Κυριακή 22 Ιουλίου 2018

Dunedin Το πρώτο πλοίο-ψυγείο.

Φωτογραφία του χρήστη Περί Αλός.

Το πρώτο πλοίο που χρησιμοποιήθηκε για τη μεταφορά φορτίου υπό ψύξη ήταν το ιστιοφόρο Dunedin μήκους 73 μ. το οποίο μετέφερε από τη Ζηλανδία στην Αγγλία: 4331 πρόβατα, 598 αρνιά, 22 σφάγια χοίρων, 250 βαρέλια βούτυρο, λαγό, φασιανό, γαλοπούλα, κοτόπουλο και 2226 γλώσσες προβάτων. 


Το πλοίο εφοδιάστηκε το 1881 από τον πρωτοπόρο στα πλοία-ψυγεία William Soltau Davidson με μία ψυκτική μηχανή που λειτουργούσε με μηχανική συμπίεση αέρα. Ο αέρας, αφού συμπιεζόταν σε έναν ατμοκίνητο συμπιεστή απελευθερωνόταν στον ψυκτικό θάλαμο, δημιουργώντας ψύξη με εκτόνωση. Η ψυκτική εγκατάσταση του Dunedin κατανάλωνε 3 τόνους κάρβουνο ανά ημέρα και μπορούσε να διατηρεί τον ψυκτικό θάλαμο σε θερμοκρασία κατά 40 βαθμούς C χαμηλότερη από αυτήν του περιβάλλοντος. Με αυτόν τον τρόπο έγινε εφικτή η μεταφορά κατεψυγμένου κρέατος δια μέσου των τροπικών θαλασσών. Το πρώτο ταξίδι του Dunedin πραγματοποιήθηκε στις 15 Φεβρουαρίου του 1882 και διήρκεσε 98 μέρες. 


Το Dunedin συνέχισε το εμπόριο κατεψυγμένου κρέατος μέχρι να χαθεί χωρίς ίχνος το 1890, καθ 'οδόν από τη Νέα Ζηλανδία στο Ηνωμένο Βασίλειο. Μέχρι στιγμής ουδείς γνωρίζει τι απέγινε. Μεταξύ των υποθέσεων περί της τύχης του η επικρατέστερη είναι ότι χτύπησε σε ένα παγόβουνο στο Cape Horn.



Πηγη: The Missing Ship Dunedin. Oamaru Mail, Volume XVI, Issue 4865, 6 January 1891 και Ε.Γ.Κανακάκη, Ψυκτικές Κλιματιστικές Εγκαταστάσεις-Αερισμός, Ιδρυμα Ευγενίδου, Αθήνα 2017, σελ. 4.
ΦΩΤΟ: Το Dunedin κατά το έτος 1876. Ελαιογραφία του Frederick Tudgay (1841–1921).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου