Κυριακή 29 Αυγούστου 2021

«Ξεκινά η μάχη για τους 4 οδικούς άξονες»



Της Ελένης Μπότα

Εν αναμονή της δημοπράτησης 4 μεγάλων οδικών έργων βρίσκονται οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας. Η κατασκευή των έργων αυτών θα τροφοδοτήσει το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των υπογεγραμμένων συμβάσεών τους, ενώ παράλληλα θα ενισχύσει τα έσοδά τους μέσω των συμβάσεων παραχώρησής τους. Όμως, πέρα από τα οφέλη σε επίπεδο επιχειρηματικών ομίλων, η κατασκευή των νέων οδικών αξόνων αναμένεται να συμβάλει σημαντικά και στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας με τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, ενώ πολλαπλά είναι τα οφέλη για τους πολίτες.

Γρηγορότερες και ασφαλέστερες μετακινήσεις, εξοικονόμηση καυσίμων και μείωση των φθορών των αυτοκινήτων αναμένεται να εξασφαλίσουν για τους οδηγούς τα νέα αυτά οδικά έργα.

Σε πολλές περιπτώσεις ο χρόνος μείωσης της διαδρομής αναμένεται να φτάσει ακόμα και στο μισό, ενώ σημαντική θα είναι και η εξοικονόμηση καυσίμων.

Ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος

Στην τελική ευθεία μπαίνει ο διαγωνισμός για τη υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος, καθώς μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να ολοκληρωθεί η δημόσια διαβούλευση για τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του έργου.

Η δημόσια διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι τις 6 Σεπτεμβρίου, ενώ μετά την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας θα προχωρήσουν τα προεπιλεγέντα σχήματα στην κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για τη συνέχεια του διαγωνισμού μέχρι τη συμβασιοποίηση του έργου. Το έργο θα έχει κατασκευαστική διάρκεια 5 έτη και προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ.

Το έργο της υποθαλάσσιας ζεύξης Σαλαμίνας-Περάματος, που "σέρνεται" από το 1992, αφορά την κατασκευή υποθαλάσσιας σήραγγας μήκους περίπου 1,1 χλµ., µε τις εκατέρωθεν προσβάσεις της (συνολικό µήκος έργου περί τα 3 χλµ.) από τον ανισόπεδο κόμβο Περάµατος µέχρι τoν ανισόπεδο κόμβο Παλουκίων. Περιλαμβάνει και τα οδικά τµήµατα παράκαµψης των πόλεων Περάµατος και Σαλαµίνας, µήκους περίπου 14,5 χλµ.

Σήμερα, με τα φέρι-μποτ, η σύνδεση Περάματος-Σαλαμίνας διαρκεί 15 με 20 λεπτά. Όταν θα ολοκληρωθεί η κατασκευή της υποθαλάσσιας σήραγγας, η σύνδεση Περάματος-Σαλαμίνας θα πραγματοποιείται σε λιγότερο από 5 λεπτά.

Η πορθμειακή γραμμή θα παραμείνει ως εναλλακτική πιο οικονομική επιλογή. Βάσει ερευνών, η πορθμειακή σύνδεση Σαλαμίνας-Περάματος (δρομολόγια φέρι-μποτ ανά 15 λεπτά, 24 ώρες/μέρα, 12 μήνες/έτος) είναι η δεύτερη πιο πολυσύχναστη μετά το Dover-Calais που ενώνει τη Βρετανία με τη Γαλλία.

Καλαμάτα-Μεθώνη

Σε εξέλιξη βρίσκεται ο ανταγωνιστικός διάλογος μεταξύ των 5 σχημάτων που έχουν προκριθεί στη β’ φάση του διαγωνισμού για τη "Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία και Συντήρηση του Οδικού Άξονα Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου, Τμήμα Καλαμάτα - Ριζόμυλος - Πύλος - Μεθώνη, με ΣΔΙΤ".

Τα 5 σχήματα που έχουν προκριθεί στο έργο είναι: Άβαξ, Άκτωρ Παραχωρήσεις, Intrakat, ΓΕΚ Τέρνα και η κοινοπραξία Acciona Concesiones - Μυτιληναίος.

Στο πλαίσιο της προτεινόμενης Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης θα υλοποιήσει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση της Εθνικής Οδού Καλαμάτα - Ριζόμυλος - Πύλος - Μεθώνη, συνολικού μήκους περίπου 50 χιλιομέτρων, που περιλαμβάνει τα εξής τμήματα: το τμήμα Καλαμάτα-Ριζόμυλος μήκους 16,4 χλμ., το τμήμα Ριζόμυλος-Πύλος μήκους 25,7 χλμ. και το τμήμα Πύλος-Μεθώνη μήκους 7,9 χλμ.


Μετά την ολοκλήρωση του ανταγωνιστικού διαλόγου, ο οποίος έχει ξεκινήσει τις τελευταίες ημέρες (όπου μεταξύ άλλων τα σχήματα ζητούν διευκρινίσεις επί των μελετών και άλλων τεχνικών χαρακτηριστικών), θα ακολουθήσει η υποβολή οικονομικών προσφορών. Το κατασκευαστικό κόστος του έργου ανέρχεται στα 180 εκατ. ευρώ.


Η διάρκεια της σύμβασης ΣΔΙΤ θα είναι 360 μήνες (30 χρόνια). Η αποπληρωμή του έργου θα γίνει με πληρωμές διαθεσιμότητας ή άλλες τμηματικές καταβολές, κατά την περίοδο λειτουργίας. Στο πλαίσιο της σύμβασης σύμπραξης, ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης (ΙΦΣ) καλείται να αναλάβει την εκπόνηση του συνόλου των απαιτούμενων μελετών για την κατασκευή του έργου, με βάση τις διατιθέμενες από την αναθέτουσα αρχή μελέτες, τον οριστικό σχεδιασμό του έργου που θα προκύψει κατά τη διαδικασία ανάθεσης και την περιβαλλοντική αδειοδότησή του. Επίσης την κατασκευή του συνόλου των εργασιών οι οποίες προβλέπονται στις μελέτες του κατασκευαστικού σχεδιασμού του έργου, με στόχο την πλήρη λειτουργική απόδοση και ετοιμότητα του έργου, τη χρηματοδότησή του βάσει του οριστικού σχεδιασμού. Επιπλέον τη συντήρηση, λειτουργία του οδικού τμήματος "Καλαμάτα - Ριζόμυλος - Πύλος - Μεθώνη", όπως αυτό θα προβλέπεται στον οριστικό σχεδιασμό, για όλη τη διάρκεια της σύμπραξης και, τέλος, την επιστροφή του έργου στο Δημόσιο, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στη σύμβαση, στο τέλος της συμβατικής περιόδου.

Flyover

Εν αναμονή της υποβολής των οικονομικών προσφορών βρίσκονται οι κατασκευαστικοί όμιλοι για τον διαγωνισμό της νέας Ανατολικής Περιφερειακής Οδού της Θεσσαλονίκης, ή αλλιώς το Flyover, που περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός νέου, εναέριου αυτοκινητοδρόμου, συνολικού προϋπολογισμού 370 εκατ. ευρώ. 

Να σημειωθεί ότι για το έργο έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον πέντε σχήματα: Άβαξ Α.Ε., ΓΕΚ Τέρνα Α.Ε., Άκτωρ Παραχωρήσεις Α.Ε., Ιntrakat και η κοινοπραξία Μυτιληναίος Α.Ε. - Intertoll Europe ZRt.


Το Flyover θα εξυπηρετεί 10.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση και θα σώσει ζωές, καθώς σήμερα, σύμφωνα με τα στοιχεία, ο δείκτης θνησιμότητας στην Ανατολική Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης είναι 12 φορές μεγαλύτερος σε σχέση με την Αττική Οδό στην Αθήνα.

Το πρωτοποριακό έργο, μοναδικό του είδους στην Ελλάδα, αφορά 13 χιλιόμετρα, με 9 ανισόπεδους κόμβους, 4 χιλιόμετρα συνεχόμενης γέφυρας Flyover, 8 νέες γέφυρες και 3 νέες σήραγγες. To έργο θα χρηματοδοτηθεί με ΣΔΙΤ. Στην κατασκευή του θα απασχοληθούν περισσότεροι από 1.000 εργαζόμενοι.

BOAK

Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης αποτελεί ένα υψίστης σημασίας έργο, καθώς με την ολοκλήρωση της κατασκευής του αναμένεται να επιτευχθεί σημαντική μείωση των ατυχημάτων που βαρύνουν τον σημερινό άξονα, ιδίως με θανατηφόρα ατυχήματα και σοβαρούς τραυματισμούς.

Επίσης αναμένεται να επιτευχθεί σημαντική μείωση στον χρόνο των μετακινήσεων μεταξύ των κύριων πόλων του βόρειου μετώπου της Κρήτης στο επιθυμητό επίπεδο, βελτίωση της άνεσης των μετακινήσεων, προσφέροντας καλύτερο και ελκυστικότερο επίπεδο συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης στους χρήστες και επίσης μείωση κόστους μεταφοράς των εμπορευμάτων και προϊόντων στο συνολικό οδικό δίκτυο της Κρήτης, του οποίου αποτελεί τον κορμό.

Σήμερα βρίσκονται σε διαγωνιστική διαδικασία δύο από τα τρία τμήματα του έργου. Το πρώτο τμήμα από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο ως έργο παραχώρησης και το δεύτερο τμήμα από τη Χερσόνησο μέχρι τη Νεάπολη ως έργο ΣΔΙΤ.


Στον πρώτο διαγωνισμό συμμετέχουν πέντε σχήματα, ήτοι: Άκτωρ Παραχωρήσεις, Τέρνα, Άβαξ, Vinci, Κ/Ξ Μυτιληναίος-Intertoll, ενώ στο δεύτερο σχήμα οι: Άκτωρ Παραχωρήσεις, Τέρνα, Άβαξ, Κ/Ξ Μυτιληναίος-Intertoll.


πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου