Πρωτοπρεσβύτερος Δημήτριος Θεοφίλου M.D, Student Ph.D Ε.Κ.Π.Α
Ίσως πλέον να βρισκόμαστε στην εποχή του θανάτου της παντοδυναμίας του ειδωλικού θεού της ύλης. Η νεωτερικότητα διαμέσου του διαφωτισμού, σχεδόν εξ’ολοκλήρου στηρίχθηκε στην μονοκρατορία της ύλης, για αυτήν και το όποιο νόημά της, θυσιάστηκαν ζωές, αξίες, υπολήψεις και περιεχόμενα διαφορετικών προτεραιοτήτων. Η νευτώνεια θετικιστική επιστημονική εκδοχή κυριάρχησε με τρόπο απόλυτο και αδυσώπητο παντού και εν συνεχεία η οικονομικές και κοινωνικές προϋποθέσεις της ανθρώπινης ζωής έγιναν αφόρητα στενές και προσδιορισμένες σε αυτό το πλαίσιο. Ο θετικισμός ως ιός προσέλαβε ολόκληρη την επιστημονική κοινότητα και στη συνέχεια διασκορπίστηκε, μέσα από τα μυαλά και την λογική των ανθρώπων,σε ολόκληρη την ανθρωπότητα. Στο όνομά του θετικισμού, μέσα από τη παντοδυναμία του ορθολογισμού, επιχειρήθηκε να σαρωθούν και να ξεχαστούν ο πνευματικός και ψυχικός κόσμος. Με επίκεντρο της ανθρώπινης ζωής την ύλη και τις όποιες αδηφάγες απαιτήσεις της.
Ο επίκουρος καθηγητής αστροφυσικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, Μάνος Δανέζης, αναφέρει πως: δεν μπορέσουμε να γυρίσουμε πίσω στις ρίζες αυτού που λέμε «ύλη». Αφού παραμένει ένα άλυτο μυστήριο, ακόμα το τι ακριβώς είναι. Είτε όμως η ύλη προέρχεται από το Μποζόνιο του Χιγκς είτε από οτιδήποτε άλλο, δεν έχει καμία σχέση με αυτά που ξέραμε- δηλαδή αυτή η ουσία που επεξεργαζόμαστε με τα χέρια και τα όργανά μας και γίνεται αισθητή μέσω των αισθήσεών μας. Εκεί έξω στο σύμπαν δεν υπάρχει τίποτα από όλα αυτά. Εκεί υπάρχει μόνο ένας ωκεανός από κοχλάζουσα ενέργεια. Η ενέργεια αυτή προσπίπτει στα όργανά μας, αυτά παίρνουν ένα τμήμα της, το μεταφέρουν μέσω των νευρώνων στον εγκέφαλο και εκεί η ενέργεια μεταμορφώνεται σε αυτό που ονομάζουμε αισθητό κόσμο. Άρα ο κόσμος που βλέπω και αισθάνομαι, στην ουσία κατασκευάζεται μέσα στο κεφάλι μου; Ακριβώς! Κι εμείς οι άνθρωποι, όμως, ανήκουμε σε αυτόν τον«κόσμο». Τι συμβαίνει με τη δική μας υπόσταση; Ο Δημόκριτος με σαφήνεια μας λέει πως, «οτιδήποτε αντιλαμβάνονται οι αισθήσεις μας είναι ψευδές. Το μόνο πραγματικό είναι ότι αντιλαμβάνεται η νόησή μας». Τα ίδια λέει και ο Πλάτωνας. Με τον όρο νόηση εννοούμε τη συνείδηση, που ταυτίζεται με την έννοια του πνεύματος και της ελευθερίας. Σκέφτομαι άρα υπάρχω. Από τη στιγμή που διαθέτουμε νόηση, έχουμε ύπαρξη. Το υλικό μας υπόστρωμα ( τα σώματά μας) παρόλα αυτά είναι κομμάτι του φυσικού κόσμου. Εφόσον δε η νέα επιστήμη έχει αλλάξει το παλιό μοντέλο για το φυσικό νόμο (ύλη, χώρος, χρόνος) καταλήγουμε στο ότι αυτό που ονομάζουμε«άνθρωπος» είναι επίσης ένα κατασκεύασμα των αισθήσεών μας. Έχουμε μια αίσθηση ατομικότητας και διαίρεσης. Εσύ είσαι εσύ και εγώ είμαι εγώ. Η διαίρεση, η τομή σε πολλά κομμάτια είναι προϊόν της δυνατότητας του εγκεφάλου μας και της φυσιολογίας μας. Εκεί έξω στο σύμπαν δεν υπάρχουν τομές, όλα είναι Ένα. Υπάρχει ένα συστατικό, θες να το πεις ενέργεια, θες να το πεις αόρατο κενό, θες να το πεις Θεό; Αυτή την ενιαία δημιουργία, αυτή τη κοχλάζουσα ενέργεια εκεί έξω,όταν την προσλάβει η φυσιολογία του ανθρώπου της δημιουργεί τομές, της δημιουργεί ατομικότητες. Ένας ολόκληρος πολιτισμός, ο δυτικός, στηριζόταν στο εννοιολογικό περιεχόμενο αυτού που λέμε ύλη. Ότι δηλαδή είναι το πρωταρχικό γεγονός του σύμπαντος. Έτσι είχε προκύψει από τις ανακαλύψεις του 16ου και 17ου αιώνα. Εφόσον λοιπόν η ύλη είναι το πρωταρχικό συμπαντικό γεγονός, αρχίσαμε στη ζωή μας να αναζητάμε την ύλη και τα παράγωγά της, θυσιάζοντας προς όφελός της το σύνολο των αξιών, των ιδεών και των «πιστεύω» μας.Φτάσαμε σε σημείο να εξευτελιστούμε για να μπορέσουμε να αποκτήσουμε την ύλη και τα επακόλουθά της. Σύντομα όμως η ύλη θα χάσει αυτόν τον αξιακό της χαρακτήρα. Διότι δεν είμαστε ύλη πια! Όταν λες ότι όλα είναι ένα, χάνεται η αίσθηση της ατομικότητας, του «εγώ».Συνειδητοποιώντας κανείς ότι δεν είναι αυτό το φθαρτό σαρκίο, δεν είναι πράγμα,θα αντιληφθεί ότι αυτό που βλέπουν οι αισθήσεις είναι μια εικόνα, ένα matrix. Και για να υπάρχει η εικόνα, θα πρέπει αναγκαστικά να υπάρχει κάπου το πρότυπό της.Αν αρχίσει να αναζητάει αυτό το πρότυπο, τότε τίποτα δε θα τον συγκρατεί πια. Μια κοινωνία που θα βάλει το σαρκίο σε δεύτερη μοίρα, χωρίς να το παραγνωρίζει βέβαια, είναι επικίνδυνη για τον παλιό πολιτισμό1.
Είναι προφανές πως σε αυτή την κομβική περίοδο για τη συνέχεια της ανθρώπινης ιστορίας, πως χρειάζεται μια μεταστροφή, μια μετάνοια με θεολογικούς όρους. Ακριβώς, όμως αυτή η μεταστροφή είναι επώδυνη. Θα πρέπει να αλλάξουμε συνειδησιακό καθεστώς. Πρακτικά ποιό θα μπορούσε να είναι το πρώτο βήμα για μια τέτοια μεταστροφή; Το πρόβλημα μιας κοινωνίας είναι ο φόβος. Ότι κακό προκύπτει στον άνθρωπο είναι μέσω του φόβου.Ο φόβος δημιουργείται από την έννοια της ανάγκης. Φοβάμαι γιατί θα στερηθώ κάτι που έχω ανάγκη. Όταν δημιουργώ πλαστές ανάγκες, δημιουργώ παραπανίσιους φόβους.Άρα το φούσκωμα των αναγκών δημιουργεί γιγάντεμα των φόβων. Και ένας φοβισμένος άνθρωπος, ποτέ δε μπορεί να είναι ελεύθερος άνθρωπος. Να λοιπόν το πρώτο βήμα:να περιορίσουμε τις ανάγκες μας στις φυσικές μας ανάγκες, για να περιορίσουμε τους φόβους μας στους φυσικούς φόβους. Έτσι κάθε μέρα θα γινόμαστε όλο και πιο ελεύθεροι.
Η νεώτερη θεωρητική φυσική σε αγαστή συναλληλία με την ορθόδοξη πατερική Θεολογία,δείχνει τον δρόμο οντολογικής διεξόδου από τη κρίση του σύγχρονου ανθρώπου,αποτελεί την απάντηση για τα ποικίλα υπαρξιακά αδιέξοδα που έχουν ρίζα τους την ύλη, τον εγωισμό και την αποκλειστική καταναλωτική ικανοποίηση πλαστών και εικονικών αναγκών, όλων αυτών που δημιουργεί ο παρακμιακός καπιταλιστικός πολιτισμός και τα παράγωγά του.
Αν η σύγχρονη επιστήμη με τις εφαρμογές της, δεν καταστεί δυνατό να εμπορευματοποιηθεί από τον λυσιτελή δυτικό πολιτισμό, ο οποίος καταρρέει συμπαρασύροντας ολόκληρη την ανθρωπότητα στην άβυσσο, τότε ίσως με τη βοήθεια της χριστιανικής αναφοράς και πίστης, να γίνει κατορθωτή η παλινόρθωση, του κατακερματισμένου και συγκεχυμένου ανθρώπινου προσώπου, σε μια προσπάθεια οντολογικής επαναφοράς στο κατ’ εικόνα, από το οποίο υπάρχει η μοναδική ελπίδα, να πορευθεί κάποιος προς το καθ’ ομοίωση.
______________________________ _________
ΟΤΑΝ ΣΤΡΙΜΩΧΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΠΑΠΑΔΕΣ ΛΕΝΕ ΠΙΣΤΕΥΕ ΚΑΙ ΜΗ ΕΡΕΥΝΑ..
ΑπάντησηΔιαγραφήΟΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ ΟΜΩΣ ΛΕΝΕ ΑΚΡΙΒΩΣ ΤΟ ΑΝΤΙΘΕΤΟ !!!
Προφανώς και είσαι πολύ μακριά ανώνυμε 9.21 από το να καταλάβεις τι λέει το άρθρο, αυτό δεν είναι κακό, δηλαδή το ότι είσαι περιορισμένης πνευματικής δυνατότητας, το πρόβλημα αρχίζει όταν λες άλλα αντί άλλων, εκεί μάλλον χρειάζεται κάποιος πιο "ειδικός" για την περίπτωσή σου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ ιερέας με πολύ επεξηγηματικό τρόπο προσεγγίζει το ζήτημα της σύγχρονης θεωρητικής φυσικής, των προεκτάσεων της και ενδεχομένως των συσχετισμών της με την αποφατική ορθόδοξη θεολογία, έννοιες που σου είναι παντελώς ξένες, για αυτό καλύτερα ρούφα τον καπουτσίνο σου στη παραλία και μη μπλέκεσαι σε δύσκολα ζητήματα, που σε εκθέτουν αν και φοράς το "φερετζέ" της ανωνυμίας παλληκαρά της πλάκας.
ΑΠΟ..ΣΕΞ, ΠΩΣ ΤΑ ΠΑΣ ??
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον από ψυχιατρική άποψη η περίπτωσή σου 9.21-9.13 που εκτός από αδαής παρουσιάζεις και συμπτώματα στερητικά, εκφράζοντας τα με ερωτήσεις γύρω από αυτά που στερείσαι ή δεν είναι καλής ποιότητας, με τελικό αποτέλεσμα να σου έχουν καταστρέψει σου έχουν χαλάσει τη φαιά ουσία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤΕΚΝΟΝ ΜΟΥ, ΜΗΝ ΤΟ ΠΑΙΡΝΕΙΣ ΚΑΤΑΚΑΡΔΑ..ΦΑΝΤΑΖΕΣΑΙ ΝΑ ΕΙΧΕΣ ΓΕΝΝΗΘΕΙ..ΙΣΛΑΜΙΣΤΗΣ ???
ΑπάντησηΔιαγραφή