Στην
τελική φάση βρίσκεται ο διαγωνισμός για την παραχώρηση από το ΤΑΙΠΕΔ σε
ιδιώτες των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, όπου βάση της σύμβασης οι
επενδυτές δεσμεύονται να υλοποιήσουν επενδύσεις 250 εκατ. ευρώ μέσα στα
τέσσερα πρώτα χρόνια.
Τη Δευτέρα αναμένεται να ανοίξουν στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) οι τεχνικές και την Τρίτη οι οικονομικές προσφορές των ενδιαφερομένων.
Προσφορές για τις δύο ομάδες έχουν καταθέσει οι κοινοπραξίες VINCI Airports S.A.S.-ΑΚΤOR Παραχωρήσεις Α.Ε., FRAPORT AG- SLENTEL Ltd και CASA (Corporation America S.A.)-METKA Α.Ε.
Στην πρώτη ομάδα περιλαμβάνονται οι αερολιμένες: Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς,
Ζακύνθου, Ακτίου και Καβάλας και στη δεύτερη ομάδα Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου.
Η παραχώρηση των αεροδρομίων στους επενδυτές θα γίνει για 40 έτη και οι επενδύσεις που θα αφορούν έργα αναβάθμισης και ανακαίνισης υφιστάμενων εγκαταστάσεων θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί σε 20 μήνες από τη θέση της σύμβασης σε ισχύ, ενώ τα νέα έργα και οι επεκτάσεις (νέοι αεροσταθμοί, επεκτάσεις πίστας κ.λπ.) σε 48 μήνες.
Οι χρεώσεις των περιφερειακών αεροδρομίων, θα είναι 14,5 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη έως την αποπεράτωση των έργων αναβάθμισης, που θα ολοκληρωθούν το αργότερο σε 48 μήνες από την έναρξη ισχύος της σύμβασης. Η αεροπορική χρέωση θα είναι 13 ευρώ, ενώ προστίθεται και 1,5 ευρώ χρέωση security.
Μετά την ολοκλήρωση των έργων αναβάθμισης, το ανώτατο όριο των χρεώσεων θα ανέρχεται σε 18,5 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη (20 μαζί με τη χρέωση ασφαλείας).
Το υφιστάμενο Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων, γνωστό ως «Σπατόσημο», σήμερα είναι 12 ευρώ/αναχωρούντα επιβάτη για πτήσεις εντός Ε.Ε. και 22 ευρώ για πτήσεις εκτός Ε.Ε. και έως τον Οκτώβριο του 2024 θα είναι 12 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη για όλα τα αεροδρόμια ανεξαρτήτως χώρας.
Μετά τον Οκτώβριο του 2024, το ΤΕΑΑ θα μειωθεί στα 3 ευρώ ανά επιβάτη. Από το συγκεκριμένο τέλος που θα εισπράττεται στα περιφερειακά αεροδρόμια που παραχωρούνται, το Δημόσιο θα λαμβάνει 1 ευρώ ανά επιβάτη προκειμένου να χρηματοδοτεί τη λειτουργία των υπόλοιπων αεροδρομίων, τις άγονες γραμμές και την ΥΠΑ.
Ωστόσο, από το ΤΑΙΠΕΔ, τονίζουν ότι δεν υφίσταται θέμα απώλειας από το Δημόσιο των τελών υπερπτήσεων, τα οποία θα συνεχίσουν να εισπράττονται από την ΥΠΑ, προκειμένου να χρηματοδοτήσουν επενδύσεις στην αεροναυτιλία και τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας.
Ακόμη, επισημαίνουν πως ο «παραχωρησιούχος θα ελέγχεται συνεχώς για το επίπεδο εξυπηρέτησης, την ικανοποίηση των επιβατών καθώς και την επάρκεια της δυναμικότητας των εγκαταστάσεων».
Επίσης, «σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, υπάρχουν σημαντικές ποινικές ρήτρες ενώ σε περίπτωση επανειλημμένης υποτροπής, αυτό είναι λόγος καταγγελίας της σύμβασης». Οι συμβάσεις διασφαλίζουν την ανταγωνιστικότητα των αεροδρομίων, απαγορεύουν αυξήσεις στις χρεώσεις πριν από την ολοκλήρωση των έργων και δεσμεύουν τους επενδυτές για παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών.
Τέλος, σε ό,τι αφορά τα αεροδρόμια με βαριά στρατιωτική παρουσία (Χανιά, Άκτιο) παραχωρείται μόνο το αμιγώς πολιτικό κομμάτι του αεροδρομίου (π.χ. αεροσταθμός, πίστα πολιτικών αεροσκαφών, πάρκινγκ αυτοκινήτων).
Οι υποδομές κοινής χρήσης (διάδρομος προσγείωσης, τροχιόδρομοι) παραμένει υπό την πλήρη ευθύνη και έλεγχο της Πολεμικής Αεροπορίας και ο παραχωρησιούχος μπορεί να τα χρησιμοποιεί έναντι τιμήματος που θα πληρώνει στην Πολεμική Αεροπορία.
Στα αεροδρόμια με λιγότερη στρατιωτική παρουσία (Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Σαντορίνη), ο παραχωρησιούχος δεν έχει καμία πρόσβαση στο στρατιωτικό τμήμα του αεροδρομίου και η Πολεμική Αεροπορία μπορεί να χρησιμοποιεί τις υποδομές κοινής χρήσης δωρεάν, όπως και σε όλα τα υπόλοιπα αεροδρόμια.
Τη Δευτέρα αναμένεται να ανοίξουν στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) οι τεχνικές και την Τρίτη οι οικονομικές προσφορές των ενδιαφερομένων.
Προσφορές για τις δύο ομάδες έχουν καταθέσει οι κοινοπραξίες VINCI Airports S.A.S.-ΑΚΤOR Παραχωρήσεις Α.Ε., FRAPORT AG- SLENTEL Ltd και CASA (Corporation America S.A.)-METKA Α.Ε.
Στην πρώτη ομάδα περιλαμβάνονται οι αερολιμένες: Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς,
Ζακύνθου, Ακτίου και Καβάλας και στη δεύτερη ομάδα Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου.
Η παραχώρηση των αεροδρομίων στους επενδυτές θα γίνει για 40 έτη και οι επενδύσεις που θα αφορούν έργα αναβάθμισης και ανακαίνισης υφιστάμενων εγκαταστάσεων θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί σε 20 μήνες από τη θέση της σύμβασης σε ισχύ, ενώ τα νέα έργα και οι επεκτάσεις (νέοι αεροσταθμοί, επεκτάσεις πίστας κ.λπ.) σε 48 μήνες.
Οι χρεώσεις των περιφερειακών αεροδρομίων, θα είναι 14,5 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη έως την αποπεράτωση των έργων αναβάθμισης, που θα ολοκληρωθούν το αργότερο σε 48 μήνες από την έναρξη ισχύος της σύμβασης. Η αεροπορική χρέωση θα είναι 13 ευρώ, ενώ προστίθεται και 1,5 ευρώ χρέωση security.
Μετά την ολοκλήρωση των έργων αναβάθμισης, το ανώτατο όριο των χρεώσεων θα ανέρχεται σε 18,5 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη (20 μαζί με τη χρέωση ασφαλείας).
Το υφιστάμενο Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων, γνωστό ως «Σπατόσημο», σήμερα είναι 12 ευρώ/αναχωρούντα επιβάτη για πτήσεις εντός Ε.Ε. και 22 ευρώ για πτήσεις εκτός Ε.Ε. και έως τον Οκτώβριο του 2024 θα είναι 12 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη για όλα τα αεροδρόμια ανεξαρτήτως χώρας.
Μετά τον Οκτώβριο του 2024, το ΤΕΑΑ θα μειωθεί στα 3 ευρώ ανά επιβάτη. Από το συγκεκριμένο τέλος που θα εισπράττεται στα περιφερειακά αεροδρόμια που παραχωρούνται, το Δημόσιο θα λαμβάνει 1 ευρώ ανά επιβάτη προκειμένου να χρηματοδοτεί τη λειτουργία των υπόλοιπων αεροδρομίων, τις άγονες γραμμές και την ΥΠΑ.
Ωστόσο, από το ΤΑΙΠΕΔ, τονίζουν ότι δεν υφίσταται θέμα απώλειας από το Δημόσιο των τελών υπερπτήσεων, τα οποία θα συνεχίσουν να εισπράττονται από την ΥΠΑ, προκειμένου να χρηματοδοτήσουν επενδύσεις στην αεροναυτιλία και τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας.
Ακόμη, επισημαίνουν πως ο «παραχωρησιούχος θα ελέγχεται συνεχώς για το επίπεδο εξυπηρέτησης, την ικανοποίηση των επιβατών καθώς και την επάρκεια της δυναμικότητας των εγκαταστάσεων».
Επίσης, «σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, υπάρχουν σημαντικές ποινικές ρήτρες ενώ σε περίπτωση επανειλημμένης υποτροπής, αυτό είναι λόγος καταγγελίας της σύμβασης». Οι συμβάσεις διασφαλίζουν την ανταγωνιστικότητα των αεροδρομίων, απαγορεύουν αυξήσεις στις χρεώσεις πριν από την ολοκλήρωση των έργων και δεσμεύουν τους επενδυτές για παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών.
Τέλος, σε ό,τι αφορά τα αεροδρόμια με βαριά στρατιωτική παρουσία (Χανιά, Άκτιο) παραχωρείται μόνο το αμιγώς πολιτικό κομμάτι του αεροδρομίου (π.χ. αεροσταθμός, πίστα πολιτικών αεροσκαφών, πάρκινγκ αυτοκινήτων).
Οι υποδομές κοινής χρήσης (διάδρομος προσγείωσης, τροχιόδρομοι) παραμένει υπό την πλήρη ευθύνη και έλεγχο της Πολεμικής Αεροπορίας και ο παραχωρησιούχος μπορεί να τα χρησιμοποιεί έναντι τιμήματος που θα πληρώνει στην Πολεμική Αεροπορία.
Στα αεροδρόμια με λιγότερη στρατιωτική παρουσία (Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Σαντορίνη), ο παραχωρησιούχος δεν έχει καμία πρόσβαση στο στρατιωτικό τμήμα του αεροδρομίου και η Πολεμική Αεροπορία μπορεί να χρησιμοποιεί τις υποδομές κοινής χρήσης δωρεάν, όπως και σε όλα τα υπόλοιπα αεροδρόμια.
Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου