Ερευνα της εταιρείας συμβούλων-ελεγκτών Ernst & Young έδειξε ότι οι νέοι ηλικίας μεταξύ 16-30 ετών δεν θέλουν να δουλέψουν στη ναυτιλία
Συντάκτης:
Παρά το γεγονός ότι η ανεργία καλπάζει, ειδικά σε νεαρές ηλικίες, η πλειονότητα των νέων δεν βλέπει θετικά την προοπτική απασχόλησης στον κλάδο της ναυτιλίας. Σημαντικότερο αποτρεπτικό παράγοντα αποτελεί «η μακρόχρονη απουσία από το σπίτι και την οικογένεια», όπως επίσης το γεγονός ότι «δεν επιθυμούν να είναι κλεισμένοι σε ένα καράβι».
Την ίδια ώρα εμφανίζονται να μην έχουν καλή γνώμη για τους Ελληνες εφοπλιστές, ενώ το ευχάριστο περιβάλλον και η μονιμότητα είναι τα δύο πρώτα χαρακτηριστικά που οι νέοι θεωρούν σημαντικά κατά την αναζήτηση εργασίας. Αντίθετα, οι υψηλές απολαβές εμφανίζονται ως τέταρτο σημαντικότερο κριτήριο.
Αυτά είναι μερικά από τα συμπεράσματα πρόσφατης έρευνας της εταιρείας συμβούλων-ελεγκτών Ε.Υ. (Ernst & Young), η οποία διεξήχθη σε αντιπροσωπευτικό δείγμα 1.000 ατόμων, ηλικίας 16-30 ετών και μέσω συνεντεύξεων με στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών και εκπροσώπους της ακαδημαϊκής κοινότητας και παρουσιάστηκε χθες σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας.
Μόλις το 6% του δείγματος ανέφερε αυθόρμητα ότι θα ήθελε να εργαστεί στη ναυτιλία, αντίθετα, πιο θετική είναι η εικόνα ως προς την απασχόληση σε ναυτιλιακές θέσεις στην ξηρά, όπου το 41% χαρακτήρισε την επιλογή αυτή ως πιθανή.
Ωστόσο, και αυτή η επιλογή υστερεί έναντι της προοπτικής της απασχόλησης στον τουρισμό (49%), ενώ κυμαίνεται στα ίδια επίπεδα με το λιανικό εμπόριο, γεγονός που κατά τους αναλυτές δηλώνει ότι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της απασχόλησης στη ναυτιλία (υψηλές αποδοχές, προοπτικές εξέλιξης, απουσία εποχικότητας κ.λπ.) δεν έχουν γίνει πλήρως κατανοητά.
Μπορεί οι νέοι να μην επιθυμούν να εργαστούν στη ναυτιλία, ωστόσο το 58% όσων συμμετείχαν στην έρευνα πιστεύει ότι η ναυτιλία στηρίζει την οικονομία, ποσοστό υψηλότερο σε σχέση με το εμπόριο, τη βιομηχανία, το τραπεζικό σύστημα και το Δημόσιο, ενώ υστερεί μόνο σε σύγκριση με τον τουρισμό.
Η πλειονότητα των νέων θεωρεί επίσης ότι η ναυτιλία είναι ένας κλάδος δυναμικός (47%), με κύρος (45%) και παράδοση (50%).
Συγχρόνως όμως διαπιστώνεται μια αποστασιοποίηση των νέων από τον κλάδο, καθώς μόνο το 16% δηλώνει ότι «τον αισθάνεται κοντά του», ενώ μόνο το 24% πιστεύει ότι «προσφέρει θέσεις εργασίας σε νέους σαν εμένα».
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι απαντήσεις που έδωσαν οι νέοι που μετείχαν στην έρευνα όταν κλήθηκαν να κατονομάσουν το πρόσωπο που θεωρούν «πρότυπο εφοπλιστή».
Σχεδόν οι μισοί (45%) απάντησαν «κανέναν», καταγράφοντας μια γενική απαξίωση προς τους σημερινούς και παλαιότερους πρωταγωνιστές του ναυτιλιακού τομέα. Αντίθετα, καλύτερη γνώμη έχουν για τους Ελληνες εμπόρους και τους ξενοδόχους, ενώ οι Ελληνες τραπεζίτες έρχονται πρώτοι σε αρνητική γνώμη.
Τόνισε ότι τα ναυτιλιακά γραφεία αλλά και οι ίδιοι οι πλοιοκτήτες θα πρέπει να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο κινούνται μέσα στην ελληνική κοινωνία και το πώς προσεγγίζουν τους νέους και επισήμανε ότι τα προγράμματα σπουδών αυτή τη στιγμή διαμορφώνονται χωρίς τη συμμετοχή του κλάδου και δεν έχουν προσαρμοστεί στη σημερινή πραγματικότητα και στις αλλαγές που επιφέρει η τεχνολογία.
Η έρευνα έφερε επίσης στην επιφάνεια τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ναυτική εκπαίδευση, καθώς, σύμφωνα με μαρτυρίες εκπροσώπων των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) και στελεχών ναυτιλιακών εταιρειών, ενώ το επίπεδο των εισερχομένων βελτιώνεται διαρκώς, οι ΑΕΝ αντιμετωπίζουν πιεστικά προβλήματα στελέχωσης, υποδομών και χρηματοδότησης, με αποτέλεσμα να αδυνατούν να ανταποκριθούν στις σύγχρονες ανάγκες της ναυτιλίας.
Την ίδια ώρα εμφανίζονται να μην έχουν καλή γνώμη για τους Ελληνες εφοπλιστές, ενώ το ευχάριστο περιβάλλον και η μονιμότητα είναι τα δύο πρώτα χαρακτηριστικά που οι νέοι θεωρούν σημαντικά κατά την αναζήτηση εργασίας. Αντίθετα, οι υψηλές απολαβές εμφανίζονται ως τέταρτο σημαντικότερο κριτήριο.
Αυτά είναι μερικά από τα συμπεράσματα πρόσφατης έρευνας της εταιρείας συμβούλων-ελεγκτών Ε.Υ. (Ernst & Young), η οποία διεξήχθη σε αντιπροσωπευτικό δείγμα 1.000 ατόμων, ηλικίας 16-30 ετών και μέσω συνεντεύξεων με στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών και εκπροσώπους της ακαδημαϊκής κοινότητας και παρουσιάστηκε χθες σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας.
Μόλις το 6% του δείγματος ανέφερε αυθόρμητα ότι θα ήθελε να εργαστεί στη ναυτιλία, αντίθετα, πιο θετική είναι η εικόνα ως προς την απασχόληση σε ναυτιλιακές θέσεις στην ξηρά, όπου το 41% χαρακτήρισε την επιλογή αυτή ως πιθανή.
Ωστόσο, και αυτή η επιλογή υστερεί έναντι της προοπτικής της απασχόλησης στον τουρισμό (49%), ενώ κυμαίνεται στα ίδια επίπεδα με το λιανικό εμπόριο, γεγονός που κατά τους αναλυτές δηλώνει ότι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της απασχόλησης στη ναυτιλία (υψηλές αποδοχές, προοπτικές εξέλιξης, απουσία εποχικότητας κ.λπ.) δεν έχουν γίνει πλήρως κατανοητά.
Μπορεί οι νέοι να μην επιθυμούν να εργαστούν στη ναυτιλία, ωστόσο το 58% όσων συμμετείχαν στην έρευνα πιστεύει ότι η ναυτιλία στηρίζει την οικονομία, ποσοστό υψηλότερο σε σχέση με το εμπόριο, τη βιομηχανία, το τραπεζικό σύστημα και το Δημόσιο, ενώ υστερεί μόνο σε σύγκριση με τον τουρισμό.
Η πλειονότητα των νέων θεωρεί επίσης ότι η ναυτιλία είναι ένας κλάδος δυναμικός (47%), με κύρος (45%) και παράδοση (50%).
Συγχρόνως όμως διαπιστώνεται μια αποστασιοποίηση των νέων από τον κλάδο, καθώς μόνο το 16% δηλώνει ότι «τον αισθάνεται κοντά του», ενώ μόνο το 24% πιστεύει ότι «προσφέρει θέσεις εργασίας σε νέους σαν εμένα».
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι απαντήσεις που έδωσαν οι νέοι που μετείχαν στην έρευνα όταν κλήθηκαν να κατονομάσουν το πρόσωπο που θεωρούν «πρότυπο εφοπλιστή».
Σχεδόν οι μισοί (45%) απάντησαν «κανέναν», καταγράφοντας μια γενική απαξίωση προς τους σημερινούς και παλαιότερους πρωταγωνιστές του ναυτιλιακού τομέα. Αντίθετα, καλύτερη γνώμη έχουν για τους Ελληνες εμπόρους και τους ξενοδόχους, ενώ οι Ελληνες τραπεζίτες έρχονται πρώτοι σε αρνητική γνώμη.
Αλλαγές
Σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας, ο Γιάννης Πιέρρος, επικεφαλής του Τομέα Μεταφορών της Ε.Υ. Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης, υποστήριξε ότι σε μια εποχή που η χώρα μας αντιμετωπίζει την τεράστια πρόκληση της ανεργίας, η επανασύνδεση των νέων με την ελληνική ναυτική παράδοση είναι κεφαλαιώδους σημασίας.Τόνισε ότι τα ναυτιλιακά γραφεία αλλά και οι ίδιοι οι πλοιοκτήτες θα πρέπει να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο κινούνται μέσα στην ελληνική κοινωνία και το πώς προσεγγίζουν τους νέους και επισήμανε ότι τα προγράμματα σπουδών αυτή τη στιγμή διαμορφώνονται χωρίς τη συμμετοχή του κλάδου και δεν έχουν προσαρμοστεί στη σημερινή πραγματικότητα και στις αλλαγές που επιφέρει η τεχνολογία.
Η έρευνα έφερε επίσης στην επιφάνεια τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ναυτική εκπαίδευση, καθώς, σύμφωνα με μαρτυρίες εκπροσώπων των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) και στελεχών ναυτιλιακών εταιρειών, ενώ το επίπεδο των εισερχομένων βελτιώνεται διαρκώς, οι ΑΕΝ αντιμετωπίζουν πιεστικά προβλήματα στελέχωσης, υποδομών και χρηματοδότησης, με αποτέλεσμα να αδυνατούν να ανταποκριθούν στις σύγχρονες ανάγκες της ναυτιλίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου