Δευτέρα 2 Νοεμβρίου 2020

Τα μαθήματα ιστιοπλοϊας διέξοδος στην απομόνωση του κορωνοϊού!



Από τα… γεννοφάσκια της η ιστιοπλοΐα ταυτίστηκε με την αίσθηση της ελευθερίας, της κίνησης και της περιπέτειας. Χιλιάδες χρόνια έχουν περάσει από την εποχή των Μινωιτών και των Θηραίων ναυτικών αλλά αυτοί οι συνειρμοί δεν έχουν αλλάξει.

Μπορεί τη θέση των πρωτόγονων σκαφών να έχουν πάρει τα υπερσύγχρονα, μπορεί το GPS να προσπαθεί να αντικαταστήσει την πατροπαράδοτη ναυτιλία, αλλά όσες αλλαγές και να φέρουν η τεχνολογία και ο σύγχρονος τρόπος ζωής η ιστιοπλοΐα θα φέρνει πάντα στο μυαλό την αίσθηση της ελευθερίας και της περιπέτειας. Και ίσως αυτή η αίσθηση της ελευθερίας να είναι το ζητούμενο για τους εκατοντάδες φίλους του υγρού στοιχείου που εν μέσω της πανδημίας του νέου κορωνοϊού γέμισαν τις σχολές ιστιοπλοΐας ανοικτής θαλάσσης της χώρας. 

Σε παγκόσμιο επίπεδο η ιστιοπλοΐα ανοικτής θαλάσσης θεωρείται μία από τις πιο δημοφιλής δραστηριότητες. Συνδυάζει την άθληση με την ψυχαγωγία, και δίνει τη δυνατότητα στον ενδιαφερόμενο να αποκτήσει πολύπλευρες γνώσεις (αεροδυναμική, υδροδυναμική, ναυτιλία, μετεωρολογία).

Η χώρα μας με τα εκατοντάδες νησιά και την πανέμορφη ακτογραμμή αποτελεί πόλο έλξης για τους λάτρεις της ιστιοπλοΐας. Κάθε χρόνο οι θάλασσες της γεμίζουν με πανιά υπερσύγχρονων αλλά και κλασικών σκαφών. Ο άνεμος, στον οποίον οι Αρχαίοι Έλληνες είχαν δώσει προστάτη – θεό, πάντα επιφυλάσσει προκλήσεις για τους εραστές των ιστών και καμία πλεύση στο Αιγαίο και το Ιόνιο δεν είναι ίδια με την προηγούμενη. 

Η χώρα μας διαθέτει ομίλους με ιστορία πάνω στην ανοικτή θάλασσα. Ομίλους που έχουν εκπαιδεύσει χιλιάδες νέους. Κάποιοι από αυτούς έχουν χρησιμοποιήσει την εκπαίδευση για επαγγελματικούς λόγους, κάποιοι άλλοι ασχολήθηκαν με την αθλητική ιστιοπλοΐα ενώ το μεγαλύτερο ποσοστό συνεχίζει να βρίσκεται πάνω στα «πανάδικια» γι΄ αυτή την ελευθερία της κίνησης που δεν προσφέρει κανένα άλλο μέσο μεταφοράς.

«Στον Πανελλήνιο Όμιλο Ιστιοπλοΐας Ανοικτής Θαλάσσης διδάσκουμε ιστιοπλοΐα με θεωρητικά και πρακτικά τμήματα. Το θεωρητικό, εξαιτίας των ιδιαίτερων συνθηκών που έχει φέρει η πανδημία, πραγματοποιείται με τηλεκπαίδευση και είναι 30 ώρες. Και το πρακτικό 70 ώρες. Αυτή τη στιγμή διαθέτουμε δέκα σκάφη και η προσέλευση του κόσμου είναι εντυπωσιακή. Τα μαθήματα στους αρχαρίους δίνουν τη δυνατότητα, όταν τα ολοκληρώσουν, να ναυλώσουν ένα σκάφος έως 24 μέτρα. Το μόνο που χρειάζεται κάποιος για να ξεκινήσει είναι να γνωρίζει κολύμπι. Εκτός από τα τμήματα αρχαρίων, διαθέτουμε των προχωρημένων, τα αγωνιστικά και των κυβερνητών.

Συνολικά κάνουμε έξι σχολές τον χρόνο αλλά έχουμε και τμήματα εντατικά που διαρκούν ένα μήνα. Επίσης, στον Όμιλο διαθέτουμε την μοναδική σχολή στην Ελλάδα για τις ναυτικές επικοινωνίες ενώ είμαστε εξουσιοδοτημένοι από τη Διεθνή Ιστιοπλοϊκή Ομοσπονδία για να κάνουμε σεμινάρια για την ασφάλεια στη θάλασσα», μας είπε ο Τάκης Στρούζας, έφορος εκπαίδευσης του ΠΟΙΑΘ. 

Μία ημέρα εκπαίδευσης στη θάλασσα αρχίζει με τη συγκέντρωση του πληρώματος και την προετοιμασία του σκάφους. Αυτή την εποχή η πανδημία έχει προσθέσει στο πρόγραμμα θερμομέτρηση, ιχνηλάτηση και απολύμανση. «Αρχικά κάνουμε ναυτιλία επί χάρτου και ύστερα προετοιμάζουμε το σκάφος για τον απόπλου. Βιράρουμε τα πανιά μας, ταξιδεύουμε και δουλεύουμε τις πλεύσεις. Η ημέρα μας περιλαμβάνει και μία στάση ώστε να εξοικειωθούν οι εκπαιδευόμενοι στην αγκυροβολία και στα δεσίματα στο λιμάνι. Μεγάλη σημασία δίνουμε και στην εξοικείωση με τον άνεμο», λέει στην «Κ» ο Μάνος Ρούδας, εκπαιδευτής ιστιοπλοΐας ανοικτής θαλάσσης.   

«Ο άνεμος είναι σαν τον έρωτα»

Ο άνεμος αποτελεί την κινητήρια δύναμη ενός ιστιοφόρου σκάφους. Ο άνεμος όμως, σύμφωνα με τον κ. Στρούζα, είναι σαν τον έρωτα. «Τα παιδιά στη σχολή μαθαίνουν, μεταξύ άλλων, να ρυθμίζουν τα πανιά σύμφωνα με τον άνεμο. Κι ο άνεμος είναι σαν τον έρωτα. Δεν ξέρεις ούτε από πού θα σου έρθει, ούτε πότε, ούτε με ποια ένταση, ούτε πότε θα σου φύγει. Προσπαθούμε τα μαθήματα να είναι ευχάριστα αλλά και να δώσουμε στον αρχάριο γνώσεις ναυτοσύνης γιατί είμαστε ναυτικό έθνος και τον σεβασμό στη θάλασσα. Γι΄αυτό διδάσκουμε και ναυτική εθιμοτυπία, ναυτική μετεωρολογία, και, φυσικά, δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στο μάθημα των μαθημάτων, το οποίο είναι η ναυτιλία. Χρησιμοποιούμαι GPS αλλά πάνω από όλα χρησιμοποιούμαι την πατροπαράδοτη ναυτιλία. Η πατροπαράδοτη σε κάνει ναύτη».

Οι προοπτικές που προσφέρονται σε όποιον έχει ολοκληρώσει έναν βασικό κύκλο μαθημάτων ανοικτής θάλασσας είναι πολύπλευρες. Ο εκπαιδευμένος μπορεί να ασχοληθεί με την ιστιοπλοΐα ως αναψυχή και να την συνδυάσει με τις διακοπές του. Επίσης μπορεί να ασχοληθεί από αθλητικής πλευράς με τη συμμετοχή του σε μία αγωνιστική ιστιοπλοϊκή ομάδα αλλά και να χρησιμοποιήσει τις γνώσεις που θα αποκτήσει ως επαγγελματική αποκατάσταση.

«Τα τελευταία χρόνια αυξάνονται οι άνθρωποι που έρχονται να μάθουν ιστιοπλοΐα με στόχο να ασχοληθούν επαγγελματικά με τον κλάδο. Πολλοί από τους παλαιούς μαθητές μας σήμερα είναι σκίπερ και ζουν από αυτό το επάγγελμα. Εμείς έχουμε ως στόχο κάθε εκπαιδευόμενος που θα ολοκληρώσει τα μαθήματα να είναι σίγουρος ότι μπορεί να κυβερνήσει ένα σκάφος. Φυσικά αυτό δε σημαίνει ότι αποφοιτώντας από μία σχολή γίνεσαι καπετάνιος, όπως δε σημαίνει ότι όταν πάρεις ένα δίπλωμα οδήγησης αυτοκινήτου μπορείς να μπεις σε ένα αγωνιστικό και να κάνεις τον γύρο της Ευρώπης. Πρέπει κάποιος να αποκτήσει επαγγελματική εμπειρία», υπογράμμισε ο κ. Ρούδας. 

Στα μαθήματα ιστιοπλοΐας ανοικτής θαλάσσης δεν υπάρχει ηλικιακό όριο. Όταν κάποιος νιώσει έτοιμος να αναζητήσει την ελευθερία που δίνει η θάλασσα μπορεί να πάει σε κάποια σχολή και να ανοίξει πανιά στα ενδιαφέροντά του.

«Αποφάσισα να ξεκινήσω μαθήματα ιστιοπλοΐας την εποχή της καραντίνας. Τα τελευταία χρόνια μπήκα στη θάλασσα και την αγάπησα. Τώρα θέλω να μάθω κάθε πτυχή της. Οι λάτρεις του βουνού λένε ότι εάν δεν περπατήσεις ένα βουνό δεν αντιλαμβάνεσαι τη φύση. Τώρα που άρχισα μαθήματα ιστιοπλοΐας μπορώ να πω ότι εάν δεν μπεις σε ένα ιστιοπλοϊκό δεν αντιλαμβάνεσαι τη θάλασσα. Ούτε η ταχύτητα, ούτε κάτι άλλο μπορεί να σου δώσει αυτά που σου δίνει η ιστιοπλοΐα», μας είπε η Μαριάννα Πέττα, εκπαιδευόμενη ιστιοπλόος. 

Οι εκπαιδευόμενοι ιστιοπλόοι αυξήθηκαν κατά την εποχή της πανδημίας

Μάσκα, αντισηπτικό, απόσταση είναι οι άξονες για την καταπολέμηση του νέου κορωνοϊού. Η ελευθερία και η απόσταση που δίνει η ιστιοπλοΐα αποτέλεσε μαγνήτη για εκατοντάδες φίλους της θάλασσας, οι οποίοι εν μέσω πανδημίας αποφάσισαν να αρχίσουν μαθήματα ιστιοπλοΐας θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να καταπολεμήσουν την απομόνωση αλλά με ασφάλεια. «Η αύξηση της προσέλευσης των μαθητών στον ΠΟΙΑΘ σίγουρα οφείλεται στην καλή δουλειά που γίνεται. Ίσως όμως να υπάρχει και ανάγκη κοινωνικοποίησης αυτή την εποχή. Επίσης η θάλασσα σου δίνει μία αίσθηση ελευθερίας στον αντίποδα του περιορισμού που επιβάλλει η μάσκα, η απαγόρευση κυκλοφορίας κλπ.», τόνισε ο εκπαιδευτής Μάνος Ρούδας.

Η ιστιοπλοΐα είναι σαν το γήπεδό της, τη θάλασσα. Όποιον τυλίξει στα δίχτυα της δύσκολα μπορεί να φύγει από αυτά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο «ασημένιος» Ολυμπιονίκης της κωπηλασίας Δημήτρης Μούγιος, ο οποίος σήμερα δηλώνει ιστιοπλόος. «Βρέθηκα στον χώρο ύστερα από μία συνεργασία που είχε ο ΠΟΙΑΘ με τον Σύλλογο Ελλήνων Ολυμπιονικών ώστε τα μέλη του να μπορούν να κάνουν μαθήματα ιστιοπλοΐας. Παρακολούθησα το τμήμα των αρχαρίων και… κόλλησα. Ολοκλήρωσα και το αγωνιστικό και σήμερα είμαι μέλος στην ιστιοπλοϊκή ομάδα του «Bullet» και παίρνω μέρος σε αγώνες ανοικτής θάλασσας», δήλωσε στην «Κ» ο Ολυμπιονίκης. 

«Ο άνθρωπος δεν μπορεί να ανακαλύψει νέους ωκεανούς εάν φοβάται να απομακρυνθεί από την ακτή» έχει γράψει ο νικητής του βραβείου Νόμπελ Λογοτεχνίας (1951) Andre Gide. Η ιστιοπλοΐα δίνει στον ενδιαφερόμενο την ευκαιρία να απομακρυνθεί, κυριολεκτικά, από την ακτή και να ανοίξει πανιά στην αναψυχή, την άθληση ή να διευρύνει τους επαγγελματικούς ορίζοντές του. Με τον ήχο του αέρα μέσα από τα ξάρτια, με συντροφιά τα δελφίνια και με την καταγάλανη θάλασσα ως γήπεδο ο ιστιοπλόος ταξιδεύει στην ελευθερία και στην περιπέτεια.      

ΠΗΓΗ

5 σχόλια:

  1. Κάτι άσχετο με την ιστιοπλοϊα. Την προηγούμενη βδομάδα συνεργεία του Δήμου στην Ιτέα άρχισαν να κλαδεύουν τα δένδρα που είναι στα πεζοδρόμεια και να απελευθερώνουν τις πινακίδες σήμανσης της τροχαίας που ήταν εγλωβισμένες στα φυλώματα. Σε μερικές περιπτώσεις αντιμετωπίστηκαν εχθρικά από τους περίοικους που δεν ήθελαν το κλάδεμα των δένδρων. Κύριοι, τα δένδρα που είναι στα πεζοδρόμεια δεν είναι περιουσία σας. Είναι του Δήμου. Αν συμβεί κάποιο ατύχημα επειδή δεν φαίνονται οι πινακίδες σήμανσης θα αναλάβετε την ευθύνη; Σίγουρα όχι. Ο Δήμος θα είναι υπόλογος. Γιαυτό μην εμποδίζετε τα συνεργεία που έχουν αναλάβει αυτή τη δουλειά. Αν θέλετε λεμονιές και πορτοκαλιές φυτέψτε στον κήπο σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αν πέσει κανένας κεραυνός μπορεί κ να σε χτυπήσει ξέρεις...καλύτερα θα ήταν να περιορίσεις τις εξόδους σου,ειδικά όταν αρχίζει να μπουμπουνιζει.

      Διαγραφή
  2. ΥΠΕΡΟΧΗ ΙΔΕΑ.ΕΣΕΙΣ ΟΙ ΠΛΟΥΣΙΟΙ ΝΑ ΠΑΤΕ. ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΦΤΩΧΟΙ ΘΑ ΠΑΡΟΥΜΕ ΕΝΑ ΣΚΑΦΙΔΙ ΘΑ ΚΑΘΟΜΑΣΤΕ ΣΤΗ ΠΑΡΑΛΙΑ ΥΑ ΑΝΤΙΓΡΑΦΟΥΜΕ ΤΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΣΑΣ ΚΑΙ ΟΤΙ ΜΑΣ ΜΕΙΝΕΙ. ΒΑΛΤΕ ΚΑΤΙ ΤΗΣ ΠΡΟΚΟΠΗΣ. ΕΔΩ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΛΕΦΤΑ ΓΙΑ ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΚΑΙ ΣΕΙΣ ΜΙΛΑΤΕ ΓΙΑ ΟΝΕΙΡΑ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Να η ευκαιρία,πολύ ωραία ιδέα...
    συνχαρητηρια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μπράβο στον 9:47 π.μ. που άνοιξε ένα σοβαρό θέμα. Εκτός του ότι οι κάτοικοι και κυρίως ηλικιωμένοι παρεμβαίνουν για το κλάδεμα δημιουργούν και προβλήματα με γείτονες και περαστικούς που θα κόψουν ένα λεμόνι ή ένα νεράντζι. Κάποτε η κοινότητα της Ιτέας τα δέντρα και τους καρπούς αυτών τα προσέφερε για όλους τους κατοίκους και τους περαστικούς. Ηλικιωμένοι αλλά και ενοχλητικοί. Φασαρία σε έγκυο γυναίκα από ηλικιωμένη κυρία πριν 8 περίπου χρόνια να μετακινήσει το αυτοκίνητο στις 7 πμ για να μαζέψει τα λεμόνια από το πεζοδρόμιο. Καλό θα ήταν και ο δήμος να βγάλει μία ανακοίνωση προς ενημέρωση όλων μας αλλά τολμώ να πω και καταγγελία στην αστυνομία για συμπεριφορές ιδιοκτησιακού καθεστώτος από ορισμένους σε δημόσιο χώρο. Δεν είναι ρουφιανιά αλλά δικαίωμα μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή