Σύμφωνα με το δημοσίευμα ο Θωμάς Δοξιάδης είναι ο εμπνευστής της διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου στο «Λαρνάκι » Ιτέας.
Ενσωμάτωση εργοστασίου βωξίτη στο φυσικό τοπίο, Φωκίδα, Ελλάδα - Πριν. Φωτό: doxiadis+ |
Μιλώντας με τον διεθνώς αναγνωρισμένο αρχιτέκτονα για την αρχιτεκτονική τοπίου σε μια χώρα που δεν φημίζεται για την αρμονική σχέση του κτισμένου με το φυσικό περιβάλλον.
Το να μιλάς για αρχιτεκτονική τοπίου σε μια χώρα που δεν φημίζεται για την αρμονική σχέση του κτισμένου με το φυσικό περιβάλλον ήταν μέχρι και πριν από κάποια χρόνια σχεδόν απαγορευτικό. «Όταν πρωτοήρθα στην Ελλάδα το '99 και μιλούσα για διαμόρφωση τοπίου έβλεπα να με κοιτάνε με ένα βλέμμα απορίας, σαν να μην καταλάβαιναν καν τι έλεγα. Όμως αυτό που παρατηρώ είναι ότι μέσα σε αυτά τα 20 χρόνια έχει γίνει πάρα πολύ μεγάλη πρόοδος σε πολλά επίπεδα. Θα σας δώσω ένα παράδειγμα: μέχρι και πριν από τους Ολυμπιακούς του 2004 ήταν μόδα, σε όλους τους δήμους, να φυτεύονται φοίνικες. Ε, μετά τους Ολυμπιακούς σταμάτησαν να βάζουν φοίνικες και ξεκίνησαν να φυτεύουν επιτέλους ελιές» λέει ο κ. Θωμάς Δοξιάδης, ιδρυτής του βραβευμένου αρχιτεκτονικού γραφείου doxiadis+, ο οποίος εργάστηκε στην Οργανωτική Επιτροπή Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας ως υπεύθυνος για θέματα πρασίνου και υπήρξε διευθυντής Τομέα Εικόνας της Πόλης, βοηθώντας με τον τρόπο του στην αλλαγή αυτής της νοοτροπίας.
Landscapes of Cohabitation, Αντίπαρος, Ελλάδα. Φωτό: Clive Nichols |
Ο κ. Δοξιάδης έχει ένα πολύ εντυπωσιακό βιογραφικό. Σπούδασε στη σχολή Αρχιτεκτονικής του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ. Στο ίδιο πανεπιστήμιο έκανε και σπουδές Αρχιτεκτονικής Τοπίου, ενώ μετά από κάποια χρόνια ακαδημαϊκής πορείας επέστρεψε στην Ελλάδα, δημιουργώντας το μελετητικό γραφείο doxiadis+, το οποίο μέχρι στιγμής έχει βραβευτεί πολλές φορές. Πραγματεύεται την αρχιτεκτονική και την αρχιτεκτονική τοπίου στη βάση του περιβαλλοντικού σχεδιασμού και της οικολογίας τοπίου, έχοντας ως βασική του αρχή η αρχιτεκτονική να γίνει όσο περισσότερο συμβατή γίνεται με το περιβάλλον.
Οι βασικές αρχές πάνω στις οποίες κινείται ο κ. Δοξιάδης είναι η διατήρηση της τοπικής ιστορίας, της βιοποικιλότητας, του τοπίου, της ελαχιστοποίησης της χρήσης του νερού και της ανάγκης για φυτοφάρμακα και χημικά αλλά και η φροντίδα ώστε το αποτύπωμα κατασκευής να είναι όσο το δυνατόν μικρότερο στο περιβάλλον.
To πιο χαρακτηριστικό έργο του και αυτό για το οποίο το γραφείο του έχει πάρει τα περισσότερα βραβεία είναι μια σειρά με εξοχικές κατοικίες στην Αντίπαρο. Είναι γνωστές πια –έχουν χτιστεί εδώ και αρκετά χρόνια–, έχουν γίνει θέμα σε όλα τα ξένα περιοδικά ντιζάιν και αρχιτεκτονικής και έχουν δημιουργήσει μια νέα τάση που είναι πολύ μακριά από τη μόδα περασμένων δεκαετιών, που ήθελε οι εξοχικές κατοικίες να είναι δίπατες και να έχουν απαραιτήτως γκαζόν γύρω-γύρω.
Landscapes of Cohabitation, Αντίπαρος, Ελλάδα. Φωτό: Clive Nichols |
Σε μια έκταση περίπου 250 στρεμμάτων, λοιπόν, χτίστηκαν για λογαριασμό ενός επενδυτή σπίτια που όχι απλώς σέβονται το περιβάλλον αλλά έχουν εναρμονιστεί εντελώς με το τοπίο και μοιάζουν σαν να υπήρχαν εκεί από πάντα.
Τα σπίτια είναι εντελώς μοντέρνα και με τις πιο σύγχρονες προδιαγραφές, όμως μοιάζουν λες και τα «γέννησε» η γη, καθώς βρίσκονται σε απόλυτη αρμονία με το φυσικό περιβάλλον. Ακόμα και οι δρόμοι δίνουν την εντύπωση ότι υπήρχαν πάντα εκεί. Γύρω από αυτά οι πεζούλες συναντούν τις ξερολιθιές, ξανά και ξανά, αναδημιουργώντας το φυσικό τοπίο του νησιού.
Μετά από πολλά πειράματα βρήκαμε τον τρόπο να μεταφέρουμε μεγάλες ελιές, χωρίς να τις κουτσουρεύουμε. Ξενοδοχείο 6* AmanZoe - Aman Hotels, Πόρτο Χέλι Ελλάδα. Φωτό: Konstantinos Kontos |
To ίδιο σκεπτικό χρησιμοποιήθηκε και στη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου του ξενοδοχείου Amanzoe στο Πόρτο Χέλι. «Η μέριμνά μας και εκεί ήταν ο τόπος να αναδειχτεί ως αξία και η φιλοσοφία μας ήταν σεβαστούμε το όμορφο τοπίο της Πελοποννήσου και την ακτογραμμή της. Αυτό που ήθελαν και οι επιχειρηματίες που μας ανέθεσαν το έργο ήταν να δημιουργήσουμε έναν κήπο που θα ενίσχυε απρόσκοπτα το υπάρχον τοπίο και το κάναμε, χρησιμοποιώντας τα φυσικά στοιχεία που βρήκαμε στον χώρο: τα ελαιόδεντρα, τα πεύκα, τις χαρουπιές, τους αμπελώνες, τους σιτοβολώνες, την αρωματική βλάστηση και τους πετρόχτιστους αγροτικούς τοίχους».
Ο τόπος ως αξία - Ξενοδοχείο 6* AmanZoe - Aman Hotels, Πόρτο Χέλι Ελλάδα. Φωτό: Clive Nichols
Ευτυχώς, υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι που έχουν αρχίσει να καταλαβαίνουν ότι αυτό που πουλάμε στην Ελλάδα ως τουριστικό προϊόν βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στα τοπία μας. Τι είναι αυτό που πουλάμε; Μα, την όμορφη παραλία, το παραδοσιακό χωριό, το γραφικό εκκλησάκι. Αν, όμως, αποσκοπώντας στην τουριστική ανάπτυξη, αυτά τα πράγματα τα χαλάσεις, μετά δεν θα μπορείς και να τα πουλήσεις. Είναι ευτύχημα, λοιπόν, που έχουμε φτάσει σε ένα σημείο που κάποιοι σκέφτονται την τουριστική ανάπτυξη χωρίς τις καταστροφικές συνέπειες για τον κάθε τόπο» καταλήγει.
Ξενοδοχείο 5* Astir Palace Four Seasons Hotels, Αθήνα, Ελλάδα. Φωτό: G. Marakis - S. Stratigos |
Ένας άλλος άνθρωπος που τον επηρέασε πολύ είναι ο διάσημος βιολόγος Edward Wilson. «Όταν ήμουν στο πανεπιστήμιο έπρεπε κάποια στιγμή να πάρω μαθήματα εκτός του τομέα μου. Τυχαία, λοιπόν, πήρα το μάθημα ενός τύπου που ονομαζόταν Edward Wilson και κάπως έτσι άρχισα να μαθαίνω για τις κοινωνίες των μυρμηγκιών και των τερμιτών και γενικότερα για το πώς τα ζώα ζουν σε κοινωνίες. Ήταν ένα μάθημα κοινωνικής βιολογίας που μου άρεσε πολύ και μου άνοιξε τα μάτια στον κόσμο της φύσης και της βιοποικιλότητας. Έπειτα, ανακάλυψα ότι αυτός ο σπουδαίος καθηγητής ήταν ο άνθρωπος που ξεκίνησε όλη αυτήν τη μάχη για τη βιοποικιλότητα, κάτι που με απασχολεί πολύ πάνω στο αντικείμενο της δουλειάς μου».
«Τα παλιά σπίτια, κυρίως στα νησιά, εκτός του ότι είναι λιτά και ωραία, όταν γκρεμίζονται, αφήνουν πίσω τους μηδαμινό αποτύπωμα. Μένουν πίσω μερικές πέτρες και μετά από λίγο χάνονται κι αυτές. Γίνονται μέρος του τοπίου, σε αντίθεση με τις κατασκευές που γίνονται σήμερα και θα πρέπει να περάσουν πάρα πολλά χρόνια για να ξαναγίνουν μέρος της φύσης» επισημαίνει.
Συζητώντας για την Αθήνα και το κατά πόσο υπάρχει πράσινο στην πόλη, ο κ. Δοξιάδης εξηγεί ότι υπάρχει αρκετό πράσινο, αλλά είναι πολύ άνισα κατανεμημένο. «Δηλαδή υπάρχουν περιοχές, όπως το ιστορικό κέντρο, που έχουν πολλούς ανοιχτούς χώρους και πολύ πράσινο και υπάρχουν περιοχές που δεν έχουν σχεδόν τίποτα. Μετά, είναι και η κλίμακα που θα επιλέξεις. Αν κοιτάξεις την Αθήνα στην κλίμακα του Δήμου Αθηναίων, θα δεις ότι δεν έχει τόσο πολύ πράσινο. Αν την κοιτάξεις στην κλίμακα του Λεκανοπεδίου, θα δεις ότι έχει ακόμα λιγότερο πράσινο, ενώ, αν την κοιτάξεις στην κλίμακα της Αττικής, θα δεις ότι έχει πάρα πολύ πράσινο, μια εκπληκτική ακτογραμμή, αρκετές ρεματιές, ορεινούς όγκους κ.λπ. Δυστυχώς, όμως, όλα αυτά δεν έχουν γίνει αντιληπτά ως ευκαιρίες. Έχουμε μπροστά μας τόσο πολλά πράγματα και είναι σαν να μην τα βλέπουμε.
«Τι μπορούμε να κάνουμε γι' αυτό;» ρωτάω αυθόρμητα. «Κοίτα, αν θέλεις να λύσεις το πρόβλημα, θα κάτσεις και θα το λύσεις. Νομίζω ότι πρέπει να ξεκινάμε από τη φιλοσοφική θέση ότι τα προβλήματα μπορούν να λυθούν, διαφορετικά, αν πιστεύουμε ότι δεν μπορούν, καλύτερα να ασχοληθούμε με κάτι άλλο».
Ξενοδοχείο 5* Almhof Schneider Hotel, Lech Austria. Φωτό: doxiadis+ |
Χωρική στρατηγική μελέτη για το Αρχαιολογικό Πάρκο Μήλου, Μήλος, Ελλάδα Φωτό: doxiadis+ |
Ξενοδοχείο 6* AmanZoe - Aman Hotels, Πόρτο Χέλι Ελλάδα. Φωτό: Clive Nichols |
Landscapes of Cohabitation, Αντίπαρος, Ελλάδα. Φωτό: Clive Nichols |
Ξενοδοχείο 6* AmanZoe - Aman Hotels, Πόρτο Χέλι Ελλάδα. Φωτό: Clive Nichols |
πηγή
Ο τίτλος της ανάρτησης σας θα έπρεπε να λέει : « Εκεί που και οι μεγάλοι αρχιτέκτονες αποτυγχάνουν να συγκαλύψουν την καταστροφή του περιβάλλοντος από την απληστία κάποιων επιχειρηματιών»
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτός ο τόπος δεν επανέρχεται στην πρότερη φυσική του κατάσταση με «αρχιτεκτονικές πινελιές» , θέλει ξήλωμα !
ΑπάντησηΔιαγραφήΤΕΡΑΣΤΙΑ ΑΠΑΤΗ ΤΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΖΕΥΓΑΡΙ "ΠΡΙΝ" ΚΑΙ "ΜΕΤΑ". ΔΙΝΕΙ ΕΝΤΕΛΩΣ ΨΕΥΤΙΚΗ ΕΝΤΥΠΩΣΗ ΟΤΙ ΔΗΘΕΝ ΚΑΤΙ ΚΡΎΦΤΗΚΕ. ΟΠΟΙΟΣ ΕΧΕΙ ΕΠΙΣΚΕΥΤΕΙ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΚΑΙ ΟΠΟΙΟΣ ΤΗΝ ΕΠΙΣΚΕΥΤΕΙ ΣΤΗΝ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΚΑΙ ΒΛΕΠΕΙ ΜΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΟΥ, ΕΧΕΙ ΠΛΗΡΗ ΑΠΟΨΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΣΥΡΜΌ ΤΟΥ ΟΝΟΜΑΤΟΣ "ΔΟΞΙΑΔΗΣ" ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΟΠΙΚΟΥΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΟΥΝ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΤΙΑ ΤΟΥ ΔΕΛΦΙΚΟΥ ΤΟΠΙΟΥ ΣΤΟ ΠΙΟ ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΣΗΜΕΙΟ ΤΟΥ. ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ. ΑΛΛΟ ΤΟ ΝΑ ΦΤΑΝΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΠΟΛΥ ΨΗΛΑ, ΚΑΙ ΑΛΛΟ ΤΟ ΝΑ ΑΝΤΕΧΕΙ ΤΟ ΥΨΟΣ.
ΑπάντησηΔιαγραφή