Δευτέρα 28 Δεκεμβρίου 2020

Γιάννης Αγγελικούσης: Ο Μεγιστάνας της παγκόσμιας ναυτιλίας.

 


Το όνομά του φιγουράρει για ακόμα μια χρονιά στην κορυφή της Lloyd's List με τις 100 προσωπικότητες που διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία το 2020

 

Μέσα σε μία σκληρά ανταγωνιστική βιομηχανία, τη ναυτιλιακή, συνεχίζει στα 70 του χρόνια να είναι ο κορυφαίος ιδιώτης πλοιοκτήτης στον κόσμο. Ο Όμιλος Αγγελικούση είναι ένας από τους δύο μεγαλύτερους διεθνώς ναυτιλιακούς ομίλους με 128 πλοία αξίας 9,01 δισεκατομμύρια δολάρια και ναυπηγικό πρόγραμμα 22 πλοίων με το 88% των πλοίων του να είναι υπό ελληνική σημαία.

«Είναι μία κατηγορία μόνος του στην παγκόσμια ναυτιλία» είναι η απάντηση που παίρνει όποιος ρωτήσει για το διεθνές επιχειρηματικό του μέγεθος.

Μέσα στον Δεκέμβριο ο Γιάννης Αγγελικούσης είδε το ναυτιλιακό του οικοδόμημα να διακρίνεται για δύο ακόμη φορές.

Η μία έγινε στο πρόσωπό του αφού το όνομά του, για μία ακόμη χρονιά, φιγουράρει στην κορυφή της Lloyd’s List, που δημοσιεύθηκε την περασμένη εβδομάδα, με τις 100 προσωπικότητες που διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία για το 2020.

Τόσα χρόνια συναγωνίζεται με έναν άλλον μεγάλο πρωταγωνιστή της ναυτιλίας, τον Νορβηγό Τζον Φρέντρικσεν. Όσοι προηγούνται στον κατάλογο των δύο δεν έχουν αυτή την ίδια ιδιότητα. Είναι πρόεδροι ή διευθύνοντες σύμβουλοι εταιρειών ή διεθνών οργανισμών.

Λίγες ημέρες νωρίτερα, στις 4 Δεκεμβρίου του 2020 τo βραβείο Πλοίο της Χρονιάς-The Ship of the Year Award- δόθηκε στο Excelerate Sequoia της Maran Gas του Ομίλου Αγγελικούση. Είναι η πρώτη ελληνικών συμφερόντων πλωτή τερματική μονάδα αποθήκευσης και αεριοποίησης, γνωστής στην αγορά αυτή ως Floating Storage & Regasification Unit, ή FSRU. Το κόστος ναυπήγησης του πλοίου υπολογίζεται στα 200 εκατομμύρια δολάρια και κατασκευάστηκε στις νοτιοκορεατικές γιάρδες της Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME).

Το βραβείο παρέλαβε η κόρη του, Μαρία Αγγελικούση η οποία δήλωσε μεταξύ άλλων: “Πρόκειται για ένα πλοίο State of Art-κορυφαίας κατασκευής. Παραδόθηκε στις 10 του περασμένου Ιουνίου παρά τα προβλήματα που βιώνουμε όλοι λόγω του κορωνοϊού. Eίναι χρονοναυλωμένο για πέντε χρόνια. Ναυπηγήθηκε με σχέδια που του δίνουν τη δυνατότητα να λειτουργεί και ως πλοίο μεταφοράς LNG και όχι μόνο ως αποθηκευτικός χώρος και το κάνει μοναδικό.

Η Maran Gas σε συνεργασία με τα ναυπηγεία DSME πέτυχε να ενσωματώσει την τελευταία λέξη της τεχνολογίας στο πλοίο αυτό δίνοντας βαρύτητα στην ασφάλεια και στη μέγιστη αποδοτικότητά του.”

Το πλοίο βρίσκεται από τις 21 Ιουνίου σε ιδιωτικό LNG terminal στη νότιο Κορέα.

Τα FSRU ανοίγουν νέες αγορές LNG-Υγροποιημένου Φυσιού Αερίου σε όλο τον κόσμο.

Ο Όμιλος Αγγελικούση έγινε ο πρώτος ελληνκών συμφερόντων όμιλος που υπέγραψε συμβόλαιο για τη ναυπήγηση FSRU, 173.400 κυβικών μέτρων για λογαριασμό της Maran Tankers Management. Επίσης, έχει option για την κατασκευή δύο ακόμη τέτοιου είδους πλοίων.

Παράλληλα “τρέχει” το μεγαλύτερο ναυπηγικό πρόγραμμα και αφορά τη συνολική κατασκευή 22 πλοίων.

Ιδιαίτερη βαρύτητα έχει δώσει στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου –LNG. Στα τέλη Οκτωβρίου η Μaran Gas Maritime Inc. παρέλαβε το νεότευκτο LNG Carrier «Woodside Charles Allen» με μήκος 296 μέτρα και χωρητικότητα 173.400 κυβικά μέτρα. Παραλαβή που έγινε υπό συνθήκες υγειονομικής κρίσης και αυτό δίνει τα εύσημα στους ναυτικούς.

Το «Woodside Charles Allen» είναι αδελφό με το αμέσως προηγούμενο νεότευκτο LNG Carrier, το οποίο παρέλαβε η εταιρεία στις αρχές Μαΐου, το «Maran Gas Psara». Και τα δύο πλοία είναι υπό ελληνική σημαία.

Το ναυπηγικό πρόγραμμα της Maran Gas περιλαμβάνει άλλα εννέα LNG εκ των οποίων τα έξι είναι στο ελληνικό νηολόγιο. Η επόμενη παραλαβή είναι προγραμματισμένη μέχρι τα τέλη της χρονιάς. Μέσα στο 2021 θα παραδοθούν έξι ακόμα και το 2021 τρία LNG.

Την ίδια περίοδο η άλλη εταιρεία του Ομίλου η Maran Tankers Management παρέλαβε το νεότευκτο δεξαμενόπλοιο το suezmax «Maran Aspasia», χωρητικότητας 157.000 τόνων dw, με ελληνική σημαία. Είναι το τρίτο δεξαμενόπλοιο που παραλαμβάνει από τα συνολικά πέντε που περιλαμβάνει το ναυπηγικό πρόγραμμα της εταιρείας σε κορεατικές γιάρδες.

Τον Μάιο του 2021 και τον Ιούλιο του ίδιου χρόνου είναι προγραμματισμένη η παραλαβή δύο δεξαμενόπλοιων VLCC χωρητικότητας 318.000 τόνων το καθένα.

Με την παραλαβή των πέντε πλοίων ο στόλος της Maran Tankers θα ενισχυθεί με 837.446 σύγχρονο τονάζ.

Η διαδοχή

Ο Γιάννης Αγγελικούσης έχει δώσει το δακτυλίδι της διαδοχής στην κόρη του Μαρία, παραμένοντας όμως ενεργός στα ναυτιλιακά δρώμενα. Η επόμενη ημέρα στον Όμιλο Αγγελικούση άρχισε να ανατέλλει με ισχυρότατες διοικητικές δονήσεις.

Τα τελευταία οκτώ χρόνια, η Μαρία Αγγελικούση, αναλάμβανε όλο και περισσότερες αρμοδιότητες στην επιχείρηση. Στο πλαίσιο αυτό δημιούργησε τον δικό της διοικητικό κύκλο και αποφάσισε να απομακρυνθούν κορυφαία διεθνώς στελέχη που συνέβαλαν ως συνεργάτες του πατέρα της, Γιάννη, στην γιγάντωση του Ομίλου τα τελευταία 40 χρόνια.

Είχε κάνει μία πρώτη προσπάθεια πριν από 1-2 χρόνια να φύγουν συγκεκριμένα υψηλόβαθμα και έμπειρα στελέχη όμως ο πατριάρχης της οικογένειας έκρινε ότι δεν ήταν η σωστή χρονική συγκυρία.

Ανάμεσα στα ονόματα που είχαν ακουστεί τότε και προκαλέσει αίσθηση ήταν του Αντιπροέδρου του Ομίλου Γιάννη Πλατσιδάκη, με 29 χρόνια παρουσίας στην επιχείρηση και του Σταύρο Χατζηγρηγόρη επί 39 χρόνια managing director της Maran Gas Maritime In.

Οι αλλαγές δεν έγιναν τότε, όμως ήταν ξεκάθαρο ότι το μήνυμα είχε σταλεί και “το ποτάμι δε γύριζε πίσω”.

Στα τέλη του περασμένου Ιούλιο στην εκδήλωση για την απονομή των ναυτιλιακών βραβείων Ευκράντη που πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο Μπενάκη, ανάμεσα στους οκτώ βραβευθέντες ήταν και ο Σταύρος Χατζηγρηγόρης ο οποίος τιμήθηκε με το βραβείο του καλύτερου μάνατζερ της χρονιάς. Η αποχώρησή του από τον Όμιλο δεν είχε γίνει τότε γνωστή. Στο περιθώριο όμως της εκδήλωσης, όταν λάμβανε τα συγχαρητήρια των παρευρισκόμενων και πίνοντας χαλαρά ένα ποτήρι κρασί, έλεγε, χαμογελώντας, σε όσους τον πλησίαζαν: «Νομίζω ότι ήρθε η ώρα να αποχωρήσω από τον Όμιλο».

Λίγες ημέρες αργότερα έγινε γνωστή η είδηση. Θα συνεχίσει να παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες στον όμιλο μέχρι το τέλος του 2020. Τη θέση ανέλαβε ως general manager η Δέσποινα Μουστάκα, που πλαισιώνεται από τον Ανδρέα Σπέρτου τεχνικός διευθυντής, Richard Gilmore εκτελεστικός αντιπρόεδρος και Srdan Silic, operations manager.

Ο Γιάννης Αγγελικούσης έκανε δήλωση στην οποία ανέφερε και το όνομα της κόρης του για πρώτη φορά στέλνοντας ποικίλα μηνύματα αναλόγως πως τη διαβάζει κανείς. Το βασικότερο είναι ότι χρήζει την κόρη του διάδοχο και επισημοποιεί ατό που όλοι έχει πρωτεύοντα ρόλο στον Όμιλο:

«Η κόρη μου Μαρία κι εγώ, θέλουμε να ευχαριστήσουμε τον Σταύρο για την πολυετή και πιστή υπηρεσία του στον όμιλο, η οποία έχει συνεισφέρει σημαντικά στην επιτυχία και ανάπτυξή μας. Θέλουμε να εκφράσουμε τις ευχαριστίες μας προς τον Σταύρο και να του ευχηθούμε τα καλύτερα για το μέλλον.»

Λίγες ημέρες νωρίτερα, ο Γιάννης Πλατσιδάκης Εντεταλμένος σύμβουλος Anangel Maritime Services Inc και Αντιπρόεδρος του Ομίλου Αγγελικούση. είχε κάνει γνωστή την αποχώρησή του από τον Όμιλο μετά από 29 χρόνια, σε αποκλειστική συνέντευξη που έδωσε στο “business stories”.

Ο ορισμός της φράσης “αλλαγή σελίδας” για τον Όμιλο Αγγελικούση.

Η κόρη του Γιάννη Αγγελικούση, έχει το όνομα της γιαγιάς της, Μαρίας Παπαλιού. Σπούδασε ιατρική και άσκησε το επάγγελμα επί οκτώ χρόνια, στην Μεγάλη Βρετανία, πριν αποφασίσει να ασχοληθεί με τον Όμιλο και τη ναυτιλιακή βιομηχανία στις αρχές της δεύτερης 10ετίας του 21ου αιώνα. Είναι τρίτη γενιά πλέον της οικογένειας που ασχολείται με την πλοιοκτησία, μετά τον παππού της Αντώνη και τον πατέρα της.

Όσο εξασκούσε το ιατρικό επάγγελμα προσέφερε τις υπηρεσίες της αφιλοκερδώς σε δοκιμαζόμενες από φτώχεια και εμφύλιες συγκρούσεις χώρες του τρίτου κόσμου, κάποιες φορές και μέσα στη ζούγκλα πολύ μακριά από τον πολιτισμό, όπου η οικογένειά της έχανε κάθε επαφή μαζί της.

Για την ενασχόλησή της με τη ναυτιλία και τον λόγο που άφησε την ιατρική έχει μιλήσει σε παλαιότερη συνέντευξή της σε αγγλόφωνο περιοδικό:

«Η συναναστροφή ως γιατρός με πολύ κόσμου και η ικανότητα που αποκτάς να «διαβάζεις» τους ανθρώπους είναι και αυτό κλειδί για την ενασχόλησή μου με τη ναυτιλία». Η Μαρία Αγγελικούση αποφεύγει την επίδειξη πλούτου αποφεύγει το lifestyle για αυτό και βρίσκεται μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας όσο αυτό είναι δυνατόν.

Πριν από πέντε περίπου χρόνια απασχόλησε τα ΜΜΕ για θέμα εκτός ναυτιλίας, μία από τις ελάχιστες φορές, αφού γράφτηκε ότι αγόρασε, έναντι πέντε εκατομμυρίων ευρώ, την πολυτελή βίλα του Mr Nammos, Φραντζέσκου Ζαννή. Το υπερπολυτελές σπίτι είναι ένα από τα πιο επιβλητικά του νησιού βρίσκεται στην τοποθεσία Φανάρι κοντά στα Παραδείσια.

Πριν η Μαρία Αγγελικούση νοίκιαζε το συγκεκριμένο τριώροφο σπίτι, το οποίο είχε λατρέψει σε βαθμό να το αγοράσει μόλις βγήκε προς πώληση.

Η ίδια αναγνωρίζει στους γονείς της, Γιάννη και Ελίζαμπεθ, η οποία κατάγεται από το Χιούστον του Τέξας, ότι εκτός από τις αρχικές συμβουλές που τις έδωσαν, στη συνέχεια την άφησαν ελεύθερη να χαράξει τη δική της ρότα στην ναυτιλιακή επιχείρηση, μαθαίνοντας από τα λάθη της:

«Ο πατέρας μου, μού έμαθε να σκέφτομαι έξω από τα συνήθη πλαίσια, να είμαι ευφάνταστη και με δίδαξε ότι για κάθε πρόβλημα υπάρχει πάντοτε λύση.»

Τα κοινά σημεία που έχει με τον πατέρα της, όπως επισημαίνουν άνθρωποι του επιχειρηματικού τους κύκλου, είναι η διορατικότητα και το πείσμα.

Ρεκόρ

Τα στατιστικά του Γιάννη Αγγελικούση είναι για το Hall of Fame της παγκόσμιας ναυτιλίας.

Έχει στόλο με 131 πλοία συνολικής χωρητικότητας 25,7 εκατομμυρίων τόνων χωρισμένο σε τρείς εταιρείες ανά κατηγορία πλοίου, Την Maran Tankers, Maran Gas και Maran Dry.

Από τα 131 πλοία τα 54 δεξαμενόπλοια, τα 30 είναι LNG, και 47 φορτηγά. Είναι ο κορυφαίος στη λίστα με τους Έλληνες πλοιοκτήτες δεξαμενόπλοιων όπως και σε πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου -LNG και στην πρώτη πεντάδα στα φορτηγά πλοία.

Είναι μακράν ο Έλληνας πλοιοκτήτης με τα περισσότερα πλοία του στην ελληνική σημαία με το εκπληκτικό ποσοστό 88,5%. Συνολικά 116 από τα 131. Το 1/7 του ελληνικού νηολογίου αποτελείται από πλοία του Ομίλου Αγγελικούση. Αυτό συνεπάγεται ότι στηρίζει και τους Έλληνες αξιωματικούς μηχανής και γέφυρας από την περίοδο που βρίσκονται στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού και μετέπειτα. Είναι από τους λίγους Έλληνες εφοπλιστές που δίνει αγώνα συστηματικό για να μην χαθεί ο Έλληνας αξιωματικός και μαζί του η τεχνογνωσία που έκανε τη ελληνική ναυτιλία παγκόσμια δύναμη.

Σε συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στη Νέα Υόρκη, σε μία από τις λιγοστές ομιλίες του, τόνισε ότι θέλει να συνεχίσει την επέκταση της ναυτιλιακής του αυτοκρατορίας και υπογράμμισε ότι δεν του αρέσει η στασιμότητα. Στρατηγική του είναι η ανανέωση και επέκταση του στόλου με νεότευκτα πλοία και όχι με μεταχειρισμένα, αφού με αυτόν τον τρόπο τηρούνται οι αυστηρές προδιαγραφές που βάζει ο όμιλος Αγγελικούση.

Πάντοτε αναφέρεται στον πατέρα του, τον αείμνηστο Αντώνη Αγγελικούση, από τον οποίο, όπως ο ίδιος τονίζει, έμαθε όλα τα μυστικά της δουλειάς:

«Ξεκίνησα με τη γνώση και τις εμπειρίες του πατέρα μου. Κάθε ημέρα που περνούσε στη δουλειά ένιωθα ότι μάθαινα όλο και περισσότερα» έλεγε πριν από χρόνια όταν βραβεύτηκε με τα Lloyd’s Awards, ως η προσωπικότητα της χρονιάς για την ναυτιλία. Τότε είχε στο πλευρό του και την πολυαγαπημένη του μητέρα, τη Μαρία Παπαλιού, που είχε έρθει για να τον καμαρώσει σε μία μεγάλη προσωπική στιγμή, και η οποία έφυγε από τη ζωή το 2008.

Η πίστη του Γιάννη Αγγελικούση στις αξίες της οικογένειας είναι αδιαμφισβήτητη. Δεν ξεχνά την στήριξη που είχε στις δύσκολες στιγμές, στα “up and down”, όπως συνηθίζει να λέει , από την σύζυγό του Λίζα, η οποία κατάγεται από το Χιούστον του Τέξας.

« Το σημερινό επιχειρηματικό μου δημιούργημα δεν είναι μόνο δικό μου αποτέλεσμα. Είναι αποτέλεσμα αφοσιωμένων στελεχών και των ναυτικών που ταξιδεύουν με τα πλοία των εταιρειών μας» συμπληρώνει για τους ανθρώπους που δουλεύουν στο πλευρό του.


πηγη: News Money Μηνάς Τσαμόπουλος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου