Τετάρτη 17 Απριλίου 2024

«ΣΧΕΔΙΑ ΑΝΑΠΛΑΣΗΣ ΠΑΡΑΛΙΑΚΗΣ ΖΩΝΗΣ ΙΤΕΑΣ» ( Σαράντη Μιχαλόπουλου )



ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΑΝΑΠΛΑΣΗΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΛΙΑΚΗΣ ΖΩΝΗΣ ΙΤΕΑΣ 

Τις ημέρες αυτές βρίσκεται σε εξέλιξη μία «διαμάχη» μεταξύ Λιμενικού Ταμείου Και Δημοτικής Αρχής, με θέμα την «διαβούλευση» για δύο μελέτες που εντάσσονται στα Σχέδια Ανάπλασης της Παραλιακής Ζώνης Ιτέας (Master Plan).

Το Λιμενικό Ταμείο, αρμόδιο για το εν λόγω έργο, γνωστοποίησε τα τελικά σχέδια δύο συγκεκριμένων μελετών και ζήτησε από φορείς αλλά και πολίτες να στείλουν τις όποιες παρατηρήσεις τους, ώστε αυτές να τεθούν υπόψη των μελετητών και αυτοί να διαμορφώσουν τις τελικές μελέτες.

Ο Δήμος Δελφών, προκειμένου να τοποθετηθεί στο θέμα, ζήτησε να οργανωθεί μία ανοιχτή δημόσια παρουσίαση των μελετών, ώστε φορείς και πολίτες να ενημερωθούν καλύτερα και να διατυπώσουν τις όποιες απόψεις τους. 

Στη νομοθετική διαδικασία, η διαβούλευση γίνεται σε δύο στάδια. Στο πρώτο, κάθε φορέας ή πολίτης διατυπώνει γραπτά τις απόψεις του. Η Κυβέρνηση που νομοθετεί συγκεντρώνει αυτές τις απόψεις και τις θέτει υπόψη της Βουλής αλλά και κάθε ενδιαφερόμενου πολίτη, μέσω της σχετικής ιστοσελίδας. Στο δεύτερο στάδιο και κατά τη συζήτηση του εν λόγω νομοσχεδίου στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, καλούνται εκπρόσωποι φορέων να παρουσιάσουν τις απόψεις τους αλλά και να απαντήσουν σε ερωτήσεις των μελών της Επιτροπής. Μετά από αυτούς τους δύο κύκλους διαβούλευσης, το νομοσχέδιο εισάγεται προς ψήφιση στη Βουλή.

Στην περίπτωση του Master Plan για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου της Ιτέας, η «μελέτη» μίας μελέτης δεν είναι απλό πράγμα, και λόγω της έκτασης, και λόγω κάποιων ιδιαίτερων αναφορών, που δεν είναι κατ’ ανάγκη γνωστές ή κατανοητές από απλούς πολίτες.

Η παροχή διευκρινίσεων από το Λιμενικό Ταμείο ή τους Μελετητές, ίσως να είναι μία επίπονη διαδικασία, ειδικά όταν ο χρόνος διαβούλευσης είναι περιορισμένος. Ακόμη, υπάρχει το ερωτηματικό του πόσοι πολίτες ή ακόμη και φορείς θα αναλώσουν χρόνο και προσπάθεια να διαβάσουν τις μελέτες (αν και θα έπρεπε). Υπό την έννοια αυτή, μία «δημόσια» παρουσίαση των μελετών ίσως να συγκέντρωνε περισσότερους ενδιαφερόμενους.

Βέβαια, υπάρχει και η άλλη όψη των πραγμάτων, δηλαδή μία παρουσίαση των μελετών σε ανοιχτή συγκέντρωση να ξέφευγε του σκοπού της και να εξελίσσονταν σε απλή αντιπαράθεση ομάδων ή και προσώπων, γνωστών για παρόμοιες τακτικές, που στο όνομα ανοιχτών διαδικασιών, το μόνο που κάνουν είναι να πολώνουν το κλίμα.

Εγώ, σαν απλό πολίτης, θέλω να παρατηρήσω τα εξής πράγματα.

Το Λιμενικό Ταμείο αντικειμενικά έχει κάνει μία πολύ συστηματική και οργανωμένη δουλειά, κυρίως από τη σκοπιά ότι για να γίνει το οποιοδήποτε έργο, πρέπει πρώτα να υπάρχει ένα γενικό σχέδιο, στα πλαίσια και τους σκοπούς του οποίου να εντάσσεται αυτό. 

Το σχέδιο αυτό έχει επικοινωνηθεί αρκετά προς τους πολίτες, έστω και αν τα μέσα επικοινωνίας δεν καλύπτουν όλο το φάσμα των πολιτών.

Δυστυχώς, από την πλευρά του Δήμου, παρότι προεκλογικά έχουν καταγραφεί πολλές «δεσμεύσεις» για έργα και δράσεις, δεν έχει υπάρξει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, κυρίως για μακρόπνοες ενέργειες, που θα εξυπηρετήσουν την ανάπτυξη της περιοχής.

Σε προηγούμενα άρθρο μου στην αρχή της χρονιάς, με τίτλο «Η νέα Δημοτική Αρχή», είχα καταγράψει αυτές τις «εξαγγελίες», με σκοπό να μπορέσουμε, όσοι ενδιαφερόμαστε για τον τόπο, να κάνουμε μία παρακολούθηση υλοποίησης  των «υποσχέσεων».

Ανατρέχοντας πάλι σε αυτή την καταγραφή, δεν βλέπω πουθενά κάποια αναφορά σε γενικότερα θέματα ανάπτυξης, λες και αυτή θα προκύψει αυτόματα από την υλοποίηση έργων όπως : Δημιουργία ψηφιακού χάρτη αποτύπωσης των θέσεων ταφής και προμήθεια λογισμικού για την εξασφάλιση αυστηρής και διαφανούς τήρησης της σειράς προτεραιότητας, ολοκλήρωση και παραλαβή της μελέτης του 2ου κυττάρου στο ΧΥΤΥ και εξεύρεση χρηματοδότησης για την κατασκευή του, εξασφάλιση χρηματοδότησης της πρότασης μετατροπής του ΧΥΤΥ σε ολοκληρωμένη μονάδα διαχείρισης και των τριών ρευμάτων, ολοκλήρωση προμήθειας 6 απορριμματοφόρων, προμήθεια εξοπλισμού για τα κλαδέματα και τα ογκώδη, προμήθεια εξοπλισμού Γωνιών Ανακύκλωσης Δ. Δελφών, τηλεμετρία ύδρευσης Δ.Δελφών, αντικατάσταση καταθλιπτικού αγωγού λυμάτων Ιτέας, κλπ.

Με βάση τα παραπάνω, ενώ θεωρώ ότι θα βοηθούσε μία δημόσια παρουσίαση των μελετών, έστω και με τον κίνδυνο να «στηθούν δημόσια δικαστήρια» για το Λιμενικό Ταμείο ή την Πρόεδρό του, θα περίμενα από τη Δημοτική Αρχή, όχι απλά να ζητά μία τέτοιου είδους διαβούλευση, αλλά να δράττεται της ευκαιρίας να παρουσιάσει και εκείνη το δικό της ολοκληρωμένο και μακρόπνοο σχέδιο για την ανάπτυξη του τόπου μας, που, από ό, τι φαίνεται, δεν υπάρχει.

Και θα αναφερθώ σε ένα πολύ συγκεκριμένο παράδειγμα που σχετίζεται με τη συγκοινωνιακή μελέτη της παραλιακής λεωφόρου (28ης Οκτωβρίου) της Ιτέας. Υπάρχει ή όχι θέμα συγκοινωνιακό στην Ιτέα ; Είναι αποδεκτό να διέρχονται από την πόλη που έχει κυρίως τουριστικό χαρακτήρα βαριά οχήματα (φορτηγά, λεωφορεία), χωρίς να έχει ούτε καν βρεθεί και οριοθετηθεί συγκεκριμένος χώρος στάθμευσης αυτών (σχετική πρόταση έχει γίνει από την Δημοτική Παράταξη «Ανανεωτική Δύναμη Δήμου Δελφών» και δεν γνωρίζω αν έχει υπάρξει κάποια εξέλιξη στο θέμα) ; Έχει απασχολήσει ή απασχολεί τη Δημοτική Αρχή το θέμα ;

Τελικά, όλοι κρίνονται από τις πράξεις τους ή τις παραλήψεις του, μόνο που το δυστύχημα είναι με ποια κριτήρια γίνονται αυτές οι κρίσεις. Διότι,  μπορεί κάποιος να συμφωνήσει μαζί μου για τον τρόπο που θέτω το συγκεκριμένο θέμα (ναι στη διαβούλευση, ναι στην ενημέρωση, αλλά και πριν από όλα, ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης), όμως είναι βέβαιο ότι θα υπάρξουν και άλλοι που θα απορρίψουν αυτή τη συλλογιστική μου και θα συνταχθούν με άλλες λογικές, όπως της διαρκούς αντιπαράθεσης με τους «αντιπάλους», άσχετο με το τι οι τελευταίοι κάνουν ή προτείνουν για τον τόπο.   

.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου