Κυριακή 22 Ιουνίου 2014

Οι Κινέζοι «επενδυτές» ήρθαν μόνο για να πάρουν!


Οι επενδύσεις Ελλήνων επιχειρηματιών στην Κίνα και η αξιοποίηση του Πειραιά ως πύλη για τη μεταφορά κινεζικών προϊόντων προς τις ανεπτυγμένες αγορές της Δύσης είναι το κυρίως πιάτο της επίσκεψης του Κινέζου πρωθυπουργού Λι Κετσιάνγκ στη χώρα μας.
Παρά τις βαρύγδουπες εξαγγελίες πριν και κατά την επίσκεψη του κ. Λι, η πραγματικότητα είναι ότι η πλειονότητα των 17 συμφωνιών (από πλευράς μεγέθους) αξίας 4,92 δισ. ευρώ (6,7 δισ. δολ.) αφορούν την κατασκευή πλοίων στα κινεζικά ναυπηγεία από Ελληνες εφοπλιστές. Για να σιγουρευτούν ότι θα πάρουν τις δουλειές, οι Κινέζοι έχουν ανοίξει γραμμή πίστωσης δισεκατομμυρίων προς τους εφοπλιστές. Τους δίνουν δάνεια με προνομιακούς όρους για να ναυπηγήσουν πλοία στις δικές τους γιάρδες.

Πράγματι, τις τελευταίες δεκαετίες οι Ελληνες εφοπλιστές έχουν ναυπηγήσει περισσότερα από 500 πλοία στα κινεζικά ναυπηγεία, ενώ αυτή τη στιγμή βρίσκονται υπό κατασκευή περισσότερα από 140 πλοία, αξίας πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ. Την ίδια στιγμή οι επενδύσεις των Κινέζων στην Ελλάδα περιορίζονται στην παρουσία της Cosco στον Πειραιά και στη Folli-Follie. Γι' αυτό και στον κατάλογο που κυκλοφόρησε το υπουργείο Ανάπτυξης (ο Ν. Δένδιας έσπευσε να προλάβει το Μέγαρο Μαξίμου που ετοιμαζόταν να τον μοιράσει...) περιλαμβάνεται συμφωνία της Costamare του ομίλου Κωνσταντακόπουλου για ναυπήγηση πλοίων στην Κίνα 1,5 δισ. ευρώ και συμφωνίες ελάχιστων ποσών για πώληση ελαιολάδου και κρασιού από ελληνικές εταιρίες!

Αρκετές από τις συμφωνίες που περιλαμβάνονται στον κατάλογο της Πέμπτης έχουν εξαγγελθεί και στο παρελθόν, από την εποχή που ο τότε αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης Χάρης Παμπούκης είπε το περίφημο «κριθαράκι». Τα ίδια είχαμε ακούσει τότε για τη στήριξη των Κινέζων με την αγορά ελληνικών ομολόγων (ποιος ξεχνάει το σχέδιο εξαγοράς της Εθνικής Τράπεζας;) που ουδέποτε έλαβε σάρκα και οστά. Τότε είχε αναφερθεί ότι οι δανειστές μας έβαλαν βέτο στην αγορά ελληνικών ομολόγων από την Κίνα. Προχθές από το Μέγαρο Μαξίμου ο Κινέζος πρωθυπουργός επανέλαβε ότι η Κίνα θα είναι μακροπρόθεσμος επενδυτής στα ελληνικά ομόλογα. Μάλιστα κάποιοι μετέδωσαν ότι είπε και ποσό 20 δισ. δολάρια. Αν τα θέλετε.

Το ενδιαφέρον των Κινέζων για επενδύσεις στην Ελλάδα έχει αυξηθεί. Συμμετέχουν σε διαγωνισμούς ιδιωτικοποιήσεων (π.χ. η Cosco θέλει τον ΟΛΠ, η κρατική εταιρία ηλεκτρικών δικτύων διεκδικεί τον ΑΔΜΗΕ, η Fosun συμμετέχει στο σχήμα που επικράτησε στο Ελληνικό), ενώ θα διεκδικήσουν έργα όπως το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου κ.λπ.

Αυτό που παραλείπει να αναφέρει η ελληνική πλευρά είναι ότι η Κίνα ενδιαφέρεται κυρίως για έργα στον τομέα του διαμετακομιστικού εμπορίου. Θέλει δηλαδή να αποκτήσει πλήρη έλεγχο του Πειραιά και τον έλεγχο σιδηροδρομικών υποδομών από την Ελλάδα μέχρι την κεντρική Ευρώπη, ώστε να μεταφέρει τα προϊόντα της. Παράλληλα αξιοποιεί την αδυναμία των ελληνικών τραπεζών να δώσουν δάνεια ώστε να διεισδύουν στη χώρα μας κινεζικοί όμιλοι. Για παράδειγμα, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμφώνησε να λάβει χρηματοδότηση από κινεζική τράπεζα για ενεργειακά έργα με παράλληλη συμμετοχή κινεζικού κατασκευαστικού ομίλου στην επένδυση και κατ' επέκταση με κινεζικό εξοπλισμό.

Χθες, που διοργανώθηκε το ναυτιλιακό φόρουμ Ελλάδας - Κίνας, στην ουσία υπήρξαν επαφές μεταξύ εφοπλιστών και κινεζικών εταιριών. Δεν υπήρξε αντίστοιχο φόρουμ στο οποίο ελληνικές εταιρίες θα παρουσίαζαν προϊόντα σε κινεζικούς ομίλους. Οι ίδιοι θυμίζουν (όπως δείχνει και η υπόθεση της συνεχούς αλλαγής των όρων στη σύμβαση της Cosco για τη διαχείριση του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά) ότι οι Κινέζοι είναι ανελέητοι στις διαπραγματεύσεις. Ενίοτε η υπογραφή μιας σύμβασης μεταφράζεται σε εκκίνηση νέων παζαριών, ώστε να μεγιστοποιηθεί το όφελος για την κινεζική πλευρά.

1 σχόλιο:

  1. Οι Κινέζοι «επενδυτές» ήρθαν μόνο για να πάρουν!

    Αυτό κατάλαβες εσύ;
    Η πολύ τσιπρίτιδα..βλάπτει σοβαρά την υγεία...

    ΑπάντησηΔιαγραφή