Η ηλεκτροκίνηση μπαίνει με γοργούς ρυθμούς στη ζωή μας, όμως οι υποψήφιοι αγοραστές, αν και πλέον αρκετά ενημερωμένοι, έχουν πολλές απορίες όσον αφορά το κόστος που συνοδεύει τη νέα τεχνολογία, τις δυνατότητες των μπαταριών, τις υποδομές φόρτισης και το πραγματικό οικολογικό αποτύπωμα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Τρεις ειδικοί δίνουν τις απαντήσεις στα πιο φλέγοντα ερωτήματα, ο Αντώνης Αδάναλης από την πλευρά του BMW Group, το οποίο από το 2013 πρωτοπορεί στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όπως επίσης οι Φώτης Οικονομίδης και Ηλίας Πετρής από την nrg, τον πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας που έχει προχωρήσει σε σημαντικές επενδύσεις στο κομμάτι της ηλεκτροκίνησης.
Γιατί η αυτοκινητοβιομηχανία στρέφεται στην ηλεκτροκίνηση;
Φώτης Οικονομίδης: Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση αποτελεί τη φυσική μας συνέχεια, καθώς είναι ένα από τα βασικότερα μέσα εκπλήρωσης διάφορων περιβαλλοντικών στόχων, όπως και της μείωσης των εκπομπών CO2, και η αυτοκινητοβιομηχανία θα αποτελέσει τον πρωταγωνιστή στη νέα κατάσταση. Σύμφωνα με στοιχεία από την Κομισιόν, τα αυτοκίνητα και τα ελαφρά εμπορικά οχήματα μόνο ευθύνονται για το ~15% των εκπομπών CO2 στην ΕΕ σήμερα, ενώ ιδίοις όμμασι είδαμε τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown, η οποία οφειλόταν και στον περιορισμό των μετακινήσεων. Ήδη πολλές χώρες έχουν προχωρήσει στην τελική απαγόρευση των συμβατικών κινητήρων καύσης, και οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν τη μείωση της ζήτησης στην παγκόσμια αγορά επενδύοντας στη διάθεση νέων αυτοκινήτων μηδενικών ρύπων, αλλά και στη δημιουργία δικτύων δημόσιων σταθμών φόρτισης σε συνεργασία και με άλλους φορείς. Στην Ελλάδα η διείσδυση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι περιορισμένη, κυρίως λόγω των υψηλών τιμών πώλησης, αλλά και του περιορισμένου αριθμού σταθμών φόρτισης. Παρ’ όλα αυτά, και με τη συνδρομή των μέτρων που έχει λάβει η κυβέρνηση μέσω του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», αναμένεται η διείσδυση αυτή να αυξηθεί σημαντικά το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.
Ποια είναι τα οφέλη της ηλεκτροκίνησης;
Αντώνης Αδάναλης: Σκεφτείτε μια πόλη όπου αντί για αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης κυκλοφορούν μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα και φανταστείτε πόσο πιο ήσυχη θα είναι αυτή η πόλη αλλά και πόσο πιο καθαρός ο αέρας που αναπνέουν οι πολίτες της. Ο χρήστης, με τη σειρά του, έχει οφέλη που έχουν να κάνουν με την οικονομία και τη μείωση του κόστους χρήσης στην καθημερινότητά του, και βέβαια, αυτό που μπορεί να καταλάβει κανένας μόνο αν οδηγεί ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, είναι ότι κάνει τη συμβίωσή του με το αυτοκίνητο πολύ πιο άνετη, πολύ πιο ξεκούραστη και πολύ πιο ευχάριστη.
Κατά πόσον ένα ηλεκτρικό τελικά επιβαρύνει περισσότερο το περιβάλλον σε σχέση με ένα συμβατικό αυτοκίνητο;
Αντώνης Αδάναλης: Πάρα πολλές έρευνες έχουν αποδείξει ότι στον κύκλο ζωής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου οι συνολικά εκπεμπόμενοι ρύποι είναι πολύ χαμηλότεροι από ενός αντίστοιχου συμβατικού αυτοκινήτου. Φυσικά, το ιδανικό είναι η κατασκευή του να γίνεται χωρίς ενεργειακό αποτύπωμα, δηλαδή ένα εργοστάσιο, για παράδειγμα, όπως είναι τα δικά μας που παράγουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, να τροφοδοτείται από ενέργεια η οποία να παράγεται από ανανεώσιμες πηγές. Μετά, στη διανομή αυτών των αυτοκινήτων, μπορεί να μειωθεί το ενεργειακό αποτύπωμα χρησιμοποιώντας ηλεκτρικά μέσα μεταφοράς. Προφανώς τοπικά το ηλεκτρικό αυτοκίνητο, όταν κινείται στις πόλεις, δεν εκπέμπει ρύπους. Μετά έχουμε το κομμάτι της ανακύκλωσης, και στην περίπτωση των δικών μας αυτοκινήτων μιλάμε για ένα ποσοστό ανακύκλωσης της τάξης του 95%. Αν λοιπόν όλη αυτή η αλυσίδα καταφέρει να μειώσει περαιτέρω το ενεργειακό της αποτύπωμα, τότε μπορούμε να φτάσουμε στα επόμενα χρόνια να λέμε ότι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο έχει πραγματικά μηδενικό αποτύπωμα.
Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο απευθύνεται σε όλους;
Αντώνης Αδάναλης: Για να ζήσεις αυτήν τη μοναδική εμπειρία της οδήγησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου και αυτή η ίδια να είναι ευχάριστη, θα πρέπει πρώτα να εξακριβώσεις αν εξυπηρετεί τις ανάγκες σου, αν δηλαδή έχεις πρόσβαση σε σημείο φόρτισης και οι καθημερινές σου μετακινήσεις είναι συμβατές με την αυτονομία του. Εναλλακτικά, όμως, κάποιος μπορεί να αποκτήσει ένα μοντέλο plug-in υβριδικό, που ενώνει ουσιαστικά αυτούς τους δύο κόσμους, δηλαδή το αυτοκίνητο εσωτερικής καύσης με το ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Διαθέτει έναν ηλεκτροκινητήρα με τον οποίο μπορείς να κινηθείς αμιγώς ηλεκτρικά σε καθημερινές συνθήκες στην πόλη, και σε όλες τις άλλες περιπτώσεις μπορεί να κινηθεί συνδυαστικά με τους δύο κινητήρες, κάτι το οποίο επίσης έχει οφέλη, γιατί έχεις αυξημένη ισχύ, μειωμένη κατανάλωση και ρύπους, και επίσης δεν υπάρχει κανένας περιορισμός όσον αφορά την αυτονομία. Άρα ένα plug-in υβριδικό αυτοκίνητο μπορεί ουσιαστικά να εκπαιδεύσει τον κόσμο προς την ηλεκτροκίνηση.
Γιατί το ηλεκτρικό αυτοκίνητο που είναι απλούστερο ως κατασκευή είναι ακριβότερο κατά κανόνα από ένα συμβατικό;
Αντώνης Αδάναλης: Το κόστος της μπαταρίας υψηλής τάσης είναι ακόμη υψηλό, που σημαίνει ότι επηρεάζει τη συνολική τιμή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Όσο μεγαλύτερη η μπαταρία, τόσο μεγαλύτερο και το κόστος. Βέβαια, όσο μεγαλύτερη είναι η μπαταρία τόσο μεγαλύτερη και η αυτονομία, που όλοι γνωρίζουμε πόσο σημαντικό στοιχείο είναι σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Υπάρχει όμως μία χρυσή τομή που ο κάθε κατασκευαστής πρέπει να επιτύχει, ή τουλάχιστον προσπαθεί να επιτύχει, και έχει να κάνει με την αναλογία του μεγέθους της μπαταρίας και του βάρους του αυτοκινήτου. Γιατί, όταν τοποθετήσεις μια πολύ μεγάλη μπαταρία σε ένα αυτοκίνητο για να έχει πολύ μεγάλη αυτονομία, του προσθέτεις και πάρα πολύ μεγάλο βάρος, άρα μειώνεις την αποδοτικότητά του. Μπορεί λοιπόν η μπαταρία να αποτελεί το πιο ακριβό μέρος ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, αλλά αυτό είναι κάτι δυναμικό, που αλλάζει συνεχώς και αλλάζει προς το καλύτερο. Κάθε χρόνος που περνάει, το κόστος των μπαταριών είναι μικρότερο, και αυτό έχει να κάνει με την εξέλιξη της τεχνολογίας, και βέβαια με τον ανταγωνισμό. Πολλοί λοιπόν ρωτούν πότε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα έχει την τιμή του συμβατικού. Θα το δούμε σύντομα. Το πόσο σύντομα εξαρτάται από τον κάθε κατασκευαστή. Εμείς, ως BMW Group, το έχουμε επιτύχει ήδη. Tο ηλεκτρικό μας BMW iX3 έχει πλέον κόστος αντίστοιχο με αυτό ενός συμβατικού μοντέλου.
Πόσο αντέχει στο χρόνο η μπαταρία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου;
Αντώνης Αδάναλης: Οι περισσότεροι κατασκευαστές δίνουν αυτήν τη στιγμή εγγύηση η οποία φτάνει τα 8 χρόνια ή τα 160.000 χιλιόμετρα για τις μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αυτό δε σημαίνει βέβαια ότι μετά την πάροδο των οκτώ ετών έρχεται το τέλος ζωής της μπαταρίας. Ωστόσο, η μακροζωία μιας μπαταρίας εξαρτάται και από τον τρόπο που τη φορτίζουμε. Υπάρχει ένας χρυσός κανόνας για τις μπαταρίες ιόντων λιθίου, ο οποίος είναι «δεν αφήνω συνεχώς την μπαταρία μου να αποφορτίζεται εντελώς και δεν τη φορτίζω όταν είναι φορτισμένη από 75% και πάνω».
Πόσο κοστίζει η συντήρηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου;
Αντώνης Αδάναλης: Το κόστος συντήρησης είναι πολύ χαμηλότερο από εκείνο ενός συμβατικού, και νομίζω ότι αυτό μπορεί να το συνειδητοποιήσει κανείς εύκολα, γιατί σίγουρα υπάρχουν λιγότερα μηχανικά μέρη που χρήζουν συντήρησης. Ακόμα και τα τακάκια φθείρονται λιγότερο, καθώς σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο στις περισσότερες των περιπτώσεων δε χρησιμοποιείς το φρένο. Έτσι, μια αλλαγή σε τακάκια μπορεί για παράδειγμα να πραγματοποιηθεί στα 100.000 χιλιόμετρα!
Από τι εξαρτάται ο χρόνος φόρτισης ενός αυτοκινήτου;
Αντώνης Αδάναλης: Ο χρόνος φόρτισης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι κάτι που απασχολεί τους περισσότερους υποψήφιους αγοραστές, και αυτό είναι απολύτως φυσιολογικό. Οι παράγοντες που τον προσδιορίζουν είναι οι εξής τρεις: η πηγή του ρεύματος, το μέγεθος της μπαταρίας και η υποδομή που έχει το αυτοκίνητο έτσι ώστε να φορτίσει με μεγαλύτερη ή μικρότερη ισχύ.
Πώς διαμορφώνεται ο χρόνος φόρτισης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου ανάλογα με το φορτιστή και τον on board φορτιστή του αυτοκινήτου;
Φώτης Οικονομίδης: Ο συνολικός χρόνος φόρτισης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου εξαρτάται και από τον τύπο του φορτιστή αλλά και από τις προδιαγραφές του ίδιου του αυτοκινήτου, και πιο συγκεκριμένα από τον εσωτερικό φορτιστή (on-board charger) του, ειδικά για την AC φόρτιση. Συνεπώς, η μέγιστη ταχύτητα φόρτισης, και άρα ο χρόνος φόρτισης, καθορίζεται και από τους δύο παράγοντες. Για παράδειγμα, ένα BMW i3 με χωρητικότητα μπαταρίας 42,2 kWh σε οικιακή πρίζα (shuko) θα φορτίσει πλήρως σε ~20 ώρες, ενώ σε έναν AC οικιακό φορτιστή ισχύος 7,4 kW θα φορτίσει σε περίπου 6 ώρες. Και στις δύο αυτές περιπτώσεις ο ρευματοδότης είναι αυτός που καθορίζει την ταχύτητα φόρτισης. Αν δοκιμάσουμε να φορτίσουμε το ίδιο αυτοκίνητο σε έναν AC φορτιστή ισχύος 11 kW και έναν άλλον 22 kW, τότε θα διαπιστώσουμε ότι ο χρόνος φόρτισης θα είναι ο ίδιος (περίπου 4 ώρες), και αυτό γιατί το BMW i3 υποστηρίζει φόρτιση έως 11 kW εναλλασσόμενου ρεύματος. Ωστόσο, αυτό που υποστηρίζουμε ακολουθώντας και τις κατευθυντήριες γραμμές των τεχνικών μας είναι ότι η επιλογή ενός ελαφρώς ταχύτερου φορτιστή είναι σαφώς καλύτερη, αφού δεν τον αναγκάζουμε να χρησιμοποιείται στο όριό του, ενώ πετυχαίνουμε ενδεχομένως και μεγαλύτερη διάρκεια ζωής της συσκευής. Όλα αυτά βέβαια, εφόσον η εγκατάστασή μας υποστηρίζει τη σωστή λειτουργία μιας τέτοιας συσκευής επαναφόρτισης.
Ενδεικτικοί χρόνοι φόρτισης ενός BMW i3
Με ωφέλιμη χωρητικότητα μπαταρίας 37,9 kWh οι χρόνοι διαμορφώνονται ως εξής ανάλογα με τον τύπο του φορτιστή και το ποσοστό φόρτισης:
Σε οικιακή πρίζα σούκο
0%-80%: 15 ώρες / 0%-100%: 18,3 ώρες / Σε φορτιστή 3,7 kW / 0%-80%: 9,7 ώρες / 0%-100%: 13 ώρες
Σε φορτιστή 7,4 kW
0%-80%: 5,2 ώρες / 0%-100%: 7 ώρες / Σε φορτιστή 11 kW / 0%-80%: 3,2 ώρες / 0%-100%: 4,3 ώρες
Σε φορτιστή DC 50 kW
0%-80%: 0,5 ώρα / 0%-100% σε φορτιστή DC 50kW: 1,3 ώρες
Ποιοι είναι οι υφιστάμενοι τύποι φορτιστών;
Φώτης Οικονομίδης: Η επαναφόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπορεί να πραγματοποιηθεί είτε μέσω ενός απλού καλωδίου φόρτισης, είτε σε σταθμούς εναλλασσόμενου ρεύματος, ή σε ταχυφορτιστές συνεχούς ρεύματος. Η φόρτιση «Mode 2», όπως αναφέρεται, αφορά τη φόρτιση ενός ηλεκτρικού ή και plug–in hybrid αυτοκινήτου μέσω ενός φορτιστή με μορφή καλωδίου, το οποίο διατίθεται με την αγορά κάθε νέου αυτοκινήτου. Το καλώδιο/φορτιστής συνδέεται με την οικιακή πρίζα (shuko), προσφέροντας μεν περιορισμένη φυσικά ταχύτητα φόρτισης, αλλά έναν σίγουρο/εφεδρικό τρόπο επαναφόρτισης οπουδήποτε. Εν συνεχεία, είναι η φόρτιση «Mode 3», η οποία αποτελεί και την πιο διαδεδομένη λύση και αναφέρεται σε φορτιστές εναλλασσόμενου ρεύματος (AC) με εγκατεστημένη ισχύ από 3,7 kW έως 22 kW. Αυτού του τύπου οι φορτιστές μπορούν να εγκατασταθούν σε σπίτια, ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης (όπως γραφεία, εμπορικά κέντρα) αλλά και σε δημοσίως προσβάσιμα σημεία, και εξυπηρετούν τόσο αμιγώς ηλεκτρικά όσο και plug–in hybrid αυτοκίνητα. Τέλος, συναντάμε τους σταθμούς ταχυφόρτισης, οι οποίοι παρέχουν συνεχές ρεύμα (DC) ισχύος έως 350 kW, που εξυπηρετούν μόνο τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, επιτρέποντας στον χρήστη να επαναφορτίσει το αυτοκίνητό του σε χρόνους λιγότερους της μίας ώρας. Τέτοιου τύπου φορτιστές συναντάμε συνήθως στους ΣΕΑ των αυτοκινητοδρόμων.
Ποιος είναι ο κατάλληλος φορτιστής ανάλογα με το αυτοκίνητό μου;
Φώτης Οικονομίδης: Για τη σωστή επιλογή ενός οικιακού φορτιστή, εκτός από τις ιδιότητες του αυτοκινήτου (χωρητικότητα μπαταρίας, μέγιστη ταχύτητα φόρτισης του εσωτερικού φορτιστή του αυτοκινήτου), θα πρέπει να λάβουμε υπόψιν κατ’ αρχάς την οικιακή παροχή ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και την ταχύτητα φόρτισης που θέλουμε να πετύχουμε. Συνδυάζοντας σωστά όλα τα παραπάνω, μπορούμε να καταλήξουμε στη βέλτιστη επιλογή του δικού μας σταθμού φόρτισης. Για αυτόν το λόγο και η nrg θεωρεί ότι δεν υπάρχει μία λύση για όλα τα σπίτια και δίνει τη δυνατότητα επιλογής δύο εκδόσεων οικιακών φορτιστών ισχύος 7,4 kW και 22 kW, για τους πιο απαιτητικούς χρήστες ηλεκτροκίνητων και plug–in hybrid αυτοκινήτων. Επιπλέον, κατόπιν σχετικού αιτήματος του χρήστη ηλεκτρικού ή plug–in hybrid αυτοκινήτου που θα επιλέξει το τιμολόγιο nrg on the go, η nrg συστήνει έμπειρο ηλεκτρολόγο εγκαταστάτη, ο οποίος, έπειτα από την αυτοψία της εγκατάστασης του ενδιαφερομένου και με γνώμονα την ασφάλεια αλλά και τις ανάγκες του, θα μπορεί να τον κατευθύνει στην ιδανική για αυτόν λύση.
Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για την εγκατάσταση ενός wallbox σε μονοκατοικία/πολυκατοικία;
Ηλίας Πετρής: Μέσα από τη νέα νομοθεσία, που τέθηκε σε ισχύ τον Ιούλιο του 2020, καθορίστηκε και το πλαίσιο βάσει του οποίου μπορούν να εγκαθίστανται σταθμοί φόρτισης και σε οικίες (τόσο σε μονοκατοικίες όσο και σε πολυκατοικίες). Για τις νέες κατοικίες, ορίστηκε ότι στη μελέτη αδειοδότησής τους πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη για εγκατάσταση υποδομών καλωδίωσης, ώστε να μπορούν να εγκατασταθούν σημεία επαναφόρτισης Η/Ο. Επιπλέον, για νέες κατοικίες που θα διαθέτουν άνω των δέκα σημείων στάθμευσης, εγκαθίσταται υποχρεωτικά υποδομή καλωδίωσης, ώστε να είναι δυνατή η εγκατάσταση σημείου επαναφόρτισης Η/Ο, αν και όταν αυτό απαιτηθεί.
Επιπρόσθετα, για τα υφιστάμενα κτίρια επιτρέπεται η εγκατάσταση και λειτουργία σημείου επαναφόρτισης, υπό την προϋπόθεση να ενημερωθεί σχετικά ο διαχειριστής του κτιρίου. Ειδικότερα όταν μιλάμε για περιπτώσεις πολλαπλών ιδιοκτησιών, αυτό μπορεί να γίνει μόνο με τη σύμφωνη γνώμη της απόλυτης πλειοψηφίας των συνιδιοκτητών. Καθώς η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου έχει μεγαλύτερες ενεργειακές ανάγκες, και άρα απαιτεί παροχή μεγαλύτερης ισχύος στο σημείο που θα εγκατασταθεί ο φορτιστής, αυτό που θεωρούμε απαραίτητη και βασικότερη προϋπόθεση για την εγκατάσταση ενός οικιακού φορτιστή πριν από την αγορά του, είναι ο έλεγχος της ηλεκτρολογικής εγκατάστασης του κτιρίου.
Μπορεί κάποιος να φορτίζει στα κρυφά από τον δικό μου φορτιστή;
Ηλίας Πετρής: Μία από τις βασικότερες ανησυχίες της nrg κατά την επιλογή στρατηγικού συνεργάτη στην οικιακή φόρτιση ήταν η πρόκληση για την αντιμετώπιση της ανεξέλεγκτης χρήσης φορτιστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων που προορίζονται για ιδιωτική χρήση (σπίτια, γραφεία κτλ.). Ο νέος smart οικιακός φορτιστής που προσφέρει η nrg και μέσω του προγράμματος nrg on the go, εκτός από αξιόπιστη, αποτελεί και έξυπνη λύση για τους ιδιώτες, αφού διαθέτει ενσωματωμένο bluetooth και WiFi για τη σύνδεσή του με smartphone ή tablet και την on–line παρακολούθηση της λειτουργίας του φορτιστή, αλλά και την κατάσταση φόρτισης του οχήματος. Μέσω application, επίσης, ο ιδιοκτήτης του σταθμού φόρτισης μπορεί να εκκινεί και να τερματίζει συνεδρίες φόρτισης, ελέγχοντας πλήρως κάθε ενέργεια του φορτιστή απευθείας μέσω του κινητού του. Ωστόσο, πάντα υπάρχει και η επιλογή «plug and charge», εφόσον το επιθυμεί ο ιδιοκτήτης του φορτιστή, οπότε τότε θα μπορεί να φορτίζει όποιος συνδέσει το καλώδιό του σε αυτόν.
Πού θα φορτίζω αν δεν έχω δικό μου γκαράζ;
Ηλίας Πετρής: Μεταφέροντας την εμπειρία μας από άλλα case studies του εξωτερικού, περίπου οι μισές φορτίσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων πραγματοποιούνται μόνο στο σπίτι. Οπότε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν πρέπει να είναι επιλογή μόνο όσων διαθέτουν δικό τους γκαράζ! Ας σκεφτούμε την καθημερινότητά μας. Το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας μας βρισκόμαστε στο χώρο της εργασίας μας. Ήδη και στην Ελλάδα πολλές επιχειρήσεις/εταιρείες έχουν ήδη ξεκινήσει να αναζητούν λύσεις φόρτισης, μέσω της εγκατάστασης φορτιστών στους χώρους στάθμευσης που διαθέτουν. Εναλλακτική λοιπόν λύση μπορεί να αποτελέσει η φόρτιση στο χώρο εργασίας. Ακόμα και μέσω της φόρτισης Mode 2, η μπαταρία του αυτοκινήτου μας μπορεί να φτάσει σε ικανοποιητικό επίπεδο κατά τη διάρκεια της 8ωρης παραμονής μας στο χώρο εργασίας μας. Αλλά και στην περίπτωση που δε διαθέτουμε πρόσβαση σε κάποιο ιδιωτικό πάρκινγκ κατά τη διάρκεια της εργασίας μας, φορτιστές έχουν ξεκινήσει και εγκαθίσταται σε άλλα δημοσίως προσβάσιμα σημεία (μολ, σούπερ μάρκετ, πάρκινγκ αυτοκινήτων) στα οποία έχουν πρόσβαση όλοι, αλλά και στον αστικό ιστό των πόλεων, όπου πολύ σύντομα οι δήμοι θα αναπτύξουν το δικό τους δίκτυο σημείων επαναφόρτισης. Ο Όμιλός μας σέβεται τις ανάγκες αυτές και έχει ξεκινήσει ήδη την εγκατάσταση σημείων επαναφόρτισης στα πρατήρια Shell/Avin και μέσα στα αστικά κέντρα, με σκοπό την εξυπηρέτηση των ιδιοκτητών ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων όπου και αν βρίσκονται.
Πώς θα αναζητώ από το αυτοκίνητό μου έναν δημόσιο φορτιστή;
Ηλίας Πετρής: Η αλήθεια είναι πως αυτήν τη στιγμή δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία αναφορικά με το πλήθος του συνόλου των κοινόχρηστων σημείων επαναφόρτισης που λειτουργούν στη χώρα μας. Ωστόσο υπάρχουν κάποιες πλατφόρμες, οι οποίες προσφέρουν την πληροφορία στον χρήστη ηλεκτρικού αυτοκινήτου αναφορικά με την τοποθεσία, τη διαθεσιμότητα και το είδος φόρτισης διαφόρων σημείων επαναφόρτισης σε όλη την Ελλάδα. Ταυτόχρονα, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχωρά στην υλοποίηση του Μητρώου Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης (ΜΥΦΑΗ), το οποίο θα προσφέρει τη συστηματική καταγραφή των εν λειτουργία υποδομών φόρτισης, πληροφόρηση σχετικά με τους φορείς που δραστηριοποιούνται στην αγορά της ηλεκτροκίνησης, αλλά και real-time ενημέρωση σχετικά με τη διαθεσιμότητα υποδομών και τις τιμές ανεφοδιασμού σε κάθε σημείο επαναφόρτισης σε όλους τους χρήστες ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η ύπαρξη του συγκεκριμένου εργαλείου είναι κρίσιμης σημασίας για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων, και για αυτόν το λόγο είναι σημαντικό να επισπευσθεί η υλοποίησή της. Στο μητρώο αυτό θα υπάγεται και η nrg ως πάροχος υπηρεσιών επαναφόρτισης, αλλά και το σύνολο των σημείων επαναφόρτισης του δικτύου δημοσίως προσβάσιμων σημείων, που αναπτύσσει σε συνεργασία με τον Όμιλο της Motor Oil. Πέραν των προαναφερθέντων, είναι σημαντικό να τονιστεί ότι βήματα προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση έχουν γίνει και από τη μεριά της αυτοκινητοβιομηχανίας, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την BMW, η οποία στους χάρτες πλοήγησης ενσωματώνει όλα τα δημοσίως προσβάσιμα σημεία φόρτισης, καθιστώντας σημαντικά πιο εύκολη την εύρεσή τους για τον οδηγό.
Ποιο είναι το κόστος φόρτισης σε οικιακό ή δημόσιο φορτιστή;
Φώτης Οικονομίδης: Οι χρήστες ηλεκτρικών αλλά και plug–in hybrid αυτοκινήτων μπορούν να φορτίσουν το αυτοκίνητό τους στο σπίτι τους ή σε κάποιον κοινόχρηστο σταθμό φόρτισης, δημοσίως προσβάσιμο ή μη. Πόσο κοστίζει όμως η φόρτιση; Ξεκινώντας από την οικιακή φόρτιση, και χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα έναν κάτοχο ηλεκτρικού BMW i3, του οποίου η κατοικία είναι ενταγμένη ήδη ένα έτος στην προωθητική ενέργεια nrg OnTheGo BMW Group, για να γεμίσει πλήρως την μπαταρία του (37,9 kWh), θα επιβαρυνθεί με μία επιπλέον χρέωση της τάξης των 5 ευρώ ανά πλήρη φόρτιση. Αντίστοιχα, αν θέλουμε να φορτίσουμε το ηλεκτρικό μας αυτοκίνητο σε ταχυφορτιστή σε ΣΕΑ που λειτουργεί πρατήριο του Ομίλου Motor Oil, τότε για μισή ώρα DC φόρτισης, το κόστος ανέρχεται στα 10 ευρώ, ενώ η μπαταρία μπορεί να φτάσει από το 0% στο 80%-90% της χωρητικότητάς της! Βέβαια, μπορούμε να προτιμήσουμε και την AC φόρτιση, η οποία σήμερα στα σημεία αυτά διατίθεται δωρεάν. Τέλος, υπάρχει και η επιλογή της φόρτισης σε δημοσίως προσβάσιμα σημεία, τα οποία παρέχουν λύσεις ημιταχείας-AC φόρτισης συνήθως και προβάλλονται σε κάποιο δίκτυο παρόχου υπηρεσιών ηλεκτροκίνησης. Στις περιπτώσεις αυτές είναι απαραίτητη η ύπαρξη συνδρομητικής σχέσης του χρήστη με τον πάροχο υπηρεσιών ηλεκτροκίνησης, ενώ η συνεδρία της επαναφόρτισης μπορεί να πραγματοποιηθεί με τη χρήση κάρτας RFID ή με app μέσω κινητού. Οι χρήστες/συνδρομητές των παρόχων πληρώνουν μηνιαία συνδρομή ώστε να αποκτήσουν ελεύθερη πρόσβαση σε διάφορα δίκτυα φορτιστών ή προμηθεύονται προπληρωμένες κάρτες με δυνατότητα ανανέωσης.
Αν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα γίνουν περισσότερα, θα υπάρξει πρόβλημα στο δίκτυο;
Φώτης Οικονομίδης: Σύμφωνα με τον διαχειριστή του δικτύου διανομής, οι υπάρχουσες υποδομές του δικτύου επαρκούν για να υποστηρίξουν την ηλεκτροκίνηση, με βάση το ΕΣΕΚ, το οποίο προβλέπει την κυκλοφορία περί των 350.000 ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2030. Ακόμα και αν όλη η ανάπτυξη πραγματοποιηθεί στην Αττική, οι βασικές υποδομές του δικτύου κρίνονται επαρκείς.
Τι είναι το smart grid;
Φώτης Οικονομίδης: H ολιστική στρατηγική για το ενεργειακό σύστημα του μέλλοντος, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, περιλαμβάνει εκτός των υπολοίπων και πολλές δράσεις οι οποίες αφορούν την ψηφιοποίηση των δικτύων, τη μετάβαση δηλαδή σε ένα «εξυπνότερο» δίκτυο από το σημερινό, το οποίο εκτός από την αυτοματοποίηση διαφόρων διαδικασιών (παρακολούθηση, συντήρηση κτλ.) θα επιτρέπει και την αμφίδρομη αλληλεπίδραση, καθιστώντας τον καταναλωτή ενεργό συμμετέχοντα στην παραγωγή και κατανάλωση της ηλεκτρικής ενέργειας. Το «έξυπνο δίκτυο», με τη βοήθεια «έξυπνων» μετρητών αλλά και συσκευών, σε πραγματικό χρόνο θα επιτρέπει την άμεση ενημέρωση του τελικού χρήστη για την κατανάλωση αλλά και την τιμολόγηση του ηλεκτρικού ρεύματος. Έτσι, με κίνητρο τη δυνατότητα εξοικονόμησης ενέργειας αλλά και χρημάτων του καταναλωτή, μπορεί να επιτευχθεί μείωση «αχρείαστων» φορτίων σε ώρες αιχμής, και μεταφορά τους σε άλλες περιόδους, χαμηλής ζήτησης, επιτυγχάνοντας όχι μόνο εξοικονόμηση ενέργειας, αλλά και μείωση των απωλειών στο ηλεκτρικό δίκτυο. Το «έξυπνο» δίκτυο είναι άρρηκτα συνδεδεμένο και με την ηλεκτροκίνηση, αφού σε ένα τέτοιο δίκτυο, εφαρμόζοντας την τεχνολογία vehicle to grid (V2G), οι κάτοχοι ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπορούν να δίνουν ενέργεια από το αυτοκίνητό τους πίσω στο δίκτυο όποτε τους «περισσεύει» και να πληρώνονται για αυτό! Ειδικά αν σκεφτούμε ότι τον περισσότερο χρόνο της ζωής του ένα αυτοκίνητο παραμένει παρκαρισμένο, μπορούμε να αντιληφθούμε ότι η εφαρμογή μιας τέτοιας τεχνολογίας μπορεί να αποτελέσει μια νέα πηγή εισοδήματος, ενώ ταυτόχρονα αυξάνεται και η διάρκεια ζωής της μπαταρίας του ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου. Η συνεργασία μεταξύ των «έξυπνων» δικτύων, με τέτοιου είδους τεχνολογίες σχετικές με την ηλεκτροκίνηση, την αποθήκευση ενέργειας αλλά και την παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, θα οδηγήσουν σε ένα όχι μόνο «πράσινο» αλλά και βιώσιμο μέλλον στις μεταφορές.
Τι εξελίξεις περιμένουμε τα επόμενα χρόνια από την αυτοκινητοβιομηχανία;
Αντώνης Αδάναλης: Στα επόμενα χρόνια θα δούμε πολύ περισσότερα μοντέλα με υβριδική τεχνολογία και plug-in υβριδική τεχνολογία, και βέβαια τον αριθμό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων να αυξάνεται χρόνο με το χρόνο όλο και περισσότερο. Εμείς ως γκρουπ έχουμε ανακοινώσει τα στρατηγικά μας πλάνα, και μέχρι το 2023 θα έχουμε συνολικά 25 ηλεκτροκίνητα μοντέλα.
Αυτό που κατά την άποψή μου θα ζήσουμε πολύ έντονα τα επόμενα χρόνια είναι ο μετασχηματισμός της αυτοκινητοβιομηχανίας και ταυτόχρονα η αλλαγή των δικών μας συνηθειών και αναγκών ως οδηγών ή επιβατών ενός αυτοκινήτου.
FACTS
> 100 εκατ. ευρώ είναι το ύψος του οικολογικού μπόνους που ανακοινώθηκε από το ΥΠΕΝ, και αφορά ιδιώτες, επαγγελματίες και επιχειρήσεις.
> 10.000 ηλεκτρικά οχήματα θα επιδοτηθούν στην περίοδο 2020-2021.
> 1.700 ηλεκτρικά ΙΧ, 3.000 δίκυκλα, 1.000 νέα ταξί και 6.000 ηλεκτρικά εταιρικά οχήματα αναμένεται να κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους έως το 2021.
> 2 χρόνια δωρεάν πάρκινγκ στις θέσεις ελεγχόμενης στάθμευσης δικαιούνται τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από 1.1.2021.
> 2,8 εκατομμύρια μονάδες φόρτισης θα χρειαστούν στην Ευρώπη ως το 2030.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΛΜΠΑΝΕΛΛΗΣ
Για όσους θέλουν βοήθεια, ξεκάθαρα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι "πράσινα". Δεν φορτώνουν την ατμόσφαιρα των πόλεων με επιπλέον καυσαέρια, δεν κάνουν θόρυβο , αλλά δεν γλυτώνουν τον πλανήτη απο καύση ορυκτών καυσίμων, και πρόβλημα θερμοκηπίου κλπ., κλπ. Αν και όταν τα αυτοκίνητα αυτά και οι μπαταρίες του φτιάχνονται μόνο με ενέργεια απο ανανεώσιμες πηγές και η μεταφορά των υλικών και του οχήματος μέχρι να το πάρει στα χέρια του ο ιδιοκτήτης του γίνεται μόνο με πράσινη ενέργεια, τότε και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα είναι ρπάσινα. Μέχρι τότε, μόνο εξαπάτηση και δούλεμα απο όλο το κύκλωμα των διαφημίσεων που παντρεύουν αιολικά πάρκα και ηλεκτρικά αυτοκίνητα και ένα μάτσο κορόιδα ημιμαθείς να παπαγαλίζουν τα ψέματα.
ΑπάντησηΔιαγραφή