Τρίτη 16 Νοεμβρίου 2021

Πόσο φιλικό προς το περιβάλλον είναι το ηλεκτρικό σου αυτοκίνητο;



Τα ηλεκτρικά αυξάνονται με ραγδαίους ρυθμούς και σε λίγα χρόνια θα αποτελούν το κυρίαρχο αυτοκινητικό καθεστώς. Η μείωση των εκπομπών CO2, ωστόσο, σχετίζεται άμεσα με το είδος της ηλεκτρικής ενέργειας που χρησιμοποιούν.

Ως ένα από τα μεγαλύτερα όπλα για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής λογίζονται τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αν και ένας τέτοιος ισχυρισμός δεν είναι απόλυτα αληθής.

Δεν αρκεί το γεγονός ότι παράγουν μηδενικούς ρύπους κατά την κίνησή τους, μιας και πρέπει να ληφθεί υπόψη και το CO2 που παράγεται κατά την κατασκευή τους (μπαταρίες κλπ). Μην ξεχνάμε επίσης ότι η ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιείται για την κίνησή τους παράγεται σε μεγάλο βαθμό από ορυκτά καύσιμα και όχι από την «καθαρή» ενέργεια των Ανανεώσιμων Πηγών (ΑΠΕ) – η στροφή προς τις οποίες κρίνεται απαραίτητη.

Σε ορισμένες χώρες, μάλιστα, η καύση άνθρακα για την παραγωγή ηλεκτρισμού είναι δραματικά μεγαλύτερη απ’ ό,τι σε κάποιες άλλες, κάτι που συντελεί στη δημιουργία μιας Ευρώπης «δύο ταχυτήτων». Αυτό είναι το συμπέρασμα έρευνας που διεξήχθη από την εταιρεία Research Energy Group (REG).

Στην Ευρώπη, μεγάλη εξάρτηση από τη χρήση άνθρακα έχουν χώρες όπως η Πολωνία και το Κόσσοβο, όπου τα ηλεκτρικά αποδεικνύονται ιδιαίτερα «ρυπογόνα».

Στον αντίποδα, τις καλύτερες «οικολογικές» επιδόσεις καταγράφουν τα ηλεκτρικά της Ελβετίας. Xάρη στην εκτενή χρήση υδροηλεκτρικής και πυρηνικής ενέργειας, η εξοικονόμηση ρύπων είναι κατά 100% μεγαλύτερη συγκριτικά με ένα συμβατικό αυτοκίνητο. Ακολουθούν οι Νορβηγία (98%), Γαλλία (96%), Σουηδία (95%) και Αυστρία (93%).

Αντιστρόφως ανάλογη είναι η κατάσταση σε χώρες όπως η Κύπρος (4%), η Σερβία (15%), Εσθονία (35%) και Ολλανδία (37%), όπου το ποσοστό συμμετοχής των ΑΠΕ στην τελική κατανάλωση ενέργειας είναι ιδιαίτερα φτωχό.


Η Γερμανία, η οποία παράγει τα περισσότερα αυτοκίνητα στην Ευρώπη, βασίζεται σε ένα ενεργειακό μείγμα ΑΠΕ και άνθρακα, και κατά συνέπεια ένα ηλεκτρικό είναι κατά 55% πιο φιλικό στο περιβάλλον απ’ ότι ένα συμβατικό.

Σε χώρες όπως η Ισπανία, έχουν επενδυθεί μεγάλα ποσά στην ηλιακή και αιολική ενέργεια, αλλά δεν έχει σημειωθεί αντίστοιχη πρόοδος στην εξέλιξη κέντρων για την αποθήκευσή της. Αυτό σημαίνει πως η «φιλικότητα» ενός ηλεκτρικού προς το περιβάλλον εξαρτάται από την ώρα της ημέρας που γίνεται η φόρτισή του.

Για παράδειγμα το απόγευμα – σε συνθήκες ηλιοφάνειας και ανέμων –  η εξοικονόμηση CO2 είναι κατά 16-18% μεγαλύτερη απ’ ότι τη νύχτα, όταν το δίκτυο φόρτισης «λειτουργεί» με ορυκτά καύσιμα.

Η έρευνα, λοιπόν, καταδεικνύει ότι το πόσο «πράσινο» είναι ένα ηλεκτρικό εξαρτάται τόσο από το πόσο «καθαρή» είναι η ενέργεια που χρησιμοποιεί όσο και από τη δυνατότητα της εκάστοτε χώρας να αποθηκεύει την ενέργεια των ΑΠΕ.

Οι ερευνητές της REG, υποστηρίζουν ότι εφόσον η Ευρώπη αποκτήσει καθολική πρόσβαση στην «πράσινη» ενέργεια οι οδηγοί θα γίνουν αυτομάτως πρόθυμοι να στραφούν στην ηλεκτροκίνηση.

«Ο ηλεκτρισμός έχει τις προοπτικές να απανθρακοποιήσει τις μεταφορές, με έναν τρόπο που οι κινητήρες εσωτερικής καύσης δεν θα μπορέσουν ποτέ», αναφέρεται χαρακτηριστικά.


πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου