιρούς αδειοδοτημένα κύρια κοιτάσματα) χωρίς
καμία άδεια .
δ) Κατά την διάρκεια των εξορύξεων κάνει αδιάκριτη
απόθεση αδρανών εκτός αδειοδοτημένων χώρων, εις
βάρος επιπλέον δασικών εκτάσεων.
ε) Δεν εκτελεί αποκαταστάσεις στις περιοχές που
υποχρεούται ή εκτελεί φτηνές παρεμβάσεις χωρίς κανένα αποτέλεσμα που γίνονται
όμως αποδεκτές από τις αρμόδιες Υπηρεσίες ως ικανοποιητικές.
Οι συμβατικές αποκαταστάσεις στον ορεινό όγκο πριν από κάποια χρόνια, σύμφωνα με
αναφορά σε τοπική εφημερίδα είχαν εκτιμηθεί σε δεκάδες εκατομμύρια Ευρώ. Το πραγματικό ποσό μπορούν να το υπολογίσουν
φυσικά μόνο οι Αρμόδιες αρχές μετά από τους απαραίτητους έλεγχους, εάν ενεργήσουν όπως είναι υποχρεωμένες. Προστίθεται
το κόστος των αποκαταστάσεων των παράνομα ληφθέντων κοιτασμάτων. Προστίθεται η
αποκατάσταση των καταστροφών από την αδιάκριτη διάθεση αδρανών. Προστίθεται η πραγματική αποκατάσταση των «δήθεν» υλοποιημένων αποκαταστάσεων. Προστίθενται τα πρόστιμα που δύνανται να πολλαπλασιάσουν τις υποχρεώσεις αυτές. Προστίθεται η πλήρης απαξίωση πολύ μεγάλων εκτάσεων γης όπου έχει γίνει εξόρυξη και
πολλαπλάσιων εκτάσεων με θέα τα
σεληνιακά τοπία (φόροι ακίνητης περιουσίας, μεταβίβασης κ.λ.π.). Προστίθεται η οικονομική ζημιά από την εξάλειψη άλλων (ανταγωνιστικών της εξόρυξης) υφισταμένων
ή δυνητικών οικονομικών δραστηριοτήτων
της τοπικής οικονομίας μετά από 50 χρόνια
πλήρους «κυριαρχίας» σε κάθε
πτυχή της ανθρώπινης δραστηριότητας του
τόπου. Επιπλέον των οικονομικά
μετρήσιμων μεγεθών, προστίθεται το
θέμα της υγείας χιλιάδων μόνιμων κατοίκων και η μόλυνση
και η καταστροφή δασών και θάλασσας υψηλής
περιβαλλοντικής αξίας . Τα
προαναφερόμενα αφορούν Δημόσιο πλούτο που η S&B έχει καρπωθεί επί δεκαετίες και οφείλει, όπως ορίζουν οι Νόμοι, να αποδώσει στην τοπική και και στην Εθνική οικονομία ως αποζημιώσεις για τις παρανομίες της και σαν μισθούς και έργο μεταφοράς υλικών για τις αποκαταστάσεις
που χρωστάει . Τα χρήματα αυτά είναι,
κατά την κοινή λογική, χρέη προς το
Ελληνικό Δημόσιο ίδια με αυτά του μη καταβαλλόμενου ΦΠΑ από άλλες επιχειρήσεις. Μόνο που σε αυτή την
περίπτωση, μέχρι σήμερα και εν μέσω
οικονομικής κρίσης, οι Υπηρεσίες σας και
τα Υπουργεία σας επιχειρούν να τα «χαρίσουν»
μη πιστοποιώντας τα όπως είναι υποχρεωμένα.
Με
κατανόηση στην ιδιαίτερη συγκυρία της εποχής , οφείλουμε να σας επισημάνουμε
ότι το θέμα είναι ΚΑΤΕΠΕΙΓΟΝ διότι η συνέχιση της «βραδυπορίας»
και «δυσλειτουργίας» θα προσφέρει
πολύτιμο χρόνο ώστε , οι υπαίτιοι για τα προαναφερόμενα , να ολοκληρώσουν τις
νομικές ενέργειες για τη μεταβίβαση της εταιρείας και τη δημιουργία του νομικού οχήματος για
την αποποίηση των υποχρεώσεών της. Οι
ενέργειες αυτές αφορούν την ολοκλήρωση της ΤΡΙΤΗΣ, και τελευταίας για αυτούς, επιχειρηματικής αγοραπωλησίας σχετικά με τον Βωξίτη της
Φωκίδας.
Οι τρείς αγοραπωλησίες είναι οι εξής:
1)
Η εταιρεία S&B, συμφερόντων οικογένειας Οδυσσέα Κυριακόπουλου,
διαχώρισε στις αρχές του 2013 πλήρως
την δραστηριότητα του βωξίτη στην Φωκίδα
μεταβιβάζοντάς την στην ανεξάρτητη εταιρία Ευρωπαϊκοί Βωξίτες επίσης
συμφερόντων Κυριακόπουλου.
2)
Η μητρική S&B συγχωνεύτηκε το 2014 στην
πολυεθνική εταιρία εξορύξεων Imerys με έδρα εκτός Ελλάδας απομακρύνοντας
νομικά τους υπόχρεους για τα προαναφερόμενα από
την πλευρά της S&B από πιθανή
απαίτηση του Ελληνικού Δημοσίου.
3)
Η εταιρεία Ευρωπαϊκοί Βωξίτες,
που εξακολουθεί να είναι
συμφερόντων Κυριακόπουλου και με
έδρα την Ελλάδα, σύμφωνα με επίσημα
δημοσιεύματα, μεταβίβασε πρόσφατα το
πλήρες πακέτο μετοχών της στην ΕΛΜΙΝ –
ΚΕΡΝΕΟΣ. Σύμφωνα με πληροφορίες για λίγους ακόμη μήνες θα εκκρεμούν δεσμεύσεις της ΕΥΡΩΠΑΙΚΟΙ ΒΩΞΙΤΕΣ (με μορφή
ποινικής ρήτρας ή κάτι παρόμοιο) για στοιχεία σχετικά με την αγοραπωλησία. Εσείς μπορείτε αρμοδίως να ενημερωθείτε
συγκεκριμένα, οπότε και να προσδιοριστεί το μέγεθος του ΚΑΤΕΠΕΙΓΟΝΤΟΣ που
έχουμε αποδώσει στο παρόν αίτημα. Η λήξη των δεσμεύσεων αυτών είναι η τελευταία
σχέση των πρώην ιδιοκτητών της S&B με το αντικείμενο του βωξίτη. Η ολοκλήρωση
της μεταβίβασης θα θέσει τα φυσικά πρόσωπα
- κύριους μέτοχους , τους
ωφελημένους από τις
αναπάντητες καταγγελίες, στην μέγιστη δυνατή νομική απόσταση ασφαλείας από τις
υποχρεώσεις τους .
Το να κινητοποιηθείτε όχι άμεσα αλλά σε λίγο θα αποτελέσει ένα νέο μεγάλο σκάνδαλο
από αυτά που κατέστρεψαν την
Ελλάδα. Σε κάθε περίπτωση, κάποιος πρέπει να πληρώσει για όλα αυτά και μετά να γίνει
συζήτηση για οποιαδήποτε νέα αδειοδότηση και συνέχιση εξόρυξης Βωξίτη
στον Νομό Φωκίδας από οποιονδήποτε όσο ορθά και να προτίθεται να το πράξει.
Αν η Ελληνική Πολιτεία δεν πράξει τα αυτονόητα που αποδεικνύουν ότι είναι σε θέση
να προστατέψει το Δημόσιο Οικονομικό Συμφέρον,
την Ελληνική γη και την τοπική κοινωνία από τους ασκούντες εξόρυξη βωξίτη στο
Νομό Φωκίδας, θα είναι τουλάχιστον
ανήθικο να συζητά για έκδοση νέων αδειών
ακόμη και αν υπόσχονται την τήρηση της πιο αυστηρής εκδοχής της Ελληνικής και
Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας.
Αιτούμαστε:
1)
Την άμεση παρέμβασή σας με επίσημη
επικοινωνία και ενημέρωση της ΕΛΜΙΝ ΚΕΡΝΕΟΣ
για τις εκκρεμότητες ελέγχου
αυτών των καταγγελιών ώστε να μην μπορεί να επικαλεστεί άγνοια και ευθύνες της
Ελληνικής Πολιτείας όταν κληθεί αυτή να πληρώσει τα χρέη της S&B.
2)
Την άμεση σύσταση ελεγκτικών
οργάνων που θα αρχίσουν άμεσα τον συστηματικό έλεγχο της πραγματικής
κατάστασης στα πεδία άσκησης της
μεταλλευτικής δραστηριότητας της S&B (ορεινό όγκο και
παραλιακές εγκαταστάσεις) , ξεκινώντας από τις πιο πρόσφατες αδειοδοτήσεις και πηγαίνοντας
προς τα πίσω στο χρόνο, σύμφωνα με τις καταγγελίες. Η έλλειψη πόρων δεν αποτελεί δικαιολογία, μιας και οι λίγες μόνο ώρες απασχόλησης του τοπικού κλιμακίου που έκανε τον μοναδικό ουσιαστικό έλεγχο σε ένα μόνο πεδίο εξόρυξης, απέφερε πρόστιμα 29.000
ευρώ (δες συν. στοιχεία).
3)
Την άμεση εντολή προς κάθε αρμόδιο ή συναρμόδιο ή της σύσταση κεντρικού
οργάνου για την ιδιαίτερη περίπτωση των αυθαίρετων εγκαταστάσεων της S&B στο λιμάνι των Δελφών.
Για αυτό το θέμα θα σας γίνει αναλυτική αναφορά σε επόμενα έγγραφά μας.
4)
Να εφαρμοστεί η διεθνής
τακτική διαχείρισης του τοπικού ανθρώπινου δυναμικού σε
παρόμοιες καταστάσεις. Με την αναδιάρθρωση της εξόρυξης βωξίτη στη Φωκίδα
αναμένονται απολύσεις και διακοπή
συνεργασίας με πολλές δεκάδες εργαζομένων και ιδιοκτητών αυτοκινήτων
μεταφοράς βωξίτη. Επιπλέον ανεργία σε μία τοπική οικονομία σε πολύ χειρότερη
κατάσταση από την μέση Ελληνική Περιφέρεια λόγο της Εθνικής Οικονομικής Κρίσης μιας και η συγκάλυψη της ασυδοσίας και
αυθαιρεσίας επί δεκαετίες έχει μηδενίσει
του άλλους παραγωγικούς τομείς της περιοχής των Δελφών και της Φωκίδας (τουρισμός
– γεωργία) παρά τα πολύ ισχυρά συγκριτικά τους πλεονεκτήματα. Στις
πολιτισμένες περιοχές του πλανήτη, όταν η μεταλλευτική δραστηριότητα μειώνει
θέσεις εργασίας στην εξόρυξη, οι άνεργοι
απασχολούνται (μεταβατικά προς όποια άλλη απασχόληση) για τα επόμενα λίγα χρόνια στις αποκαταστάσεις περιβάλλοντος που οφείλει
η εταιρία εξόρυξης. Να επιβληθεί άμεση
έναρξη υλοποίησης των οφειλόμενων από
την S&B αποκαταστάσεων με απασχόληση των προς απόλυση εργαζομένων
και συνεργατών (και να δρομολογηθεί η ανάπτυξη
των πραγματικά ισχυρών κλάδων της περιοχής που μπορούν να υπερκαλύψουν την
συνολική ζήτηση εργασίας στην Φωκίδα στηρίζοντας το Πανελλαδικό θέμα της ανεργίας και της
παραγωγής ).
5)
Κατά την εξέλιξη των ελέγχων των καταγγελιών, να ελεγχθούν και οι λόγοι για τους οποίους
καθυστέρησε τόσο βολικά για την S&B η ενασχόληση της
Ελληνικής Πολιτείας με αυτές και να αποδοθούν ευθύνες. Δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό ότι το Δημόσιο απλά
δυσλειτούργησε πολλαπλά και διαχρονικά εξυπηρετώντας «συμπωματικά» πάντα
το ίδιο ιδιωτικό συμφέρον.
6)
Να επιβάλλονται πλήρως τα
πρόστιμα και να ασκούνται οι διώξεις, όπου προκύπτει, προκειμένου να
αποκατασταθεί το «περί δικαίου κοινό αίσθημα» της τοπικής κοινωνίας, το οποίο έχει
καταρρακωθεί τα τελευταία χρόνια
δημιουργώντας πολλούς αυτονόητους
κινδύνους.
Υ.Γ. Ακολουθεί το ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΩΝ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΟΣ ΑΠΟ ΤΟ 2010
ΕΩΣ ΤΟ 2015 και δίσκος CD με την ψηφιακή
μορφή όλων των εγγράφων που αναφέρονται ως συνημμένα απ’ όπου μπορεί να εκτιμηθεί
άμεσα η ορθότητα και σοβαρότητα
των προαναφερόμενων.
Για την Κίνηση για την Σωτηρία της Γκιώνας
Γεώργιος Κόλλιας
Για το Μεταλλευτικό Παρατηρητήριο Τμήμα Φωκίδας
Παπαγεωργίου Απόστολος
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ εγγράφου
82
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΩΝ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΟΣ ΑΠΟ ΤΟ 2010
ΕΩΣ ΤΟ 2015
1)Στις 12-7-2010 κατατίθενται συν των άλλων οι καταγγελίες με αριθμό
50, 51, 55 (συν.1)
από την Κίνηση Για Την Σωτηρία Της Γκιώνας και το Παρατηρητήριο Μεταλλευτικών
Δραστηριοτήτων σε όλους τους αρμόδιους και συναρμόδιους Φορείς. Μεταξύ των
άλλων η καταγγελία 55 αναφέρει ότι η εταιρία S&B εκτελεί τις
εξορύξεις στον ορεινό όγκο της Φωκίδας κατά παράβαση Νόμων και Όρων
αδειοδοτησης. Οι καταγγελίες δεν
απαντώνται.
2)Στις 8-11-2010 δημοσιεύεται το
ΦΕΚ 598/Δ από την Γ.Γ. Στερεάς Ελλάδας (συν.2)
που επιβεβαιώνει ότι σε έλεγχο μετά από καταγγελίες κατοίκων του
Λιδωρικίου βρέθηκε ότι στο εξορυκτικό πεδίο ΒΛΑΧΟΘΑΝΑΣΗΣ 7 της S&B (δυτική Φωκίδα)
έχουν καταστραφεί εκτός άδειας δύο στρέμματα δασικής έκτασης και έχουν
διανοιχτεί δύο δρόμου, περικυκλωμένα από περιοχές εργασίας της S&B. Δεν αναζητείται ο
υπεύθυνος για επιβολή κυρώσεων.
3)Κατά την διάρκεια του 2011-2012, οι παράνομες
εγκαταστάσεις βωξίτη στο λιμάνι των Δελφών «βαφτίζονται» νόμιμες με πλήρη
συνεργασία Υπουργείων, Περιφέρειας
Δήμου Δελφών και Λιμενικού Ταμείου Φωκίδας μέσα από σειρά
συντονισμένων λαθών και αβλεψιών. Καταγγελίες
και προσφυγές στην δικαιοσύνη δεν έχουν απαντηθεί. Αναλυτική αναφορά θα σας αποσταλεί σε επόμενη επιστολή
μας.
4)Ιανουάριο του 2012 ο Τοπογράφος Μηχανικός Κος Μπάκας καταθέτει μηνυτήρια αναφορά 70 σελίδων (συν.3) με αναλυτικά στοιχεία
για παρανομίες όπως αυτές των
προαναφερόμενων καταγγελιών.
5)Στις 14-6-2012 παρεμβαίνει ο
Συνήγορος του Πολίτη με σχετικό πόρισμα
(συν.4 ) αναφερόμενο στις καταγγελίες του Κου Μπάκα και ζητά έλεγχο από τα αρμόδια όργανα.
6)27-6-2012, αποστέλλεται στον
Συνήγορο του Πολίτη απάντηση από την Επιθεώρηση Μεταλλείων Νοτίου Ελλάδας (συν.5) που αναφέρει τα αποτελέσματα
ελέγχου που έκαναν σε εγκαταστάσεις και εξορυκτικά πεδία της S&B. Έχουν ελέγξει
άλλα στοιχεία εκτός από
υπερβάσεις επιφανειακών εξορύξεων, μη αποκαταστάσεις κ.λ.π.. παρότι το θέμα του
εγγράφου τους αναφέρει «Περιβαλλοντική αποκατάσταση σε μεταλλεία βωξίτη στη
Φωκίδα».
7)Στις 12-7-2012, δύο χρόνια μετά τις καταγγελίες
του 2010 και μετά από συνεχείς οχλήσεις
των καταγγελλόντων, η Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος
(ΕΥΕΠ) με έγγραφό της (συν.6) ανακινεί το θέμα στέλνοντας και αυτή τις καταγγελίες σε συναρμόδιους
φορείς.
8)Στις 16-8-2012 το Δασαρχείο
Άμφισσας απαντά στο έγγραφο της ΕΥΕΠ (συν.7)
και αναφέρει σχετικά ότι έχει
καταθέσει την 780/5-5-2010 μήνυση για
νόθευση εγγράφου της ΑΕΜ ΒΩΞΙΤΕΣ ΠΑΡΝΑΣΣΟΥ (νυν S&B) παραποιώντας από 20 σε 30 χρόνια την διάρκεια χρήσης συγκεκριμένης έκτασης για εκτέλεση μεταλλευτικών εργασιών.
Γνωρίζουμε, χωρίς αποδεικτικά στοιχεία όμως, ότι στο παρελθόν έχουν προκύψει
πολύ περισσότερα προβλήματα τα οποία όμως αποσοβήθηκαν μετά από πολιτικές
παρεμβάσεις.
9)Στις 11-Οκτωμβρίου-2012 με την καταγγελία
74 (συν.8) επανακατατίθενται οι μη
απαντημένες καταγγελίες 50, 51, 55 από
την Κίνηση Για Την Σωτηρία Της Γκιώνας και το Παρατηρητήριο Μεταλλευτικών
Δραστηριοτήτων με αφορμή σχετική
ΜΠΕ της S&B. Η καταγγελία 74 αναφέρει για πρώτη φορά τον νέο Νόμο «Σας υπενθυμίζουμε την ΚΥΑ 39624/2209/Ε103/2009(Β’ 2076) σε
εφαρμογή της Οδηγίας 2006/21/15-3-2006 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, τον
Ν.4014/21-9-2011 (ΦΕΚ 200) και τον Ν 4042/2012 (ΦΕΚ 24) και ιδιαίτερα το Άρθρο
44 σχετικά με τις συνέπειες μη συμμόρφωσης
και τον επιμερισμό πιθανών προστίμων από την Ε.Ε. στα αρμόδια Φυσικά και
Νομικά πρόσωπα των αρμόδιων ΟΤΑ και των υπηρεσιών τους.»
10)Τον Νοέμβριο του 2012, δημοσιεύεται αποδόμηση –απάντηση του Κου
Μπάκα (συν.9) στο πόρισμα της
Επιθεώρησης Μεταλλείων Νοτίου Ελλάδας, όπου γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στο ότι
οι Επιθεωρητές έλεγξαν προκλητικά ότι πιο ανώδυνο για την S&B και δεν έλεγξαν
καθόλου το θέμα των αποκαταστάσεων κ.λ.π.
11)Στις 29-Μαρτίου -2013 ο Κος Μπάκας με
εξασέλιδη επιστολή του προς το Δημοτικό Συμβούλιο Δήμου Δελφών (συν.10) αναφέρει πλήθος περιπτώσεων
«κακής» λειτουργίας της Πολιτείας και της S&B σε συγκεκριμένα
εξορυκτικά πεδία. Δεν του δίνεται καμία απάντηση.
12)Στις 11-Οκτωμβρίου-2013 μετά από παρέμβαση
του Ειρηνοδικείου Άμφισσας, ένα χρόνο μετά την
καταγγελία 74 , προσκαλούνται οι καταγγέλλοντες για πρώτη
φορά σε Κλιμάκιο Ελέγχου Ποιότητας Περιβάλλοντος από το Τμήμα Περιβάλλοντος Περιφερειακής
Ενότητας Φωκίδας (συν.11).Στην
συνάντηση ο εκπρόσωπος των καταγγελλόντων κάνει σαφές το αίτημα για έλεγχο όλων
των εξορυκτικών πεδίων στην βάση της
καταγγελίας 55 του 2010. Η συνάντηση έκλεισε με συμφωνία να αρχίσουν οι έλεγχοι από το πιο
νέο εξορυκτικό πεδίο ΒΛΑΧΟΘΑΝΑΣΗΣ 7 της S&B και όσο
διαπιστώνονται όντως παραβιάσεις των όρων και της Νομοθεσίας ο έλεγχος να
επεκταθεί και προς τα παλιότερα εξορυκτικά πεδία μέχρι και το 1979. Γνωστοποιείται
ότι το τοπικό γραφείο της Φωκίδας δεν
διαθέτει παλιότερους φακέλους οπότε το θέμα θα πρέπει να διαβιβαστεί στις
κεντρικές Υπηρεσίες για άλλους ελέγχους. Στο παρελθόν η Κεντρική Υπηρεσία του
ΥΠΕΚΑ που διαθέτει τους φακέλους των τελικών αδειών των εξορύξεων είχε αποφύγει επίμονα να δώσει στοιχεία όταν
προσφέρθηκαν εθελοντές Μηχανικοί της περιοχής
να κάνουν εθελοντικά αρχική αντιπαράθεση των περιγραμμάτων των τοπογραφικών των αδειών με
τα πραγματικά αποτελέσματα κάθε εξόρυξης μέσα από τις δορυφορικές φωτογραφίες του
διαδικτύου.
13) Στις 15-11-2013, τρεισήμισι χρόνια μετά την πρώτη καταγγελία, πραγματοποιείται για πρώτη φορά αυτοψία από
Κλιμάκιο Ποιότητας Περιβάλλοντος σε τόπο εξόρυξης βωξίτη της S&B , στην θέση
ΒΛΑΧΟΘΑΝΑΣΗΣ 7, όπως συμφωνήθηκε με τους καταγγέλλοντες στις 11-10-2013.
14)Στις 12-5-2014 αποστέλλεται μετά
από αίτηση στην Κίνηση Για Την Σωτηρία
Της Γκιώνας και το Παρατηρητήριο Μεταλλευτικών
Δραστηριοτήτων η ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΨΙΑΣ του
Κλιμάκιο Ελέγχου Ποιότητας Περιβάλλοντος (συν.12) στο εξορυκτικό πεδίο ΒΛΑΧΟΘΑΝΑΣΗΣ 7 όπου αναφέρει ότι με τον πρώτο έλεγχο μετά από 5 χρόνια διαπιστώθηκαν όλων των ειδών από
τις καταγγελλόμενες από το 2010 παραβάσεις.
15)Στις 19-1-2015, δεκατέσσερις μήνες μετά την αυτοψία, το Τμήμα
Περιβάλλοντος Περιφερειακής Ενότητας Φωκίδας εκδίδει απόφαση με θέμα «Επιβολή διοικητικών κυρώσεων» (συν. 13) όπου αναφέρει επιβολή
προστίμου 29.000 € για τις παραβιάσεις που εντοπίστηκαν στην εξόρυξη στο
ΒΛΑΧΟΘΑΝΑΣΗ 7. Σημειωτέον ότι η εξόρυξη
στο ΒΛΑΧΟΘΑΝΑΣΗ ξεκίνησε το 2010 μετά από
δημόσιες απειλές κατά της ζωής, κοινωνικό εκβιασμό
για απολύσεις κ.λ.π. κατά όσων
είχαν προσφύγει εναντίον αυτής της εξόρυξης (συν.14 , 15 και 16 ). Έχει προηγηθεί, από το 2009, έντονη κοινωνική αντίδραση για τον εμπρησμό
του σπιτιού κατοίκου της Καλοσκοπής
επειδή (σύμφωνα με τον δικηγόρο του Κο Κωσταντόπουλο Νίκο) ο ίδιος είχε συμμετάσχει
σε κινητοποιήσεις κατά της ανεξέλεγκτης εξόρυξης βωξίτη στην περιοχή. Οι
παρανομίες της S&B στο ΒΛΑΧΟΘΑΝΑΣΗ 7
τελέστηκαν ενώ η εταιρία είχε γνώση όλων των προαναφερόμενων και ήξερε ότι κάποιοι απλοί πολίτες θα
προσπαθούσαν να εποπτεύσουν την
Νομιμότητα της δραστηριότητάς της. Επαφίεται στην κρίση του καθενός να εκτιμήσει το κατά πόσο η S&B τηρούσε τους
Νόμους και τις υποχρεώσεις της από το
1979 (που ήταν η ίδια υπεύθυνη για τις αποκαταστάσεις) μέχρι το 2010.
16)Μάρτιος 2015 τυπώνεται η ετήσια
έκθεση του 2014 από τον Συνήγορο Του Πολίτη όπου επιβεβαιώνεται η ορθότητα των καταγγελιών για τον ορεινό
όγκο (συν.17).
17) 27 Μαρτίου 2015 για πρώτη φορά αποδίδονται ευθύνες από επίσημο
φορέα για την στάση της Πολιτείας σε
σχέση με τα συμφέροντα της S&B. Τα «λάθη» κατά
τους καταγγέλλοντες συνεχίζονται δίνοντας συμπτωματικά ή μη, πολύ
μεγάλη τελική εμπορική υπεραξία στα
μεταβιβαζόμενα στοιχεία της δραστηριότητας βωξίτη της πρώην S&B. Στην σε εξέλιξη Χωροταξική Μελέτη της Ιτέας επιχειρείτε εντός προστατευόμενου Δελφικού Τοπίου
δίπλα στο λιμάνι των Δελφών να χαρακτηριστούν οι παράνομες εγκαταστάσεις της
S&B «Μεταλλευτική
περιοχή». Στην αντίστοιχη Μελέτη του γνωστού Γαλαξιδιού επιχειρείτε να αναφερθεί ρητά ότι στην
περιφέρεια της Δημοτικής Ενότητας θα επιτρέπονται οι εξορύξεις βωξίτη. Λόγο
τοπικής πολιτικής αντιπαράθεσης με
αφορμή το πρώτο «λάθος» δημοσιεύεται Δελτίο Τύπου από το Γραφείο
Δημάρχου όπου οι ευθύνες για την εξέλιξη της υπόθεσης και τον χαρακτηρισμό του
λιμανιού των παγκόσμιων Δελφών ως Μεταλλευτική Περιοχή αποδίδονται στην
στάση των Υπουργών της σημερινής Κυβέρνησης στην συνέχεια (συν. 18).
15)Μάιος του 2015. Δεν προχωράει καμία από τις
καταγγελίες. Αυτοί που έχουν επι
δεκαετίες καταπατήσει ανενόχλητοι
τους Νόμους και τους όρους των αδειών εξορυξης, οικειοποιούμενοι το οικονομικό αποτέλεσμα, πουλάνε σε τρίτους την δραστηριότητα
βωξίτη για να εισπράξουν και τον τελευταίο πλούτο που μπορούν από την Φωκίδα
και αφήνουν πίσω
σεληνιακά τοπία , κατεστραμμένες
περιουσίες και δάση, φτώχεια και
ερημωμένα χωριά. Οι διαχρονικοί υποστηρικτές των συμφερόντων της S&B, ανενόχλητοι από
τις καταγγελίες, εξακολουθούν να
επιχειρούν την στήριξη των συμφερόντων της S&B μέχρι την
ολοκλήρωση της αγοραπωλησίας χωρίς
κανένα ενδοιασμό και ας μην έχουν κανένα τεχνοοικονομικό επιχείρημα.
Αναμένεται η θέση
των σημερινών Υπουργών.
1 σχόλιο:
ΥΠΟΜΟΝΗ ΠΑΙΔΙΑ..ΘΕΛΕΙ ΧΡΟΝΟ, ΤΟΣΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΝΑ ΨΑΞΟΥΝ ΣΤΟ..ΥΠΟΓΕΙΟ !!
Δημοσίευση σχολίου