Δευτέρα 1 Φεβρουαρίου 2021

Τέλος εποχής: Πώς η Ελλάδα έχασε μέσα από τα χέρια της τη Nike





Μείζον ζήτημα με νομικές προεκτάσεις έχει προκύψει μετά την απόφαση της Nike να διακόψει τη συνεργασία της με δεκάδες ελληνικά καταστήματα που πουλούσαν και πουλούν τα προϊόντα της εταιρείας.

Για την αλλαγή πολιτικής της Nike στην ανάπτυξη της στην ελληνική αγορά, κομβικό ρόλο έπαιξε το σκάνδαλο που ξέσπασε το 2018 στη Folli Follie, που από το 2007 αποτελούσε τον επίσημο αντιπρόσωπο του αμερικανικού κολοσσού αθλητικών ειδών, μέσω ενός διευρυμένου δικτύου, χονδρικής και λιανικής, που αριθμεί συνολικά 19 καταστήματα σε Ελλάδα και Κύπρο, καθώς και 29 σε Βουλγαρία και Ρουμανία.




Ο Γιάννης Αντετοκούνμπο στο κατάστημα της Nike στην Ερμού to 2019

Έτσι, κάποια εμπορικά καταστήματα, για το οποία έχει λήξει το συμβόλαιο συνεργασίας μεταξύ αυτών και της Folli, έχουν ήδη χάσει το δικαίωμα εμπορίας προϊόντων που φέρουν το σήμα Nike, ενώ το ίδιο θα συμβεί για πολλά άλλα έως Μάιο του 2022 (οπότε και εκπνέει η σύμβαση Nike-Folli Follie), καθώς τα συμβόλαια που οδεύουν προς λήξη δεν πρόκειται να ανανεωθούν.

Πρόβλημα για 90 ελληνικές επιχειρήσεις

To πρόβλημα αφορά περίπου 90 ελληνικές επιχειρήσεις λιανικής, που εμπορεύονται αθλητικά είδη, στις οποίες μάλιστα, η Nike European Operation Netherlands, έστειλε επιστολή, διευκρινίζοντας ότι η στρατηγική τους δεν συνάδει με τη στρατηγική ανάπτυξης της πολυεθνικής και ως εκ τούτου προχωρά σε «λύση» της συνεργασίας τους. Οι Έλληνες έμποροι ωστόσο δεν είναι διατεθειμένοι να δεχτούν «αγόγγυστα» αυτή την εξέλιξη. Μπροστά στο κίνδυνο να αντιμετωπίσουν υψηλότερες τιμές προμήθειας, σε ένα περιβάλλον όπου τιμολογιακά δεν έχουν δύναμη λόγω του ανταγωνισμού από το ηλεκτρονικό εμπόριο, ετοιμάζονται να προσφύγουν στα ευρωπαϊκά δικαστήρια. Για το θέμα μάλιστα έχει ενημερωθεί και η πολιτική ηγεσία.

Η Folli Follie είχε ενημερωθεί από τη Nike για τη διατήρηση όλων των υφιστάμενων συμβολαίων σε Ελλάδα, Βουλγαρία και Ρουμανία, μέχρι τον συμβατικό χρόνο λήξης τους. Με αυτή την επιλογή απέφυγε να καταβάλλει αποζημίωση για «λύση» της συμφωνίας σε νωρίτερο χρόνο, ενώ παράλληλα είχε και τον απαραίτητο χρόνο να εξετάσει τον τρόπο που θα συνεχίσει να έχει παρουσία στην Ελλάδα.



Ο τρόπος αυτός έχει ήδη δρομολογηθεί. Τον έλεγχο του περιφερειακού hub της αθλητικής φίρμας εξασφάλισε ο εκπρόσωπος της στην Ιταλία, ο διάσημος επιχειρηματίας Αντόνιο Περκάσι. Είναι ο πρόεδρος της υπό ανέλιξη τα τελευταία χρόνια Αταλάντα, ο άνθρωπος που έφερε τα Zara στην Ιταλία το 2001 και άνοιξε το πρώτο Starbucks στο Μιλάνο το 2018. Στην ομπρέλα του ομίλου του βρίσκονται εταιρείες από όλο το φάσμα του εμπορίου, την ένδυση, τα καλλυντικά, τα υποδήματα και την εστίαση. Εκτός από τη Nike και τα Zara, έχει αντιπροσωπεύσει στην ιταλική αγορά τη Gucci, τη Victoria’s Secret, τη φίρμα παιχνιδιών Lego και την ιστορική φίρμα υποδημάτων Vergelio, την οποία απέκτησε το 2015.

Σημαντική είναι η δραστηριότητά του και στον τομέα των καλλυντικών, καθώς έχει δημιουργήσει μερικές από τις πιο δημοφιλείς φίρμες στην ιταλική αγορά, όπως τις KIKO Milano, WOMO και BULLFROG, που λειτουργούν κάτω από τη θυγατρική του ομίλου Odissea Srl. Είναι επίσης ένας από τους μετόχους του Westfield Milano, το οποίο θα γίνει το μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο της Ευρώπης όταν θα ανοίξει τις πόρτες του, το 2022.

Κύκλοι της αγοράς εκτιμούν ότι εάν δεν είχε προηγηθεί η περιπέτεια της Folli Follie, θα μπορούσε να είχε διεκδικήσει η Ελλάδα το ρόλο του περιφερειακού hub της εταιρείας. Από το 2022 όμως η αντιπροσώπευση της Nike στην Ελλάδα θα περάσει στα χέρια ενός Ιταλού, εκτός και αν υπάρξει κάποια νομική ανατροπή στην υπόθεση.

Πηγή: menshouse.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου