Η Μαρία Αγγελικούση. Φωτογραφία: angelicoussisgroup.com |
Στην Ελλάδα, μια χώρα όπου η Ναυτιλία είναι βασιλιάς, η πιο πλούσια φιγούρα του κλάδου είναι μια γυναίκα. Η Μαρία Αγγελικούση, 40 ετών, είναι επικεφαλής του Ομίλου Angelicoussis Shipping, ενός από τους μεγαλύτερους πλοιοκτήτες στον Κόσμο. Κληρονόμησε την εταιρεία, τώρα στην τρίτη γενιά της, από τον πατέρα της Γιάννη, ο οποίος πέθανε το 2021 σε ηλικία 72 ετών.
Η αύξηση των ναύλων που προκλήθηκε από μια συρροή πανδημικών παραγόντων εκτόξευσε τις αποτιμήσεις των πλοίων τα τελευταία δύο χρόνια. Αυτό βοήθησε στην αύξηση της καθαρής περιουσίας της Αγγελικούση σε περίπου 5,3 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με το Bloomberg Billionaires Index, καθιστώντας την το δεύτερο πλουσιότερο άτομο στην Ελλάδα μετά την τραπεζική κληρονόμο Βίκυ Σάφρα και μεταξύ των πλουσιότερων γυναικών στον Κόσμο.
Η κ. Αγγελικούση μέσω εκπροσώπου της αρνήθηκε να σχολιάσει το δημοσίευμα.
Η ίδια είναι μεταξύ ενός μικρού αλλά αυξανόμενου συνόλου ισχυρών γυναικών στη Ναυτιλία, μιας βιομηχανίας βαθιά ριζωμένης στην ελληνική κουλτούρα που κυριαρχείται από άντρες. Μεγιστάνες όπως ο Αριστοτέλης Ωνάσης και ο Σταύρος Νιάρχος ήταν το πρωτότυπο των δισεκατομμυριούχων του Εθνους. Οι γυναίκες αποτελούν μόνο το ένα τρίτο περίπου του εργατικού δυναμικού στις πλοιοκτήτριες εταιρείες και μόλις το 2% των ναυτικών πληρωμάτων.
«Η Ναυτιλία θεωρούνταν πάντα μια ανδρική βιομηχανία, αλλά αν κοιτάξετε γύρω σας σήμερα είναι εντυπωσιακό πόσες γυναίκες βρίσκονται σε πολύ εξέχουσες θέσεις ή έτοιμες να είναι εξέχουσες», δήλωσε ο Nigel Lowry, ανταποκριτής στην Αθήνα για την εταιρεία ναυτιλιακών πληροφοριών Lloyd’s List.
Οι γυναίκες πλέον διευθύνουν τις δύο μεγαλύτερες εφοπλιστικές εταιρείες της Ελλάδας: η Αγγελικούση την ομώνυμη εταιρεία της και η Αγγελική Φράγκου, που είναι η διευθύνουσα σύμβουλος της Navios Maritime Holdings. Η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών εξέλεξε πέρυσι μια γυναίκα αρχηγό, τη Μελίνα Τραυλού, για πρώτη φορά στην μακραίωνη ιστορία της.
Η διαδοχή έχει παίξει ρόλο σε αυτή τη διαφοροποίηση. Απαιτώντας μακροπρόθεσμους ορίζοντες και βαριές δεσμεύσεις κεφαλαίου, η Ναυτιλία προσφέρεται για οικογενειακή ιδιοκτησία πολλών γενεών. Ολο και περισσότερο, ο μανδύας της ηγεσίας περνά στις κόρες.
Ως μοναχοπαίδι των γονιών της, η άνοδος της Μαρίας ήταν πιο σίγουρη από τις περισσότερες, αν και όχι εγγυημένη.
Με σπουδές στο Κέμπριτζ, εργαζόταν ως κατώτερη γιατρός για την Εθνική Υπηρεσία Υγείας στο Ηνωμένο Βασίλειο το 2008, όταν ο πατέρας της την παρέσυρε πίσω στην Ελλάδα για να μαθητεύσει μαζί του. Ο κλάδος, που ήδη υποφέρει από πληθώρα πλοίων, περνούσε από μια οδυνηρή συρρίκνωση καθώς το παγκόσμιο εμπόριο έπεσε κατακόρυφα μετά την κατάρρευση της Lehman Brothers. Η κρίση δημόσιου χρέους της Ελλάδας επιδείνωσε τις προκλήσεις.
Ο πατέρας της Αγγελικούση ήταν «ο καλύτερος δάσκαλος», είπε ο Lowry. Γνωστός για τα ένστικτα της αγοράς και την πίστη του σε ορισμένες τράπεζες και ναυπηγεία, βοήθησε την εταιρεία να επιμείνει στην ύφεση και να αυξήσει τον στόλο της από πλοία ξηρού χύδην φορτίου, δεξαμενόπλοια και πλοία που μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο.
Η επέκταση βοήθησε στο διπλασιασμό της περιουσίας της οικογένειας τα τελευταία επτά χρόνια. Συμπεριλαμβανομένων των πλοίων κατά παραγγελία, ο στόλος της Αγγελικούση περιλαμβάνει τώρα 134 πλοία αξίας περίπου 14 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με τον σύμβουλο ναυτιλιακών δεδομένων Vessels Value.
«Ωρα πρόκλησης»
Οταν ο πατέρας Αγγελικούσης έπαθε καρδιακή προσβολή στις αρχές του 2021, η Μαρία έγινε διευθύνουσα σύμβουλος. Ο θάνατός του τρεις εβδομάδες αργότερα προκάλεσε σοκ.
«Ηταν μια πολύ δύσκολη περίοδος για μένα», είπε σε μια σύνοδο πέρυσι. «Επρεπε να πλοηγηθώ προσωπικά θρηνώντας τον πατέρα μου, με τον οποίο ήμουν πολύ κοντά», καθώς και «μεγάλες αλλαγές για την εταιρεία».
Η πρώτη της μεγάλη δοκιμασία ήρθε γρήγορα. Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία ανέτρεψε μια βιομηχανία που είχε ήδη ταλαιπωρηθεί από τους περιορισμούς του Covid. Οταν ξέσπασε ο πόλεμος, η Αγγελικούση είχε πλοία στην Ουκρανία και οι επιπτώσεις σε ολόκληρη την αγορά ήταν άμεσες. Τα ρωσικά πλοία είχαν απαγορευτεί από τα περισσότερα δυτικά λιμάνια, οι αγορές πετρελαίου ήταν σε αταξία και τα πλοία και το πλήρωμα αντιμετώπισαν ένα νέο επίπεδο φυσικών απειλών. Κατέστησε σαφές ότι η εταιρεία δεν θα χειριζόταν κανένα ρωσικό φορτίο, επικαλούμενη «ένα τεράστιο ηθικό στοιχείο» που ενσωματώθηκε στην απόφαση.
Η αποφασιστικότητά της κέρδισε τον σεβασμό της από άλλους στον κλάδο, μερικοί από τους οποίους ήταν δύσπιστοι για την ικανότητά της να γεμίσει τα παπούτσια του πατέρα της.
«Το χειρίστηκε εξαιρετικά σταθερά», είπε ο Lowry της Lloyd’s List. «Φαίνεται να είναι σε πολύ ομοιόμορφη καρίνα»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου